handdator

Visa fullständig version : Fara med insjöfisk?


thethoos
2010-12-01, 14:13
Jag tycker alltid det är så dyrt att köpa fisk men ändå släpper jag tillbaka +100kg gädda varje år. Man är en idiot egentligen. Funderar på att ta reda på fisken istället. Gädda verkar vara perfekt träningskäk, väldigt lite fett och mycket prot.

Finns det någon fara med att äta mycket insjöfisk? Tungmetall eller något liknande.

Tolkia
2010-12-01, 14:56
Det brukar vara tungmetaller man talar om. Kolla Livsmedelsverkets hemsida, där lär rekommendationerna finnas.

thethoos
2010-12-01, 15:12
Tack för tipset. Jag hittade tillslut "Om du äter dessa fiskar oftare än en gång per vecka kan du få i dig kvicksilvermängder som på sikt kan skada din hälsa.".

Äta gädda verkar vara farligare än vad jag trodde. Men det står ju iofs "en gång per vecka". Så jag kan ju äta 2.5kg gädda bara jag gör det i en måltid! ;)

Rätt konstigt att det inte står någon rekomenderat intag i vikt.

thethoos
2010-12-01, 15:23
Hmm, fan vad orena vatten vi har i Sverige. Det trodde jag verkligen inte.
Tydligen inte alls ovanligt att sjöar har 50-100% övergränsvärdet för kvicksilver!

Källa:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/2007_livsmedelsverket_10_mehgfisk.pdf

Apos78
2010-12-01, 15:49
Tack för tipset. Jag hittade tillslut "Om du äter dessa fiskar oftare än en gång per vecka kan du få i dig kvicksilvermängder som på sikt kan skada din hälsa.".

Äta gädda verkar vara farligare än vad jag trodde. Men det står ju iofs "en gång per vecka". Så jag kan ju äta 2.5kg gädda bara jag gör det i en måltid! ;)

Rätt konstigt att det inte står någon rekomenderat intag i vikt.

Räkna en portion gädda som 150g. Alltså blir det 150g/vecka.

thethoos
2010-12-01, 15:52
Jo, jag var ironisk om att äta 2.5kg en gång veckan.

Väldigt tråkigt att Sverige har så jäkla uselt vatten. Allt prat om Sverigs fina vatten verkar ju bara vara propaganda. Östersjön är verkligen smutsig, sista ggn jag äter Svenskfångad fisk!

tomas86
2010-12-01, 16:25
jag trodde det berodde pa aldern av fisken ocksa?

aldre fiskar = mer tungmetaller

ar vall darfor man inte ska ata vissa sorters tonfisk for ofta som t.ex bluefin tuna?
men dom yngre sorterna gar bra som jackfin tuna....

ratta mig om jag har fel nagon

z_bumbi
2010-12-01, 17:05
jag trodde det berodde pa aldern av fisken ocksa?

aldre fiskar = mer tungmetaller

ar vall darfor man inte ska ata vissa sorters tonfisk for ofta som t.ex bluefin tuna?
men dom yngre sorterna gar bra som jackfin tuna....

ratta mig om jag har fel nagon

Det beror också på vad de äter, gädda som ligger ganska högt i näringspyramiden koncentrerar mer gifter än t ex en mört som ligger längre ner.