handdator

Visa fullständig version : Jag är utsatt för en komplott.


Mental
2010-12-01, 13:36
Jag tror Sveriges samtliga arbetsgivare har gaddat ihop sig för att göra mitt liv så jävligt det bara går.

Bakgrund:

Jag är utbildad och legitimerad dietist, som gått arbetslös sedan examen då marknaden för nyexade dietister inte varit speciellt fantastisk, på ca 80 ansökningar har jag endast nått 3 intervjuer. Således har jag sökt en uppsjö andra jobb inom alla upptänkliga områden, arbetslöshet suger, speciellt när man inte kan stämpla. Dvs jag är pank och desperat, för att uttrycka sig milt.
/Bakgrund


Nåväl, jag var på intervju i måndags för ett jobb som jag verkligen vill ha, stimulerande arbetsuppgifter, möjlighet att träna på arbetstid, relativt trygg anställning, tillsvidare direkt efter provanställning. Dock inte vad jag utbildade mig till och marginellt sämre lön (Dietister tjänar uselt de med)
Nåväl, företaget skall rekrytera 2 personer på den här tjänsten och de intervjuar hela veckan och tar beslut om vilka de vill ha på fredag eftermiddag. Besked ges nog på måndag skulle jag tro. Jag gissar att de intervjuar och testar någonstans mellan 10 och 30 personer baserat på vad jag fick ur rekryteraren.

Allt väl så långt, jag kan vänta en vecka även om det pirrar...

Nu på morgonen ringer en arbetsgivare som tidigare nobbat mig, med ett på pappret ganska torftigt förslag, det är en halvtidstjänst som löper över 3 månader, ingen möjlighet till fortsättning. Det är dock ett dietistjobb, och det vore ju mycket meriterande att ha arbetslivserfarenhet av det jag utbildat mig till och önskar jobba med i framtiden, och jag får det om jag tackar ja. Men de måste ha svar och avtal senast i morgon *grr27*

Im FUKKED :( Hur jag än gör blir det fel tror jag.
Tackar jag nej till dietistjobbet och får nej från det bättre jobbet jag sökt så har jag inget jobb alls, och efter snart ett år som arbetslös halvtidsstuderande som lånar av familjen för att klara hyran så är det INTE ett tilltalande alternativ.

Tackar jag ja till dietistjobbet och den andra arbetsgivaren vill ha mig så kommer jag hata mig själv som kastade bort ett toppenjobb för 3 månader av halvtid på ett dead end jobb.

Jag har kollat med arb 1 om de kan ge besked tidigare, det kan de inte, de intervjuar fortfarande. Kollade med arb 2 om de kan ge mig uppskov till måndag em och nej, det kunde de absolut inte, de var snälla som gav mig tills i morgon att fundera.

GHA! *whatever* *grr27* *mini

What to do kollo?

von huff
2010-12-01, 13:40
Ta halvdagsjobbe.Får du det andra så får du väl försöka ordna upp det på nåt sätt

Nitrometan
2010-12-01, 13:40
What would insanity wolf do?

feyin
2010-12-01, 13:41
Tror du att du kommer få lättare att få andra dietist jobb framöver om du har erfarenhet inom det?

kaer
2010-12-01, 13:43
När är det tillträde på de olika jobben?

Finns det möjlighet till förlängning på tremånadarersjobbet?

Det kanske finns utrymme för att tacka ja till dietistjobbet och om du får det andra så ringer du och säger att något bättre/fast har dykt upp och vill säga upp dig direkt.
De kan ju bli heligt förbannade så fundera om det är en bro du vill bränna.
Som sagt, fundera på möjligheterna till fulspel.

Mental
2010-12-01, 13:43
Tror du att du kommer få lättare att få andra dietist jobb framöver om du har erfarenhet inom det?

Jag hoppas det, men jag vet inte. Erfarenhet inom yrket värderas ju högt av arbetsgivare.
Men samtidigt, jobba 3 månader, få 1.5 månadslöner och riskera missa en heltidsanställning.... Surt.

Mental
2010-12-01, 13:45
När är det tillträde på de olika jobben?

Finns det möjlighet till förlängning på tremånadarersjobbet?

Det kanske finns utrymme för att tacka ja till dietistjobbet och om du får det andra så ringer du och säger att något bättre/fast har dykt upp och vill säga upp dig direkt.
De kan ju bli heligt förbannade så fundera om det är en bro du vill bränna.
Som sagt, fundera på möjligheterna till fulspel.

Ingen möjlighet till förlängning, båda jobben är tillträde första arbetsdagen i januari. Jag kommer skriva under avtal på tre månader. Signerar jag kan jag inte backa utan att riskera ett juridiskt efterspel.

Pepparkakssmurfen
2010-12-01, 13:47
Halvtidstjänsten som tidigare nobbat dig kan gott och väl vänta till på måndag då du fått besked om tjänsten du verkligen vill ha. Så skulle jag nog ha gjort.
Varför har dom så bråttom plötsligt för?

L-Sami
2010-12-01, 13:49
Ta dietistjobbet och var glad :) Erfarenhet är guldvärd och sen vill du kanske inte fastna i ett jobb om du har en annan utbildning?

Mental
2010-12-01, 13:49
Halvtidstjänsten som tidigare nobbat dig kan gott och väl vänta till på måndag då du fått besked om tjänsten du verkligen vill ha. Så skulle jag nog ha gjort.
Varför har dom så bråttom plötsligt för?

Landstingsadministrationen är inte ninjasnabb, speciellt inte i december. Och det är så kort varsel, dessutom har de en till som är intresserad av det jobbet men de vill ha mig i första hand. Så för att hinna ordna med alla konton, överföringar och administrativt lull lull innan jul och jullöner skall ordnas så måste de ha besked omgående. De ville ha svar direkt 0800 i morse men jag krävde att få tänka. Så jag fick tills i morgon på mig.

feyin
2010-12-01, 13:51
Jag skulle nog ta dietistjobbet. Någonstans får man väl börja, sen är det bara att sikta på toppen när du väl fått en grund öht att stampa på.

Pepparkakssmurfen
2010-12-01, 13:54
Om du tackar nej till halvtidarn och sen får nej från heltidsjobbet hur skulle det kännas?

Mental
2010-12-01, 13:58
Om du tackar nej till halvtidarn och sen får nej från heltidsjobbet hur skulle det kännas?

*spy*

Därav mitt dilemma.

Men tackar jag Ja till deltiden och blir erbjuden heltiden kommer det kännas


*spy*

delta_mats
2010-12-01, 14:00
Vad är värst. Tacka ja till ena jobbet och gå miste om det andra jobbet?
Eller tacka nej till ena jobbet och gå miste om det andra jobbet också?
Det är ju det sämsta som kan hända så att säga.

Sen tycker jag du kan stå på dig att få tänka till på måndag. Vill dom ha dig före den andra så borde det vara värt något i alla fall. Klart dom kan bli lite sura om de vet att du har ett annat jobb på gång, det är ju därför de vill ha allt klappat och klart så fort som möjligt. Det kan ju tyda på att dom verkligen är intresserad av dig.

Lelle Pelle
2010-12-01, 14:06
*spy*

Där har du svaret. Tacka ja till dietistjobbet, och när det är dags för underskrift säger du att du fått vinterkräksjukan och kan inte komma innan du blivit frisk. Invänta svar från jobbet du vill ha.

*spy* :D

PowPow
2010-12-01, 14:08
*spy*

Därav mitt dilemma.

Men tackar jag Ja till deltiden och blir erbjuden heltiden kommer det kännas


*spy*

En möjlighet är ju att tacka ja till deltiden och sen ångra dig om du får heltidaren. Så länge du inte har skrivit på avtal så.. (väl?)

Pudzianovski
2010-12-01, 14:16
Flera bra råd redan.

Jag skulle nog tacka ja. Erfarenhet samt att du har 3 mån till på dig att söka arbete samtidigt som du får lön. Kan öppna upp för nya kontakter och referenser också.

jikajd
2010-12-01, 14:59
Flera bra råd redan.

Jag skulle nog tacka ja. Erfarenhet samt att du har 3 mån till på dig att söka arbete samtidigt som du får lön. Kan öppna upp för nya kontakter och referenser också.

+1, tror jag *spy*
Då har du i alla fall en halvtid och 3 månader "betald tid" att söka fler jobb.

Anton Fräs
2010-12-01, 15:14
Jag hade tagit korttidsanställningen.

z_bumbi
2010-12-01, 15:27
Så för att hinna ordna med alla konton, överföringar och administrativt lull lull innan jul och jullöner skall ordnas så måste de ha besked omgående.

Översatt: Vi tänker pressa en person till att tacka ja så fort som möjligt och skyller på annat eftersom vi är lite desperata?
Iofs är jag kanske överdrivet cynisk just idag men de får en vanlig anställning att låta som ett enormt projekt.

Trots det så om vill du jobba som dietist så ta halvtiden, det är ett steg närmare en försörjning inom ditt yrke och en referens är inte fel.

fiskebulle
2010-12-01, 15:33
Alltså, du tackar ja till halvtidesjobbet. Får du positivt besked från heltidsjobbet så ber du halvtidsfjantarna att dra åt skogen eller uppgradera din anställning.

Arnesson
2010-12-01, 15:36
Ring rekryteraren på jobbet du vill ha och berätta situationen och fråga om du är aktuell eller om du bör ta det andra jobbet (ös på med att du vill ha just detta jobb).

Rekryterare har varit med om den sitsen förut :)

saab900
2010-12-01, 16:47
Jag förstår hur det känns, jag sitter i en liknande situation. Utbildad biokemist/kemitekniker (ej biomed. analytiker). När jag började såg det hur bra som helst ut med jobb, och sedan kom finanskrisen, varpå Astra som tidigare var största arbetsgivaren flyttade mycket till Tjeckien och sade upp folk i Sverige. Jag tog examen förra året, och har sökt en hel del jobb utan framgång. Jag är alltså mest inriktad på laboratoriearbete, kemist på reningsverk och industrier eller forskningsföretag osv.
En del ansökningar får man svar på, ibland skriver de hur många som sökt. Det är oftast mellan 100-300 ansökningar per jobb. Astra sade upp flera tusen, och de med erfarenhet tar ju naturligtvis de få jobb som finns. Sjukhusen vill inte ta i någon med tång om de inte är biomed. analytiker. De har sämre utbildning än mig, men har en legitimerad utbildning. Lite som att vara narkossköterska men inte få jobba som vanlig ssk. *screwy*
Dessutom tjänar de inte bättre än jag gör i Hemtjänsten, de tjänar ännu sämre än sjuksköterskorna.

Jag hoppade som sagt på ett timvikariat i Hemtjänsten förra sommaren eftersom jag precis som dig var tvungen att ha in pengar varje månad då jag inte hade möjlighet att få A-kassa. Jag har nu bestämt mig för att utbilda mig till processoperatör, en KY-utbildning på tre terminer. Får man väl in foten på något industriföretag är förhoppningsvis inte min utbildning bortkastad om jag kan smita före i kön när det ska anställas till labbet.

Det är ju tråkigt att man faktiskt kan ha en högskoleexamen och gå arbetslös i dagens läge, men så är det. Då får man ta det jobb man får och köra på det så länge. Det känns bättre att ha något att göra än att bara gå och dra hemma, och det ser bättre ut i CV't än om man gått på socialbidrag.

Tabbe
2010-12-01, 16:53
Utan tvekan tagit 3 månaders jobbet..

Mental
2010-12-01, 18:55
Det här kommer bli en lång och grubblig natt, jag förstår er som tycker att jag ska ta tremånadersgigget, jag menar, en fågel i handen är bättre än tio i skogen. Hade erbjudandet dykt upp förra veckan innan intervjun för det "bättre" jobbet så hade jag hoppat av glädje för dietistjobbet. Men just nu lockar en chans till trygghet som fan, när man kämpat på marginalerna så länge och våndats runt räkningsdag varje månad så låter en tillsvidareanställning som rena himmelriket. Jag är så rädd att jag gör mina 3 månader och sedan sitter på samma potta igen. Det blir för låg lön för att spara några pengar dessutom.

Inge Enveten
2010-12-01, 19:11
En möjlighet är ju att tacka ja till deltiden och sen ångra dig om du får heltidaren. Så länge du inte har skrivit på avtal så.. (väl?)

Inte det mest hederliga att göra men troligtvis det bästa att göra och även vad jag hade gjort.

Mental
2010-12-01, 19:20
Inte det mest hederliga att göra men troligtvis det bästa att göra och även vad jag hade gjort.

Alltså, du tackar ja till halvtidesjobbet. Får du positivt besked från heltidsjobbet så ber du halvtidsfjantarna att dra åt skogen eller uppgradera din anställning.

Problemet med den taktiken är att Dietistyrket är en så liten och inavlad sekt, lite som en norrländsk småstad, alla känner alla. Att göra en sådan sak, är förutom det rent juridiska i att ett avtal skall hållas även att bränna rätt många broar.

Jag försöker hålla så mycket som möjligt öppet. Risken är väl att jag försöker "toksejfa" och missar bollen helt.

EnJoker
2010-12-01, 19:42
Steg 1:
-Ring och försök få de på deltidsjobbet att flytta deadlinen till måndag i.o.m. att de verkar vilja ha just DIG.

Svar 1:
-Efter att du har stått på dig lyckades du flytta deadlinen = Win
Gå direkt till Besked 1/2

Svar 2:
-De är fräcka och vill ej flytta deadlinen - Gå vidare till steg 2.

Steg 2:
-Tacka Ja, men -> Invänta beskedet från heltidsjobbet.

Besked 1:
-"Tack för ansökan men vi denna gång valt att gå vidare med en annan kandidat" / Heltidstjänsten
No problems - Du har ju redan ett annat jobb säkrat!
= Win

Besked 2:
-"Vi vill ha dig" / Heltidstjänsten
Ok, deltidstjänsten var fräcka mot dig - Nu är det dags att ge igen. Du ringer och säger.
"Hej, jag har fått ett erbjudande till ett bättre jobb och tyvärr kommer jag att ta det tjänsten om ni ej kan vaska fram bättre jobbvilkor"
= Win/Doublewin

Summarium:
-Du har alltid ett jobb säkrat! = Win

Mental
2010-12-01, 19:58
Om jag drar mobilen i väggen i ren frustration så kan de inte ringa mig i morgon och kräva att jag bestämmer mig... Måste ha nalle som funkar på fredag dock...

Hmm, man kan ju stänga av den....

hejhopp79
2010-12-01, 20:45
Starta eget!

Klura ut någon variant och kör på det. Bli föreläsare/författare eller vad som helst

Åsberg
2010-12-01, 22:27
Ta båda jobben så slipper du välja. :thumbup:

feyin
2010-12-02, 17:57
Vad blev det då?

Mental
2010-12-02, 18:09
Min mobil är avstängd, jag synar paniken med dietistjobbet och hoppas de bluffar. Hoppas på besked från heltiden i morgon kväll, eller på måndag.

feyin
2010-12-02, 18:12
:MrT:

robin-
2010-12-02, 23:01
Perfekt lösning!

Mental
2010-12-02, 23:04
Jag är så sjukt nervös nu, hör inte heltidsarbetet av sig i morgon går jag fan sönder.
Chansen att få den tjänsten är inte speciellt stor, men jag vill ha ett besked så jag kan lämna det bakom mig!

ceejay
2010-12-02, 23:06
hoppas på det bästa...

goodie
2010-12-03, 01:18
+1 på ceejay

Mental
2010-12-03, 01:26
Tackar!
Synd att man inte är religiös, då hade man kunnat be till högre makter i alla fall ;)

tsp
2010-12-03, 01:30
Ingen möjlighet till förlängning, båda jobben är tillträde första arbetsdagen i januari. Jag kommer skriva under avtal på tre månader. Signerar jag kan jag inte backa utan att riskera ett juridiskt efterspel.

Juridiskt efterspel? Pyttsan. Är ju bara att säga upp dig, säg att du inte vill jobba där. Då kommer dem bli sura på dig och kanske krångla med att du har uppsägningstid på typ två veckor eller nåt.

Potatiskillen
2010-12-03, 01:48
Det går som inte att jobba på halvtid för att sedan gå över till det andra jobbet utifall du får det?

Mental
2010-12-03, 02:30
Tja, det är som man säger, av akademiskt intresse härifrån och framåt, bollen är redan i rullning.

Nu återstår
1 jag får heltiden
2 jag får inte heltiden men får deltiden efter ett ursäktande telefonsamtal
3 jag får inte heltiden och inte deltiden utan får ångra mig bittert i överskådlig framtid.

Jag hoppas på 1, tror på 2 men fruktar 3....

delta_mats
2010-12-03, 10:35
Deltiden på 3 månader ger ju inte mycket stålar, och inte uppfyller du någon stämpling på det heller. Däremot ser det ju bra ut i ditt CV. Tycker det är bra att du avvaktar på det andra jobbet. Du vinner ju mycket på att få det istället.

Madame
2010-12-03, 11:22
Nå? Har du pratat med de på deltiden än eller har du fortfarande telefonen avstängd?

Om jag var du skulle jag tacka ja till deltiden och sen säga upp mig direkt innan påbörjat arbete, om det gick vägen med det andra jobbet. Brukar vara 2 veckor eller en månads uppsägningstid innan man är tillsvidareanställd, så får du det andra som du vill ha hinner du precis säga upp dig från halvtiden och bara få ett par dagars olovlig frånvaro :)
Sen kan du naturligtvis fråga "när kan vi skriva kontrakt?". Inget är klirrat förrän det är klart, och har du inte ens sagt "ja" har de inte ens muntligt att du tackat ja, utan bara att de tolkade din fråga så.

John M
2010-12-03, 11:47
Du kan få bli min dietist. Så har du referens där.

Pröjsar du ett par kronor så kan du få 10 referenser :)

Snafu
2010-12-03, 11:54
Good luck!

esja
2010-12-03, 12:52
Jag hade tagit deltidaren men förstår samtidigt helt och hållet dilemmat. Erfarenhet slår högt hos mig och leder i de flesta fall vidare till något bättre/mer stabilt.
Även jag har fått uppfattningen att alla känner alla i den här branschen så om någon arbetsgivare blir irriterad kan det möjligen vara svårt att ta sig in igen.

Måste bara nämna att jag trodde det skulle vara mkt svårt få jobb efter utbildningen men nästan alla i klassen jobbar nu som dietister. Blandade anställningstyper förstås men bara att så många fick jobb är jag imponerad över. Valde själv att fortsätta skolan istället men det blir snart dags för mig med...

Fastback
2010-12-03, 12:57
Inte fått ngt besked än ? :D

mattilainen
2010-12-03, 13:02
Men fungerar det inte att du säger ja till ena över telefon och om du nu får jobbet på heltid så har du ju ändå inte skrivit på något.

omnibus
2010-12-03, 13:02
Inte fått ngt besked än ? :D

Han har ju givetvis glömt att slå på telefonen ;)

Sniggel
2010-12-03, 13:34
Jag har varit/är i liknande situation som dig. Jag hade utan att tveka tagit det begränsade halvtidsjobbet för att få erfarenhet.

Mental
2010-12-03, 16:19
Well alt 1 är mer eller mindre i putten :( Förhandsbeskedet lyder att jag inte är en av de som är på tal till tjänsten. Chansen finns att den/de tilltänkta tackar nej och jag tillfrågas, men det håller jag som tämligen otroligt.

Då bryter vi ihop och går vidare då! Försöker svänga ihop alt 2 på måndag, dvs deltiden!

Madame
2010-12-03, 19:00
Well alt 1 är mer eller mindre i putten :( Förhandsbeskedet lyder att jag inte är en av de som är på tal till tjänsten. Chansen finns att den/de tilltänkta tackar nej och jag tillfrågas, men det håller jag som tämligen otroligt.

Då bryter vi ihop och går vidare då! Försöker svänga ihop alt 2 på måndag, dvs deltiden!

Va? du blev tillfrågad på onsdagen och de gav dig till på torsdagen med att svara om du ville ha jobbet. De sa att det absolut inte går att vänta till måndagen.
Du hör inte av dig och väntar till måndagen ändå.

Ärligt talat tror jag inte du får deltiden heller, som arbetsgivare hade jag tolkat ditt sätt som att du inte var intresserad då du inte hörde av dig, alt. nonchalant då du väntade till måndagen trots att de sa absolut nej att vänta till måndagen.
Alt. 3 är nog det mest troliga scenariot nu.

qwerty1
2010-12-03, 20:16
Nu hade jag inte läst alla sidor i denna tråden, men av vad jag fick ut av förstasidan så hade jag tackat nej till 3-månader på det stället. Fick ett personligt hat mot arbetsgivaren du snackat med. 1.5 månaders lön, juridiskt efterspel. Han verkar vara ett riktigt rövhål och jag hoppas han läser denna sida för så han förstår vilket rövhål han är. Jag HATAR folk som utnyttjar andra, speciellt arbetsgivaren. Fuck det, säljer mig hellre på gatan än jobbar för något douche.

Du kan alltid hitta tidningsjobb på morgonen som du kan arbeta på tills du hittar ett fast, de söker alltid. (Burger King and co behöver du Ej ta heller) Bara för du börjat på ett betyder inte det att du ska stanna länge. Sök under tiden, tillslut hittar du något du kommer trivas med, även fast det kan ta några olika jobb för att hitta dit.

Mental
2010-12-03, 21:42
Va? du blev tillfrågad på onsdagen och de gav dig till på torsdagen med att svara om du ville ha jobbet. De sa att det absolut inte går att vänta till måndagen.
Du hör inte av dig och väntar till måndagen ändå.

Ärligt talat tror jag inte du får deltiden heller, som arbetsgivare hade jag tolkat ditt sätt som att du inte var intresserad då du inte hörde av dig, alt. nonchalant då du väntade till måndagen trots att de sa absolut nej att vänta till måndagen.
Alt. 3 är nog det mest troliga scenariot nu.

Jag tror inte de har någon annan, jag tror de bluffade för att få mig att tacka ja innan jag hört från heltiden, jag körde med öppna kort nämligen.
För deltiden är inget kap direk. Så jag gamblar, vi får se på måndag kväll hur det gick :)

omnibus
2010-12-07, 08:22
Well?

Mental
2010-12-07, 09:52
Got teh halftid!
*yay* tydligen försökte de sig på en blluff, för när jag hörde av mig så hade de ingen annan på gång och det gick att få in papper i tid osv...

Mr.Cosybear
2010-12-07, 09:54
Got teh halftid!
*yay* tydligen försökte de sig på en blluff, för när jag hörde av mig så hade de ingen annan på gång och det gick att få in papper i tid osv...

Grattis! Härlig syn! :)

Nitrometan
2010-12-07, 10:01
Got teh halftid!
*yay* tydligen försökte de sig på en blluff, för när jag hörde av mig så hade de ingen annan på gång och det gick att få in papper i tid osv...

Kul att du fick jobbet.

Men...

Då vet du vad de är för typer på det stället...

Stoltz
2010-12-07, 10:01
Got teh halftid!
*yay* tydligen försökte de sig på en blluff, för när jag hörde av mig så hade de ingen annan på gång och det gick att få in papper i tid osv...

Grattis!

Mental
2010-12-07, 10:16
Kul att du fick jobbet.

Men...

Då vet du vad de är för typer på det stället...

Well, jag vet hur chefen är, men av tidigare erfarenheter från yrket så vet jag att man har oerhört lite att göra med sin chef.

Jag tror det här kommer bli toppen! :D

Poxeman
2010-12-07, 10:17
Då är det bara att gratulera!

Mental
2010-12-07, 11:31
Grattis!

Då är det bara att gratulera!

Tack, tack!

Kwon
2010-12-07, 11:34
GRATTIS MENTAL!

Du är och förblir min Favorit!























(vars nick slutar på ental och bor i Umeå)

Nitrometan
2010-12-07, 11:35
Jag tror det här kommer bli toppen! :D
Grattis!

Torwald
2010-12-07, 12:12
Gratulerar!

Vad gör man när man är dietist? :em:

Nitrometan
2010-12-07, 12:22
Vad gör man när man är dietist? :em:
Hjälper folk att dieta. Skriver nya dieter till AB. Korrekturläser Deffguiden.

So much to do.

Mental
2010-12-07, 12:23
Gratulerar!

Vad gör man när man är dietist? :em:

Tack!

Man näringsberäknar, ger kostråd, håller kostsamtal, kostutbildningar. Gör uppstartscheman för enteral och parenteral nutrition. (Sondmat och mat via dropp i armen) Ger råd till läkare (bråkar med dem) Förskriver näringsdrycker, specialkost osv.

En hel massa som har med matintag och näring att göra. beroende på vars man jobbar.

tsp
2010-12-07, 13:18
Kul att du fick jobbet.

Men...

Då vet du vad de är för typer på det stället...

Tur att han bara stannar tre månader då :)

Nitrometan
2010-12-07, 13:31
Tur att han bara stannar tre månader då :)
Precis.

Och att erfarenheten leder vidare till nya spännande jobb. :thumbup:

Epson
2010-12-07, 14:15
Grattis! Det är alltid bra att få in en fot, dietistjobb är inte lätta att få. Hoppas du gör bra ifrån dig och att det kan leda till nya utmaningar efteråt!

Apos78
2010-12-07, 19:16
Berätta lite om den nya tjänsten. Är själv dietist. Nyfiken!

Ljuvligt
2010-12-07, 19:40
Tack!

Man näringsberäknar, ger kostråd, håller kostsamtal, kostutbildningar. Gör uppstartscheman för enteral och parenteral nutrition. (Sondmat och mat via dropp i armen) Ger råd till läkare (bråkar med dem) Förskriver näringsdrycker, specialkost osv.

En hel massa som har med matintag och näring att göra. beroende på vars man jobbar.

Why?

Apos78
2010-12-07, 19:44
Why?

Det gäller inte bara läkare men de kan utgöra en grupp som "vet bäst själv", även när det kommer till sådant där de inte vet bäst själv. Gäller givetvis inte generellt men det finns en del som har lite egna idéer.

Mental
2010-12-08, 04:07
Why?

Det gäller inte bara läkare men de kan utgöra en grupp som "vet bäst själv", även när det kommer till sådant där de inte vet bäst själv. Gäller givetvis inte generellt men det finns en del som har lite egna idéer.

Ja, det finns massor av kunniga läkare som gör som de ska och följer beprövad erfarenhet. Sen har vi de som inte gör det.... Och ibland behöver jag nog en gagball för att inte skrika åt dessa läkare!

Försökte förklara för en överläkare att om de gav patienterna någon annan form av nutrition än enbart glukosdropp så skulle de må bättre och kräva mindre vård i senare instanser. Men det var helt jävla käppomöjligt att få till varken nasogastrisk eller parenteral nutrition. Det leder till onödigt lidande hos patienten som får svälta på sjukhuset och extra kostnader längre ned i vårdkjedjan pga längre vårdtider, ökad infetionsrisk osv.

Mental
2010-12-08, 04:11
Berätta lite om den nya tjänsten. Är själv dietist. Nyfiken!

Ett litet landsortslassaret, mest patienter av primärvårdstyp, men lite inslag av inneliggande patienter och rondtjänst mm. Bara en halvtid och i ett kvartal, men det är ett steg in och jag är peppad som fan att börja!

hallar
2010-12-08, 07:06
Tyvärr undervisas inte nutrition inte särskilt mycket på läkarutbildningen, tror nog att jag har lärt mig mer ifrån andra håll. Detta har jag iofs förståelse för då man bara läser i 5,5 år (I mitt fall 6,5 år då jag har lite utlandsstudier med) och det är många andra saker som skall hinnas med.

Det som däremot är sorgligt är att vikten av nutrition inte riktigt belyses. Det är först nu på slutet (Jag är klar om ett par veckor) när vi läser Geriatrik som de har haft en föreläsning om hur viktigt det är. Jag fick se lite studier på bland annat patienter med hjärtsvikt där ena gruppen fick extra näring osv. och den andra fick traditionell kost. Ett par månader senare var det mycket stor skillnad i mortalitet och förmodligen morbiditet också.

Viktigt med bra dietister som ser över den biten på avdelningar!

Apos78
2010-12-09, 16:12
Ett litet landsortslassaret, mest patienter av primärvårdstyp, men lite inslag av inneliggande patienter och rondtjänst mm. Bara en halvtid och i ett kvartal, men det är ett steg in och jag är peppad som fan att börja!

Givetvis ska du vara det!

Tyvärr undervisas inte nutrition inte särskilt mycket på läkarutbildningen, tror nog att jag har lärt mig mer ifrån andra håll. Detta har jag iofs förståelse för då man bara läser i 5,5 år (I mitt fall 6,5 år då jag har lite utlandsstudier med) och det är många andra saker som skall hinnas med.

Det som däremot är sorgligt är att vikten av nutrition inte riktigt belyses. Det är först nu på slutet (Jag är klar om ett par veckor) när vi läser Geriatrik som de har haft en föreläsning om hur viktigt det är. Jag fick se lite studier på bland annat patienter med hjärtsvikt där ena gruppen fick extra näring osv. och den andra fick traditionell kost. Ett par månader senare var det mycket stor skillnad i mortalitet och förmodligen morbiditet också.

Viktigt med bra dietister som ser över den biten på avdelningar!

Håller helt med. Nutritionen har stått i bakgrunden, och gör fortfarande, på många ställen. Det kräver en samlad dietistkår och aktörer som brinner för att förändra. Det är absolut inte omöjligt men ofta en ganska brant uppförsbacke.

Mental
2011-03-02, 13:03
Nu så börjar det bli dags att uppdatera här.

Jag tillträdde min tjänst och fick den uppgraderad till 75% per omgående! Hurra! Trivs jättebra med kollegor (Och chefen faktiskt.) Och det är en riktigt bra arbetsplats. Det gick fort att komma in i rutinerna men det var lite segt att fylla tidboken, tog ett par veckor innan man var uppe i full fart. Man kan ju inte bara kalla patienter till dagen efter, lite framförhållning måste även den ivrige dietisten ha ;)

Tanken var att detta skulle bli en språngbräda in i arbetslivet som dietist, och det tycks fungera enligt planerna. Jag blev erbjuden förlängning över sommaren på fortsatt 75% och det var jättekul att höra. Och ungefär samtidigt blev jag erbjuden ett vikariat i värmland som jag tackade ja till i måndags.

Så Mental ska bli Värmlänning från 11 april. Hurra för mig!

Dreas
2011-03-02, 13:06
Så Mental ska bli Värmlänning från 11 april. Hurra för mig!Välkommen hit dåra! Karlstad eller annan ort? :)

spoon
2011-03-02, 13:06
Hurra!

(Har följt tråden från sidlinjen)

Nitrometan
2011-03-02, 13:09
Grattis!

Mental
2011-03-02, 13:11
Välkommen hit dåra! Karlstad eller annan ort? :)

I Wish! :D Torsby. Från en liten håla till en mindre! Men jag vill ju ändå bara jobba och träna typ.

Dreas
2011-03-02, 13:18
I Wish! :D Torsby. Från en liten håla till en mindre! Men jag vill ju ändå bara jobba och träna typ.Det ante mig nästan. Aja, du kommer ha tillgång till massa pizzerior och ett bra gym samt ett "sämre" på badhuset iaf. Så överleva kommer du göra :)

Grattis och lycka till!

Sir Anselm
2011-03-02, 13:28
Plus att du kan smyga på Svennis när han är hemma! :D

Mental
2011-03-02, 13:50
Plus att du kan smyga på Svennis när han är hemma! :D

Japp, när jag nämner Torsby så är det två saker folk känner till. Svennis och skidtunneln. Alltid. Inga undantag.

Ignatius72
2011-03-02, 14:35
Japp, när jag nämner Torsby så är det två saker folk känner till. Svennis och skidtunneln. Alltid. Inga undantag.

De har ett systembolag också. 8 mil från Branäs, fick jag veta den hårda vägen.

Osten80
2011-03-02, 15:11
Snigeln hälsar dig välkommen till varma Torsby!

q3wq9t1E73A

noob76
2011-03-02, 15:19
Fan vad trevligt det verkar vara! Mysigt och Genuint.

Mental
2011-03-02, 15:22
Snigeln hälsar dig välkommen till varma Torsby!

q3wq9t1E73A

He bli no bra de!

:D

Nu återstår frågan om vars man hittar bostad, och vars man tränar.

Åsberg
2011-03-02, 15:31
Haha välkommen till Värmland. :D
Tycker du om hembränt och volvo?

noob76
2011-03-02, 15:34
Bostad och bostad... dagens ungdom har en jävla krav. Fan snacka lite med snubben på bänken, du kan säkert krasha hos honom mot en kvarter brännvin eller så känner han till någon bra trappuppgång.

Dreas
2011-03-02, 15:40
He bli no bra de!
:D
Nu återstår frågan om vars man hittar bostad, och vars man tränar.Jag tror inte det finns mer än 2 gym i Torsby, såvida det inte öppnat något nytt på senare år. Det ena ligger på övervåningen av badhuset och har mest maskiner, hade det på "min" tid iaf. 3-4år sen. Sen har du Torsby Atletklubb som jag inte tror är speciellt aktiv längre, vet inte ens om det heter så.

Tydligen ska det finnas ute vid Skidtunneln, i källaren på hotellet: http://www.valbergsangen.se/about/11/bastu-och-gym/

För boende vette tusan, Torsbybostäder kanske. Jag kan inte komma på någon på rak arm som hyr ut, kommer det på tal så kan jag väl höra av mig.

edit: Lycka till med dialekten :D

Haha välkommen till Värmland. :D
Tycker du om hembränt och volvo?Det blir nog ett måste :p Skitbilar som åker upp för "huvudgatan" och spelar hög musik blir man rätt fort trött på, jag är inte avis på Mental :D

C.E.J.
2011-03-02, 15:50
Grattis till tjänsten, kul!