handdator

Visa fullständig version : Hjälp med schema för ökad motivation


Harnold
2010-12-01, 13:01
Jag har knappt orkat ta mig till gymmet på sistone, har verkligen tappat motivationen. Jag njuter inte alls lika mycket som förut när jag tränar och behöver er hjälp med att hitta glöden som får en att vilja ta sig till gymmet.

En av de bidragande faktorerna till min minskade motivation är att jag inte tycker att det är lika kul. Jag vill därför anpassa ett schema där jag tränar hela kroppen och får lagom bra ökningar överallt fast med fokus för ökad bänkpress och benböj. Med andra ord ett schema som jag tränar framför allt bröst och ben men med tillräckligt mycket inslag av de andra övningarna för att inte få en alltför oproportionerlig träning till dess att jag hittat glöden och kan träna hela kroppen utan att tycka att det är tråkigt. Just för att jag älskar ökningar i bänkpress och benböj.

Ställ gärna frågor om det behövs.

MVH

Harnold
2010-12-01, 23:56
Kom igen nu, behöver hjälp med att göra ett anpassat schema >(*_*)<

vicarious
2010-12-02, 00:02
Börja med att välja vilka övningar du vill ha med kanske. Vilka övningar tycker du är kul?

Ett par förslag

Marklyft
Bänkpress
Militärpress
Chins
Knäböj
Stångcurl
Dips

Där har du en bra start. Köra alla dom där på samma pass blir inte så lyckat men dela upp dom kan man göra sen.

Harnold
2010-12-02, 02:07
Ska ranka mina favoritövningar. Ju högre upp på listan desto roligare enligt mig:

Bänkpress
hantelpress
hantelcurl
pushdown
stångcurl
Stående tricepsextention i cable
flyes
militärpress
benböj
latsdrag till bröstet

De som inte finns med i min lista gör jag enbart för träningens skull. De andra övningarna tycker jag inte om m.a.o.(När det gäller rolighet åtminstone).

Pjotor
2010-12-02, 09:19
Jag rekommenderar att du försöker hitta ett mål och nå upp till det. Om du gillar bänkpress så kan du t.ex. ha som mål att ta en viss vikt, eventuellt ett visst antal set med en viss vikt och en fastställd setvila. Enbart ett nytt program hjälper bara en bit på vägen.

Harnold
2010-12-02, 21:03
Jag rekommenderar att du försöker hitta ett mål och nå upp till det. Om du gillar bänkpress så kan du t.ex. ha som mål att ta en viss vikt, eventuellt ett visst antal set med en viss vikt och en fastställd setvila. Enbart ett nytt program hjälper bara en bit på vägen.

Mitt mål är 100kg i bänkpress. Jag tar för tillfället 75kg och problemet med mitt mål är att det går alldeles för sakta om jag fortsätter med mitt gamla 3-split schema. När jag tränade för 2 år sedan så körde jag bänkpress varannan dag och ökade oerhört mycket.