handdator

Visa fullständig version : Bra vilopuls p.g.a styrketräning?


elinelinelin
2010-12-01, 10:21
Min vilopuls ligger i nuläget på ca 53bpm, vilket enligt denna tabell är väldigt bra: http://www.xtraining.se/dokument/blogg/vilopuls.pdf

Jag konditionstränar knappt något, men var väldigt aktiv inom handbollen och fotbollen mellan jag var 7-15 år. Är min vilopuls så låg på grund av att jag har en bra grundkondition eller är det eftersom jag i dagsläget styrketränar så mycket? Om det nu har att göra med styrketräningen, vad är det då som gör att man får en bättre vilopuls, vetenskapligt alltså. Jag vet/tror att all träning främjar konditionen mer eller mindre, men kan något specifikt som händer i kroppen med musklerna vid styrketräning gynna konditionen/vilopulsen? Jag menar, har stora vältränade muskler något med syretillförseln att göra?

Ae, det är knappt så att jag vill publicera det här inlägget eftersom det är så luddigt och låter så osmart.. Hoppas att det finns någon som förstår vad jag menar ialf :)

mikaelj
2010-12-01, 10:47
Vad hände med den förra tråden du hade uppe om det här?

elinelinelin
2010-12-01, 17:53
Vad hände med den förra tråden du hade uppe om det här?

Jag har inte skrivit någon mer tråd om det här? ;s Visst har jag skrivit en tråd om funderingar kring pulsen, men inte om styrketräning påverkar den på något specifikt vis. Jag förstår inte varför det ska ifrågasättas för, det här är väl ett forum där det är meningen att man ska kunna ställa träningsrelaterade frågor. Eller?

Everest
2010-12-01, 18:11
Är väl snarare tvärtom. Mer muskler= mer att syresätta, vilket gör att hjärtat måste slå snabbare.

emi23j
2010-12-01, 19:02
detta luktar skoljobb.

gå på biblio och låna exercise physiology av McArdle...

hejhopp79
2010-12-01, 19:52
Ae, det är knappt så att jag vill publicera det här inlägget eftersom det är så luddigt och låter så osmart.. Hoppas att det finns någon som förstår vad jag menar ialf :)

Jag hatar verkligen när folk skriver såhär ;) (pet peeve).

Ha lite självförtroende istället och gör ditt bästa för att få andra att förstå vad du menar. Det låter så enormt fjortis att skriva "hoppas ni förstår hur jag menar".

Edit: IBG. (In before Grub)