handdator

Visa fullständig version : Vill minska fett men behålla muskler


JimmyHoffa
2010-12-01, 03:21
Jag är ny här på forumet. Jag skulle vilja veta om mitt upplägg funkar för en kortare period.

Jag vill tappa några kilo fett men inte tappa de muskler jag hunnit bygga upp. Jag har tränat i ca 18 månader, 4-5 pass i veckan. Jag kommer under en månad att köra på kaloriunderskott samtidigt som jag kommer att träna hårt.

Jag äter dagligen en blandning av broccoli, morötter, sallad, tomater, tonfisk och kyckling, 40gr protein pulver efter passen. Har helt klippt bort kolhydrater i form av ris, potatis osv.

Jag ligger på ca 1000 - 1200 kcal per dag och göra av med ca 2700. Jag tränar 5 carodio + 5 styrke pass i veckan.

Min fråga är igentligen, kan det ha negativ effekt av att äta för lite? Jag vill gå ner i fett men behålla mina muskler.

32 år
184cm
84kg

JimmyHoffa
2010-12-01, 04:47
Räknade inte med kalori intaget från protein drinkarna, så det är 480 ckal till. Så dagsintaget ligger på ca 1500 ckal.

Shpendi
2010-12-01, 07:19
Du väger inte så mycket för den längden, så jag gör antagandet att du inte har så mycket fett och då tror jag att -1000/1200 är lite för stort underskott. Släng in 500kcal på din kost så borde det göra tjusen. Sen är ju cardio negativt för det mål du beskrivit, hur mycket negativt är svårt att säga men om du tycker att 'ditt mål'>'välbefinnandet som cardio ger' så skulle du kunna skippa det.

mikaelj
2010-12-01, 15:36
Ta bort konditionsträningen och sänk volymen på styrketräningen.

vicarious
2010-12-01, 18:57
Jag är ny här på forumet. Jag skulle vilja veta om mitt upplägg funkar för en kortare period.

Jag vill tappa några kilo fett men inte tappa de muskler jag hunnit bygga upp. Jag har tränat i ca 18 månader, 4-5 pass i veckan. Jag kommer under en månad att köra på kaloriunderskott samtidigt som jag kommer att träna hårt.

Jag äter dagligen en blandning av broccoli, morötter, sallad, tomater, tonfisk och kyckling, 40gr protein pulver efter passen. Har helt klippt bort kolhydrater i form av ris, potatis osv.

Jag ligger på ca 1000 - 1200 kcal per dag och göra av med ca 2700. Jag tränar 5 carodio + 5 styrke pass i veckan.

Min fråga är igentligen, kan det ha negativ effekt av att äta för lite? Jag vill gå ner i fett men behålla mina muskler.

32 år
184cm
84kg

Ja, det finns en möjlig negativ effekt med att äta för lite. Du riskerar att förlora muskler. Desto mer fett du har desto större underskott kan du ligga på utan att riskera muskelförlust. Jag tycker ditt underskott ser lite väl stort ut.

Jag håller med mikaelj, ta bort eller i a f dra ner på konditionsträningen och sänk styrkepassen till 3-4 i veckan.

hejhopp79
2010-12-03, 19:48
Deff kallas det; finns en tråd om det på forumet.