handdator

Visa fullständig version : Schema: samma muskelgrupp 2ggr/veckan!


b1gdude
2010-12-01, 01:28
Tjena!

Hade tänkt & börja köra efter detta upplägg där jag kör samma muskelgrupp 2 gånger i veckan och undrar vad ni tycker, ser det för mycket ut? vad kan ändras/förbättras? tacksam för tips ;)

Måndag: Bröst, biceps ( mage + underarmar innan man går hem! )
Tisdag: Rygg, triceps ( trapz innan man går hem! )
Onsdag: Axlar, Ben ( mage innan man går hem! )
Torsdag: Bröst, biceps
Fredag: Rygg, triceps ( trapz + underarmar innan man går hem! )
Lördag: Vila
Söndag: Axlar, Ben ( mage innan man går hem! )


Mvh
b1gdude

Tunema
2010-12-01, 02:17
På tok för mycket mage, du har ju knappt någon vila, på 4 dagar kör du mage 3 utav dessa. Annars så prova schemat och se hur det känns, akta dig för överträning. Vet inte så mycket om dig, har du inte tränat mycket innan så blir det nog för mycket, det kan det även bli om du har tränat mycket, beror lite på din kropp. Alla är vi olika.

He-man
2010-12-01, 05:31
Jag skulle hellre köra bröst, axlar och triceps samma dag eftersom de involveras så pass mycket av bröstträningen, samt rygg och biceps samma dag då biceps används mycket när man kör rygg. På så vis minskar risken för att de musklerna inte hunnit återhämta sig innan nästa pass.

J.V
2010-12-01, 08:40
Kan bli saftigt för axlarna med sån split, men det beror ju på hur tungt du kör och hur du sköter kosten.

Jag hade nog hellre rekommenderat push/pull/ben-split.
Pass 1: bröst, ut- och framsida axlar, triceps
Pass 2: rygg, baksida axlar, biceps
Pass 3: ben, mage
Vila antingen efter 2/1-tänket (träna två dagar, vila en, träna två dagar, osv) eller efter pass 3. Eller bara mata på, det går ju det också även om det kanske inte är att föredra.

muffe85
2010-12-01, 09:41
Sen jag testade DC i fjol så har jag ipcincip alltid applicerat det upplägget oavsett träningstyp för jag anser att de olika passen hämmar så pass lite på nästkommande pass.

Dag 1
framsida lår (gärna flerledsövning såsom knäböj), vader, Bröst, triceps, framsida,/ovansida axlar, mage(hårt)

Dag 2
Vila/kondition

Dag 3
baksida lår, rygg (hela ryggen), biceps, underarmar, mage (lätt)

Dag 4
Vila/kondition

raQblad
2010-12-01, 09:50
Kan bli saftigt för axlarna med sån split, men det beror ju på hur tungt du kör och hur du sköter kosten.

Jag hade nog hellre rekommenderat push/pull/ben-split.
Pass 1: bröst, ut- och framsida axlar, triceps
Pass 2: rygg, baksida axlar, biceps
Pass 3: ben, mage
Vila antingen efter 2/1-tänket (träna två dagar, vila en, träna två dagar, osv) eller efter pass 3. Eller bara mata på, det går ju det också även om det kanske inte är att föredra.+1.

Eller splitta upp i øverkropp/underkropp. Eller Push/Pull+ben om du inte vill træna så mycket ben.

Rusk
2010-12-01, 11:49
För mycket för axlar och att lägga rygg dagen efter ett bicepspass är ju inte direkt optimalt.

qqq111
2010-12-01, 15:10
Kör bara press-pull-ben-vila repeat.

edgware
2010-12-01, 20:17
Om man kör två pass bröst/triceps/axlar samt två pass rygg/biceps i veckan, allt i intervallen 8-12 reps - hur många set skulle ni rekommendera per muskelgrupp varje pass? Rent generellt för en individ som inte har tränat i flera år.

He-man
2010-12-02, 01:20
Om man kör två pass bröst/triceps/axlar samt två pass rygg/biceps i veckan, allt i intervallen 8-12 reps - hur många set skulle ni rekommendera per muskelgrupp varje pass? Rent generellt för en individ som inte har tränat i flera år.

Varför inte prova att köra såhär istället:

Dag 1: Bröst 4 set, axlar 3 set, triceps 2 set, rygg 4 set, biceps 3 set.
dag 2: vila
dag 3: Ben, mage, ländrygg, underarmar
dag 4: vila
dag 5: Samma som dag 1.