handdator

Visa fullständig version : Är detta ok? Läkare som stöter på anhörig till döende


filmjölk
2010-11-30, 21:17
Ok, låt oss säga att situationen är såhär. Någon random (väldigt söt) kvinna (nej ingen jag känner, det kanske inte ens är sant) är på en sjukhusavdelning nästan varje dag och natt och sitter vid sin döende pappas sida. Hon är väldigt engagerad i sin pappa och håller hoppet uppe om att han skall bli frisk genom nåt slags mirakel.

En läkare på avdelningen som behandlar hennes pappa har blivit väldigt förtjust i kvinnan och vill väldans gärna "sätta på henne". Han är rätt mycket äldre än kvinnan (det kanske inte hör hit), och spenderar väldigt mycket tid inne hos just den patienten, inte för patientens skull (finns inte så mycket att göra mer än palliativt) utan för att stöta på kvinnan. Jätteduktig läkare i övrigt, och sköter resten av sitt jobb till perfektion.

Nu behandlar han inte dottern utan pappan, så man skulle ju kunna resonera som så att det är två vuxna individer som gör som dom vill (om det skulle bli ngt av det) så kvinnan är ju inte läkarens patient. Men jag tycker det är rätt nasty.

Nå, är det ok? För säkerhets skull måste jag lägga upp en poll.

(Detta är helt fiktivt, och någon likhet med idag levande eller döda personer eller situationer är helt oavsiktlig och slumpmässig)

Kurash
2010-11-30, 21:18
Vore jag du skulle jag ligga med henne.

Baan
2010-11-30, 21:21
Det Kurash sa.

mini
2010-11-30, 21:24
Inte ok alls. Hon står i beroendeställning till honom och är inte helt osannolikt lite svajig känslomässigt.

salmiak
2010-11-30, 21:30
Ganska lätt att gå runt problemet?
Häng av rocken och ragga när arbetsdagen är slut!

edit: Det är inte okej att ragga under arbetstid, då ska man fokusera på jobb och inte kvinnor.

Windstalker
2010-11-30, 21:30
Röstade fel, mitt svar ska vara: "Inget att hetsa upp sig över, men det är inte ok"

-wind

spann
2010-11-30, 21:36
"joo.. vet inte alls hur jag ska säga detta.. men din far har bara några timmar kvar.. så.. euhm.. ska vi ta något att äta sen?"


joo fan! go for it! oddsen är helt på din sida

LoTiX
2010-11-30, 21:39
Inte alls OK, av den anledning mini nämnde.

Zibbe
2010-11-30, 21:43
Inte ok alls. Hon står i beroendeställning till honom och är inte helt osannolikt lite svajig känslomässigt.

Mycket klokt det du skrev, ganska exakt det vi har blivit lärda på läkarlinjen (inte exakt detta scenario, men liknande där den ena parten är i beroendeställning till den andre).

Alltså en klassisk +1.

Scratch89
2010-11-30, 21:52
Han har väl per definition inte gjort något regelbrott, men det är otroligt oetiskt.

stevebc
2010-11-30, 22:11
What? Nej.

Yes
2010-11-30, 22:25
Utnyttja hennes sorg och beroendeställning så du blir den enda fasta punkten i hennes liv. Manipulera henne till analsex och dumpa sedan brutalt.

/Courage Wolf

Mental
2010-11-30, 22:31
Hon är väl inte i beroendeställning? Hon är ju inte patient.

Prankie
2010-11-30, 22:34
Hon kan väl tro att hon är det? Att hennes far har större sannolikhet att överleva ifall hon "betala" i natura.

ceejay
2010-11-30, 22:35
what would barney stinson do

Yes
2010-11-30, 22:36
Om jag ska vara seriös för en sekund tycker jag det beror helt på hur man hanterar det. Lär ju gå att sköta det lite bättre än att utnyttja hennes svajiga känslor.

John M
2010-11-30, 22:41
Seriöst, finns massvis med andra kvinnor som förmodligen är lika attraktiva, bara för snubben å ge sig ut på krogen.


Ser inte speciellt bra ut att läkaren prioriterar sina sexfantasier på jobbet, snarare än att göra något vettigare.

Stoltz
2010-11-30, 22:45
what would barney stinson do

The Playbook
Chapter: The Doctor

Step 1:
Tell some moralkaka on your local forum about your plan to seduce a patients relative, making her so mad she makes a post.

Step 2: Make a hazy reply with failing references and grounds, making even more posters angry, in fact, so angry they just "+1" the earlier moralkakas post

Step 3: When at work, take on your doctor's robe, your stetoscope and sunglasses (because you're awesome) and show said thread to coworkers, thus starting a rumour that a doctor is trying to score with a patient.

Step 4: When standing in the same room as the patients relative and loudly condemn any such behaviour, while at the same time professing a love for romantic dinners and close careing relationships built on trust and support in times of need...



..And it... is... on.

Nitrometan
2010-12-01, 09:14
Inte ok alls. Hon står i beroendeställning till honom och är inte helt osannolikt lite svajig känslomässigt.
Mini har rätt. Så ska man inte göra.


Jag röstade på stevebc. För han är stevebc-grov.

Börje H
2010-12-01, 09:28
Ok, låt oss säga att situationen är såhär. En kvinna kvinna är på en sjukhusavdelning nästan varje dag och natt och sitter vid sin döende pappas sida. Hon är väldigt engagerad i sin pappa och håller hoppet uppe om att han skall bli frisk genom nåt slags mirakel.

En läkare på avdelningen som behandlar hennes pappa har blivit väldigt förtjust i kvinnan. Han spenderar väldigt mycket tid inne hos just den patienten, för att stöta på kvinnan. Jätteduktig läkare, och sköter sitt jobb till perfektion.

Nå, är det ok?

Givetvis har Mini rätt i sitt resonemang, men skalar man av en hel massa ovidkommande spekulationer och uttryck som att "sätta på henne" ser det hela mindre snaskigt ut. Just att stöta på henne är ju förvisso kärnpunkten, men då skulle man nog vilja veta mer detaljer. Sanna sådanna. Inga spekulationer.

Frågan man skulle kunna ställa är att om ovanstående inträffade och patienten och läkaren träffades i det privata och romans då inträffade. Skulle det vara ok? Är läkare förbjudna att träffa livskamrater under sin yrkesutövning?

Nitrometan
2010-12-01, 09:59
Frågan man skulle kunna ställa är att om ovanstående inträffade och patienten och läkaren träffades i det privata och romans då inträffade. Skulle det vara ok? Är läkare förbjudna att träffa livskamrater under sin yrkesutövning?
Några såna förbud kan givetvis inte finnas.

Träffas de privat är det givetvis mer OK. Men timingen kan göra det lite moraliskt tveksamt.

Börje H
2010-12-01, 10:12
Men timingen kan göra det lite moraliskt tveksamt.

Givet!

C.E.J.
2010-12-01, 10:26
What? Nej.

Fast om man antar att den döendes dotter är känd(is), då säger väl stevebc-principen att det är ok?

Timme
2010-12-01, 10:35
Inte ok alls. Hon står i beroendeställning till honom och är inte helt osannolikt lite svajig känslomässigt.

håller med här

Yes
2010-12-01, 10:53
Uttryck som beroendeställning ser jag mest som ett feministiskt påhitt, för man gillar inte när manliga chefer ligger med sina kvinnliga sektererare(vilket är awesome!). Med sådan logik borde det alltid vara fel för USA's president att ingå ett förhållande, som världens mäktigaste man kommer han aldrig hitta en kvinna som är jämställd. Stackarna kommer vara i beroendeställning.

Trams säger jag! Hon är en vuxen kvinna fri att fatta sina egna beslut. Go for it!

mini
2010-12-01, 11:05
Uttryck som beroendeställning ser jag mest som ett feministiskt påhitt, för man gillar inte när manliga chefer ligger med sina kvinnliga sektererare(vilket är awesome!). Med sådan logik borde det alltid vara fel för USA's president att ingå ett förhållande, som världens mäktigaste man kommer han aldrig hitta en kvinna som är jämställd. Stackarna kommer vara i beroendeställning.

Trams säger jag! Hon är en vuxen kvinna fri att fatta sina egna beslut. Go for it!

Fnizz så uppfriskande provokativt av dig Yes!

Det handlar inte om att ha jämlika ingångsvärden. Du får nog fundera på det där ett tag till.

eiri
2010-12-01, 11:07
helt okey, smooth operator!

stevebc
2010-12-01, 11:17
Fast om man antar att den döendes dotter är känd(is), då säger väl stevebc-principen att det är ok?Jaha, du tänker på Oprah-faktorn. Jo, jag antar att det är en förmildrande omständighet även i det här fallet.

Yes
2010-12-01, 11:19
Fnizz så uppfriskande provokativt av dig Yes!

Det handlar inte om att ha jämlika ingångsvärden. Du får nog fundera på det där ett tag till.
Provokativt men sant.

Berätta nu vad mer det finns till det hela. Försöker läkaren utnyttja sin ställning som utpressning gör hon bäst att ta upp det med ledningen och få honom sparkad. Är det för att hon har svajiga känslor? Hon borde kunna använda huvudet ändå. Dessutom har killar försökt uttnyttja såna lägen i alla tider, utan resultat; "Oh no, eller yes, nu har tjejen jag är hemligt kär i gjort slut med sin kille - bäst att vara där som en axel att gråta ut mot!". Friend Zone Express kallas det.

Blir liksom inte så mycket av det hela om inte båda vill och kör rent spel.

salmiak
2010-12-01, 12:50
Provokativt men sant.

Berätta nu vad mer det finns till det hela. Försöker läkaren utnyttja sin ställning som utpressning gör hon bäst att ta upp det med ledningen och få honom sparkad. Är det för att hon har svajiga känslor? Hon borde kunna använda huvudet ändå. Dessutom har killar försökt uttnyttja såna lägen i alla tider, utan resultat; "Oh no, eller yes, nu har tjejen jag är hemligt kär i gjort slut med sin kille - bäst att vara där som en axel att gråta ut mot!". Friend Zone Express kallas det.

Blir liksom inte så mycket av det hela om inte båda vill och kör rent spel.

I alla tider har väl män inte behövt använda sig av sådana här taktiker? Förr var man som kvinna genuint beroende av en man, annars dog man.
Annars kunde man väl som kille bara hota med stryk så gick det bra.

Beroendeställning hit och dit, det är fel att han använder arbetstid som tid att ragga.

shut teh face
2010-12-01, 13:09
Det beror på hur stora bröst hon har.

Tolkia
2010-12-01, 14:52
Provokativt men sant.

Berätta nu vad mer det finns till det hela. Försöker läkaren utnyttja sin ställning som utpressning gör hon bäst att ta upp det med ledningen och få honom sparkad. Är det för att hon har svajiga känslor? Hon borde kunna använda huvudet ändå. Dessutom har killar försökt uttnyttja såna lägen i alla tider, utan resultat; "Oh no, eller yes, nu har tjejen jag är hemligt kär i gjort slut med sin kille - bäst att vara där som en axel att gråta ut mot!". Friend Zone Express kallas det.

Blir liksom inte så mycket av det hela om inte båda vill och kör rent spel.
Jag säger som mini: Fnizz, så provokativt. Tips: Ta reda på vad som menas med beroendeställning (som inte har något med kön att göra, även om jag förstår att det känns lite jobbigt att få veta det), så kanske du kan provocera lite mer riktat.

tjabon
2010-12-01, 15:11
Inte ok alls. Hon står i beroendeställning till honom och är inte helt osannolikt lite svajig känslomässigt.

Seize the moment .....:devil:

xodd
2010-12-01, 16:07
Fruktansvärt oprofessionellt. Inte okej.