handdator

Visa fullständig version : nytt schema


Kebab-Arne
2003-11-06, 17:59
Jag gör väl som dem flesta andra, startar en tråd om att jag tänkte köra nytt schema. Kör såhär just nu:

Dag1: Fram+baksida lår, Mage
Dag2: Rygg, Vader
Dag3: Bröst, Axlar
Dag4: Biceps, Triceps

Kör detta jämt fördelat under veckan, tyckte det funkat bra. Men ska byta för det är alltid bra efter en viss tid. Nya schemat.

Dag1: Fram+Baksidalår, Vader
Dag2: Rygg, Mage
Dag3: Bröst, Triceps
Dag4: Axlar, Biceps

Ska köra detta med träning varannan dag, för att få en dag mer vila. Schemat blir då över 8 dagar. Tror jag, får se. Tänkte prioritera Triceps och Axlar. Framför allt axlar, dem har kommit i andra hand efter bröst men nu ska vi köra dem först. Bröst är inget jag eftersträvar så mycket i dagsläget. Tar hela benpartiet på en dag istället. För att få mindre träningsvärk i benen. Alltså, det är att inte så kul eller bra att jogga efter man kört lår och vader. Så, är detta helt å helvete?

Medusa
2003-11-06, 18:06
Det är alltså ett rullande schema, 4 split med träning varannan dag så det slår totalt ut på 8 dagar och ger 7 dagars vila innan du tränar samma muskler igen? :smokin:

Hursomhelst, ser väl bra ut, men jag tycker du borde byta plats på "mage" och "biceps".

Dag1: Fram+Baksidalår, Vader
Dag2: Rygg, Biceps
Dag3: Bröst, Triceps
Dag4: Axlar, Mage

z_bumbi
2003-11-06, 18:12
Dag1: Fram+Baksidalår, Vader
Dag2: Rygg, Mage
Dag3: Bröst, Triceps
Dag4: Axlar, Biceps

Jag skulle byta plats på dag 2 och 3

Efter benträningen är ländryggen trött och sen ska man ge sig på den två dagar senare med ryggträning så kan de bli mindre bra.

Om du kör triceps och sen två dagar senare ska träna axlar så är tricpes fortfarande slut och kan inte göra sitt jobb.

Byter du plats så slipper du båda de problemen.

aliquis
2003-11-06, 18:21
Uj, intressanta tips av z_bumbi, jag har bara försökt plocka ihop så det blir ungefär samma muskler som jobbar varje dag, eller med någon annan knepig tanke bakom. Aldrig tänkt på vad som är trött sedan senast. Man lär så länge man lever =)

Kebab-Arne
2003-11-06, 18:27
Medusa: Varför jag hade biceps med axlar var för att jag vill ha ryggen för sig själv. Tycker ryggen tar lång tid att knäcka, men men. Får nog bli rygg med biceps ändå. Hur många set rygg kör ni? Själv ligger jag på hela 15 set just nu.

z_bumbi: Om jag byter plats med dag 2 och 3 kommer biceps direkt efter rygg. Då går biceps skit, av egen erfarenhet. Men min rygg kanske är övertränad?

Dag1: Fram+Baksidalår, Vader
Dag2: Bröst, Triceps
Dag3: Rygg, biceps
Dag4: Axlar, Mage

Får nog blir sådär.

z_bumbi
2003-11-06, 18:47
Kebab- Arne: Jag tänkte inte på biceps faktiskt men ditt nya förslag tar ju hand om den saken.

Om du vill ha ryggen helt fri kan du flytta biceps till bendagen, antingen kör du vaderna då eller så flyttar du dem till när det passar. :)

Visst är det kul att försöka få allt att passa ihop. :D

Kallingen
2003-11-06, 21:41
Originally posted by Kebab- Arne
Medusa: Varför jag hade biceps med axlar var för att jag vill ha ryggen för sig själv. Tycker ryggen tar lång tid att knäcka, men men. Får nog bli rygg med biceps ändå. Hur många set rygg kör ni? Själv ligger jag på hela 15 set just nu.

z_bumbi: Om jag byter plats med dag 2 och 3 kommer biceps direkt efter rygg. Då går biceps skit, av egen erfarenhet. Men min rygg kanske är övertränad?

Dag1: Fram+Baksidalår, Vader
Dag2: Bröst, Triceps
Dag3: Rygg, biceps
Dag4: Axlar, Mage

Får nog blir sådär.


Jag kör bara rygg på ett pass. Blir väl minst 20set iallafall. Alla rodd och drag övningar + latsen (chins) så blir det endel med diverse olika ställningar och handtag :D

Medusa
2003-11-06, 22:07
Originally posted by Kebab- Arne
Medusa: Varför jag hade biceps med axlar var för att jag vill ha ryggen för sig själv. Tycker ryggen tar lång tid att knäcka, men men. Får nog bli rygg med biceps ändå. Hur många set rygg kör ni? Själv ligger jag på hela 15 set just nu.

z_bumbi: Om jag byter plats med dag 2 och 3 kommer biceps direkt efter rygg. Då går biceps skit, av egen erfarenhet. Men min rygg kanske är övertränad?

Dag1: Fram+Baksidalår, Vader
Dag2: Bröst, Triceps
Dag3: Rygg, biceps
Dag4: Axlar, Mage

Får nog blir sådär.

Ok, men ryggen + biceps fungerar väldigt bra ihop annars, för de arbetar tillsammans väldigt mycket (beror givetvis på vilka övningar du använder) men tex vid Chins/pull ups.

Jag ligger väl på 9-16 set, det varierar från muskel till muskel.

Om din rygg är övertränad? Det märker du. Har du någon värk eller liknande, spänningar? Smärta under seten?

z_bumbi: Visst är det alltid lika kul att pussla ihop schemat "hm, vart ska jag lägga axlar nu då?" :cheers:

Kebab-Arne
2003-11-06, 22:19
Visst är det kul att försöka få allt att passa ihop

Väldigt roligt och underhållande ;)

Fan, så krånligt det blev nu då. Jag kommer nog inte palla att köra biceps efter ryggen. Men då blir Dag3: Rygg, Mage och sedan Dag: Axlar, biceps.

Men som sagt, biceps kommer vara slut då.

Arghhhh!!!

Förresten, är det såbra att köra axlar efter rygg, axlarna är ju lite slut efter ryggpasset... .:rolleyes:

JAM
2003-11-06, 22:44
Originally posted by Kebab- Arne
Förresten, är det såbra att köra axlar efter rygg, axlarna är ju lite slut efter ryggpasset... .:rolleyes: Nja... Det är väl inget problem? "Lite" slut kanske, men inte så farligt. Kör på! :hbang:

Medusa
2003-11-07, 21:34
Man brukar få offra något, men så är det ju med styrketräning ;)

Kebab-Arne
2003-11-09, 17:32
*Pust*

Idag märke jag att triceps är med en del i bröstträningen ändå. Med tanke på att det gick ganska mkt sämre än normalt på triceps delen. Men när jag vet vad det beror på så är det lungt. Men detta kommer snarare än missgynna triceps utvecklingen än tvärtom ju!?

z_bumbi
2003-11-09, 18:12
Kebab- Arne: Du får väl se vad som händer med triceps i framtiden om den missgynnas eller inte. Triceps får ju mer vila med nuvarande upplägg i alla fall.