handdator

Visa fullständig version : EAA vid förkylning?


Rawsteel
2010-11-30, 17:25
Goddag kolo, det är så att jag legat förkyld i 7 dagar och har inte kunnat träna. Och självklart har jag av detta blivit i stort sätt galen här hemma då jag inte vill tappa det jag kämpat så hårt för (vet att det tar tid men optinojjan har slått till).
Så jag undrar om ett intag av EAA skulle hämma detta något? Har för mig att jag läste det för ett tag sen. Om så, när bör jag ta det och hur mycket?
Tack på förhand, rawsteel.

PS: Har legat på ett vagt överskott och runt 2.5-3g protein sedans jag blev sjuk.

Pjotor
2010-11-30, 18:32
Jag kan inte tänka mig att ett högt proteinintag är vare sig skadligt eller nyttigt vid vanliga förkylningar.

vicarious
2010-11-30, 18:52
Ja EAA kan hjälpa genom att öka muskeluppbyggnaden om du ligger i sängen hela dagarna. Men jag tror inte du behöver oroa dig om du har ätit som du skriver.

Insulinus
2010-11-30, 19:06
EAA togs först fram för sjukvården och används flitigt på de som är sängliggande/immobiliserade under längre perioder för att motverka/bromsa muskelatrofin.

Så det är absolut ingen dum idé att ta lite EAA när du ligger hemma!

young_george
2010-11-30, 19:09
Att LIGGA ned (om du med detta ligga sängbunden) och samtidigt ha ett överskott är nog det sämsta du kan göra för både hälsan och musklerna.

Minskad muskelmassa och ökad fettmassa blir det troliga resultatet.

Rusk
2010-11-30, 19:14
Pjotor, varför skulle ett högt intag av protein inte vara nyttigt?

Madness
2010-11-30, 19:17
EAA togs först fram för sjukvården och används flitigt på de som är sängliggande/immobiliserade under längre perioder för att motverka/bromsa muskelatrofin.

Så det är absolut ingen dum idé att ta lite EAA när du ligger hemma!

Det var intressant att det kom till så, jag har alltid trott att det kommit till som kosttillskott för tränande.

Rawsteel
2010-11-30, 19:17
Okej, låter bra.

Och young george jag ligger på 100-200kcal överskott så ingen fara. Och jag ligger inte ner hela dagarna utan sitter vid datorn, städar, lagar mat and so on.

Madness
2010-11-30, 19:26
okej, låter bra.

Och young george jag ligger på 100-200kcal överskott så ingen fara. Och jag ligger inte ner hela dagarna utan sitter vid datorn, städar, lagar mat and so on.

*slap*

Insulinus
2010-11-30, 19:35
Det var intressant att det kom till så, jag har alltid trott att det kommit till som kosttillskott för tränande.

Nej du! Mycket utav dagens kosttillskott har första används inom sjukvården i många år innan de hittar sin väg till oss träningsnördar.

Pjotor
2010-12-01, 13:41
Pjotor, varför skulle ett högt intag av protein inte vara nyttigt?

Jag menade nyttigt eller skadligt för förkylningen. Eller lite tydligare: jag har svårt att se hur det kan förvärra eller förbättra symptomen eller läkningstiderna för förkylningen.

qqq111
2010-12-01, 15:09
Att LIGGA ned (om du med detta ligga sängbunden) och samtidigt ha ett överskott är nog det sämsta du kan göra för både hälsan och musklerna.

Minskad muskelmassa och ökad fettmassa blir det troliga resultatet.

Minskad muskelmassa får man garanterat om man är sängliggande länge, men om man vill bevara så mycket som möjligt ska man va på kaloriöverskott, om man ligger still och dessutom är på underskott så är det bye bye till musklerna.

Så nej, sängbundgen+överskott är inte det sämsta för musklerna, sängbunden+underskott är.