handdator

Visa fullständig version : Har jag rätt till lånebil?


lagerrensning
2010-11-30, 09:51
I fredags så hamnade jag i en trafikolycka i denna snöstorm och min bil kvaddades rätt rejält. Jag vet inte än om det kommer gå att fixas eller hur det blir med den, men frågan jag undrar är om jag kommer få någon lånebil under tiden? Har man rätt till det på försäkringen? Då jag jobbar mycket är jag i stort behov av en bil. Har försökt nå försäkringskassan men det går ju inte snabbt och komma fram direkt.

Mvh tacksam för svar!

hultman
2010-11-30, 09:52
I fredags så hamnade jag i en trafikolycka i denna snöstorm och min bil kvaddades rätt rejält. Jag vet inte än om det kommer gå att fixas eller hur det blir med den, men frågan jag undrar är om jag kommer få någon lånebil under tiden? Har man rätt till det på försäkringen? Då jag jobbar mycket är jag i stort behov av en bil. Har försökt nå försäkringskassan men det går ju inte snabbt och komma fram direkt.

Mvh tacksam för svar!

Försäkringskassan?!

Nitrometan
2010-11-30, 09:52
Vad har du för försäkring?

Vem var vållande?

Ring ditt försäkringsbolag.

omnibus
2010-11-30, 09:53
Beror ju helt på vad du har för bilförsäkring. Ser inte riktigt hur försäkringskassan är inblandad?

lagerrensning
2010-11-30, 09:56
Oj, menade försäkringsbolaget! Det var jag som var vållande till skadan. Jag har helförsäkring på bilen har jag för mig. Försökt komma fram till mitt försäkringsbolag men inte nått fram än. Så undrar om någon vet om man är berättigad till bil under tiden den är på lagning eller bedöms.

omnibus
2010-11-30, 09:59
Det brukar vara en tilläggsförsäkring man får teckna hos de flesta försäkringsbolag, kika på dina försäkringspapper så står det nog klart och tydligt om du är berättigad till lånebil.

lagerrensning
2010-11-30, 10:02
Det brukar vara en tilläggsförsäkring man får teckna hos de flesta försäkringsbolag, kika på dina försäkringspapper så står det nog klart och tydligt om du är berättigad till lånebil.

Okej det får jag ta och göra! Tack för hjälpen!

Nitrometan
2010-11-30, 10:11
När jag blev påkörd och bilen var på verkstad fick jag välja på hyrbil eller stilleståndsersättning för de dagar de var på verkstad av försäkringsbolaget.

Vad har du för bolag när du inte kommer fram?

lagerrensning
2010-11-30, 10:15
När jag blev påkörd och bilen var på verkstad fick jag välja på hyrbil eller stilleståndsersättning för de dagar de var på verkstad av försäkringsbolaget.

Vad har du för bolag när du inte kommer fram?

Jag har länsförsäkringar! Försökte imorse men kom inte fram/hann inte sitta kvar, då jag sitter på jobb nu kan jag tyvärr inte sitta och ringa försäkringsbolaget. Saken är att jag var vållande till skadan, frågan är om man har samma rättighet till en bil då? Jag vet kompisar som fått lånebilar när dem krockat och den varit på lagning, därför frågeställningen.

omnibus
2010-11-30, 10:31
Om du är vållande eller inte påverkar inte din rätt till lånebil, det är vad du har tecknat för försäkring som påverkar det.

lagerrensning
2010-11-30, 10:39
Om du är vållande eller inte påverkar inte din rätt till lånebil, det är vad du har tecknat för försäkring som påverkar det.

Okej tack!

kohai
2010-11-30, 10:43
Hyrbil är en tilläggsförsäkring som du måste teckna själv.

http://www.lansforsakringar.se/privat/forsakring/fordon/personbil/tillagg/sidor/default.aspx

jontet
2010-11-30, 11:11
Om du är vållande eller inte påverkar inte din rätt till lånebil, det är vad du har tecknat för försäkring som påverkar det.

Påverkar i allra högsta grad eftersom om du inte är vållande och behöver en bil för att ta dig till jobbet(efter vissa kriterier) så är du ALLTID berättigad till lånebil. Vållar du själv måste du ju givetvis ha en försäkring som täcker lånebil.
Själv fick jag självklart lånebil när jag blev påkörd och jag har en trafikförsäkring!

Asdf
2010-11-30, 11:18
Det största problemet är ju hur de procentuellt kommer jämka ner din ersättning eftersom du var vållande :/

Grelle-
2010-11-30, 11:50
Det största problemet är ju hur de procentuellt kommer jämka ner din ersättning eftersom du var vållande :/

Hur menar du?

saab900
2010-11-30, 12:16
Om du är vållande eller inte påverkar inte din rätt till lånebil, det är vad du har tecknat för försäkring som påverkar det.

Fel.

Är du 100% icke vållande har du alltid rätt till hyrbil om du kan styrka behovet, t ex genom intyg från jobbet. Du har rätt till en likvärdig hyrbil. Dvs att har du en minibuss på verkstaden har du rätt att hyra en sådan, men inte om det är en Golf du har på verkstaden. Meningen är att du som icke-vållande ska gå helt skadelös och inte lida ekonomiskt på något sätt. Dock brukar man därför också få betala kilometerkostnaden och bränslet själv, det är ju inte meningen att man ska tjäna något på det heller. Jag betalade väl sisådär 5-600 för 25 mil i en mellanklass hyrbil när jag hade min på verkstad ofrivilligt.

Om du är vållande måste du ha valt hyrbil som tillval i din försäkring. I regel får du då betala 25% av hyreskostnaden själv, de flesta bolag har detta som villkor.

saab900
2010-11-30, 12:19
Hur menar du?

Han menar väl just att man oftast får betala 25% av hyreskostnaden utöver kilometerkostnad och bränsle om man är vållande.

Tänker han på nedsättning av belopp på halv-eller helförsäkring eller t o m återkrav på utbetald trafikförsäkring till motpart gäller det bara i vissa fall, t ex rattfylla eller grov vårdslöshet. Inte ens då skickar man återkrav alla gånger.

lagerrensning
2010-11-30, 14:00
Tack för hjälpen alla! Fick tag i en person på försäkringsbolaget och det blir ingen lånebil för min del! Hade inte den tillägsförsäkringen. Bara och stå sitt kast. Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan försäkringar och bilbedömningar och skit är klart? När lär man ha en bil igen? Elr det kanske inte går att säga på ett ungefär? Nån som har någon erfarenhet får gärna dela med sig.

champion
2010-11-30, 14:28
Jag blev påkörd ca 2v sedan. Och han tog på sig skulden helt.
Jag fick ej låna bil pga den ej ingår i jobbet och jag har inte medicinska själ.

Hur långtid det tar innan du får bilen tillbaka? Det säger väl verkstan till dig?
Själv får jag tillbaka bilen inom 7-10 arbetsdagar. Tar det längre tid så får jag 25kr per dag.

Enligt mitt försäkringsbolag så behöver jag inte göra ett skit efter att jag har lämnat in bilen till en verkstad. Alla papper sköter dom i mellan.

delta_mats
2010-11-30, 14:45
Tack för hjälpen alla! Fick tag i en person på försäkringsbolaget och det blir ingen lånebil för min del! Hade inte den tillägsförsäkringen. Bara och stå sitt kast. Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan försäkringar och bilbedömningar och skit är klart? När lär man ha en bil igen? Elr det kanske inte går att säga på ett ungefär? Nån som har någon erfarenhet får gärna dela med sig.

Sånt kan ta tid. Först ska en skadereglerare titta på bilen. Och avgöra om den ska repas eller inte. Ska den repas så kan det ju ta olika tid beroende på hur mycket jobb det är. Är den orepbar så värderas den och du får pengar tillbaka.
Blev påkörd för några år sedan och vår gammbil då var inte värd att repas, så vi fick pengar istället. Har för mig att det tog säkert 3 veckor i alla fall.

Asdf
2010-11-30, 15:09
Vi vet inget om händelseförloppet, men är det så att det pga någon defekt på din bil, eller att du inte varit helt uppmärksam eller försiktig i trafiken pga ovädret kan de fortfarande jämka den ersättning som betalas ut för skadorna

http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Jamkning---egendom/

Det skiljer sig en del mellan olika försäkringsbolag hur de ser på ärendet

Det handlar inte enbart om att köra runt som en galning o vara full i bilen, kör du för nära en annan bil eller vad som helst som kan ha inverkat kan de vilja jämka beloppet till en viss del

saab900
2010-11-30, 18:06
Du har ju försäkring för att du ska kunna klanta dig lite i trafiken. Vållar man en trafikolycka har man ju i stort sett alltid varit vårdslös på något sätt, t ex kört för fort för omständigheterna, legat för nära bilen framför, brutit mot väjningsplikten osv. Föreligger inga extrema omständigheter eller att man framfört en bil olagligt, dvs varit rattfull, påverkad av mediciner eller så brukar e inte begära återkrav. Du har ju försäkring för att du ska kunna göra misstag utan att bli ekonomiskt lidande i så stor utsträckning.

TFF som du länkar till är inget vanligt försäkringsbolag. Det ägs gemensamt av våra försäkringsbolag och finns till för att reglera skador där motparten smitit eller av annan anledning är okänd eller där det vållande fordonet inte är registrerat i Sverige. De har lite annorlunda krav på hur de betalar ut försäkringar. Detta är inte så konstigt, eftersom alla som klantar sig och kör in i en lyktstolpe eller så annars skulle ringa TFF och anmäla smitning för att slippa betala skadorna själv eller belasta sin egen vagnskadeförsäkring, som ofta har några tusenlappar i självrisk samt att ens premie höjs.

TFF går t ex in om du krockar med någon som saknar försäkring. Normalt betalar bolagen varandra. Säg att jag har Folksam och du Atava. Vi krockar, jag är vållande. Bolagen sinsemellan kommer överens om att jag är vållande, varpå Atava lagar upp din bil och skickar räkningen till mitt bolag, Folksam. Om jag skulle sakna försäkring skickar ditt bolag istället räkningen till TFF, som betalar den. Har jag då varit riktigt klantig eller rattfull händer det betydligt oftare att TFF kräver pengarna av mig än att mitt eget bolag skulle göra det om jag hade försäkring.

Därför kan de ha lite extrema krav, såsom att vid skada på parkerat fordon måste du ha två oberoende vittnen som kan vittna om att bilen var oskadd när du parkerade den, och det måste tydligt framgå att ett trafikförsäkringspliktigt fordon orsakat skadan, dvs ingen cyklist eller vandal.

Ditt vanliga försäkringsbolag har inte lika hårda krav när de betalar ut ersättning, utan det ska vara extremt för att du ska få nedsättning, t ex grov vårdslöshet eller rattfylla. Många rattfyllerister klarar sig undan nedsättning på trafiken, men kanske inte får ut på vagnskada och bärgning fastän de har det på försäkringen.


Är TS säker på att han är 100% icke vållande? Ibland kan bolagen komma överens om skuldfördelning på 25/75 och andra tokigheter om de tycker att båda har gjort fel. Att de är så fixerade vid skuldfråga har att göra med att de som sagt skickar pengar mellan varandra och inget bolag vill betala ut mer än nödvändigt. Får de till en 25/75 behöver de bara stå för tre fjärdedelar av notan istället för att behöva ta hela smällen, vilket kan betyda miljoner om personer skadas allvarligt.

jontet
2010-11-30, 20:47
vad bör man göra om man smäller och fordonen behöver bärgas till verkstad och försäkringsbolaget inte har telefontid? bärgare brukar väl kunna vänta med betalning tills försäkringsbolaget utrett klart och ta det med dem men verkstad? Pröjsas taxi från platsen i efterhand av vållandes försäkringsbolag också? Kan man få bilen reparerad i väntan på att försäkringsbolagen utreder om man pröjsar själv och sen skickar räkningen till dem om man inte var vållande?
När jag smällde fick jag vänta i 3-4 veckor innan jag fick besked om att jag kunde lämna bilen till verkstan för att motparten sket i att kontakta sitt bolag och inte svarade på påminnelserna hem eftersom han visste han skulle förlora :D

saab900
2010-11-30, 23:34
vad bör man göra om man smäller och fordonen behöver bärgas till verkstad och försäkringsbolaget inte har telefontid? bärgare brukar väl kunna vänta med betalning tills försäkringsbolaget utrett klart och ta det med dem men verkstad? Pröjsas taxi från platsen i efterhand av vållandes försäkringsbolag också? Kan man få bilen reparerad i väntan på att försäkringsbolagen utreder om man pröjsar själv och sen skickar räkningen till dem om man inte var vållande?
När jag smällde fick jag vänta i 3-4 veckor innan jag fick besked om att jag kunde lämna bilen till verkstan för att motparten sket i att kontakta sitt bolag och inte svarade på påminnelserna hem eftersom han visste han skulle förlora :D

En aktuell tråd om det på Garaget.org:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=66810

Inga vettiga inlägg förrän vid #15 dock, många nötter som bara sitter och gissar på den siten...

Larsa_wee
2010-12-01, 01:26
vad bör man göra om man smäller och fordonen behöver bärgas till verkstad och försäkringsbolaget inte har telefontid?

De flesta bolag har ju ett Journummer ifall det är en akut skada. då skall man inte behöva vänta till dagen efter och kontorstid för att få tag i dom. I Regel så bogseras det till närmsta verkstad och du får ta dig därifrån själv. Då kanske du har hyrbil som ingår i din försäkring, eller någon assistans försäkring då det oxå ingår till viss del Hyrbil men bärgning osv helt självriskfritt.

bärgare brukar väl kunna vänta med betalning tills försäkringsbolaget utrett klart och ta det med dem men verkstad?

Du får i första hand ta och kontakta ditt bolag så kan dom rekommendera en verkstad i närheten. Det är ju dom som bestämmer vart bilen skall lagas eller dom ger iaf förslag osv.

Pröjsas taxi från platsen i efterhand av vållandes försäkringsbolag också?

Sådana saker skall täckas av den andras försäkring iaf vad jag vet. vore ju dumt om man vart ståendes ute i -20 och får ringa själv.

Kan man få bilen reparerad i väntan på att försäkringsbolagen utreder om man pröjsar själv och sen skickar räkningen till dem om man inte var vållande?

Hur som hellst så spelar det ingen roll. det är nog billigare att ta det på försäkringen än att betala verkstadskostnaden själv om det var så du tänkte.

Har du helförsäkring eller halvförsäkring med vagnskadegaranti så skall det täcka bilen vid vagnskada tex om du kör i diket eller något. och då spelar det ingen roll om du är vållande eller ej. Så det är bara att ringa in och anmäla det och lämna in bilen.


Försökte svara någorlunda bra på dina frågor :)

jontet
2010-12-01, 12:16
En aktuell tråd om det på Garaget.org:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=66810

Inga vettiga inlägg förrän vid #15 dock, många nötter som bara sitter och gissar på den siten...
verkar som bärgare kan skicka faktura, det är ju en okej lösning iaf!
Försökte svara någorlunda bra på dina frågor :)

De flesta bolag har ju ett Journummer ifall det är en akut skada. då skall man inte behöva vänta till dagen efter och kontorstid för att få tag i dom. I Regel så bogseras det till närmsta verkstad och du får ta dig därifrån själv. Då kanske du har hyrbil som ingår i din försäkring, eller någon assistans försäkring då det oxå ingår till viss del Hyrbil men bärgning osv helt självriskfritt.

nej inte alla bolag, mitt bolag hade inga telefonväxlar öppna på helgen så det vara bara vänta till på måndag när man blev påkörd på fredagkväll. Hyrbil, assistans och sånt lullul finns inte på trafikförsäkringar.

Du får i första hand ta och kontakta ditt bolag så kan dom rekommendera en verkstad i närheten. Det är ju dom som bestämmer vart bilen skall lagas eller dom ger iaf förslag osv.
Mitt försäkringsbolag? Jag fick all sån info från motpartens försäkringsbolag. Men som sagt, frågan var hur man skulle ta sådana beslut utan försäkringsbolagets hjälp


Kan man få bilen reparerad i väntan på att försäkringsbolagen utreder om man pröjsar själv och sen skickar räkningen till dem om man inte var vållande?

Hur som hellst så spelar det ingen roll. det är nog billigare att ta det på försäkringen än att betala verkstadskostnaden själv om det var så du tänkte.
vadå spelar ingen roll? behöver man bilen, exempelvis eftersom man inte uppfyller kraven för gratis hyrbil är det väl knappast säkert att man har tid att vänta 3-4 veckor som det kan ta för försäkringsbolagen att utreda skuldfrågan. Då vill man laga bilen pronto, pröjsa själv och bli ersatt i efterhand om man "vinner" skuldfrågan.

Har du helförsäkring eller halvförsäkring med vagnskadegaranti så skall det täcka bilen vid vagnskada tex om du kör i diket eller något. och då spelar det ingen roll om du är vållande eller ej. Så det är bara att ringa in och anmäla det och lämna in bilen.
I mitt fall är något annat än trafikförsäkring inte lönsamt, som ung man med skruttig bil måste jag kvadda bilen i snitt en gång per år för att gå +-0 och riktigt så illa är det inte :D

Pepparkakssmurfen
2010-12-01, 13:44
Sånt kan ta tid. Först ska en skadereglerare titta på bilen. Och avgöra om den ska repas eller inte. Ska den repas så kan det ju ta olika tid beroende på hur mycket jobb det är. Är den orepbar så värderas den och du får pengar tillbaka.
Blev påkörd för några år sedan och vår gammbil då var inte värd att repas, så vi fick pengar istället. Har för mig att det tog säkert 3 veckor i alla fall.


Aaahh,, strö lite salt och citron i såren.. Det räcker inte med att han har krockat bilen utan den ska också repas i lacken på en verkstad!

:)

delta_mats
2010-12-01, 14:05
Ja det där med repning är lite konstigt tycker jag. Jag menar, vadå inte värd att repas? Det gäller ju i såna här fall att ha en sketen bil som dom inte anser vara värd att repas, stackare med nya dyra bilar de blir repade hela tiden.