handdator

Visa fullständig version : En jäkla massa frågor!


tjenablixten
2010-11-30, 00:00
Hej vet inte vart jag ska placera tråden så moderatorer får flytta ifall jag är ute och cyklar :banned

Är såhär att jag har tränat på gym i ca. 2 år nu och märker knappt någon skillnad när det gäller ökning av vikter.
Äter i mina ögon rätt mycket men brukar ofta missa frukost tyvärr, kan det spela stor roll? Någon som har nåt tips på frukost man kan göra i ordning kvällen innan för det brukar inte bli mycket tid till frukost innan skolan. Dricker en whey 80 shake (har börjat med det ganska nyligt) efter jag tränat och äter ofta 2 ägg efter träning, borde jag ta en whey 80 oftare än bara efter träning?
Hörde av en bekant att aminosyror(?) ska vara bra, är det nåt att ha eller borde jag fixa nån form av gainer istället om jag vill öka?

Vore även schysst om någon kunde slänga ihop ett schema för mig ( Tränar just nu gym på sön & tor och mma på mån & ons )

kommer säkert komma på dubbelt så många frågor men om någon skulle kunna hjälpa mig med dessa så vore de guld!

Tack på förhand

vicarious
2010-11-30, 00:08
Tjena Blixten och välkommen till forumet!

Mat som du kan göra i ordning kvällen innan är t ex äggmackor. Dricker du mjölk till det så har du en bra frukost som går snabbt om du har gjort mackorna kvällen innan.

Att du tar whey 80 efter träning är bra, det är då det lämpar sig bäst :) Hur äter du i övrigt? Du kan ta whey mellan dina måltider också om du vill för att få i dig mer protein. Annars är det bara att du äter mer mat, det funkar det också.

Aminosyror (EAA) har samma effekt som whey 80 så det blir lite onödigt, kaka på kaka så att säga.

Om du tränar 2 dagar i veckan skulle jag antingen köra helkroppspass (alltså att du tränar igenom hela kroppen på ett pass, två gånger i veckan) eller halvkroppspass (halva kroppen på ena passet, andra halvan på nästa pass). Jag vet inte riktigt hur dina mma-pass ser ut, det kanske inte är så kul att ha träningsvärk från söndagens gymmande när du ska köra mma på måndagen.

Xtreme-G
2010-11-30, 00:12
Om du inte tycker om att äta frukost kan du kolla in periodisk fasta (sök här på forumet).

tjenablixten
2010-11-30, 08:49
Tack tack, torsdagspassen är just nu helkropp och söndag är mer överkropp. Träningsverk spelar ingen roll :) jo smart där med mackorna gjorda kvällen innan ska göra det. Hon jag prata med sa att aminosyrorna hjälpte kroppen att ta upp mer protein oxå och därför var det bra att köra whey 80 samtidigt (stod en massa mer grejer om det oxå )
Ingen gainer alltså? Vill inte bli fet dock. :D

rooz
2010-11-30, 09:07
Hur ser passen ut då? Kan ju vara din träning som inte stämmer...

Och sluta säga "rätt mkt", för det säger oss absolut NADA..

tjenablixten
2010-11-30, 11:16
Passen är lite olika men övningarna jag brukar köra är :kör biceps med hantlar och vågstång, axelpress, bänkpress, triceps med rep, hantelpress, benpress, lårcurl, ryggmaskin, magmaskin, situps, dips, m.m får ofta träningsverk så de känns då som att övningarna funkar som dom ska:)

Rolv
2010-11-30, 11:24
Tack tack, torsdagspassen är just nu helkropp och söndag är mer överkropp. Träningsverk spelar ingen roll :) jo smart där med mackorna gjorda kvällen innan ska göra det. Hon jag prata med sa att aminosyrorna hjälpte kroppen att ta upp mer protein oxå och därför var det bra att köra whey 80 samtidigt (stod en massa mer grejer om det oxå )
Ingen gainer alltså? Vill inte bli fet dock. :D

Aminosyror är enkelt uttryckt samma som protein.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561&highlight=Tr%E5den+Aminosyror

vicarious
2010-11-30, 11:31
Tack tack, torsdagspassen är just nu helkropp och söndag är mer överkropp. Träningsverk spelar ingen roll :) jo smart där med mackorna gjorda kvällen innan ska göra det. Hon jag prata med sa att aminosyrorna hjälpte kroppen att ta upp mer protein oxå och därför var det bra att köra whey 80 samtidigt (stod en massa mer grejer om det oxå )
Ingen gainer alltså? Vill inte bli fet dock. :D

Ökar du i vikter mellan varje pass? En bra idé kan vara att försöka köra samma övningar ett par veckor, ta penna och papper och skriv ner varje pass så du ser om du blir starkare eller inte. För att du ska få någon progression måste du hela tiden sträva efter att lyfta tyngre, annars kommer man till slut hamna på en platå där man står stilla.

Hur många repetitioner kör du? Träningen ska vara jobbig, den ska vara tung och krävande.

Det funkar inte att gå till gymmet, säga att man ska göra 10 reps, ta upp ett par hantlar och göra 10 reps och sen vara nöjd. Kan du göra fler, gör fler - eller öka vikten till nästa pass, eller vila mindre mellan varje set. Testa ditt max, sträva efter att bli starkare eller intensivare i din träning.

Proteiner är uppbyggda av aminosyror som sitter i långa kedjor. Alltså, whey 80 består också av aminosyror. Jag tycker inte du behöver skaffa något extra aminosyratillskott, whey 80 duger alldeles utmärkt :thumbup:

En gainer innehåller whey och kolhydratspulver (maltodextrin) så enda skillnaden är att det blir mer energi (mer kolhydrater helt enkelt.)

Dom kolhydraterna kan du lika gärna få i dig någon annanstans ifrån, t ex bröd, ris, pasta, potatis m.m. Varför? Det är godare och det mättar troligtvis betydligt bättre.

Det som avgör om du blir fet eller inte är hur mycket energi du äter jämfört med hur mycket energi du förbrukar varje dag. Äter du mer än du förbrukar så lagras överskottet in i kroppens reserver och du går upp i vikt. Äter du mindre än du förbrukar så måste kroppen ta från kroppens reserver för att få energi, och då går man ner i vikt.

tjenablixten
2010-11-30, 14:11
Okej! Jag försöker alltid göra minst 3x8 och går det för lätt så provar jag självklart tyngre.
kör alltid slut på den muskelgrupp jag tränar.
Verkar bara vara att köra på som jag gör då alltså och äta mer :-) ska dock ta tag i frukosten och kanske göra som du sa att skriva upp allt man gör så man ser om man ökar.

Kanske någon har någon bra tricepsövning och ryggövning att tipsa om?

vicarious
2010-11-30, 14:17
Okej! Jag försöker alltid göra minst 3x8 och går det för lätt så provar jag självklart tyngre.
kör alltid slut på den muskelgrupp jag tränar.
Verkar bara vara att köra på som jag gör då alltså och äta mer :-) ska dock ta tag i frukosten och kanske göra som du sa att skriva upp allt man gör så man ser om man ökar.

Kanske någon har någon bra tricepsövning och ryggövning att tipsa om?

Triceps

Dips
Smalbänk
Tricepsextensions (finns många varianter av denna)

Rygg

Marklyft
Chins
Någon variant av rodd (finns en hel del olika)