handdator

Visa fullständig version : Puls, fel på den??


simper02
2010-11-29, 23:37
Hallå!
Det är så att jag håller på att träna inför mönstring för GMU (nya lumpen) och då konditionstestet som man gör på en träningscykel (detta är ett maxtest). Tror det inte ska vara några problem för mig att kunna få en 9 som högsta betyget rent konditionsmässigt. MEN när jag mönstrade för 1 år sedan då för lumpen så fick jag avbryta testen när jag hade en 7a för att jag hade för hög puls enligt testledaren.*grr* Jag frågade då vad jag hade för puls och hon sa 170. Blev helt förvånad och fatta ingenting hur kan 170 vara för hög.

Jag hade inte ens börjat känna mjölksyran, min vilopuls är runt 60. Har aldrig gjort ett maxpuls test men jag har kommit upp i 205 några gånger kan nog trycka upp den några snäpp till tror jag är 19 år gammal vilket gör att den där klassiska pulsformeln (220 minus ålder) inte stämmer på mig.
Har tränat ca 10 träningspass i veckan i ca 6 år.

Eftersom jag ska göra detta test igen så vill jag ha lite argument på fötterna så att jag kan förklara för dem att de inte borde avbryta testet igen. För visst är det inga fel på min puls? kanske är högre en genomsnittet men vad

ceejay
2010-11-29, 23:39
Uhm. Det lär inte vara så att man kan ha en för hög puls när man gör ett konditionstest. Det säger ju sig självt.
Sedan har man ju knappt kommit igång vid 170.

simper02
2010-11-29, 23:43
Uhm. Det lär inte vara så att man kan ha en för hög puls när man gör ett konditionstest. Det säger ju sig självt.
Sedan har man ju knappt kommit igång vid 170.

ja eller hur är detta inte idiotiskt?:smash:

delta_mats
2010-11-30, 08:22
Ja 170 är ju ingenting egentligen. Jag ligger ungefär 15 slag över den där formeln 220 - ålder i maxpuls, om inte mer för jag har inte gjort ett riktigt maxtest på 10 år. Pulsen är ju individuell, det där är endast riktlinjer.

jakke
2010-11-30, 11:28
Ja 170 är ju ingenting egentligen. Jag ligger ungefär 15 slag över den där formeln 220 - ålder i maxpuls, om inte mer för jag har inte gjort ett riktigt maxtest på 10 år. Pulsen är ju individuell, det där är endast riktlinjer.

Det är väl inte ens riktlinjer längre...

delta_mats
2010-11-30, 11:35
Det är väl inte ens riktlinjer längre...

Det finns lite olika varianter som man får ut olika resultat på. Det kan skilja rätt mycket mellan dessa. Och eftersom man som bekant har olika maxpuls person till person och vissa har högre eller lägre så bör man ju ta dessa riktlinjer med en stor nypa salt. Det kan väl funka för personer som av någon anledning inte kan eller bör göra ett maxpulstest. Läste någonstans att maxpulsen också kan vara genetisk, så har man någon förälder som har hög maxpuls är det stor sannolikhet att man själv också har det. Jag vet att min farsa hade hög maxpuls exempelvis och det har även jag, i jämförelse med dessa räknesätt i alla fall. Men men... Konstigt att avbryta cykeltestet för att man får hög puls. Jag lär ju ha haft maxpuls då jag gjorde cykeltestet.

simper02
2010-11-30, 16:00
Ja men det är så skumt att pliktverket är så insnöade på den där formeln. De gör ju ett Ekg test innan och mäter vilopulsen. och min är ju hög för att vara så tränad, jag har 60. Så enligt dem så ska man väll inte klara mer en än 7a om man har vilopuls på 60 enligt deras system. måste ju finnas något man kan säga till dem som får dem på bättre tankar?
De har haft några dödsfall tror jag så det är nog därför de är så nojiga.

Mourten
2010-11-30, 18:44
Låter skumt, jag har 45 i vilopuls, hade jag vid mönstringen oxå, å jag cyklade till 9an å då hade jag typ haft max puls rätt länge oxå, alltså innan jag nådde 9.
Låter som hon va helt ute å cykla, men fråga innan testet då, å påtala att du har "hög" vilopuls?

simper02
2010-12-01, 16:08
Låter skumt, jag har 45 i vilopuls, hade jag vid mönstringen oxå, å jag cyklade till 9an å då hade jag typ haft max puls rätt länge oxå, alltså innan jag nådde 9.
Låter som hon va helt ute å cykla, men fråga innan testet då, å påtala att du har "hög" vilopuls?

Jo det är det jag ska gö när man träffar sjuksköterskan och läkaren men ska även säga till testledaren. Säger dem till mig att sluta så kommer jag nog fortsätta ändå. Men vill ha lite argument att komma med eftersom de verkar va så insnöade på alla puls formler osv. tror inte jag kommer så långt genom att säga.

Hej, jag har hög vilopuls kan jag få trammpa vidare trotts att du tycker att den är för hög:em:

Los
2010-12-01, 16:21
Ja 170 är ju ingenting egentligen.
Jo, det kan det vara, 170 bpm är maxpuls för vissa... Det är meningslöst att jämföra pulsnoteringar med varandra. Det finns inget samband mellan hög/låg maxpuls och prestationsförmåga. Samma gäller med vilopuls, vissa får extremt låg vilopuls när de är vältränade (25-35), andra kommer aldrig lägre än 45-50 bpm trots kapacitet i värdsklass.

"220 minus ålder" är en fullständigt oanvändbar formel.

Om maxpulsen sjunker med åldern är omdebatterat, vissa påstår att man kan behålla sin maxpuls om man håller sig aktivet livet ut. Oavsett om maxpulsen förändras med ålder eller ej så spelar det ingen roll; ska man träna efter puls måste man göra regelbundna tröskel/maxpulstester, annars försvinner poängen.

Läste någonstans att maxpulsen också kan vara genetisk
Maxpulsen är enbart genetisk och påverkas inte av träning.

Tror det inte ska vara några problem för mig att kunna få en 9 som högsta betyget rent konditionsmässigt. MEN när jag mönstrade för 1 år sedan då för lumpen så fick jag avbryta testen när jag hade en 7a för att jag hade för hög puls enligt testledaren. Jag frågade då vad jag hade för puls och hon sa 170. Blev helt förvånad och fatta ingenting hur kan 170 vara för hög.
Det kan varit en sub-max test, dvs hur mycket effekt du kan trampa vid en viss puls. Det ger också ett värde på hur vältränad man är, förutsatt att man vet maxpulsen. Men i ditt fall så kände de förmodligen inte till din maxpuls, och då blir resultatet korrekt enbart om du har maxpuls enligt standardformeln som användes för testen.

simper02
2010-12-01, 16:27
Jo, det kan det vara, 170 bpm är maxpuls för vissa... Det är meningslöst att jämföra pulsnoteringar med varandra. Det finns inget samband mellan hög/låg maxpuls och prestationsförmåga. Samma gäller med vilopuls, vissa får extremt låg vilopuls när de är vältränade (25-35), andra kommer aldrig lägre än 45-50 bpm trots kapacitet i värdsklass.

"220 minus ålder" är en fullständigt oanvändbar formel.

Om maxpulsen sjunker med åldern är omdebatterat, vissa påstår att man kan behålla sin maxpuls om man håller sig aktivet livet ut. Oavsett om maxpulsen förändras med ålder eller ej så spelar det ingen roll; ska man träna efter puls måste man göra regelbundna tröskel/maxpulstester, annars försvinner poängen.


Maxpulsen är enbart genetisk och påverkas inte av träning.

Ja men du verkar kunnig på detta med puls. har du något bra argument som jag kan säga till dem innan testet. Mer en att dem är totalt okunniga
:smash:

Los
2010-12-01, 16:35
Ja men du verkar kunnig på detta med puls. har du något bra argument som jag kan säga till dem innan testet. Mer en att dem är totalt okunniga
hehe, jag tror inte att de är totalt okunniga, men testen kan endå vara missvisande på individnivå. Jag redigerade mitt inlägg och la till lite info.

Jag tror som sagt att det var en sub-max-test. Du kan fråga hur de beräknar testvärdet och vad de antog din maxpuls var. Om du vet din maxpuls, kan du argumentera för att testen inte var rättvis. Du får sämre testvärde/resultat om du har en högre maxpuls än standardvärdet (220-ålder) och bättre konditionsvärde om du har låg maxpuls.

När jag testades inför lumpen var det maxtest som gjordes, pulsband användes inte. Motstånde ökades hela tiden och ju längre tid man orkade trampa desto bättre värde. Rättvist och odiskutabelt. Jag gjorde en "konditionstest" under en hälsoundersökning förra året, det var submaxtest men jag har maxpuls som är ganska nära normalen så resultatet blev hyfsat rätt. Har även mätt kondition på riktigt, dvs genom att mäta syreupptag via andningsmask, ganska obehagligt och dyrt, men resultatet blir 100% rätt :)

stridis
2010-12-01, 16:38
Öhhh, jag hade närmare hundra i vilopuls när de mätte i lumpen. Cyklade till mig dagens första 9:a på det stället.*flex*

Mao, det kan de ju inte gå på, är hjärtat friskt och personen är frisk(inga förkylningar el dylikt) så är det väl bara att köra?

Los
2010-12-01, 16:46
Mao, det kan de ju inte gå på, är hjärtat friskt och personen är frisk(inga förkylningar el dylikt) så är det väl bara att köra?
Näe, det är inte farligt att brassa på max om man är frisk, snarare tvärtom. Det är inte onormalt att ha hög vilopuls inför tester och dylikt. Jag har omkring 90-100 i "vilopuls" strax innan start vid tävlingar, adrenalin gör mycket!

Har du närmare 100 i normal vila bör du nog uppsöka läkare :)

simper02
2010-12-01, 16:47
Tack Los för bra svar :)


Jasså när mönstrade du stridis? Tror de är nojiga för de har hafft några dödsfall. Jag var fullt frisk när jag gjorde testet.

stridis
2010-12-02, 13:47
Jasså när mönstrade du stridis? Tror de är nojiga för de har hafft några dödsfall. Jag var fullt frisk när jag gjorde testet.

Är 81:a så det var ett tag sedan.

Timmi
2010-12-02, 17:26
Jag antagningsprövade för knappt två veckor sen och trampade mig till en 7:a. Hade 214 i puls när jag slutade ;)

Enligt tanten som höll koll på mig så håller de lite extra koll på folk som har hög puls under testet men jag verkade inte lida av att den var hög så det var bara att trampa på.

Sniggel
2010-12-03, 09:19
Minns när jag joggade med min kusin för några år sen. Hon hade pulsband och var väl kring 29. Jag vet inte vad hon hade för maxpuls men hon kom lätt upp i 230 i uppförsbackar. Då körde vi inte ens speciellt hårt och hon var van löpare.