handdator

Visa fullständig version : Snurrig och mår illa nu ett bra tag..


Bailah
2010-11-29, 15:18
Som topic låter, jag har haft ett illamående och en "yr känsla" nu i två ish veckor. Blir inte bättre, köpte Postafen igår ihopp om att det skulle hjälpa men det gör det inte. Ska till läkare, kom bara inte fram idag i kö'n. Tänkte bara kolla om någon visste något här. Har ingen feber el något i den stilen, bara denna jävla irriterande känsla. Nästan som om jag vore full fast utan alla bra grejer.

Jag gissar på en tumör som har aids och ebola, men jag har nog fel !

kaer
2010-11-29, 15:24
Jag gissar på något med örat. Har för mig att problem med balanssinnet kan ge liknande symtom.

Internetdiagnos ftw =)

DanielF
2010-11-29, 15:25
Kristaller i örat kanske?
http://www.netdoktor.se/?_PageId=820

Pjotor
2010-11-29, 15:28
Äter du allsidigt och tillräckligt?
Vilar och sover du tillräckligt och regelbundet?
Har du nyligen råkat ut för något som har rubbat dina dagliga rutiner, t.ex. sjukdom, skada, sjukdom i familjen eller dylikt?

Enbart yrsel är väldigt svårt att utgå från. Berätta mer.

Bailah
2010-11-29, 15:37
Äter du allsidigt och tillräckligt?
Vilar och sover du tillräckligt och regelbundet?
Har du nyligen råkat ut för något som har rubbat dina dagliga rutiner, t.ex. sjukdom, skada, sjukdom i familjen eller dylikt?

Enbart yrsel är väldigt svårt att utgå från. Berätta mer.

Äter bra ja, får i mig allt de där nyttiga dy vet. Nej men äter gör jag bra.

Sover en 8ish timmar om dagen.

Hade lite problem med panik ångest attacker för 2-3 veckor sen. Aldrig haft innan så där vart jag ju livrädd såklart. Men nu när jag vet vad det är så ere ok.

Inget speciellt som har rubbat mina dagliga rutiner nej. Samma som vanligt här.

ACL
2010-11-29, 15:44
Jag hade exakt samma symptom som dig, det höll i sig ett bra tag och till sist drog jag in till akuten.
Fick remiss till Öron/Näsa då man trodde det var just balanssinnet.
Läkaren hittade dock inget utan man förmodade att det var något virus bara, så hem skickades jag och blev så småningom bättre.
Har fått liknande fler gånger efter det, sen när jag började köra avslappningsövningar så slapp jag det. Så jag antar att det kan vara ett resultat av stress (gissar såklart bara), då jag upplevde att det ofta kom i samband med stressade perioder.

Så prova med att gå till akuten och se om det är örat som spökar, annars kan du ju prova samma sak som jag gjorde.

Lycka till, vet själv vilket helvete det där är =(

Morrris
2010-11-29, 15:47
Läkare. Nu.

Mourten
2010-11-29, 15:54
Har man kristaller i örat kan man knappt stå för de snurrar så mkt.
Tror mer brist på näring lr nåt, du har väl dietat rätt länge?

Slartibartfast
2010-11-29, 16:02
Jag känner igen detdär lite. Fick illamåendeattacker (sällan yrsel dock) som övergick i konstant illamående ---> år av Walking Dead-tillvaro. Vettefan vad det beror på. SSRI hjälpte mig iaf.

Bailah
2010-11-29, 16:02
Vet inte vad det skulle vara, har 'dietat' men fuskat en hel del. Äter allt nu mer el mindre. Har inte följt en helt strikt diet på säkerligen halvår?

Så kan inte tänka mig att det är det..

Sen stressad är jag aldrig, jag är den mest layed back personen som finns ;O

Gigabyte
2010-11-29, 16:19
Vet inte vad det skulle vara, har 'dietat' men fuskat en hel del. Äter allt nu mer el mindre. Har inte följt en helt strikt diet på säkerligen halvår?

Så kan inte tänka mig att det är det..

Sen stressad är jag aldrig, jag är den mest layed back personen som finns ;O
Jag har haft/har något liknande, dock utan illamående. Tror det hela började med att jag fick extraslag under några träningspass. Kollade hjärtat och fick vänta på tid till ultraljud. Medan jag väntade (2-3 veckor) kände jag mig sämre och sämre och fick nån sorts ångestattack en natt vilket var mycket obehagligt.

Ultraljudet visade inget så blev friskförklarad. Började träna igen men fick återigen yrsel tillsammans med feberkänslor som avlöste varandra så slutade träna. Efter 2 veckor gjorde jag ett till läkarbesök vilket visade att jag var frisk. Tvingade igång träningen igen och ignorerade yrseln och tröttheten och det blev bättre. Har nu hållit igång i 2-3 veckor och börjat öka igen, yrseln nästan helt borta. Får dock små "anfall" ibland, typiskt när jag är i varma lokaler med mycket folk.

Har mer och mer börjat acceptera att det kan bero på stress eller liknande. Är precis som dig väldigt avslappnad till vardags och stressar aldrig upp mig men tror att perioden i väntan på ultraljudet utan träning fick mig ur balans utan att jag egentligen tänkte på det. Det är trots allt väldigt påfrestande att inte veta varför man mår som man mår.

joasimo
2010-11-29, 16:49
För några år sedan hade jag något liknande som du beskriver, då hade jag tydligen brist på järn och lågt blodtryck. Är du trött ofta?

John M
2010-11-29, 17:04
Ring vårdguiden 08 320 100 - kostnadsfri rådgivning av sköterska. Hon kommer nog säga till dig att besöka närmaste läkare.

Doctor Snuggles
2010-11-29, 17:13
Äter bra ja, får i mig allt de där nyttiga dy vet. Nej men äter gör jag bra.

Sover en 8ish timmar om dagen.

Hade lite problem med panik ångest attacker för 2-3 veckor sen. Aldrig haft innan så där vart jag ju livrädd såklart. Men nu när jag vet vad det är så ere ok.

Inget speciellt som har rubbat mina dagliga rutiner nej. Samma som vanligt här.

Kan vara ångest, bara ett annat uttryck för det. En del som får ångest får bara fysiska symptom, och yrsel och illamående är vanliga sådana.
Det spelar egentligen ingen roll om hur "laid back" man är, det kan handla om negativa strö-tankar man inte ens märker man har, men tillslut sätter sig i det omedvetna eller ngt sådant. Man vet faktiskt inte exakt hur det där fungerar.
Gå till läkare och testa dig, är alla värden ok, och du får ngt lugnande som hjälper, ja då är det antagligen ångest.
Har du en massa oroande tankar om att du har någon dödlig sjukdom (vet inte hur mycket du skämtade eller ej), då är ytterligare ett symptom på ångest.

He-man
2010-11-29, 17:40
Du kan läsa lite om yrsel och vad det kan bero på här: http://www.yrsel.com/

Jag har dragits med yrselbesvär i över ett år, fick väldigt dålig hjälp av läkare, men till slut vände jag mig till psykosociala enheten där jag fick börja prata med en kurator, hon var säker på att mina besvär var ångest-relaterade och tillsammans med henne fick jag hjälp att komma till rätta med mina besvär, men det tog många månader. Idag kan jag väll säga att jag är så gott som återställd, men kan väll känna av det lite ibland, dock störs jag inte så mycket av det när det väl händer.

I länken jag postade står det bla om ångestyrsel också. Oavsett orsak är det viktigt att inte låta yrseln hindra dig från att leva som vanligt, då kan den gå över fortare.

Bailah
2010-11-29, 19:50
Mycket som pekar mot ångest då tror ni. Får se vad läkaren säger. Som sagt så känner jag mig väldigt stabil psykist iaf. Inget jag är nere för el grubblar om.

Bleh, får bara hoppas det går bort snart. Irriterande som fan är det. Tack för alla svar förresten!

Kwon
2010-11-29, 22:16
Man tror alltid det värsta Bailah!

Kolla upp det där omedelbums Broskie!

Rusk
2010-11-29, 22:23
Kan vara http://www.yrsel.com/portal/content/view/7/27/

Råkat ut för det 2 gånger i mitt liv och det har varit hemskt. Blivit sängliggandes/stillasittandes i över 1 vecka båda gångerna och när jag försökte gå så tippa jag åt sidan, usch!
Är dock glad över att jag inte fått virus på balansnerver då den yrseln sitter i även när man ligger stilla..

Du nämnde iof också att du drabbats av panikattacker. Långvarig ångest ger illamående och kan även ge en lätt yrsel.

Slartibartfast
2010-11-29, 22:47
Mycket som pekar mot ångest då tror ni. Får se vad läkaren säger. Som sagt så känner jag mig väldigt stabil psykist iaf. Inget jag är nere för el grubblar om.


Jag gick genom den bästa tiden i livet dittills när jag plötsligt började få mina attacker. Så dom kan mycket väl börja tillsynes helt utan anledning.

Bailah
2010-11-29, 23:39
Jag gick genom den bästa tiden i livet dittills när jag plötsligt började få mina attacker. Så dom kan mycket väl börja tillsynes helt utan anledning.

Hmm, ja det är ju fler som sagt det. Men som du nog vet så är det svårt å tro på det själv. Men det låter ju troligt. Som sagt, får campa luren imorrn igen så får vi se vad dom säger. Är det psykist så suger det, men då kan jag träna ;)
Är det fysiskt så fixar det sig, men jag får antagligen inte träna.
Pest el kolera... Hmmz!

tomas86
2010-11-30, 00:42
Jag gick genom den bästa tiden i livet dittills när jag plötsligt började få mina attacker. Så dom kan mycket väl börja tillsynes helt utan anledning.

Samma hande mig, Kom fran ingenstanns.

I mitt fall var det stress som satte igang det, hade kanske runt 8-10 angest attacker per dag.
I borjan forsokte jag bara ignorera det vilket gjorde saken varre.
Brukar vara ganska vanligt(enligt min doktor) att lapparna och delar av ansiktet domnar bort under en attack, har det hant dig nar du kanner dig dalig?

Som alla andra har sagt, snacka med en lakare, om det kommer ivagen for hur du funktionerar I vardagen borde dom kunna skriva ut nagot direkt som lindrar effekterna, beta-blockers verkar vara det som funkar.
Pillrena ar dock aldrig losningen, men dom ger en tid till att handskas med grunden till problemet.

Om det visar sig vara panik angest sa ar det inget att oroa sig over, det ar valdigt vanligt och vilken doktor som helst borde kunna hjalpa dig utan storre problem.
Du kommer sakert att vara I bra skick pa noll tid :)

Bailah
2010-11-30, 01:29
Samma hande mig, Kom fran ingenstanns.

I mitt fall var det stress som satte igang det, hade kanske runt 8-10 angest attacker per dag.
I borjan forsokte jag bara ignorera det vilket gjorde saken varre.
Brukar vara ganska vanligt(enligt min doktor) att lapparna och delar av ansiktet domnar bort under en attack, har det hant dig nar du kanner dig dalig?

Som alla andra har sagt, snacka med en lakare, om det kommer ivagen for hur du funktionerar I vardagen borde dom kunna skriva ut nagot direkt som lindrar effekterna, beta-blockers verkar vara det som funkar.
Pillrena ar dock aldrig losningen, men dom ger en tid till att handskas med grunden till problemet.

Om det visar sig vara panik angest sa ar det inget att oroa sig over, det ar valdigt vanligt och vilken doktor som helst borde kunna hjalpa dig utan storre problem.
Du kommer sakert att vara I bra skick pa noll tid :)

Nja, har aldrig haft det som du säger med att delar av ansiktet domnar bort etc..

Tack, hoppas det fixar sig

Bailah
2010-11-30, 10:24
Så, då har jag varit på VC. Läkaren gjorde alla olika test på mig, lutade huvudet, fick stå still å peka på min näsa när ja blunda etc etc.. Alla blodprov, värden såg bra ut. Hon gissar på att det har med ångesten och göra. Känns lite som en let down men ändå bra. Nu kan jag iaf träna, hon sa tom att kör mycket cardio. Cardio är minst lika bra som en tablett med antidepp. Hatar ju cardio haha, men fine. Kör på lite mer cardio och lär mig "handskas" med min yrsel så ska allt bli bra sa hon.

He-man
2010-11-30, 15:27
Så, då har jag varit på VC. Läkaren gjorde alla olika test på mig, lutade huvudet, fick stå still å peka på min näsa när ja blunda etc etc.. Alla blodprov, värden såg bra ut. Hon gissar på att det har med ångesten och göra. Känns lite som en let down men ändå bra. Nu kan jag iaf träna, hon sa tom att kör mycket cardio. Cardio är minst lika bra som en tablett med antidepp. Hatar ju cardio haha, men fine. Kör på lite mer cardio och lär mig "handskas" med min yrsel så ska allt bli bra sa hon.

Fast ändå bättre att veta vad det beror på, då är det lättare att jobba på att få bort det. Och det hon säger om cardio kan jag säga stämmer bra, fast i mitt fall började jag promenera varje dag, visst det tar ett tag innan man märker av någon effekt, men jag är övertygad om att det har bidragit väldigt mycket till att jag blivit bra från mina besvär. Dessutom är dessa besvär vanligare än man tror, så du är långt ifrån ensam.

Albatross
2010-11-30, 16:45
Jag har fått yrsel och liknande när jag haft riktigt ont i axlar/nacke/rygg, av antingen jobb eller träning... Men ångest är ju en riktig gris, det ställer till allt möjligt dåligt.

Doctor Snuggles
2010-11-30, 17:15
Kolla också upp niacin och främst inositol. Finns en del stöd för att särskilt det sistnämnda kan verka lugna och förebygga panikångest o dyl lika effektivt som antidepp fast med i princip noll bieffekter:

http://curezone.com/blogs/fm.asp?i=980571