handdator

Visa fullständig version : Akut knäskada - Vart går man?


Morrris
2010-11-29, 11:14
Hej.

När jag sprang till bussen igår missbedömde jag ett steg så att all kraft användes när benet var halvböjt. Det högg till lite i utsidan av knäet, men det gick snabbt över och jag tänkte inte mer på det.

Imorse vaknade jag av väldigt starka smärtor i utsidan av knäet. Smärtorna är så svåra att jag har stora problem med att gå. Jag klarar inte av att extendera i knäleden. Med hjälp går det dock. Försöker jag rucka lite på knäskålen smärtar det.

Vart går man med detta? Är det läkare som gäller, eller får man bara smärtstillande och order om vila på ren rutin?

grimfish
2010-11-29, 14:35
Du kan avvakta någon eller ett par dagar och gå till en vårdcentral om det inte har blivit bättre efter den tiden.

hertzman
2010-11-29, 15:19
Hej.

När jag sprang till bussen igår missbedömde jag ett steg så att all kraft användes när benet var halvböjt. Det högg till lite i utsidan av knäet, men det gick snabbt över och jag tänkte inte mer på det.

Imorse vaknade jag av väldigt starka smärtor i utsidan av knäet. Smärtorna är så svåra att jag har stora problem med att gå. Jag klarar inte av att extendera i knäleden. Med hjälp går det dock. Försöker jag rucka lite på knäskålen smärtar det.

Vart går man med detta? Är det läkare som gäller, eller får man bara smärtstillande och order om vila på ren rutin?

Läkare brukar väl allmänt ordinera Alvedon och vila på ren rutin. Här så har man rätt att träffa en sjukgymnast en gång utan remiss från läkare, det besöket var räddningen för min rygg. Kolla om det är likadant hos dig, i så fall boka in ett besök på en gång. De brukar veta betydligt mer om idrottsskador än en läkare.

Avexa
2010-11-29, 22:33
Läkaren lär inte undersöka om det bara är en dag sedan, av den enkla anledningen att det inte säger något om skadan ännu pga den allmänna inflammationen som du troligen har i knäet. (är det svullet?)
Vila och ipren/voltaren brukar de väl säga i såna fall, men om det fortfarande är problem om någon vecka ska du självklart gå till läkaren då de kan göra en grundliggare undersökning.

Morrris
2010-11-30, 10:36
Idag är smärtorna värre. Är febrig och spydde imorse, kan det bero på knäskadan eller är det en ren slump?

Avexa
2010-11-30, 15:09
Ring sjukvårdsrådgivningen alt din vårdcentral tycker jag. Kan vara ren slump, men bättre att höra med de som har koll.

hertzman
2010-11-30, 15:28
Idag är smärtorna värre. Är febrig och spydde imorse, kan det bero på knäskadan eller är det en ren slump?

Läkare. Nu.