handdator

Visa fullständig version : Chokladbollssubstitut


Nate
2003-11-06, 14:50
Har legat sjuk hela veckan nu och i brist på annat gott att äta hemma har det blivit en massa chokladbollssmet... den nyttigare versionen. Riktigt gott faktiskt!

Havregryn
Fruktsocker
Kakao
pyttelite salt
lite vaniljsocker

rör ihop och häll sedan i nykokt kaffe tills smeten får klebbkonsistens. Smakar chokladbollssmet och är jummie! :D

Strösslar man över lite cocosflingor smakar det ungefär som moccarutor med kaffeglasyr.

klaga inte förrän ni testat! :thefinger

Sabbe
2003-11-08, 20:59
Lite mått på hur mycket av varje ingrediens skulle inte sitta helt fel ;)

Thell
2003-11-09, 00:45
det är väl egentligen inte så stor skillnad ?
du har tagit bort smöret o bytt ut sockret ?
gör det sån skillnad att det är ok att äta det där ?

Lellan
2003-11-09, 13:59
Men titta HÄR! *mumma* Ska provas!! :thumbup:

emmzan
2003-11-10, 15:31
Originally posted by Thell
gör det sån skillnad att det är ok att äta det där ?

Tror inte det är några döda kattungar, miljögifter eller andra otäckheter i Nates chokladbollar så det vore moraliskt fel att äta dem!

Allt är tillåtet!

Nate
2003-11-10, 17:52
Originally posted by Thell
det är väl egentligen inte så stor skillnad ?
du har tagit bort smöret o bytt ut sockret ?
gör det sån skillnad att det är ok att äta det där ?

Mindre fett och långsammare kolhydrater... borde väl inte vara så "farligt". Som okokt havregrynsgröt med extra mkt socker på :D

Nate
2003-11-10, 17:54
Originally posted by Sabbe
Lite mått på hur mycket av varje ingrediens skulle inte sitta helt fel ;)

Har inte måttat ingredienser riktigt utan mer bara hällt i lite av varje... skulle jag höfta kanske det blir --->
1dl havregryn
0.5 dl fruktsocker
2 tsk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
och kaffe tills det blir lagom konsistens

Berry
2003-11-10, 22:32
Lite Protec choklad oxå så kan du göra bollar på det sen :thumbup:

michael
2003-11-11, 20:29
Då har ni inte smakat mina chokladbollar! När du lagar bacon på kvällen så häller du över fettet som blir kvar i stekpannan i en liten behållare, använder sen det fettet tillsammans med lite smält margarin och lite dextropur o blandar det med oboy! Sen kör du istället för havregryn lite Frostie Flakes! blir mumma! :angel: :eating:

kharon
2003-11-11, 20:42
Chokladbollar är det godaste som finns, om man får ha med oändligt många saker på första plats i listan på dom godaste sakerna...

Vad gör saltet där egentligen? Och kan man inte byta sockret mot sötningsmedel?

Nate
2003-11-11, 22:08
Originally posted by kharon
Chokladbollar är det godaste som finns, om man får ha med oändligt många saker på första plats i listan på dom godaste sakerna...

Vad gör saltet där egentligen? Och kan man inte byta sockret mot sötningsmedel?

saltet ger en liten extra snurr till det hela. Är oftast gott att ha med en gnutta salt i söta saker...

michael
2003-11-11, 23:24
Sen kan du köra ner en citron i mixen med så får du det lilla sura med också! Smaken ugami kan ni själva försöka fixa dit :angel:

Nate
2003-11-12, 05:17
Originally posted by michael
Sen kan du köra ner en citron i mixen med så får du det lilla sura med också! Smaken ugami kan ni själva försöka fixa dit :angel:


:thefinger :thefinger :thefinger

michael
2003-11-12, 15:23
För att vara seriös en liten stund skulle nån väl kunna röra ihop en keso-chokladboll som är "nyttig" ? Skulle vara nyfiken på det receptet faktist för keso är ju så gott! :angel:

Pecca
2003-11-12, 20:54
gammalmodig som man är så undrar man ju varför man inte kan tillåta sig själv och äta vanliga jäkla hedliga NEGERBOLLAR??? Ska man äta så kan man göra det ordentligt.


Sen bara för o vara lite korrekt så kan jag säga att det heter negerbollar. Söker du i en kokbok som är gjord innan nya milleniumet så finner man dessa rariteter under namnet negerboll, en chokladboll är en platt bondkaka som innehåller havregryn och krossad choklad om jag inte missminner mig...

OCH för att förtydliga. NEJ, jag är inte rasist så inga onödiga påhopp men lite självcurage måste man ha och våga uttala det förbjudna ordet...

och nej detta är inte riktat till någon speciell i tråden utan mer till allihoppa och ingen diskussion behövs i ämnet heller eftersom då tråden kommer förstöras. Så nu har jag klargjort klart och tydligt hoppas jag.


ps. Toblerone och Negerbollar är nog fan det godaste som finns o äta på vår jord! ds.

Berry
2003-11-12, 21:05
Originally posted by Pecca

ps. Toblerone och Negerbollar är nog fan det godaste som finns o äta på vår jord! ds.

..och pro-90 :) Har du nått kvar av din senaste burk Pecca kan du väl prova att göra negerbollssmet på det. Pro-90 och smör :hbang:

kharon
2003-11-13, 21:33
Originally posted by Pecca


ps. Toblerone och Negerbollar är nog fan det godaste som finns o äta på vår jord! ds.


Toblerone är riktigt djävulskt god! USCH så god den är!
Den vita tobleronen kommer inte långt efter!

Lellan
2003-11-21, 10:34
Testade detta, suupergott!

Starkt kaffe, i med kakao, ner med müsli (med frukt och nötter var gott) eller havregryn el whatevva medans kaffet är varmt (geggar mer), fruktsocker vid behov, lite salt. In i frysen (gärna rätt "fuktiga" bollar) tills halvhårda.

Blir sega som brownies.. och såå gott!! :eating:

Pecca (hej förresten!): Toblerone är skam för att kallas choklad.. tacka vet jag "kaffe&pralin" (affär i örebro) och deras rödvins el apelsinblomschoklad - mörk som natten!! Yummie!!:thumbup:

palme
2003-11-25, 01:30
Ska nog prova, blir ju hyffsat med chokladbollar nu under bulken...men att inte köra med margarin förstör ju konsistensen...

Kan man ha i 2-3 skopor choklad whey tror ni?