handdator

Visa fullständig version : Hur mycket vatten per dag samt effekten av ökad konsumtion.


Ne0phyte
2010-11-28, 23:51
Har funderat ett tag på hur mycket vatten man skall konsumera per dag för att det skall anses som "optimalt" samt vilka effekter det har på styrketräning samt muskelvolym.

Vore grymt om någon med större kunskap skulle kunna klarlägga det. (grub?)

Xzion
2010-11-29, 00:16
Well..
I kombination med träning vet jag inte.

Men, normalt sett under en normal dag har jag för mig att man skulle få i sig runt 2 liter vatten.

Pintan
2010-11-29, 10:53
jag dricker ibland för lite utan att tänka på det. märker stoor skillnad faktiskt. blir piggare, presterar typ 30% bättre på gymmet samt blir lite "fylligare" i kroppen.

har för mig att man ska dricka minst 2 liter vätska om dagen, då med läsk, saft, mjölk vatten etc inräknat.

tar du kreatin ska du dricka ännu mer.

espeto
2010-11-29, 11:42
http://traningslara.se/vatskeintag-vid-traning-del-i-introduktion/
Börja med den. Sen finns det 5 artiklar till att fördjupa sig i :)

Apos78
2010-11-29, 13:13
Räkna lite grovt 1 ml/kcal du äter. Sen får mängden justeras efter klimat, proteinintag etc. Många hamnar nog runt 2 lite dagligen. Maten kan sägas ge runt 8 dl per dag.

Evilkitty
2010-11-29, 15:40
Tror det var Eddie eller någon som skrev att som styrketränande så krävs det i princip samma mängder vatten som för alla andra, det är dock ökad konsumtion av protein som kan leda till ett ökat behov av vatten (krävs 55g vatten för att omsätta 100g protein?)

Ne0phyte
2010-11-29, 15:56
Tack allihopa, vore kul att höra om ni känner någon skillnad på kroppen styrke/volym-mässigt när ni har ett ökat vattenintag.

snatch914
2010-11-29, 16:17
Tack allihopa, vore kul att höra om ni känner någon skillnad på kroppen styrke/volym-mässigt när ni har ett ökat vattenintag.

Nu är det inte så att ett ökat vattenintag över vad din kropp behöver skulle dig någon direkt märkbar prestationshöjande effekt, dock så skulle en vätskebrist givetvis ha motsatt effekt.

Jag märker direkt (trött, TÖRSTIG) ifall min vätskebalans är dålig, när jag känner av det så dricker jag lite vatten. :)

goddag
2010-11-29, 17:17
Går det att låta färgen på urinet fungera som varningsklocka??
Dricker inte särskilt mycket vatten men har ändå rätt genomskinligt piss.. Äter ifs en hel del yoghurt och kvarg

Apos78
2010-11-29, 17:18
Går det att låta färgen på urinet fungera som varningsklocka??
Dricker inte särskilt mycket vatten men har ändå rätt genomskinligt piss.. Äter ifs en hel del yoghurt och kvarg

När det väl är gult så är det lite sent. Det tar ett bra tag att återställa vätskebalansen om du ligger lågt. Räkna med ett dygn.

goddag
2010-11-30, 09:10
Va?? Pissar alltid väldigt gult på morgonen (dricker mindre innan jag går och lägger mig så jag slipper gå upp och pinka).
Betyder det att jag går med konstant vätskeobalans? Hehe

Xzion
2010-11-30, 09:10
det är inte direkt som det är skadligt att dricka every now and then ;) så snåla inte med det.

På morgonen är en annan deal, man svättas ordenligt när man sover i många fall, så det är inte så konstigt, drick bara lite varje morgon du går upp.
Personligen dricker jag mellan 5-7 DL när jag käkar frukost.

Scratch89
2010-11-30, 09:20
Urinet ska inte vara ofärgat.

Apos, var tycker du gränsen för uttorkning börjar? I skolan undersökte vi urin, och jag låg på runt 1200 mmol/liter, om jag minns rätt. Det är ju på den övre delen av skalan, men inte anser jag mig uttorkad för det.

petson
2010-11-30, 09:25
Även efter träning har jag noterat att pisset är gult. Detta beror väl på att många ämnen släpper i kroppen under träning? Jag dricker massor, under hela dagarna och under träningen så det kan omöjligt vara att jag har en låg vätskebalans.

Xzion
2010-11-30, 09:26
Min gräns för uttorkning börjar när; Jag blir trött och slö i huvudet, alternativt när jag får huvudvärk.
Det är mina enda indikatorer.

Men ser frame mot Apos svar också!

Apos78
2010-11-30, 09:44
Mycket beror såklart på hur man känner, då detta kommer att avgöra när man dricker. Ett mmol-värde kan jag inte ge och det känns inte relevant då en sådan mätning inte förekommer i vardagen. Urinens färg är en flytande skala men ett mer koncentrerat urin talar för ett större vätskeunderskott. Det behövs inte större förluster än 2% av kroppsvikten för att det ska börja kännas ordentligt. Huvudvärken kan sägas komma vid 2-4% förlust, alltså skulle man då ersatt vätskan tidigare.

Drick regelbundet små mängder vatten så kommer vätskebalansen att hålla sig bra. Att dra i sig stora mängder under kort tid kommer inte hjälpa till att återställa vätskebalansen speciellt effektivt.

Fredrik_S
2010-11-30, 09:46
Har du en vattenkran hemma är det knappast något du behöver tänka på. Kroppens undermedvetna signaler är tillräckligt bra på att bestämma hur mycket vatten du behöver än dina medvetna signaler.

Det du kanske kan tänka på är om du ofta har huvudvärk, då kan det vara att du dricker för lite...

Insulinus
2010-11-30, 11:08
Runt 5dl åt gången brukar vara det man pratar om är vad kroppen kan använda för vätskebalansen.

1-2% uttorkning påverkar prestation 6-10%. Så se till att dricka.

goddag
2010-11-30, 11:44
Låter underligt att man skulle behöva dricka två liter per dag.. jag dricker då inte så mycket och mitt piss är hyfsat genomskinligt och huvudvärk har jag sällan.
Undra om jag äter ovanligt flytande mat :P

Gillar inte att dricka en massa i onödan, sväller ju upp!

Seb74
2010-11-30, 16:15
Runt 5dl åt gången brukar vara det man pratar om är vad kroppen kan använda för vätskebalansen.


Över 5dl åt gången är alltså bortkastat?
Inkl vätska från mat då eller?
Fast iofs, dricker man tillsammans med maten så blir det ju en tjock sörja i magsäcken och vätskan stannar kvar längre, så blir väl långsammare upptag då så det kan användas bättre.

snatch914
2010-11-30, 16:40
Låter underligt att man skulle behöva dricka två liter per dag.. jag dricker då inte så mycket och mitt piss är hyfsat genomskinligt och huvudvärk har jag sällan.
Undra om jag äter ovanligt flytande mat :P

Gillar inte att dricka en massa i onödan, sväller ju upp!

Även "vanlig" mat innehåller vatten. :)

Eddie Vedder
2010-11-30, 16:41
Runt 5dl åt gången brukar vara det man pratar om är vad kroppen kan använda för vätskebalansen.

1-2% uttorkning påverkar prestation 6-10%. Så se till att dricka.

Låter som väldigt gamla rekommendationer. 1-2 % för prestationsförmågan har definitivt ifrågasatts och en halvliter per gång är definitivt onödiga mängder. Snarare kanske 2 dl.

snatch914
2010-11-30, 17:01
Låter som väldigt gamla rekommendationer. 1-2 % för prestationsförmågan har definitivt ifrågasatts och en halvliter per gång är definitivt onödiga mängder. Snarare kanske 2 dl.

Vet man mer säkert nu? Inte för att jag är i direkt behov av siffrorna, men det är alltid kul att veta :) och så kan man sprida mer optinojja till massorna! :D

Seb74
2010-11-30, 17:10
och en halvliter per gång är definitivt onödiga mängder. Snarare kanske 2 dl.

Har för mig jag frågade i nån tråd för några månader sedan, då jag hört just något sådant, att kroppen bara klarar av att ta hand om någon dl åt gången.

Om jag inte missminner mig så tyckte folk jag var väldigt konstig som hade trott något så opraktiskt om kroppen....en del hävdade tom att det var bara att häva i sig så mycket vatten man ville, allt användes på bästa sätt.

Måste leta efter den nu känner jag...kanske bara drömt det :D

EDIT: Äsch hittar inget annat än den här tråden...kanske bara var det jag hade i minnet då.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146381&highlight=vatten&page=2

Sverker skriver: Jag röstar på att kroppen tar upp all vätska

Seb74
2010-11-30, 17:15
Förövrigt, 2dl åt gången bara, gällande vatten, och man ska gärna ha i sig 2L per dygn....do the math säger jag, blir frekvent småklunkande ur flaskan.
Låter helt enkelt inte rimligt att kroppen skulle vara så urbota kass på att ta hand om vatten, särskilt när det är så extremt viktigt för oss.

Seb74
2010-11-30, 17:20
Angående urinfärgen som var uppe för diskussion...här är från aftonblaskan 2008.
Undra om det kan stämma att helt klart är dåligt, för mycket vatten liksom?
Mörk gult

Du dricker för lite. Vätskebrist leder till huvudvärk och sänkt prestationsförmåga. Försök få i dig en dryg liter vatten om dagen.

Ljusgult

Kalas! Så ska det se ut. Du har en bra vätskebalans.

Alldeles klart

Se upp, du dricker onödigt mycket. Det räcker med en dryg liter om dagen.

Apos78
2010-11-30, 18:37
Har för mig jag frågade i nån tråd för några månader sedan, då jag hört just något sådant, att kroppen bara klarar av att ta hand om någon dl åt gången.

Om jag inte missminner mig så tyckte folk jag var väldigt konstig som hade trott något så opraktiskt om kroppen....en del hävdade tom att det var bara att häva i sig så mycket vatten man ville, allt användes på bästa sätt.

Måste leta efter den nu känner jag...kanske bara drömt det :D

EDIT: Äsch hittar inget annat än den här tråden...kanske bara var det jag hade i minnet då.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146381&highlight=vatten&page=2

Sverker skriver: Jag röstar på att kroppen tar upp all vätska

Det är skillnad på upptag och efterföljande reglering med ex ADH.

Apos78
2010-11-30, 18:39
Låter som väldigt gamla rekommendationer. 1-2 % för prestationsförmågan har definitivt ifrågasatts och en halvliter per gång är definitivt onödiga mängder. Snarare kanske 2 dl.

Jag skulle sätta en nedsatt prestation närmare 4%, om man nu ska ge en siffra. Dock inte med så mycket som 5-10% i nedsatt prestation.

Insulinus
2010-11-30, 19:29
Låter som väldigt gamla rekommendationer. 1-2 % för prestationsförmågan har definitivt ifrågasatts och en halvliter per gång är definitivt onödiga mängder. Snarare kanske 2 dl.

Tror de rekommendationerna är ganska gamla ja. Om jag inte minns helt fel så är de från Bengt Saltin.

Rent logiskt så bör ett aerobt arbete drabbas i högre grad utav dehydrering gentemot ett anaerobt träningspass i gymmet.

ACSM:s riktlinjer:

http://217.19.231.189/customers/SPORTS%20stafmeetings/20090610-PosStand-Drank.pdf

Eddie Vedder
2010-11-30, 19:55
ACSM:s riktlinjer:

http://217.19.231.189/customers/SPORTS%20stafmeetings/20090610-PosStand-Drank.pdf

Ja den har jag såklart läst. Kolla länken tidigt i tråden om vätskebalanstexterna på vår blogg. Bara för att Gatorade försöker upprätthålla myten om att vi ska dricka jämt så behöver det inte stämma.

DÅ har Jacob betydligt bättre koll. Han är mer insatt än jag och verkar mer insatt än de flesta "experterna" på idrottsnutrition som inte läst en artikel sedan 1995.

Seb74: Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt. Vem har påstått att det inte tas upp?

Seb74
2010-11-30, 20:34
Seb74: Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt. Vem har påstått att det inte tas upp?

Du skrev, tolkade jag det som, att mer än 2dl vatten åt gången är onödigt mycket. Det kan man ju då tolka som, om du vet vad du talar om vilket brukar vara fallet, att gränsen för vad som används på ett bra sätt går nånstans vid 2dl. Vilket i sin tur innebär orimligt mycket smådrickande under hela det vakna dygnet för att få i sig de rekommenderade 2L varje dygn och slippa vätskebrist osv.

Är du med på vad jag "gick igång" på?

Apos78
2010-11-30, 20:54
Du skrev, tolkade jag det som, att mer än 2dl vatten åt gången är onödigt mycket. Det kan man ju då tolka som, om du vet vad du talar om vilket brukar vara fallet, att gränsen för vad som används på ett bra sätt går nånstans vid 2dl. Vilket i sin tur innebär orimligt mycket smådrickande under hela det vakna dygnet för att få i sig de rekommenderade 2L varje dygn och slippa vätskebrist osv.

Är du med på vad jag "gick igång" på?

Se ca 2 liter som det totala behovet. Maten ger som sagt upp till en liter och sen tillkommer ofta en del vätskekällor som inte är direkt ur vattenflaskan. Att dra i sig 2 dl under 10 timmar vaken tid är sällan nödvändigt. Dock är det klokt att sprida ut intaget över dagen.

Eddie Vedder
2010-11-30, 21:03
Vilket i sin tur innebär orimligt mycket smådrickande under hela det vakna dygnet för att få i sig de rekommenderade 2L varje dygn och slippa vätskebrist osv.

Jag har iofs aldrig rekommenderat några 2 liter men nej 2 dl x 10 under ett antal gånger per dag är såklart inget måste för att undvika vätskebrist.

De flesta dricker antagligen onödigt mycket, törsten är utmärkt som måttstock för de flesta.

AEB
2013-06-10, 17:14
Jag har iofs aldrig rekommenderat några 2 liter men nej 2 dl x 10 under ett antal gånger per dag är såklart inget måste för att undvika vätskebrist.

De flesta dricker antagligen onödigt mycket, törsten är utmärkt som måttstock för de flesta.

Förlåt för att dra upp en gammal tråd, men så det finns ingen anledning att dricka 2 liter per dag om man bara följer kroppens signaler? Jag dricker själv 1.5 liter vatten per dag, och jag går på toa jämt känns det som. Har hört ett massa tjat om det här med 2 liter vatten per dag, men det känns inte riktigt som att det är sunt att pissa så mycket som jag gör. :/