handdator

Visa fullständig version : Energiförbrukning av hushållssysslor (maskiners energiförbrukning)


cero
2010-11-28, 15:48
Är det någon som vet någon hemsida där man kan se en ungefärlig energiförbrukinng av olika vanliga hushållssysslor som dusch, ugn, lampor osv. Tack i förhand.

Eddie Vedder
2010-11-28, 15:52
Go nuts!

http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs/documents_compendium.pdf

cero
2010-11-28, 16:00
Shower, toweling off (standing)

Här står det ju hur mycket energi man själv förbrukar för att duscha, jag är ute efter hur mycket energi det drar att ha på själva duschen, dvs elen. Samt hur mycket det krävs för att hålla ugnen på en timma osv.

Tabbe
2010-11-28, 16:02
Du hänger på ett träningsforum och skriver energiförbrukning/hushållssyslor *rolleyes*

cero
2010-11-28, 16:11
Du hänger på ett träningsforum och skriver energiförbrukning/hushållssyslor *rolleyes*

Och? *rolleyes*

vicarious
2010-11-28, 16:59
Och? *rolleyes*

Ja hur tror du då det tolkas? Givetvis som "hur mycket energi förbrukar jag när jag utför hushållssysslor." Du får vara lite mer tydlig :)

bearwolf
2010-11-28, 17:10
tror inte el faller under Kost & Näring heller :D

jag har ingen aning, även fast jag har gått eltekniskt gymnasium. Just dusch är juh svårt med massa faktorer. Allt annat är det bara att kolla watten på aparaten och kolla hur länge du har igång den :P

Eddie Vedder
2010-11-28, 17:28
tror inte el faller under Kost & Näring heller :D

jag har ingen aning, även fast jag har gått eltekniskt gymnasium. Just dusch är juh svårt med massa faktorer. Allt annat är det bara att kolla watten på aparaten och kolla hur länge du har igång den :P

Det var jag som flyttade den hit från Allmänt. Tog ju för givet att en hushållssyssla är något en människa sysslar med i hushållet. Men uppenbarligen är en syssla ett dött tings elförbrukning. :)

Back to Allmänt and back to topic!

cero
2010-11-28, 17:47
Ja hur tror du då det tolkas? Givetvis som "hur mycket energi förbrukar jag när jag utför hushållssysslor." Du får vara lite mer tydlig :)

Aha. Ser att det blev väldigt fail nu. Tack för ändrad trådtitel. :D

@ Bear, tex: om en glödlampa har 60W, hur ska man då veta vad den drar på en timma? Känns som att det kommer bli ett väldigt uppenbart svar på denna fråga. :D

Insulinus
2010-11-28, 18:40
Vill du ha ett pålitligt svar får du köpa en energimätare. Kostar allt från en 100kr och uppåt.

Denna fanns på en utav de mer välbesökta varuhusen som har ett ganska brett och billigt sortiment. :D

http://biltema.se/ProductImages/35/large/35-618_l.jpg

Med programmerbart kilowattpris. Visar tid, volt, watt, ampere, kilowattimmar, totalt pris m.m. för ansluten apparat på tydlig display. Mätområden: 190–276 V AC, 5–4416 W, 0,02–16 A. 230 V, 16 A. Jordad.

Jockefoten
2010-11-28, 18:46
Aha. Ser att det blev väldigt fail nu. Tack för ändrad trådtitel. :D

@ Bear, tex: om en glödlampa har 60W, hur ska man då veta vad den drar på en timma? Känns som att det kommer bli ett väldigt uppenbart svar på denna fråga. :D

Den drar 60w hela tiden, konstant.


Vill du räkna ut vattenkostnaden behöver du dessa faktorer.

Va har du för duschblandare (dvs hur mycket vatten kommer ut)
Hur länge duschar du
Hur många i hushållet duschar varje dag.
När du har dessa faktorer räknar du ut hur mycket energi det går åt att värma upp denna mängd vatten.
Sen gångar du med kwh-priset.


Detta förutsätter givetvis att du har en vanligt varmvattenberedare och inte tex en värmepump, då måste du räkna i COP-värdet för att få ut den exakta kostnaden.

r3mpuh
2010-11-28, 18:47
Den drar 60w hela tiden, konstant.
Det står till och med bokstaverat på elräkningen:
"Glödlampa - 60w"

bearwolf
2010-11-28, 18:59
Energi mäts i kWh (kilowattimmar) och beräknas utifrån effekten på produkten och den tid som produkten används. Alltså: Effekt x Tid = Energi
Watt (W) x Timmar(h) = Wattimmar (Wh). Varje elartikel är märkt med ett wattal, dvs effekt (W). 1 kW = 1 000 W. 1 000 W använt i en timme = 1 kilowattimme (kWh).

saxat från jämtkrafts hemsida :)

hoppas det hjälper!