handdator

Visa fullständig version : Ha passet utspritt över hela dagen?


iPerfektion
2010-11-28, 13:58
Ja jag undrar hur pass ''dåligt'' det skulle vara om man spred alla set i ett träningspass över hela dagen?
Låt säga att man sitter inne på kåken och har ganska tråkigt, skulle det då vara ''okej'' att bara köra ett set knäböj och sen vänta några timmar innan man påbörjade det nästa?

Väldigt icke-optimalt, eller?:smash:


Tacksam för svar.

tossefar
2010-11-28, 14:01
Inte tokigt alls, bara man ser till att äta ordentligt mellan passen.

hugok
2010-11-28, 14:07
När jag var liten, innan jag började träna på gym körde jag armhävningar utspritt på hela dagen. På så sätt kunde jag prestera nästan 100% på alla set men jag kan inte minnas att jag fick någon vettig utveckling annat än de första månaderna. Kanske för att det inte var den mest optimala övningen.

King Grub
2010-11-28, 14:25
Man låter aldrig muskeluppbyggnaden träda i kraft om man gör på det sättet. Under och efter träning är proteinsyntesen på basnivåer. Först därefter uppregleras den kraftigt, i 24 timmar eller längre, men proteinsyntesen kan inte uppregleras eller hållas uppreglerad om dynamiska kontraktioner sker. Då faller den tillbaka till basnivåer. Att med någon eller några timmars mellanrum utöva sådana kontraktioner bör innebära att man trycker ned proteinsyntesen gång på gång, trots att den borde ha blivit uppreglerad av träningen.

Spridis
2010-11-28, 14:42
Hur är det med proteinsyntesen om man tränar olika kroppsdelar vid olika tillfällen?
T.ex. benträning på morgonen och biceps/triceps på kvällen?

Är proteinsyntesen på basnivå i hela kroppen under och direkt efter träning eller är det en lokal företeelse som sker i det tränade kroppspartiet?

King Grub
2010-11-28, 14:44
Det är nog bara undersökt lokalt, men fosforyleringen av eukaryotisk elongationsfaktor eEF2 ökar i muskulaturen under dynamisk aktivitet (styrketräningen), vilket påverkar translationstakten i mRNA i muskelvävnaden. Törs inte säga om effekten "sprider sig".

Torsk_ole
2010-11-28, 15:09
J
Låt säga att man sitter inne på kåken och har ganska tråkigt, skulle det då vara ''okej'' att bara köra ett set knäböj och sen vänta några timmar innan man påbörjade det nästa?


Är man du?

På fängelse finns inte fria vikter längre har jag för mig.

Varför skulle man spridda ut det undrar jag också över? Kör 15 set böj om du nu har tråkigt istället för bara ett.

iPerfektion
2010-11-28, 15:15
Är man du?.

Kolozzeum finns inte heller i fängelser.;)
Haha, nej men en bekant sitter faktiskt inne så jag satt bara och träningsfilosoferade.


Tusen tack för svaren Grub och er andra!:)

frong
2010-11-28, 17:47
Kolozzeum finns inte heller i fängelser.;)
Haha, nej men en bekant sitter faktiskt inne så jag satt bara och träningsfilosoferade.


Tusen tack för svaren Grub och er andra!:)

Finns på internet gör det ju trots allt.