handdator

Visa fullständig version : Bra kombination?


rosu
2010-11-28, 13:17
Hej!
Vet att detta är ett vanligt ämne som de flesta ser ganska rött mot. Men hittar ingen klistrad eller stor tråd där man kan fråga om det. Kanske borde fixas?

Jag är lite osäker på vad jag ska ta för tillskott då det finns en djungel av DET BÄSTA TILLSKOTTET PÅ MARKNADEN. Just nu kör jag på Eaa-xx före träning och Anabolic halo efter träningen. Är inte helt nöjd däremot. Skulle behöva något innan träningen eftersom jag ofta är ganska seg precis innan jag kommit igång på gymmet. Skulle även vela ha något mer muskelutvecklande som tex kreatin, eller iaf testa det och se. Nu kanske det låter som att jag redan vet vad jag vill ha :P

Men frågan är: Ska jag köpa kreatin + koffein/eaa-xxx och blanda detta med mina andra tillskott? Eller ska jag köpa vip-x + kreatin som är något dyrare, men känns som det ger mer effekt på träningen? Och då blanda vip-x och eaa innan träning. Eller har ni något bra tips?

Hälsningar Robin

Chaliza
2010-11-28, 13:26
Det finns inga kosttillskott man MÅSTE ha, inget kommer ge dig galen effekt och göra dig x gånger större. Däremot kan det ge dig motivation och hjälpa dig lite på traven att nå dina mål och få lite bättre resultat.

Några av de vanligaste kosttillskotten är:

PWO: Tas innan träning, det är en sån här du verkar vilja ha, ger energi, fokus, pump.. ja det mesta, annars kan du ta koffeintabbletter.

Kreatin: Finns i vissa pwos men det är så vitt jag vet det enda tillskottet med riktig bevisad effekt på människor.

Protein: Är det vassle du vill ha (tas upp snabbt) så bör du ta det billigaste såvitt du inte är laktosintolerant. Sen kassein är inte mitt område så kan ej hjälpa där.

I samband med träning så föredras dock EAA och det tar du redan så :smile:

Bra pwo är: (Brukar dock vara stor skillnad från person till person) No-Xplode, Shotgun, Jack3d, Vip-X mfler.

Åsberg
2010-11-28, 13:36
Jag förespråkar koffeintabs som PWO, funkar bra och är betydligt mer prisvärt.

rosu
2010-11-28, 13:46
Chaliza: Tack för att du tog dig tid att skriva allt det där! Dock visste jag det mesta :P Vet att det inte kommer ge något extremt resultat, men tar all resultat jag kan få! Ger mer motivation :)

Åsberg: Okej, det är iofs ganska vettigt eftersom det främst är till för att göra än fokuserad, även fast det väl finns andra ämnen som hjälper till i PWO.

Min fråga är däremot fortfarande inte helt besvarad. Jag kommer ändå behöva köpa nytt eaa nästa månad så då kan jag lika gärna köpa eaa-xxx istället. Det är framför allt därför jag undrar om jag ska lägga pengarna där eller om det är värt att köra Vip-x istället och fortsätta med eaa-xx? Räcker kreatinet i Vip-x för att man ska känna någon effekt mer än placebo? :P Isf skulle det ju löna sig mer att köpa vip-x och eaa-xx? Om jag kör på eaa-xxx och kreatin så förlorar jag lite ingrediernser som tex Beta Alanin vilket är tråkigt? Lite mer sådana frågor är det jag vill ha svar på :) Hoppas jag inte är för jobbig!

Chaliza
2010-11-28, 14:54
Jag va lite hastig där, läste inte så noggrant vad du skrivit så jag trodde det va tid för mig att skriva lite basic info men sen när jag läste igen så såg jag att du inte verkade va helt clueless, aja :(

vicarious
2010-11-28, 15:01
Jag skulle köpt alla tillskott separat. Vanligt EAA och sen kreatin, beta-alanin m.fl enskilt. Mer prisvärt, samt att du kan styra innehållet hur du vill. Många pwos innehåller också onödiga kolhydrater.

rosu
2010-11-28, 18:06
Jag har funderat på att köpa beta-alanin, kreatin och koffeintabletter istället och göra en egen. Men det måste ju ändå finnas en anledning till att de har andra saker än bara dessa ämnen i PWO? Men tror ni att det är nödvändigt att äta extra kreatin om det finns i PWO? Visst tar väl ingen kreatin på träningsfria dagar då, men behövs det verkligen? Funderar på kanske köpa Vip-x och sen kreatintabletter istället som jag tar på vilodagar. Vad tror ni om det?

Erkserks
2010-11-28, 19:44
Men det måste ju ändå finnas en anledning till att de har andra saker än bara dessa ämnen i PWO? Men tror ni att det är nödvändigt att äta extra kreatin om det finns i PWO? Visst tar väl ingen kreatin på träningsfria dagar då, men behövs det verkligen? Funderar på kanske köpa Vip-x och sen kreatintabletter istället som jag tar på vilodagar. Vad tror ni om det?

Ja det finns andra anledningar och den största är att de vill tjäna $$$$$$$.

Kör en pre-wo med eller utan kreatin, mest prisvärda är Jack3d/Rage/Brutal FX i min mening. Eller blanda en själv.

Köp en påse kreatin monohydrat (billigaste du kan hitta, de är alla lika bra). Smakar ingenting o löser sig rätt bra i vatten så finns ingen anledning att betala 5 gånger mer för att ta det som tabletter. Kreatin är väldigt billigt och räcker länge.

Fortsätt att ta EAA/BCAA eller vassleprotein direkt efter passet.

rosu
2010-11-29, 13:30
Okej, iofs :P Jag har räknat lite på det och Jac3d var sjukt mycket prisvärdare än vip-x. Så blir nog det om jag ska köpa pwo. Men börjar fundera på att köpa kreatin och koffeintabletter istället!?

Skulle man kunna köra Eaa-xx under träningen? Varför är det bättre att ta det precis före och efter? Just nu tar jag ingen eaa efter träning utan bara före, borde jag det eller räcker det med halo?

Erkserks
2010-11-29, 14:24
Okej, iofs :P Jag har räknat lite på det och Jac3d var sjukt mycket prisvärdare än vip-x. Så blir nog det om jag ska köpa pwo. Men börjar fundera på att köpa kreatin och koffeintabletter istället!?

Skulle man kunna köra Eaa-xx under träningen? Varför är det bättre att ta det precis före och efter? Just nu tar jag ingen eaa efter träning utan bara före, borde jag det eller räcker det med halo?


Kreatin och koffeintabletter kommer bli väldigt billigt och prisvärt så det är ju inte helt fel. Många får även en placebo-effekt av en pre-wo det kan vara värt att ta i beaktande, samt att de innehåller en del andra ingredienser som är mer eller mindre effektiva. (väldigt svårbedömt)

Rekommendationen som det ser ut nu gällande protein/EAA så lutar det åt att direkt efter träning är det optimalt att ta ca 10 gram EAA eller 20 gram vassle.

Du kan även testa att ta 10 gram EAA före om du inte tycker det blir för dyrt, inte riktigt klarlagt här om det har någon större effekt, senaste studien king grub postade så verkade det inte så viktigt iaf för muskeln hade svårt att tillgodogöra sig dessa aminosyrorna.

Under träning känns inte heller speciellt givande.

Med supplementering av aminosyror eller vassle så är det den akuta tillförseln av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte en "konstant" tillförsel.

Du bör alltså ta EAA efter träningen för mesta möjliga effekt och eventuellt kan du också ta före om du känner för det. Under träning hade jag personligen skippat.

rosu
2010-11-29, 14:31
Okej, den där beskrivningen var väldigt bra och utförlig! Tack.

Men räcker inte den nivån kreatin som finns i tex Jack3d, de skriver nämligen att 30mg eller 2mg ger samma nivå av kreatin i blodet? Därmed känns det bättre att köpa detta och dricka det innan träning, kanske med eaa och sedan köra halo och eaa efter träning? Kostar ipricnip lika mycket har jag räknat ut, och då prioriterar jag god smak :P

Eddie Vedder
2010-11-29, 15:05
Utöver de träningsrelaterade tillskotten är nog inte D-vitamin dumt nu när vintern är här. Finns i Koloshoppen med 1000 IU/kapsel. En eller två såna per dag skulle jag rekommendera. Omega-3 om du sällan äter fet fisk.