handdator

Visa fullständig version : 16 årings deff á la 2011


Masterpan
2010-11-28, 11:05
Tjena allihoppa! Jag tänkte dra en ganska omfattande viktnedgång nu efter nyår och jag vill bara kolla så att jag inte gör nånting galet :)

Är 16 år, tränat seriöst i snart 2 år.

Jag väger nu 84 kg och tänkte dra ner till 70, alltså 14 kg från januari till ca 15 juni. Enligt mina beräkningar så är ett underskott på 700 kcal om dan nödvändigt. Mitt basala energibehov låg runt 2100 kcal

Så här ser träningen ut:

1. Bröst axlar - 10 set vardera med fokus på bänk o militär.
2. Rygg o mage - Fokus på mark och chins
3. zzzz
4. Biceps triceps - hantel/skivstångscurl, liggande triceps presss å pushdows.
5. ben - FOkus på benpress o sen kompleterande benspark.

Kör allting tungt, runt 5 reps förutom isoleringsövningarna!.

Så här tänkte jag lägga upp mitt matintag

Frukost 06:15 - 3 ägg, fil med keso och havregryn.

Lunch ca 11:00 - Vi har matkort så vi äter på restaurang i skolan så det blir väl nån köttbit med potatis eller nåt, tänkte att jag struntar i större delen av potatis/pasta/ris o kompletterar med sallad ist.

Mellanmål runt 14:00 - 30 gram vassle

Innan träning - 7 gram Eaa och sen 7 gram efter

Middag - Det som mamma lagar, kmr dock be henne att laga till mer kött, och så tar jag mindre pasta osv.

Mellanmål - typ 21:00 - 3 ägg

Kvällsmål, innan läggdags - 500 gram kvarg

Hur ser det ut? Skulle ni disponera maten annorlunda? Lägga till mer cardio?

De första veckorna tänker jag ej lägga in nån cardio för att sen efter kanske 1 månad slänga in morgonpromenad på helger och sen efter ytterliga kanske 1,5 månad slänga in backintervaller för att succesivt höja kaloriunderskottet.

Tackar mycket för konstruktiva svar ! :)

eiri
2010-11-28, 11:06
hur lång är du om man får fråga?

alex111
2010-11-28, 11:15
tycker det ser ut att vara lite mycket att äta... Kanske dra ner på kvargen lite på kvällen?

Masterpan
2010-11-28, 11:16
hur lång är du om man får fråga?

Jag är 182 cm

Masterpan
2010-11-28, 11:17
tycker det ser ut att vara lite mycket att äta... Kanske dra ner på kvargen lite på kvällen?

till 250 då?

kalaskonrad
2010-11-28, 11:51
Jag tycker att du bör lägga in lite bakre lår på bendagen! Lägger mina 50 ören på raka marklyft och liggande lårcurl. Dessutom skulle (i alla fall jag) käka de där två kvällsmålen, äggen och kvargen, samtidigt för att bli riktigt mätt istället. Men det är ju knappast något som är viktigt för ditt resultat, bara hur jag skulle gjort :)

Mvh

limenka
2010-11-29, 12:18
Ser bra ut! Hade dock tagit knäböj på bendagen och lite mer fokus på bänk än militär.

Kosten ser bra ut (enligt mig!).

Xzion
2010-11-29, 12:37
Jag tycker du borde satsa på högst 75 kg istället.
70 kg med din längd på 182 cm låter som undervikt för mig.
Speciellt om du tränar samtidigt.

Masterpan
2010-11-29, 21:45
Jag tycker du borde satsa på högst 75 kg istället.
70 kg med din längd på 182 cm låter som undervikt för mig.
Speciellt om du tränar samtidigt.

Jo jag vet att det kanske inte är det optimala för hälsan, men (detta låter antagligen väldigt disco-aktigt) jag vill endast ha så låg % för att se ordentligt rippad ut på sommaren! Kommer sedan i höst bli "normal"

Masterpan
2010-11-29, 21:47
Ser bra ut! Hade dock tagit knäböj på bendagen och lite mer fokus på bänk än militär.

Kosten ser bra ut (enligt mig!).

Vad jag menade var att under bröstpasset var det mest fokus på bänk och sen för axlar militär, men overall är det mest fokus på bänk ;) !

Undviker helst böjar pga att jag har en mycket stor naturlig svank vilket leder till min rygg typ "pressas ihop" vet inte hur jag ska förklara, men den stora svankningen gör så att jag får ont. Även med buktryck och rätt utförande

Kanske borde se sjukgymnast?

kalaskonrad
2010-11-29, 21:58
Vad jag menade var att under bröstpasset var det mest fokus på bänk och sen för axlar militär, men overall är det mest fokus på bänk ;) !

Undviker helst böjar pga att jag har en mycket stor naturlig svank vilket leder till min rygg typ "pressas ihop" vet inte hur jag ska förklara, men den stora svankningen gör så att jag får ont. Även med buktryck och rätt utförande

Kanske borde se sjukgymnast?

Jag har samma problem jag, visst får inte ont men böjarna sitter inte fint och får svårt att hantera tillräckliga vikter så att benen blir slut. Jag kör endast benspark, utfallsgång och benpress för framsida lår och de är nog de muskler som växer bäst på mig. (Kan ju vara genetiskt också ofc)

Edit* Förresten så fick jag tips utav kiropraktorn att massera framsida vader, skulle tydligen hjälpa om man svankar mycket! Prova! Funkade rätt bra på mig medan jag höll på, men det blir jobbigt att massera sig själv på benen varje dag (;

Masterpan
2010-11-29, 22:19
Jag har samma problem jag, visst får inte ont men böjarna sitter inte fint och får svårt att hantera tillräckliga vikter så att benen blir slut. Jag kör endast benspark, utfallsgång och benpress för framsida lår och de är nog de muskler som växer bäst på mig. (Kan ju vara genetiskt också ofc)

Edit* Förresten så fick jag tips utav kiropraktorn att massera framsida vader, skulle tydligen hjälpa om man svankar mycket! Prova! Funkade rätt bra på mig medan jag höll på, men det blir jobbigt att massera sig själv på benen varje dag (;

Det får jag börja med då :) Har för mig att stretchning av höftböjarna var bra också!

Xzion
2010-11-29, 22:37
Jo jag vet att det kanske inte är det optimala för hälsan, men (detta låter antagligen väldigt disco-aktigt) jag vill endast ha så låg % för att se ordentligt rippad ut på sommaren! Kommer sedan i höst bli "normal"

I hear ya man! Inge konstigt med det!
Men bli inte förvånad om det blir svårt att minska efter 75 bara! Muskler väger ju en del !
göra gärna lite posts med före/under gång/efter bilder, samt vad du gjorde den dagen osv om du orkar.
Ifall du käkar några tillskott/ om du provar nya tekniker osv osv!

Ser fram emot att höra om / se resultaten!

Masterpan
2010-11-30, 17:40
I hear ya man! Inge konstigt med det!
Men bli inte förvånad om det blir svårt att minska efter 75 bara! Muskler väger ju en del !
göra gärna lite posts med före/under gång/efter bilder, samt vad du gjorde den dagen osv om du orkar.
Ifall du käkar några tillskott/ om du provar nya tekniker osv osv!

Ser fram emot att höra om / se resultaten!

Japp, tar alltid bilder före, under och efter deff, kan lägga upp här ;)

Vägde tydligen 84,5 kg så 70 kg blir det nog inte..

Xtronal
2010-11-30, 17:58
Jag ligger på ungefär samma vikt som dig, tränar ca 2 år. tycker att det är helt okej att deffa om man vill det, jag kommer bara göra det en gång dock, sen kommer jag att träna sönder, vill få bort det fett som jag har runt magen osv, men det är inte speciellt mycket.

Funkar med att bara skippa allt godis haha :P

davvvan
2010-11-30, 18:00
182 70 cm låter sådär. Har en kompis som är ca 188, han deffade ner sig till 69 kg för att han tyckte att han var "småmjuk" om magen... Tappade i princip alla muskler samtidigt. Mitt råd blir då att absolut genomföra en deff om det är vad du vill, men samtidigt skulle jag avråda dig från att gå ner så mycket. Men det är bara min åsikt. Bara du själv trivs är ju huvudsaken.

Xtronal
2010-11-30, 18:03
182 70 cm låter sådär. Har en kompis som är ca 188, han deffade ner sig till 69 kg för att han tyckte att han var "småmjuk" om magen... Tappade i princip alla muskler samtidigt. Mitt råd blir då att absolut genomföra en deff om det är vad du vill, men samtidigt skulle jag avråda dig från att gå ner så mycket. Men det är bara min åsikt. Bara du själv trivs är ju huvudsaken.

Det är därför han ska deffa ganska länge, och ha kontroll över vad han stoppar i sig etc, så att han inte äter minimalt, jag tycker också att det inte är någon idé att deffa ner sig till 69 kg, -70 kg, jag kommer själv att deffa ner mig till ungefär 77-78 kg :-)

Masterpan
2010-11-30, 18:47
182 70 cm låter sådär. Har en kompis som är ca 188, han deffade ner sig till 69 kg för att han tyckte att han var "småmjuk" om magen... Tappade i princip alla muskler samtidigt. Mitt råd blir då att absolut genomföra en deff om det är vad du vill, men samtidigt skulle jag avråda dig från att gå ner så mycket. Men det är bara min åsikt. Bara du själv trivs är ju huvudsaken.

Det är därför jag kmr äta väldigt mycket protein (läs första inlägg)
Och jag kmr inte gå ner så fort, kmr ändå hålla på i 5,5 månad :P

kalaskonrad
2010-11-30, 22:22
Jag kommer aldrig gå ner riktigt långt på BF% föränn jag är tillräckligt grov iaf, det ser fortfarande bättre ut med att vara lite småbulkad(läs inte fet) + muskler än tanig som fan utan muskler (i de flestas ögon, även brudar, iaf de lite äldre, om det nu är målet) Man är alltid mest kritisk själv. Jag kan bara ta mig själv som exempel men som jag känner mig nu är jag jävligt bulkad 95kg/189cm men tydligen ska det inte alls synas och ska tydligen se väldigt slimmat ut(inte i kolo-mått men i Svensson-mått) Själv Tycker jag att jag ser ut som en padda.

Lägg gärna upp bilder så folk på forumet som har mer erfarenhet kan bedöma! :)

Mvh Lycka till

Masterpan
2010-12-01, 17:20
Jag kommer aldrig gå ner riktigt långt på BF% föränn jag är tillräckligt grov iaf, det ser fortfarande bättre ut med att vara lite småbulkad(läs inte fet) + muskler än tanig som fan utan muskler (i de flestas ögon, även brudar, iaf de lite äldre, om det nu är målet) Man är alltid mest kritisk själv. Jag kan bara ta mig själv som exempel men som jag känner mig nu är jag jävligt bulkad 95kg/189cm men tydligen ska det inte alls synas och ska tydligen se väldigt slimmat ut(inte i kolo-mått men i Svensson-mått) Själv Tycker jag att jag ser ut som en padda.

Lägg gärna upp bilder så folk på forumet som har mer erfarenhet kan bedöma! :)

Mvh Lycka till

Japp,man får väl en liten sned bild om vad som är tjock o smal när man hänger så mycket på kolo o ser allas kroppar :P
Mina gamla lärare på våren i 9an tyckte att jag såg mager ut och undrade om jag svälte mig själv medans jag själv inte tyckte jag var alls smal..

Kom på nu att att en 14 kg viktnegång inte alls är nödvändigt då jag har betydligt mer muskler nu än samma tid förra året och drf kommer ju fett % vara lägre vid en högre vikt ;) ! Kanske 74-76 kg räcker? Tycker allifall inte att man bör lägga för stor vikt på vikten, så länge man ser resultat i spegeln och styrkan inte drar åt fanders är jag nöjd!

Bilder kommer laddas upp runt början av Januari då deffen startar :)

Xzion
2010-12-01, 20:16
Om du väger 84.5 nu, och är 182 CM lång skulle du kunna satsa på 74-75 KG, låter rimligt, abosolut, man ska se "vältränad" och inte svält ut bara. Det är viktigt.
Hellre lite hull än inget alls. Det ser mest sjukt ut och är svårt att träna om man bara ser ut som muskler och ben.

Masterpan
2010-12-01, 22:06
Om du väger 84.5 nu, och är 182 CM lång skulle du kunna satsa på 74-75 KG, låter rimligt, abosolut, man ska se "vältränad" och inte svält ut bara. Det är viktigt.
Hellre lite hull än inget alls. Det ser mest sjukt ut och är svårt att träna om man bara ser ut som muskler och ben.

Håller med till fullo

hejhopp79
2010-12-02, 14:41
till 250 då?

Du "behöver" inte kvargen på kvällen. Du kommer ändå upp i c:a 2 kg protein per kg kroppsvikt, enligt min snabba beräkning.

Spara lite pengar vettja

Masterpan
2010-12-02, 17:43
Du "behöver" inte kvargen på kvällen. Du kommer ändå upp i c:a 2 kg protein per kg kroppsvikt, enligt min snabba beräkning.

Spara lite pengar vettja

Enligt mina beräkningar är det faktiskt exakt 2 gram per kroppsvikt. Men menar du då att kvargen på kvällen inte skulle göra nån nytta i syfte att förhindra muskelnedbrytning?

Sniggel
2010-12-03, 10:04
Enligt mina beräkningar är det faktiskt exakt 2 gram per kroppsvikt. Men menar du då att kvargen på kvällen inte skulle göra nån nytta i syfte att förhindra muskelnedbrytning?

Jo antagligen, ju mer protein desto bättre förutsättningar. Men de första 100 grammen gör förmodligen mer nytta än de 100 gram som följer (100+100) ytterligare 100 gram efter de första 200 ger förmodligen ännu mindre utdelning. "Diminishing returns" heter det på engelska om jag var dålig på att förklara.

Masterpan
2010-12-03, 23:20
Jo antagligen, ju mer protein desto bättre förutsättningar. Men de första 100 grammen gör förmodligen mer nytta än de 100 gram som följer (100+100) ytterligare 100 gram efter de första 200 ger förmodligen ännu mindre utdelning. "Diminishing returns" heter det på engelska om jag var dålig på att förklara.

Känns ju mer "tryggt" att få i mig 230 än 170, då jag (som alla andra!) är väldigt mån om att bevara så stor del, eller t.om kanske lägga på sig lite muskler.

Dock undrar jag om det är för mycket att få i sig 500 gram kvarg på ett och samma mål, kan det bli så att en del hamnar i toaletten istället allifall tarmen inte kan ta upp allt? Eller behöver jag inte tänka på sånt? :)

Kravmaga
2010-12-03, 23:33
Dock undrar jag om det är för mycket att få i sig 500 gram kvarg på ett och samma mål, kan det bli så att en del hamnar i toaletten istället allifall tarmen inte kan ta upp allt? Eller behöver jag inte tänka på sånt? :)

Då det handlar mestadels om Kasein behöver du inte oroa dig. Gällande Vassle kan det dock finnas anledning att dela upp intaget.