handdator

Visa fullständig version : De 5 bästa övningarna?


Danne2k
2010-11-27, 21:19
Jag ska imorgon delta i en ledaruttagning för att bli gyminstruktör

Instruktioner:

Välj 5 övningar som tränar olika muskler.
Visa och berätta vilka muskelgrupper som tränas och vad man bör tänka på när det gäller tekniken.

Det mesta kan man ju i huvudet men jag vill göra ett bra intryck och inte missa någon viktig detalj eller säga fel.

Jag vill även såklart välja de övningar som jag tycker är bäst så det lutar åt bänk, böj, mark och sen kanske militärpress och chins eller nåt i den stilen.

Fördelar/nackdelar med att välja såpass omfattande övningar?
Några saker jag inte får missa?
Vilka övningar skulle ni valt, och varför?

Jag får även välja maskiner men det känns inte så lockande..

ceejay
2010-11-27, 21:24
Ryck, stöt, böj och sen tar du 2 komplement :D

Nackdelar med sådana övningar är att inte alla kan göra dom. Fördelar är att dom e bäst!


Om det varit jag så hade jag förmodligen valt Bänkpress, Knäböj, Marklyft, En roddövning samt något annat som jag inte kan komma på då det känns överflödigt. Press kanske?


Om folk klagar på att knäna är risiga i böjen byt ut mot benpress!

Rickard
2010-11-27, 21:31
Styrkevändning
Knäböj bak
Push-press
Repklättring, skulle tagit chins här tidigare men hörde lite intressanta tankar om repklättring idag.

Och så en övning till, armhävningar kanske? Lite bålstabilitet och sådant får vi ju där.

Danne2k
2010-11-27, 21:39
Ryck, stöt och alla former av frivändningar och styrkevändningar går bort eftersom jag inte har 100% koll på dessa :(
Dessutom är det Friskis och Svettis så det kanske inte passar helt perfekt :p

Kroppsviktsövningar är en tanke..

Vad ska jag säga om nån säger att djupa böj är dåligt för knäna? Bara förklara att det är parallella böj som isåfall är "dåliga"?

Hur var det nu med vanliga knäböj förresten, tränar dom framsida/baksida lår ungefär 40/60?

Mineur
2010-11-27, 21:40
som TS valde;

Bänk
Mark
Böj
Militär
Chins

Danne2k
2010-11-27, 21:42
En 100% pålitlig källa (inte exrc) där man kan kolla vilka muskler som tränas i olika övningar?

ceejay
2010-11-27, 21:47
Ryck, stöt och alla former av frivändningar och styrkevändningar går bort eftersom jag inte har 100% koll på dessa :(
Dessutom är det Friskis och Svettis så det kanske inte passar helt perfekt :p

Kroppsviktsövningar är en tanke..

Vad ska jag säga om nån säger att djupa böj är dåligt för knäna? Bara förklara att det är parallella böj som isåfall är "dåliga"?

Hur var det nu med vanliga knäböj förresten, tränar dom framsida/baksida lår ungefär 40/60?

Om någon säger att djupa böj är dåligt för knäna så säger du att det absolut inte är så. Grunda böjar, är vad som är dåligt för knäna.
Säger dom emot är dom okunniga. Sen frågar du också hur mycket dom knäböjer :D

Matsa
2010-11-27, 21:48
Böj, bänk, mark, chins och militärpress tycker jag låter utmärkt. Visst är övningar som ryck och stöt säkert bra men det krävs en större tidsinvestering för att lära sig dem. Dessutom misstänker jag att TS inte har någon större erfarenhet av de övningarna och då verkar det lite vanskligt att han ska ha en genomgång där han visar och berättar, det skulle nog inte alls bli bra.

Ytterligare en motivering för böj, bänk, mark, chins och militärpress är att det finns många varianter på de övningarna och därför är det en bra grund att bygga på.

Matsa
2010-11-27, 21:50
Vad ska jag säga om nån säger att djupa böj är dåligt för knäna? Bara förklara att det är parallella böj som isåfall är "dåliga"?


Då ger du dem det standardiserade kolosvaret #1: "Källa på det?" :D

Pepz
2010-11-27, 22:01
Ryck, stöt och alla former av frivändningar och styrkevändningar går bort eftersom jag inte har 100% koll på dessa :(
Dessutom är det Friskis och Svettis så det kanske inte passar helt perfekt :p

Kroppsviktsövningar är en tanke..

Vad ska jag säga om nån säger att djupa böj är dåligt för knäna? Bara förklara att det är parallella böj som isåfall är "dåliga"?

Hur var det nu med vanliga knäböj förresten, tränar dom framsida/baksida lår ungefär 40/60?

kör det du tänkte på. du kanske även får frågan - "vilka övningar om man är total nybörjare i 75års åldern?" mfl. så tänk en vända extra.

Säger de att djupa böj är skadliga så har de ingen koll och kan ringa ansvarig på F&S RIKS.

Lycka till! så syns vi kanske på svettisdagarna nästa år :)

ceejay
2010-11-27, 22:02
pepz, för 75åringarna så får de ju helt enkelt stretchövningar så de KAN böja djupt och sådant istället :D

Danne2k
2010-11-27, 23:36
Om någon säger att djupa böj är dåligt för knäna så säger du att det absolut inte är så. Grunda böjar, är vad som är dåligt för knäna.
Säger dom emot är dom okunniga. Sen frågar du också hur mycket dom knäböjer :D

Det är klart jag säger emot, men argument som bygger på ett logiskt tänk är underskattat!

Det är väl helt enkelt så att knäna är i en mer utsatt position pga. det moment som skapas vid parallella lår, typ?

..då verkar det lite vanskligt att han ska ha en genomgång där han visar och berättar, det skulle nog inte alls bli bra.

Ytterligare en motivering för böj, bänk, mark, chins och militärpress är att det finns många varianter på de övningarna och därför är det en bra grund att bygga på.

Haha, skrattade till lite vid det fetstilta ;)
Näe jag har inte så bra koll på ryck och stöt, precis som jag sa ovan.

Att variationerna är stora är väldigt sant och en grej jag bör nämna, bra att du påpekade det.

kör det du tänkte på. du kanske även får frågan - "vilka övningar om man är total nybörjare i 75års åldern?" mfl. så tänk en vända extra.

Säger de att djupa böj är skadliga så har de ingen koll och kan ringa ansvarig på F&S RIKS.

Lycka till! så syns vi kanske på svettisdagarna nästa år :)

Tack! Var är svettisdagarna nästa år? Vore kul :)

Hmm, bra att du sa det.. Det där med äldre personer kan ju vara ganska svårt, den enkla vägen är väl att rekomendera endast maskiner men fria vikter måste ju funka i viss mån också?
Men kanske att man tar bort övningar som är väldigt svåra/tunga som böj, mark och chins och kanske satsar på hantelpressar med extremt lätta vikter varierat med maskiner för mindre skaderisk och ökad styrka?

Vad tror ni om det?

Supermicke
2010-11-28, 04:17
Styrkevändning
Knäböj bak
Push-press
Repklättring, skulle tagit chins här tidigare men hörde lite intressanta tankar om repklättring idag.

Och så en övning till, armhävningar kanske? Lite bålstabilitet och sådant får vi ju där.

berätta! =D

Sheogorath
2010-11-28, 08:41
Jag är inne på samma spår som TS och flera andra (böj, bänk, mark, militär och chins), däremot hade jag också kunnat tänka mig serien:

böj
bänkpress
militärpress
rodd (med relativt raka ben för att få med hamsen)
chins

Marklyft är bortbytt mot rodd här. Knäböj som såklart finns kvar tränar väsentligen samma muskler som marklyft (särskilt för nybörjare är det så: för avancerade lyftare som har annan teknik kan det skilja sig en hel del). I rodden får man med rhomboidéerna på ett annat sätt än i chins, varför den är tillagd. Det är hugget som stucket egentligen. Båda serierna har sina förtjänster (greppstyrkan i marken om man kör utan remmar, t.ex.)

Pepz
2010-11-28, 11:48
Tack! Var är svettisdagarna nästa år? Vore kul :)

Hmm, bra att du sa det.. Det där med äldre personer kan ju vara ganska svårt, den enkla vägen är väl att rekomendera endast maskiner men fria vikter måste ju funka i viss mån också?
Men kanske att man tar bort övningar som är väldigt svåra/tunga som böj, mark och chins och kanske satsar på hantelpressar med extremt lätta vikter varierat med maskiner för mindre skaderisk och ökad styrka?

Vad tror ni om det?

svettisdagarna är alltid i sthlm. hittills på GIH.

Så länge du kan argumentera för de övningar du väljer så är det inga problem. Får du frågan om äldre så försök väva in balansen som är det viktigaste för dem att träna.. och äldre ska träna tungt och hårt - men vägen dit kan vara längre så trygghet i maskin kan vara bra blandat med balansövningar som utfall utan vikt/med stöd.

Kettlebells är oerhört poppis bland våra seniorer på en av mina anläggningar

Rickard
2010-11-28, 11:50
berätta! =D

Använder samma muskler som chins men kan varieras mer. Genom att hjälpa till med fötter och så. Repklättring tränar dessutom greppet mer, så underarmarna blir mer belastade.

z_bumbi
2010-11-28, 11:58
Välj fem övningar och varianterna av dessa som du känner till väl, vet du inte vilka muskler som en övning primärt tränar så välj andra.
Sätt ihop dem till ett färdigt program för en specifik målgrupp och ha det i bakhuvudet så att du kan förklara varför du har valt övningarna.
Ta bort allt skitsnack om att folk inte orkar, klagar eller att alla ska träna tungt osv för du vill väl framstå som seriös, mogen och kunnig? Det finns inte heller några övningar som är bäst för alla.

Morrris
2010-11-28, 12:03
Som Sheo skrev.

mikaelj
2010-11-28, 12:22
Angående djupa böj så borde belastningen nedåt genom knäet vara som störst när benet börjar böjas i knäleden. Vektorn från höften till golvet går genom knäet. När du sedan kommer under 45 grader (relativt att stå upp) borde kraften gradvis minska. Men det beror nog också på fotställning och hur du rör dig. Många klarar nog inte ens av att göra djupa böj. Samt att bäckenet ofta tippar bakåt vilket kan ge skador...

hertzman
2010-11-28, 13:08
Böj, bänk, mark, chins och militärpress tycker jag låter utmärkt. Visst är övningar som ryck och stöt säkert bra men det krävs en större tidsinvestering för att lära sig dem. Dessutom misstänker jag att TS inte har någon större erfarenhet av de övningarna och då verkar det lite vanskligt att han ska ha en genomgång där han visar och berättar, det skulle nog inte alls bli bra.

Ytterligare en motivering för böj, bänk, mark, chins och militärpress är att det finns många varianter på de övningarna och därför är det en bra grund att bygga på.

+1

Med dessa fem bör vem som helst kunna bygga en stark fysik. De är inte heller särskilt svåra att utföra och lära sig.

Morrris
2010-11-28, 13:56
Skulle helt klar prioritera en bra roddövning före chins.

Detective
2010-11-28, 19:03
som TS valde;

Bänk
Mark
Böj
Militär
Chins

+1 på den

fiskarn
2010-11-28, 20:16
Om någon säger att djupa böj är dåligt för knäna så säger du att det absolut inte är så. Grunda böjar, är vad som är dåligt för knäna.
Säger dom emot är dom okunniga. Sen frågar du också hur mycket dom knäböjer :D
Vad räknas som grund böj? Kör själv ner till 90 grader för att sedan gå upp igen. Rätt eller fel?

ceejay
2010-11-28, 20:19
Vad räknas som grund böj? Kör själv ner till 90 grader för att sedan gå upp igen. Rätt eller fel?

Låren parallella med marken eller 90 grader mellan lår och underben?

Hur som helst, kan du gå djupare med bra teknik, gör det.

Danne2k
2010-11-30, 16:26
Kettlebells är oerhört poppis bland våra seniorer på en av mina anläggningar

Tack. Tydligen kommer vi snart att få kettlebells till våran lilla anläggning, mycket oväntat!

Tack till alla som kom med tips!

Själva uttagningen gick väl ganska bra även om jag blev nervös ibland och tex. glömde att biceps jobbar stabiliserande i tex. cableflyes.

Det var dock inte riktigt som jag väntat mig. Tydligen fick jag inte välja några övningar alls (som det var sagt), utan det vara bara dom som valde och jag fick visa. Vissa kändes ju vettiga som latsdrag och maskinrodd men när jag ska visa hur man kör en bicepscurl med perfekt teknik kändes det lite larvigt..

Fick även visa mycket ingående hur man utför cableflyes uppifrån och ner så övningsvalet kändes väl ibland sådär lagom genomtänkt från deras sida. Fick varken visa marklyft, bänk/hantelpress, någon axelpress, någon magövning eller ens någon tricepsövning (förutom sittande bröstpress.....)

Men fick åtminstone visa knäböj vilket jag hade 1000 saker att säga om vad gällde teknik osv men kändes som jag siktade lite väl högt ibland, dom verkade bara vilja höra det viktigaste.

De verkade tycka att jag hade väldigt bra koll och var väl insatt i övningar och teknik. De ska höra av sig i veckan för feedback.

Återstår att se om jag tackar ja till utbildningen då man måste binda upp sig att ta gyminsturktioner 2 ggr i veckan i 2 år..