handdator

Visa fullständig version : Ny hönsmatsbluff?


LadyG
2010-11-27, 18:01
Jag är kroniskt misstänksam mot sånt som låter för bra för att vara sant, och när en väninna till mig skickade den här länken gick varenda larmklocka direkt.

http://www.mirakelnudlar.se/

Det första jag kom att tänka på var företaget som sålde bantningsmedel, något mirakelpulver som visade sig vara ompackat hönsfoder (den försäljningen stoppades).

Är det någon som hört talas om produkten? Jag hittar väldigt lite om något företag bakom, vilket alltid gör mig lite fundersam. Vore det så bra, varför inte stoltsera med företagsnamnet? Det måste inte vara en hoax, men allt för mycket luktar konstigt när jag googlar på saken...

eiri
2010-11-27, 18:06
bara jag som inte ser vad det står på sidan?

LadyG
2010-11-27, 18:19
Ja?

Nu är de äntligen här. Nudlarna du kan äta med gott samvete.

Har du också längtat efter att kunna frossa i pasta utan att behöva oroa dig för kaloriinnehåll, kolhydrater och onödiga tillsatser? Är du kanske glutenintolerant? Diabetiker? – Nu behöver du inte vänta längre. Mirakelnudlar är kalorisnåla nudlar (ca 14 kcal/100gr) gjorda av jamsrot. De har ett högt fiberinnehåll och är 100% naturligt framställda utan onödiga tillsatser.

Välkommen till en värld där en stor tallrik pasta inte längre behöver ge dig samvetskval.


och, på en annan sida:

Mirakelnudlar (även kallade Shirataki) är ett livsmedel som du kan äta med gott samvete för att stilla eventuell hunger i samband med diet och viktminskning. Nudlarna kan även användas om du är allergiker då de varken innehåller ägg, soja, vete, gluten eller ens spårämnen från något utav dessa livsmedel. Själva namnet "Shirataki" kommer från japanskan och betyder "vitt vattenfall". Med ett Glykemiskt Index på 24 håller de ditt blodsocker stadigt under dagens gång och kan därför mycket väl ätas av bl a diabetiker och personer med hög insulinkänslighet. Deras höga kostfiberinnehåll ser till att hålla igång tarmfunktionerna samtidigt som de ger dig en bestående mättnadskänsla utan att kompromissa med kaloriinnehållet (de innehåller endast 14 kcal per 100g).

Livsmedlet kan spåras tillbaka till år 531 e.Kr. och själva namnet "Shirataki" kommer från japanskan och betyder "vitt vattenfall" (på grund av dess utseende). Nudlarna består av ungefär 97% vatten och de resterande 3% utgörs av en speciell typ av fibrer kallade Glucomannan (kostfiber som kroppen ej tar upp). I produkten kan man även hitta små spår av protein, stärkelse och vissa mineraler som kalcium. Tack vare sitt låga energiinnehåll kan Shirataki ibland betecknas som ett "kalorifritt livsmedel". Nudlarna lämpar sig lika väl för allergiker som för personer med specialkost och/ eller kalorirestriktioner.


tredje fliken:

Lågt kaloriinnehåll (ca 14 kcal/100gr).

Håller dig mätt under en längre tid. Glucomannan- fibrer expanderar ofta till 30-50 gånger sin storlek efter att de nått magen och tarmarna. Detta fenomen bidrar till en långvarig mättnadskänsla utan att påverka blodsockret eller din dagliga kaloribudget. Tack vare fibrernas expansion tar det alltså lite längre för kroppen att bryta ner nudlarna, vilket i sin tur resulterar i att du som konsument känner dig mätt under en längre tid.

Renar kroppen. Fibrernas expansion bidrar även till att rena kroppen från toxiner i samband med att nudlarna passerar tarmarna. Tack vare den renande egenskapen kallas livsmedlet ofta för "i-no-houki" (översätts till “magens sopkvast" på svenska).

Utöver detta har studier visat på att Mirakelnudlar kan hjälpa till att sänka kolesterolhalten i blodet, motverka uppkomsten av diabetes och högt blodtryck.


Resten av flikarna är mer eller mindre tomma på information.

eiri
2010-11-27, 18:22
tackar, låter bra man kan ju alltid hoppas :P

Fastback
2010-11-27, 18:27
Bara jag som får vibbar av Sällskapsresan "Hälsohemmet" med Dr.Levanders bantningschips? :laugh:

LadyG
2010-11-27, 18:35
Bara jag som får vibbar av Sällskapsresan "Hälsohemmet" med Dr.Levanders bantningschips? :laugh:

Precis vad jag funderade på också! :D

robin-
2010-11-27, 19:08
Det stog litegrann på engelska wikipedia om det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shirataki_noodles

eiri
2010-11-27, 19:10
hehe såg inte så smarrigt ut iaf :D

LadyG
2010-11-27, 19:17
Heh...Luktar illa, består av något som påminner om papper i näringsinnehåll och ser allmänt läskigt ut... Jag tror jag avstår :)

Men det är alltså en äkta produkt? Fascinerande :D

Eddie Vedder
2010-11-27, 20:26
Samir Troudi gjorde en film när han tillagade och åt de där nudlarna minns jag. Den lär ju finnas i hans journal på BODY eller på hans blogg.

EDIT: Kan tillägga att inte heller jag knappt ser ett dugg på sidan.

LadyG
2010-11-27, 21:31
Fascinerande, jag var stensäker på att det var en bluff :D

Har ni Firefox eller? ;)

eiri
2010-11-27, 22:09
mjo FF använder ja iaf

eriksvensson
2010-11-27, 22:46
http://fitnessguru.se/shop/mirakelnudlar där går det att läsa iallafall.. hehe. Till skillnad från sidan ovan. :)

plotnik
2010-11-28, 01:34
Ni som inte kan läsa texten, förstora bara texten genom att trycka ner CTRL och scrolla på musen 1 gång uppåt eller mer.

Nelli
2010-11-28, 05:38
Har provat (finns i australien)
Jah är inte kinkig när det gäller smak å texture
Men det smakar blää och är slemmigt... Ingen höjdare... Fyfan

Magnus N
2010-11-28, 08:13
Shiritakinudlar finns på en del ställen i sverige. har testat ett par gånger och beställt ifrån japanska torget. Dem har ju ingen smak för sig själva men suger upp smaken bra ifrån såser och dylikt. Har ju en helt annan känsla än vanliga nudlar men kan ju vara ett substitut då och då.

Själv tycker jag dem är helt ok.

zowie
2010-11-28, 09:51
har ätit de nudlar i flera månader nu. tycker inte alls att de luktar eller smakar konstigt, snarare smakar de ingenting, men i såser bli de bra!
kollar på Pauline Nordin sida, hon äter de alltid och ser hur hon ser ut!

Johan_P
2010-11-28, 12:15
Har ni Firefox eller? ;)

Chrome. Kan inte läsa texten och sidan ser ut som skit i övrigt.

Mental
2010-11-28, 13:21
kollar på Pauline Nordin sida, hon äter de alltid och ser hur hon ser ut!

Ja, det har nog inget med träningen att göra, måste vara MIRAKELNUDLARNA!!!! omg!

zowie
2010-11-29, 09:50
Ja, det har nog inget med träningen att göra, måste vara MIRAKELNUDLARNA!!!! omg!

det var inte vad jag menade, jag menade att de gör oss inte feta! därför heter de ju mirakelnudlar = inga kalorier, men hög mättnadsgrad, perfekt för diet!