handdator

Visa fullständig version : Övertyga en biolog om snabba kolh efter träning.


Honn
2003-11-06, 12:22
Jag vet att glykogeninlagringen är förhöjd efter träningen, men inte varför. Killen jag ska övertyga vill veta varför, och då räcker inte min kuskap. Har någon av er koll på det?
Jag vet att jag sett förklaringen någonstans, men tyvärr hittar jag inte den nu.

LunaSpice
2003-11-06, 12:33
Originally posted by Honn
Jag vet att glykogeninlagringen är förhöjd efter träningen, men inte varför. Killen jag ska övertyga vill veta varför, och då räcker inte min kuskap. Har någon av er koll på det?
Jag vet att jag sett förklaringen någonstans, men tyvärr hittar jag inte den nu.

Pga att glykogenförråden är tömda? Svårare än så är det inte. Cellerna vill hela tiden ha fyllda glykogenförråd för att kunna syntesera ATP. Eftersom de är tömda efter träning så kommer inlagringen att öka. Därför krävs snabba kolhydrater för att påskynda detta som får stor hjälp insulin såklart (därav ett plus med mjölk i proteindrinken efter träning).

William
2003-11-06, 13:01
Originally posted by Honn
Jag vet att glykogeninlagringen är förhöjd efter träningen, men inte varför. Killen jag ska övertyga vill veta varför, och då räcker inte min kuskap. Har någon av er koll på det?
Jag vet att jag sett förklaringen någonstans, men tyvärr hittar jag inte den nu.

Efter träningen när glykogenlagrena är relativt tömda så är nivåerna av enzymet glykogensyntas förhöjda samtidigt som nivåerna av enzymet glykogenfosforylas är sänkta.

Glykogensyntas är det enzym som ansvarar för uppbyggnaden av glykogenmolekylerna i musklerna, dvs ansvarar för glykogeninlagringen.

Glykogenfosforylas bryter ner glykogenet.

En annan faktor är glukostransporten in i cellerna, som av många anses som den begränsande faktorn i glykgeninlagringen. Avgörande för glukostransporten in i cellerna är transportproteinet GLUT4. GLUT4 aktiveras bl.a. av muskelkontraktioner så efter träningen är dessa proteinernas aktivitet kraftigt förhöjda vilket innebär att transporten av glukos in i cellerna är förhöjd.

Det är dom viktigaste orsakerna till varför glykogeninlagringen är förhöjd efter ett träningspass.

Lägg till snabba kolhydrater/protein så får du en insulinutsöndring som oxå påverkar ovannämnda faktorer. Insulin aktiverar oxå GLUT4 samt stimulerar glykogensyntasaktivitet.

Mvh William

Honn
2003-11-06, 13:09
Gykogennivåerna kan vara låga även vid andra tillfällen, men just efter träningen ska inlagringförmågan vara förhöjd i 30-60minuter. Jag är ute efter efter en beskrivning av de processer som styr det hela. Vilka hormoner osv. Hur det hela går till helt enkelt.

Honn
2003-11-06, 13:11
William: Stort tack :bow: Hann inte se din post innan jag postade förra gången.

William
2003-11-06, 13:15
Originally posted by Honn
Gykogennivåerna kan vara låga även vid andra tillfällen, men just efter träningen ska inlagringförmågan vara förhöjd i 30-60minuter. Jag är ute efter efter en beskrivning av de processer som styr det hela. Vilka hormoner osv. Hur det hela går till helt enkelt.

Om glykogennivåerna är låga så har du en förhöjd aktivitet av glykogensyntas vilket stimulerar glykogeninlagring om kolhydrater tillförs. Oavsett när lagren är låga. Generellt är dom lägre efter ett hårt pass och därmed är glykogeninlagringen stimulerad mer.


Efter träningen så beror det främst på att GLUT4 är aktiverad av muskelkontraktionerna.

Hormonet som styr glykogeninlagringen är insulin som du vet stimuleras efter intag av kolhydrater/protein.

Om du vill ha en biokemisk beskrivning utav processen så föreslår jag att du söker på nätet eller lånar en biokemibok. Din polare som ska vara biolog bör ha en sådan hemma.

Mvh William

William
2003-11-06, 13:16
Originally posted by Honn
William: Stort tack :bow: Hann inte se din post innan jag postade förra gången.


Anytime:thumbup:

Mvh William

LunaSpice
2003-11-06, 13:51
Originally posted by Honn
Gykogennivåerna kan vara låga även vid andra tillfällen, men just efter träningen ska inlagringförmågan vara förhöjd i 30-60minuter. Jag är ute efter efter en beskrivning av de processer som styr det hela. Vilka hormoner osv. Hur det hela går till helt enkelt.

Okej, det var så grundligt du ville ha det. Well, William har förklarat hela processen på ett ypperligt sätt. :)

a_p
2003-11-07, 14:55
Smyger in en till fråga här, hoppas det går bra. Alltså anledningen till att man intar snabba kolhydrater efter träningen är att fylla på glykogenlagren? Jag antar att det här sker lokalt, dvs i de muskler man tränat? Men alltså man har väl egentligen inte någon användningen av glykogenet förrän nästa pass och ifall detta pass ligger typ en vecka efter kommer inte glykogen lagren ha hunnits lagras upp ändå?

Sen har jag hört att man typ kan "överlagra" direkt efter träningen(fylla på mer än vanligt), men kommer inte nivåerna hinna sjunka till de normala efter en vecka iaf? Jag menar man använder ju faktiskt musklerna i vardagslivet också, kommer inte det gå energi då som får nivåerna att sjunka till normala värden?

aliquis
2003-11-07, 18:18
a_p: troligtvis har lagrena av glukogen sjunkit i hela kroppen eftersom det inte rör sig om enorma mängder energi, skulle tro att kroppen hämtar lite från andra ställen till dom ställen där det behövs under träningen.

Meningen med att fylla på snabbt efteråt är väl att kroppen inte skall börja förbränna protein istället utan att man skall få stopp på nedbrytningen av muskelmassa så fort som möjligt?

Och naturligtvis hinner du lagra upp ny energi till nästa gång om en vecka, att dra ett nytt pass fyra timmar senare däremot kanske skulle vara lite jobbigt.

Slutligen så kommer snabba kolhydrater ge en insulinspik som pressar in ny näring i musklerna så dom kan börja uppbyggnaden så snabbt som möjligt.

Något i stil med det skulle jag tippa på ;)

a_p
2003-11-09, 02:33
Okej, så det handlar egentligen inte om att fylla på glykogen lagren utan mer om de övriga effekterna kolhydraterna ger?

Sverker
2003-11-09, 08:43
" a_p: troligtvis har lagrena av glukogen sjunkit i hela kroppen eftersom det inte rör sig om enorma mängder energi, skulle tro att kroppen hämtar lite från andra ställen till dom ställen där det behövs under träningen. "

De kolhydrater som en muskel tagit åt sig släpper den inte heller ifrån sig.
Detta är viktigt att veta för muskelglykogenet används bara i den arbetande muskeln.

När muskeln fått sitt glykogen så gör den inget med det förrän det kommer signaler från nerver eller olika stresshormon att börja bryta ned det till glukos igen. Glukos som sedan används inuti den hårt arbetande muskeln.

Får inte muskeln några kraftiga signaler så nöjer den sig att arbeta lugnt med det dagliga arbetet och förbränner främst fett som den fångar upp från blodet.

Alltså kan det glykogen som lagras in direkt efter en träning ligga helt orört i en vecka innan det används i nästa tuffa träningspass.

Det finns massor av försök där en försöksperson får köra enbensspark ( leg extension ) med det högra benet och så mäter man upp glykogen nivån i höger respektive vänster lår, före, under och efter träningen.

Resultatet blir att vänsterbenet är helt opåverkat.
Högerbenet tömmer sitt förråd av glykogen men lagrar in en större mängde timmarna - dagarna efter försöket.



Glykogenet i levern är en helt annan sak. Levern delar med sig av glukos till blodet, enbart för att hålla det viktiga blodsockret på en jämn nivå.

a_p
2003-11-09, 12:15
Sverker: Tack för uttömande svar. :bow:

jwzrd
2003-11-09, 21:00
Alltså man är väl katabol som tusan under själva träningspasset, och meningen är väl att man ska vara det också. Att vara katabol hjälper väl till att frisätta ämnen man behöver sen när man ska återhämta sig. Jag fick förklarat för mig att tillväxthormon skulle utsöndras i högre grad av att vara katabol. Men det är väl som vanligt i kroppsbyggar/veckotidnings-branchen att det mesta bara är reklam och annan dynga. (maxot etc)

Så vitt jag förstått det så innebär att äta just snabba kolhydrater efter ett träningspass att man i större utsträckning än med "långsamma" kolhydrater utsöndrar insulin (som är ett uppbyggande hormon).

Ozz
2003-11-10, 08:03
Sverker:> Har för mig att vi diskuterade glykogen i muskeln i en annan tråd och det är ju faktiskt så att muskelglykogen kan användas för att höja blodsockret genom alanin-cykeln.

jwzrd:> Är nog inte att man är katabol som sen gör att man blir anabol. Tillväxthormonutsöndring stimuleras av motståndet musklerna möter under styrketräningen (bland annat).

William
2003-11-10, 10:54
Originally posted by Ozz
Sverker:> Har för mig att vi diskuterade glykogen i muskeln i en annan tråd och det är ju faktiskt så att muskelglykogen kan användas för att höja blodsockret genom alanin-cykeln.



Hej!

Jag har även läst att andra muskler kan bidra med sitt glykogen via Cori-cykeln. Dvs att icke-arbetande muskler omvandlar glukosenheterna från sitt glykogen till mjölksyra som sedan transporteras till levern där det omvandlas till glukos och sedan transporteras till den/de arbetande muskeln/musklerna.

Mvh

William

Ozz
2003-11-10, 13:46
Originally posted by William


Hej!

Jag har även läst att andra muskler kan bidra med sitt glykogen via Cori-cykeln. Dvs att icke-arbetande muskler omvandlar glukosenheterna från sitt glykogen till mjölksyra som sedan transporteras till levern där det omvandlas till glukos och sedan transporteras till den/de arbetande muskeln/musklerna.

Mvh

William

Ja det stämmer nog, men bidrar nog inte i lika stor grad. Mjölksyrabildning sker konstant i musklerna (men blir märkbart för oss först vid höga nivåer) pga att övergången mellan glykolysen och CSC inte klaffar till 100%. Så vid lågt blodsocker bidrar det säkert, vid normala förhållanden slukar dock hjärtat det mesta av mjölksyran och omvandlar det till pyruvat. Överskott går till lever och glukoneogenes.

Sverker
2003-11-11, 06:57
Originally posted by Ozz
Sverker:> Har för mig att vi diskuterade glykogen i muskeln i en annan tråd och det är ju faktiskt så att muskelglykogen kan användas för att höja blodsockret genom alanin-cykeln.



Visst är alanin-cykeln en väg att höja blodsockret men jag tror inte det är avsikten.
Muskeln utsöndrar alanin för att bli av med ammoniak som bildas från aminosyror som bryts ned till energi.


I mitt exempel med enbens-benspark går det ju inga signaler till det vänstra låret att det skall utsöndra alanin för att det arbetande högra låret kan få färsk glukos från levern.