handdator

Visa fullständig version : Vassle/Malto/Kreatin blandat med vatten under längre tid?


Madness
2010-11-27, 11:54
Nyligen har jag börjat köra med att vid träningspassets början så blandar jag en drink med 60g vassle, 60g Malto ca, samt 6g kreatin i 1.5l vatten. Dricker kanske 25% vid träningspasset början, 25% under passet och sen resterande 50% efter passet. Det jag undrar av är om vattnet och blandningen av dessa kommer påverka upptaget negativt? Mot slutet av passet har det nog legat i kanske 2 timmar, vet att kreatinet är intakt och så, men vasslet t.ex., och just i denna blandning? Andra funderingar på detta, tycker någon jag gör fel?

Pepz
2010-11-27, 11:55
inga problem.
se till att shakern är ordentligt ren innan bara

Madness
2010-11-27, 12:01
Givetvis, nu blev jag nyfiken varför du påpeka just det:D?

Pepz
2010-11-27, 12:10
Givetvis, nu blev jag nyfiken varför du påpeka just det:D?

för att det enda du behöver oroa dig för är bakterietillväxt ;)

Madness
2010-11-27, 12:24
Jassåja:) Ja men det låter bra, skall tänka lite extra påt!

Sverker
2010-11-27, 14:23
2 timmar var ett långt träningspass. Jag skulle köra med två mindre shakers. En före och under samt en som du blandar med vatten när du är färdig.

Gislason
2010-11-27, 14:48
Varför väljer du att dricka före, under och efter? Har du någon teori om varför det skulle vara mer gynnsamt än att dricka din shake vid ett tillfälle?

Glykogeninlagringen är väl som effektivast direkt efter passet. Enligt de senaste studierna verkar uppregleringen av proteinsyntesen i samband med träning vara som effektivast med intag av aminosyror (protein) direkt efter träningspasset. Och kreatin kan väl egentligen också lika gärna intas efter för att fylla på dina depåer.

Jag skulle dricka allt i en shake efter passet.

Madness
2010-11-27, 15:45
Sverker, varför? Skall tillägga att när jag sa 2h var det för att det är i några få fall som dem kan bli så långa, oftast lite över en timme. Gislason, att dricka under passet har jag inga belägg för, men att dricka före gör jag för att ha tillgång till aminosyrorna innan passet också samt få lite energi.

King Grub
2010-11-27, 16:20
Protein/aminosyror före/under träningspasset har nog ingen muskeluppbyggande effekt.

Kischen
2010-11-27, 16:24
60 gram vassle under så kort tid är lite onödigt.

Sverker
2010-11-27, 17:12
Madness ! precis som Pepz skriver är det dumt att låta färdigblanda drycker stå lång tid m a p bakterier. Speciellt som det finns kreatin med i dycken.
Jag skriver som King Grub. Det är inte undersökt ifall kreatinet inte bryts ned till kreatinin i en dryck med protein, bakterier och glukos.





Sedan skriver King Grub att det viktigaste är drycken EFTER träningspasset.

Madness
2010-11-27, 17:37
Okej tack för råden. King Grub, okej, hur är fallet med EAA då? Trodde att t.ex. i det fallet så var EAA före träningen viktigast eftersom det stimulerade proteinsyntesen efter träningen som störst då?
Okej får nog omprioritera då och ta allt efteråt/alt en skopa vassle innan träningen också. Eftersom jag ändå ska ha två DL vassle under dagen (för det totala proteinintaget) är det väl bäst att rama dem runt träningspasset på träningsdagar?

King Grub
2010-11-27, 17:54
Det är antagligen felaktigt, gamla teorier baserade på felaktiga mätmetoder. Efter träning ger störst effekt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

z_bumbi
2010-11-27, 18:08
60 gram vassle under så kort tid är lite onödigt.

Det beror på hur man tänker. Runt 50 g protein under 2 timmar borde inte vara något större problem med upptaget så oavsett vilken mängd som är "bäst" för proteinsyntesen och när den ska tas så får man i sig 50 g högkvalitativt protein.
Visar det sig sen att rönen ändras igen så har man också i alla fall fått i sig protein under de tre tillfällen som det brukar växla mellan och mängderna är inte extremt långt från vad som brukar nämnas som ger maximal nytta.

Madness
2010-11-27, 18:55
Det är antagligen felaktigt, gamla teorier baserade på felaktiga mätmetoder. Efter träning ger störst effekt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157079

Intressant Grub, då var det väl gammal info, så nya rönen är att det inte hjälper till att ha aminosyrorna under passet, utan efter är det som ger effekt? Så då är det smidigast att lägga så mycket av proteinintaget efter passet med intervall då? Eller har jag misstolkat det nu igen, och det som ger mest resultat är både före och efter tillsammans, eller är det så mycket som möjligt efter som gäller?:S Edit, läste längre ner, ursäkta, så då är det så att man fått snurr igen, men då undrar jag ändå hur det är med proteinintag flera timmar innan träning?

Crocker
2010-11-27, 19:17
Intressant Grub, då var det väl gammal info, så nya rönen är att det inte hjälper till att ha aminosyrorna under passet, utan efter är det som ger effekt? Så då är det smidigast att lägga så mycket av proteinintaget efter passet med intervall då? Eller har jag misstolkat det nu igen, och det som ger mest resultat är både före och efter tillsammans, eller är det så mycket som möjligt efter som gäller?:S Edit, läste längre ner, ursäkta, så då är det så att man fått snurr igen, men då undrar jag ändå hur det är med proteinintag flera timmar innan träning?

Ta din drink efteråt, och njut när du är hungrig punkt.

King Grub
2010-11-27, 19:20
men då undrar jag ändå hur det är med proteinintag flera timmar innan träning?

Protein bygger muskler vid intag i vila. Du får antagligen inte den synerfiska effekt av protein plus styrketräning på proteinsyntesen av protein timmar före passet, men proteinet i sig används till muskeluppbyggnad som vanligt.

vicarious
2010-11-27, 19:24
Intressant Grub, då var det väl gammal info, så nya rönen är att det inte hjälper till att ha aminosyrorna under passet, utan efter är det som ger effekt? Så då är det smidigast att lägga så mycket av proteinintaget efter passet med intervall då? Eller har jag misstolkat det nu igen, och det som ger mest resultat är både före och efter tillsammans, eller är det så mycket som möjligt efter som gäller?:S Edit, läste längre ner, ursäkta, så då är det så att man fått snurr igen, men då undrar jag ändå hur det är med proteinintag flera timmar innan träning?

Efter ger bättre effekt än före. Före+efter har inte undersökts mot bara efter.

Madness
2010-11-29, 16:04
Okej, håller mig till efter då jag vet att prestationen är bäst på tom mage, men en fråga till bara, hur mycket kolhydrater(malto) kan vara lämpligt att ha i drinken efter ett medelintensivt styrketräningspass på ca 100 minuter? räcker 0.5g per kg kroppsvikt eller bör man sikta högre?