handdator

Visa fullständig version : Beta-alanin & diabetes/hba1c?


submissionist
2010-11-27, 09:27
Vet nåon något om detta (Sverker)? I teorin finns det ju potentiella effekter...

Sverker
2010-11-27, 09:40
Min högst peronliga erfarenhet, och åsikt. Är att beta-alanin påverkar HbA1c uppåt.


Inte när jag kör 10 g KCG inför varje träningspass utan när jag använt rent beta-alanin. 5 - 6 gram/dag, jämt fördelat över dagen för att slippa stickningarna. Det påverkar blodsockret uppåt efter någon vecka.


Men det är mina erfarenheter.

submissionist
2010-11-27, 09:48
Intressant, stort tack!

submissionist
2010-11-27, 10:30
Att det kan ha så tydlig effekt, hur stor skillnad har du sett? Finns det någon forskning på detta?

Insulinus
2010-11-27, 10:32
Jag har inte märkt något utav Beta-Alanin sett ur ett längre perspektiv. Under de perioder jag använder mig utav PWO innehållande Beta-Alanin har mitt HbA1c pendlat +/- 0,1 jämfört med perioder utan PWO.
Just nu supplementrar jag med bara PWO men efter nyår kommer jag skippa den färdiga PWO-mixen och använda Beta-Alanin + koffein + ALC bara, ska kolla hur det påverkar värdena då!

Men min egna erfarenhet är att det inte har någon större påverkan, men jag har aldrig som Sverker kört med bara Beta-Alanin dagligen under en period.

Sverker
2010-11-28, 14:23
Att det kan ha så tydlig effekt, hur stor skillnad har du sett? Finns det någon forskning på detta?

Forskning vet jag inte. Det är nog mer sådan där information man får fram, lite vid sidan om, när man sammanställer studier.

Men jag läste för länge sedan något om beta-alanin och glukosupptaget i cellerna. Minns inte var eller vad det handlade om.

Någon som minns ?