handdator

Visa fullständig version : Ny frukost.


kalle96
2010-11-26, 21:40
Så hade tänkt byta frukost till en nyttigare och protein rikare frukost än tidigar. Just nu ser de ut som de här : 5-7 antal skivor bröd med skinka på, och 2-3 glas mjölk och ett glas proviva. Har för några veckor sedan börjat m. 3-4 ägg och några(3-4) skivor bröd och några skivor paprika. Känns som det är mycket bättre. Men kanske hade tänkt ändra lite till, typ ha 5 ägg en halv paprika och kvarg. Men min fråga är hur mycket kvarg kan man ta, kan man ta allt på en gång?

Tacksam för svar.

Nykropp
2010-11-26, 21:47
Beror väl på hur mycket man orkar och skall ha i sig. Jag tar 250gr vid frukost när vi pratar kvarg. Jag hade nog inte klarat 500gr i ett svep. Skippa mackor och kör bara ägg?

kalle96
2010-11-26, 21:52
Men vi har brödmaskin, så de känns lite bortkastat att bara skita i det, om du förstår.
Kan ju inte skada så mkt med lite kollisar heller ;)....

Men för att gå in i ämnet, okej så säg 200 gkvarg,2-3 ägg, 50 g paprika, 2 mackor me skinka och ost. Det måste ju funka som en bra frukost? eller?

Eddie Vedder
2010-11-26, 21:56
Brödmaskinen funkar nog dygnet runt skulle jag tippa på. ;)

kalle96
2010-11-26, 22:00
Brödmaskinen funkar nog dygnet runt skulle jag tippa på. ;)

Ja men det tar ju ett par timmar osv, villket gör de enkelt att ha de som frukost, enkelt billigt och gott som fan :)

Eddie Vedder
2010-11-26, 22:02
Ja men det tar ju ett par timmar osv, villket gör de enkelt att ha de som frukost, enkelt billigt och gott som fan :)

Jag menade mest att du kan käka mackor när du vill. Det finns inget som är extra speciellt som frukostmat eller middagsmat. Köttfärslimpa till frukost och fil med müsli till middag är inget konstigt. Bara kulturellt avvikande.

kalle96
2010-11-26, 22:16
mm så är det ju, men det går "fort" att fixa för en slö människa :P

Tacos
2010-11-27, 07:20
Så hade tänkt byta frukost till en nyttigare och protein rikare frukost än tidigar. Just nu ser de ut som de här : 5-7 antal skivor bröd

För MIG är 5-7 mackor bortkastade kalorier. Inte för att det är dåligt eller skadligt, men det mättar ju ingenting.

Nu vet jag inte vad för mackor du äter, men skulle tippa på att det blir runt 400 kalorier bara för brödet.

Ta istället 1-2 mackor och maxa dom med proteinrika pålägg.

Eddie Vedder
2010-11-27, 07:29
mm så är det ju, men det går "fort" att fixa för en slö människa :P

Absolut. Du kan äta mackor både till frukost och vid andra tidpunkter. Du är bara 14 och tränar mycket så du behöver rikligt med energi!:thumbup:

Några ägg och paprika låter bra. Ha ost och skinka på de andra mackorna exempelvis. Kvarg tycker jag du kan skita i helt.:)

chrilledude
2010-11-27, 07:31
Kvarg blir nog inte så gott, däremot keso! Annars tycker jag det ser bra ut, bara du kör på hela äggen så du får i dig nyttiga fetter. :thumbup:

kalle96
2010-11-27, 13:24
Absolut. Du kan äta mackor både till frukost och vid andra tidpunkter. Du är bara 14 och tränar mycket så du behöver rikligt med energi!:thumbup:

Några ägg och paprika låter bra. Ha ost och skinka på de andra mackorna exempelvis. Kvarg tycker jag du kan skita i helt.:)

Det är en av andledningarna att jag ska byta. Men kvarg kan man väl ta på sidan av, antigen före eller efter man har ätit ägg,bröd etc?

cero
2010-11-27, 14:59
Om du trivs med det, så visst! Tänk bara att inte smälla i dig några monstermängder med kvarg - blir lätt för mycket kalcium.

kalle96
2010-11-27, 15:31
mm, får se hur det funkar. Men kvarg har ju inte så god smak, så vad kan man smaksätta det med så det blir godare?

Nykropp
2010-11-27, 16:47
mm, får se hur det funkar. Men kvarg har ju inte så god smak, så vad kan man smaksätta det med så det blir godare?

Några kapsyler med valfri outspädd fun light. *flex*

mathsa
2010-11-27, 17:31
Några kapsyler med valfri outspädd fun light. *flex*
Varför outspädd??jag blandar saften i en skål och häller sedan i kvargen och rör runt till det löst sig bra.Sen e det bara att dricka och det smakar gott med :D

kalle96
2010-11-27, 17:34
Några kapsyler med valfri outspädd fun light. *flex*

Nja, innehåller så jäkla mkt socker ju. Men borde inte typ kanel funka?

kalle96
2010-11-27, 17:40
Så här "nyttigt" är det:

"FUN light har som slogan ”Den utan socker”. Men vill man verkligen byta sockret mot 10 (tio!) E-nummer? Plus aromämnen.
Alla FUN light verkar innehålla någonstans mellan sju och tio E-nummer i innehållsförteckningen. Ett litet exempel:

FUN light ”Amazing Grape”
Jag roade mig med att lägga till vad E-numren står för i denna innehållsförteckning:

Vatten, surhetsreglerande medel (E296 äppelsyra, E330 citronsyra), stabiliseringsmedel (E414 gummi arabicum, E415 xantangummi, E445 glycerolestrar av trähartser), sötningsmedel (E955 sukralos, E950 acesulfam-K), aromer, konserveringsmedel E202 kaliumsorbat, antioxidationsmedel E300 askorbinsyra och färgämne E150d sockerkulör via ammoniaksulfitprocessen.

Allvarligt talat - behövs verkligen alla dessa kemiska tillsatser i saft?

Det är nästan så man nostalgiskt saknar de gamla läskedryckerna med vatten, socker, kolsyra och aromämnen. Trots jättemängderna av socker.

Någon som fortfarande vill dricka FUN light efter att ha läst innehållsförteckningen?

Myrdödaren
Jag har tidigare rapporterat här på bloggen hur FUN light verkar mycket effektivt på att döda myror. Observera dock att det gäller i första hand flaskor med E951 Aspartam i. ”Amazing Grape” är sötat med två andra medel som kanske inte är lika effektiva nervgift som Aspartam kan vara för myror.

Men med tanke på alla ovanstående kemikalier gissar jag att myrorna kan stryka med ändå. Om någon får för sig att testa så vore det kul att höra hur det gick…"

Artikeln kommer från kostdoktorn.se

WHITEFOLKS
2010-11-27, 17:40
Fun light innehåller inget socker.

kalle96
2010-11-27, 17:46
Okej fel av mig, kommer ihåg att det tidigare gjorde iaf. Men du ser ju E-ämnen? man kan ju inte säga att det är de bästa för kroppen dirket...

Dreas
2010-11-27, 17:49
Okej fel av mig, kommer ihåg att det tidigare gjorde iaf. Men du ser ju E-ämnen? man kan ju inte säga att det är de bästa för kroppen dirket...Men det där med att hälla det på myrorna är ju inte så knepigt, det är ju faktiskt ganska stark saft du häller på dom.

Myror där när man häller saft på dom alltså måste det vara dåligt... Gillar den logiken.

E-nummer är ju istället för att skriva ut hela namnen. Ifall det är bra eller dåligt vet vi inte, såvitt jag vet.

WHITEFOLKS
2010-11-27, 17:50
Du kan inte dra likhetstecken mellan "E-ämne" och dåligt.

Det finns ju en hel del väldigt "naturliga" saker som även har ett E-nummer.

kalle96
2010-11-27, 17:55
Du kan inte dra likhetstecken mellan "E-ämne" och dåligt.

Det finns ju en hel del väldigt "naturliga" saker som även har ett E-nummer.

ja men tror du det bara är bra? har en uppfattning som är att försöka undvika e-skit så långt det bara går. Känns inte så bra att börja dagen med att dricka 10 e-ämnen...

WHITEFOLKS
2010-11-27, 18:12
ja men tror du det bara är bra? har en uppfattning som är att försöka undvika e-skit så långt det bara går. Känns inte så bra att börja dagen med att dricka 10 e-ämnen...

Det finns dåliga E-ämnen men det är inte samma sak som att e-ämnen är dåligt. Just Fun Light fyller ju ingen direkt funktion förrutom att "smaka gott" så det kan man ju undvika om man vill.

kalle96
2010-11-27, 18:18
Men nu börjar vi komma off topic... men vad kan man ha till kvarg? funkar kanel? eller ngt annat förslag? INTE FUN-LIGHT.

Dreas
2010-11-27, 18:19
Men nu börjar vi komma off topic... men vad kan man ha till kvarg? funkar kanel? eller ngt annat förslag? INTE FUN-LIGHT.Bär, fun light, mjölk + bär gillar endel, blir yoghurtliknande. Fun light. Kanel + lite vaniljsocker funkar helt okej. Har jag sagt fun light? ;)

kalle96
2010-11-27, 18:25
Okej man kan ju varva med mjölk och bär och kanel och vaniljsocker?.

Dreas
2010-11-27, 18:30
Okej man kan ju varva med mjölk och bär och kanel och vaniljsocker?.Har man de ingredienserna och kvarg så kan man nog blanda till det rätt bra. Kanske ta och klämma ut lite apelsinjuice i kvargen, sen ta lite kakao+vaniljsocker. Mmm, det kan fan bli bra :)

Eddie Vedder
2010-11-27, 20:18
ja men tror du det bara är bra? har en uppfattning som är att försöka undvika e-skit så långt det bara går. Känns inte så bra att börja dagen med att dricka 10 e-ämnen...

Du tror att E betyder mer än det gör. Det är ämnen med en helt enormt stor spridning, C-vitamin har ett E-nummer till exempel.

Men om du inte ens gillar kvarg finns det ju ÄNNU mindre anledning att stoppa i sig det. Har kvarg något egenvärde att tvinga i sig?

kalle96
2010-11-27, 22:16
Har man de ingredienserna och kvarg så kan man nog blanda till det rätt bra. Kanske ta och klämma ut lite apelsinjuice i kvargen, sen ta lite kakao+vaniljsocker. Mmm, det kan fan bli bra :)

Skulle ju kunna bli riktigt jäkla gott :).

Eddie jag sa aldrig att det var äkligt, bara att jag vill ha tips på att göra det godare!.

Gislason
2010-11-27, 23:17
ja men tror du det bara är bra? har en uppfattning som är att försöka undvika e-skit så långt det bara går. Känns inte så bra att börja dagen med att dricka 10 e-ämnen...

Ett E-nummer är en beteckning för ett ämne, det finns inget negativt eller positivt med "E", du får se till själva ämnet och läsa på istället. Du kanske ska undvika e-post också för att vissa av dem är spam? Eller så tittar du vad det är och väljer bort de som verkar skadliga.

Eddie Vedder
2010-11-28, 08:34
Eddie jag sa aldrig att det var äkligt, bara att jag vill ha tips på att göra det godare!.

Ja du gör som du vill. Min poäng är bara den att kvarg är helt sanslöst överhypat och det finns ingen anledning i sig att trycka i sig kvarg. Du som är så ung med så högt energibehov får ENKELT i dig protein ändå ska du se.

Det är lätt att läsa här och få för sig att kvarg är magiskt. Snarare verkar kvarg kunna göra en manisk. ;)

Ristretto
2010-11-28, 09:59
Kvarg är ju från början bara hypat här för att det är billigt protein. Folk verkar glömma det.

Onigiri
2010-11-28, 11:06
Köp grillad kyckling från butik. Ät kall. Du behöver bara ta den ur påsen och lägga den på en tallrik och hugga in. Ha dressing/kryddor/ketchup/kvarg eller vad du nu vill till för det kan bli ganska torrt efter en stund.

EDIT: Lol, Butiksgrillad kyckling ska det ju stå.

Librish
2010-11-28, 11:07
Kvarg är ju från början bara hypat här för att det är billigt protein. Folk verkar glömma det.

Det är ju inte ens speciellt billigt, speciellt om man inte köper Milbona.

Crocker
2010-11-28, 12:24
Det är ju inte ens speciellt billigt, speciellt om man inte köper Milbona.
Ganska billigt protein mao.

Arla vanilj, är riktigt smarrig.

Kalle
Ta bort tjurigheten, lyssna på vad folk säger. För jag tycker inte du tar till dig något alls i princip. Jag ser inte varför du startar en tråd, när du berättar för andra vad du tänker göra redan.

kalle96
2010-11-28, 12:35
Kalle
Ta bort tjurigheten, lyssna på vad folk säger. För jag tycker inte du tar till dig något alls i princip. Jag ser inte varför du startar en tråd, när du berättar för andra vad du tänker göra redan.

Snälla, jag ville bara ha tips på vad man kan ha meri i frukosten, så klart så hade jag planer, men ville bara få ännu mer tips innan. Men nu ville jag ha tips på vad man kan ha i kvargen för godare smak.

Hur svårt ska det vara att fatta*gah!*

Åsberg
2010-11-28, 12:43
Någon macka med skinka och keso.
Några ägg med tillbehör.
Proteinsmoothie (Vassle, mjölk, frukter och bär)

Borde du klara dig på hyfsat bra.

kalle96
2010-11-28, 12:47
MM lutar åt det hållet då vi oxå har whey protte hemma

Crocker
2010-11-28, 13:05
Snälla, jag ville bara ha tips på vad man kan ha meri i frukosten, så klart så hade jag planer, men ville bara få ännu mer tips innan. Men nu ville jag ha tips på vad man kan ha i kvargen för godare smak.

Hur svårt ska det vara att fatta*gah!*
Ja, när fun light kom upp så var det farligt med E-ämnen.

Jag håller med eddie, ät det inte om du inte tycker det är gott. Det är som att fråga vad man ska krydda på brända potatisar för att de ska smaka gott. (kasst ex. ja)

kalle96
2010-11-28, 13:17
om ni inte har något tips på vad man kan ha på kvarg så skriv inte, tack!!!!!

Perna
2010-11-28, 14:36
om ni inte har något tips på vad man kan ha på kvarg så skriv inte, tack!!!!!

Men herregud människa det finns ju en tråd på hur man smaksätter kvarg, hur svårt kan det vara att söka lite.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828