handdator

Visa fullständig version : Alkoholens påverkan på en ketogen kost


Tridnod
2010-11-26, 18:13
Eftersom alkoholen inte är näring så undrar jag om någon kan bena ut detta. Jag äter ketogent av medicinska skäl och undrar hur jag kan dricka utan att bryta ketosen. Hur funkar alkoholen och vad ska man välja? Alkohol innehåller ju ingen energi om man kollar på deklarationen men ändå ska man undvika det. Så som sagt, hur bör jag dricka under ketogen kost, dricker bara på fest/helg

Sverker
2010-11-26, 18:28
Menar du drickbar sprit, etanol, så påverkar den inte ketiosen negativt.

Snarare risk att den ökar bildandet av ketonkroppar. Alklohol, dvs etanol omsätts precis som fett.


Alkohol innehåller ca 7 kcal per gram. Alltså någonstans mellan fett och kolhydrater.

tomas86
2010-11-26, 19:00
jag korde en ketogen diet ett tag, brukade dricka whiskey for det mesta (gjor jag fortfarande) eller annan ren sprit, kanske med diet coke sa slipper du sockret osv. men det brukade ta en dag eller sa innan ketostixen sag ut som dom gjorde innan jag borja dricka...

dock sa va det ingen ny 3-4 dagars period jag behovde gjora om for att komma i ketos igen

Tridnod
2010-11-26, 19:32
Funkar torrt vin bra och ändå hålla sig i ketosen om man dricker 3-4 glas varannan helg?

z_bumbi
2010-11-26, 19:48
Rådgör med din läkare eller dietist.