handdator

Visa fullständig version : Knäproblem


Hotan
2010-11-26, 17:27
Kön: Man

Ålder: 23

Längd och vikt: 193cm 93kg

Smärtbeskrivning
Det gör ont längs med knäskålen vid hukandes ställning och när man går upp för trappor. Vid tryck precis på eller strax under knäskålen gör det ont. Besvären uppkom successivt över en period på ett år, några månader har det varit helt bra och andra (som nu) är det en dov smärta många gånger per dag. Aldrig ont vid fysisk aktivitet, inte ens vid knäböj. Smärtvariationen över ett dygn är aldrig densamma, ibland är det en dov smärta konstant i någon timme och ibland i bara några minuter. Har haft ont i 1-1.5 år nu.

Vad och hur mycket tränar du?
Benträningen består av djupa knäböj, liggande lårcurl för baksida och stående vadpress.

Inte tagit några tabletter eller använt någon gel eftersom det inte är en intensiv smärta.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Har varit hos en sjukgymnast då besvären uppkom för 1.5 år sen, han sa att jag skulle sänka vikterna och göra fler reps. Testade detta och det hjälpte till viss del, men kom tillbaka igen för någon månad sen.

Gick till en naprapat med goda referenser i veckan och han konstaterade att jag har "hopparknä", dvs att jag har fått ärrbildning på senan som löper längs knäskålen. Detta är för bägge knäna. Han sa att jag även har otroligt stela framsida lår.

Rehabiliteringen kommer bestå av:
Utfall ståendes på plats i 14 dagar med kroppsvikt för att sedan utföra riktiga utfall med lite vikt.
Stretch av framsida lår och baksida lår.

Varför jag skapar denna tråd är för att jag blev osäker på hans trovärdighet. Vid frågan om hur knäböj ska utföras så var svaret att man aldrig ska göra djupa knäböj eftersom det sliter på meniskerna (jag har lärt mig tvärtom) och att mage utan problem kan tränas varje dag.

Det jag undrar är om de övningar jag fick hjälper mot hopparknä och om det finns något annat jag kan göra.

Tack på förhand

JoeyP
2010-12-04, 13:42
Det låter som diagnos på hopparknä ja.
Kan du beskriva smärtan du har? Hur gör det ont? Som ett blåmärke? Hugg? Osv.

Träning i den negativa fasen ska vara den vanligaste formen av rehab för hopparknä, även stretchning av framsida lår om dem är stela då det drar i knäskålsenan.