handdator

Visa fullständig version : Svank och sit-ups på snedbank


Denvilde
2010-11-26, 15:44
Okej,

Prövade sit-ups på snedbänk för första gången idag. Precis börjat träna, är väldigt svag i magen. Hur som helst så ser det ut såhär när jag tränar, mitt utgångsläge är med svankad rygg på snedbänken, man ska ju inte svanka ryggen när man gör själva rörelsen utan den ska vara böjd framåt men jag undrar om det gör någonting om man börjar med svankad rygg som utgångsläge. Jag kan helt enkelt inte göra annorlunda just nu, det känns fel. Bör jag göra någon annan magövning istället?

Bifogar en bild:http://i55.tinypic.com/119s7eu.png

He-man
2010-11-26, 17:04
Vad jag har förstått är det inte bra att ländryggen (svanken) lämnar underlaget när man tränar mage. Alltså bör du inte fortsätta rörelsen längre än att du fortfarande kan ha kontakt med bänken. Dock vet jag inte alls hur det är när man tränar med en lutande bänk eftersom jag aldrig gör det själv.

He-man
2010-11-26, 17:08
Vad jag har förstått är det inte bra att ländryggen (svanken) lämnar underlaget när man tränar mage. Alltså bör du inte fortsätta rörelsen längre än att du fortfarande kan ha kontakt med bänken. Dock vet jag inte alls hur det är när man tränar med en lutande bänk eftersom jag aldrig gör det själv.

Fel av mig, kollade snabbt på internet och hittade beskrivning av utförande, med tillhörande videoklipp:

http://www.kroppsnytt.se/traningsovningar_mage.htm

Denvilde
2010-11-28, 13:29
Enligt den där länken ska ländryggen vara i marken och rörelsen är klar först när ländryggen börjar lätta från marken men min ländrygg har aldrig kontakt med bänkytan utan jag svankar som på bilden. Är detta farligt ? Hade en härlig träningsverk i hela magen efteråt, något jag inte känt på andra magövningar. Hur bör jag göra?

z_bumbi
2010-11-28, 14:00
Är du väldigt svag i magen så kör en annan övning i början, t ex crounches. När du sen börjar med lutande bräda så lägg händerna på bröstkorgen då det blir lättare än att ha fingrarna i höjd med öronen och armbågarna rakt ut (inga händer bakom nacken).

Jag brukar sikta på att man har neutral svank i början dvs lika mycket svank som man har om man står rakt upp, är man orörlig i höftböjarna och låren så kan svanken bli större och då kan man få sikta på att öka rörligheten innan man börja köra lutande magbräda.