handdator

Visa fullständig version : Äggulor, dietärt kolesterol och kardiovaskulära sjukdomar


King Grub
2010-11-26, 14:15
A widespread misconception has been developing among the Canadian public and among physicians. It is increasingly believed that consumption of dietary cholesterol and egg yolks is harmless. There are good reasons for long- standing recommendations that dietary cholesterol should be limited to less than 200 mg⁄day; a single large egg yolk contains approximately 275 mg of cholesterol (more than a day's worth of cholesterol). Although some studies showed no harm from consumption of eggs in healthy people, this outcome may have been due to lack of power to detect clinically relevant increases in a low-risk population. Moreover, the same studies showed that among participants who became diabetic during observation, consumption of one egg a day doubled their risk compared with less than one egg a week. Diet is not just about fasting cholesterol; it is mainly about the postprandial effects of cholesterol, saturated fats, oxidative stress and inflammation. A misplaced focus on fasting lipids obscures three key issues. Dietary cholesterol increases the susceptibility of low-density lipoprotein to oxidation, increases postprandial lipemia and potentiates the adverse effects of dietary saturated fat. Dietary cholesterol, including egg yolks, is harmful to the arteries. Patients at risk of cardiovascular disease should limit their intake of cholesterol. Stopping the consumption of egg yolks after a stroke or myocardial infarction would be like quitting smoking after a diagnosis of lung cancer: a necessary action, but late. The evidence presented in the current review suggests that the widespread perception among the public and health care professionals that dietary cholesterol is benign is misplaced, and that improved education is needed to correct this misconception.

Can J Cardiol. 2010 Nov;26(9):e336-9. Dietary cholesterol and egg yolks: Not for patients at risk of vascular disease.

http://www.pulsus.com/journals/pdf_frameset.jsp?jnlKy=1&atlKy=9788&isArt=t&jnlAdvert=Cardio&adverifHCTp=&sTitle=Dietary%20cholesterol%20and%20egg%20yolks:% 20Not%20for%20patients%20at%20risk%20of%20vascular %20disease,%20Pulsus%20Group%20Inc&HCtype=Physician

Ekonom
2011-01-23, 11:58
Bump-varning på denna, men jag trodde att äggula-skräcken var en myt från 80-talet som var avlivad. Enligt denna studie eller artikel så bör man alltså hålla nere intaget av äggulor, ffa om man har hjärt- och kärlsjukdomar?

Finns det inte forskning som visar på motsatsen dvs att ett par äggulor per dag inte innebär någon risk? Har du någon länk?

Jag ligger på 2-3 gulor per dag, bör kanske minska det till en gula då? *grr*

Eddie Vedder
2011-01-23, 12:03
Jag tycker deras retorik är tveksam, att göra så tvärsäkra uttalanden och jämställa äggrestriktion med rökstopp får mig att ta dom mindre seriöst. Ju mer alarmerande och ovetenskapligt forskare uttalar sig desto sämre trovärdighet tycker jag.

Tolkia
2011-01-23, 12:16
Allt beror ju i vanlig ordning på vem, vad, när, hur. Jag kan nog tycka att det kan vara vettigt för den som har väldigt dåliga blodfettsvärden att se över sin kost, och att det är att hårdra för mycket att gå från "aaaaa döts farligt" till "helt ofarligt, inga som helst problem". Och för den delen, som författarna skriver, att det är läge att börja styra upp innan regelrätt sjukdom är ett faktum. Däremot tycker jag att parallellen till rökning är idiotisk; det finns ju få saker som slår rökning när det gäller att vara dåligt för typ allt (undantaget vissa inflammatoriska tarmsjukdomar, har jag för mig). Vidare allt detta med confounding i epistudier av outcomes som påverkas av många olika saker, hjärt/kärlsjukdom är ju ett skolexempel.

Och i vanlig ordning, det som är en vettig kostrekommendation för en person med sjukligt dåliga värden eller manifest sjukdom är inte nödvändigtvis det för en frisk person (apropå Ekonoms inlägg ovan).

Seb74
2011-01-23, 15:00
Eh, så det där med att kroppen tillverkar massa eget kolesterol, och äter man mängder av tex ägg så är det enda som händer att kroppen minskar produktionen med motsvarande mängd, det stämmer inte då?

Precis lagom till man börjat nyttja ägg på allvar som livsmedel, för att det ska va nyttigt med alla vitaminer/mineraler och fint protein...där ser man, undra vad man ska stoppa i magen istället för alla äggen då.
Tur jag redan bestämt mig för att gå ner en viktklass, ju mindre man väger, desto mindre behöver man ju vräka i sig.

eriksvensson
2011-01-23, 15:03
Precis lagom till man börjat nyttja ägg på allvar som livsmedel, för att det ska va nyttigt med alla vitaminer/mineraler och fint protein...där ser man, undra vad man ska stoppa i magen istället för alla äggen då.
Tur jag redan bestämt mig för att gå ner en viktklass, ju mindre man väger, desto mindre behöver man ju vräka i sig.

Hett tips är att inte ändra sin kost efter varje ny studie, lev som du mår bra även om studier visar att du borde må "skit". :)

Crocker
2011-01-23, 15:06
Hett tips är att inte ändra sin kost efter varje ny studie, lev som du mår bra även om studier visar att du borde må "skit". :)
Det här borde vara sticky.

Seb74
2011-01-23, 15:08
Hett tips är att inte ändra sin kost efter varje ny studie, lev som du mår bra även om studier visar att du borde må "skit". :)

Passar bra, för nästa bulk ska jag öka intaget socker och minska intaget av fett :)

eriksvensson
2011-01-23, 15:11
Passar bra, för nästa bulk ska jag öka intaget socker och minska intaget av fett :)

Givetvis kan man ju blanda det med lite sunt förnuft också.. ;)

Seb74
2011-01-23, 15:19
Givetvis kan man ju blanda det med lite sunt förnuft också.. ;)

Sticker väl i ögonen på en LCHF'are :laugh:

eriksvensson
2011-01-23, 15:25
Haha njae, jag mår också sjukt bra av kolhydrater och det gör att jag överäter = blir överviktig. Därför använder jag sunt förnuft till att undvika dessa.

Eddie Vedder
2011-01-23, 15:39
Sticker väl i ögonen på en LCHF'are :laugh:

Alla LCHF:are är ju inte lika lättpåverkade av varje abstrakt de läser som du.

Seb74
2011-01-23, 16:04
Alla LCHF:are är ju inte lika lättpåverkade av varje abstrakt de läser som du.

Så du menar att av någon anledning betyder denna rapport ingenting alls?
När dom tom antyder att ett ägg om dagen inverkar negativt, och att det inte alls är ofarligt som man alltid trott tidigare, då är det inget att bry sig om utan man ska fortsätta äta sina 4-5 ägg om dagen?

Jag misstänker att om detta gällt socker så hade alla istället instämt i kör...

Eddie Vedder
2011-01-23, 16:07
Så du menar att av någon anledning betyder denna rapport ingenting alls?
När dom tom antyder att ett ägg om dagen inverkar negativt, och att det inte alls är ofarligt som man alltid trott tidigare, då är det inget att bry sig om utan man ska fortsätta äta sina 4-5 ägg om dagen?

Jag misstänker att om detta gällt socker så hade alla istället instämt i kör...

Jag har inte ens läst igenom den, kom inte åt fullängdaren. Men oavsett vilket uttalar de sig med 100% säkerhet om något som är långt ifrån 100% säkert. Naturligtvis tycker jag detsamma om någon uttrycket sig likadant om socker.

Seb74
2011-01-23, 16:12
Jag har inte ens läst igenom den, kom inte åt fullängdaren. Men oavsett vilket uttalar de sig med 100% säkerhet om något som är långt ifrån 100% säkert. Naturligtvis tycker jag detsamma om någon uttrycket sig likadant om socker.

Kanske bäst sluta läsa såna här trådar :Virro
Äta sina ägg, och skölja ner dom med socker :)

eriksvensson
2011-01-23, 16:13
Kanske bäst sluta läsa såna här trådar :Virro


Varför det? Prova att lev efter varje studie som kommer, det kan nog bli en rolig diet! :hbang:

Seb74
2011-01-23, 16:20
Varför det? Prova att lev efter varje studie som kommer, det kan nog bli en rolig diet! :hbang:

Finns väl inga som säger det är ok att äta socker :(

Eddie Vedder
2011-01-23, 16:26
Finns väl inga som säger det är ok att äta socker :(

Definiera "ok". Jag tycker att lite socker är okej. Jag äter socker varje dag, dels kan det bli i form av morötter eller lök men även tillsatt socker i all sill jag äter. Skärgårdssill eller senapssill äter jag dagligen, senapssillen är grymt sockerrik.

Tolkia
2011-01-23, 16:26
Kanske bäst sluta läsa såna här trådar :Virro
Äta sina ägg, och skölja ner dom med socker :)
Det handlar ju också lite om att förstå om man tillhör den grupp som en viss studie syftar på. I kolesterolfrågan oftast: Är man i riskgruppen för hjärtsjukdom/har man redan hjärtsjukdom/har man någon defekt i kolesterolomsättningen. Majoriteten av Kolos medlemmar (= unga, friska män) torde inte platsa i någondera gruppen.

Seb74
2011-01-23, 16:29
Det handlar ju också lite om att förstå om man tillhör den grupp som en viss studie syftar på. I kolesterolfrågan oftast: Är man i riskgruppen för hjärtsjukdom/har man redan hjärtsjukdom/har man någon defekt i kolesterolomsättningen. Majoriteten av Kolos medlemmar (= unga, friska män) torde inte platsa i någondera gruppen.

Äter nog inte så nyttigt då jag har svårt som fan att få i mig alla eländiga kalorier som behövs för att hålla mig över svält-BMI, så kan hända är mitt kolesterol risigt, vad vet jag.

Seb74
2011-01-23, 16:30
Definiera "ok". Jag tycker att lite socker är okej. Jag äter socker varje dag, dels kan det bli i form av morötter eller lök men även tillsatt socker i all sill jag äter. Skärgårdssill eller senapssill äter jag dagligen, senapssillen är grymt sockerrik.

Äter du aldrig kakor?
Saft?

Eddie Vedder
2011-01-23, 16:31
Äter du aldrig kakor?
Saft?

Vad har det med trådens ämne att göra? Men om du nu är nyfiken så är svaret, kakor och godis ja men saft nej.

Tolkia
2011-01-23, 16:41
Äter nog inte så nyttigt då jag har svårt som fan att få i mig alla eländiga kalorier som behövs för att hålla mig över svält-BMI, så kan hända är mitt kolesterol risigt, vad vet jag.
Ditt största problem är nog att du är lite hypokondrisk, om jag skall våga mig på en gissning. Du kanske skulle tjäna på att läsa på lite om de sjukdomar du oroar dig för (jag gissar igen, med tanke på posterna i den här tråden kanske hjärt-kärlsjukdom och diabetes typ II), varför man får dem och hur de funkar. Om man skall betrakta sig själv som i riskzonen för varenda sjukdom på basis av att man inte har några hundraprocentiga garantier för att man inte har dem kommer livet att bli skitjobbigt.

Bozar
2011-01-23, 16:46
Finns ju en ganska nyligen publicerad studie där annan slutsats dras och då är det ändå typ2 diabetiker:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21134328

Jag anser att objektiva sänkningar av apoB säger mer än en grupp "forskare" som vill jämföra ägg med cigaretter.

Silencer
2011-01-23, 16:47
Alla LCHF:are är ju inte lika lättpåverkade av varje abstrakt de läser som du.

+1

Och om folk bara visste hur farligt ångest, stress och sömnsvårigheter är för hjärtat. Slappna av, ät och njut. De som behöver oroa sig är i första hand se som är överviktiga, i andra hand de som är smala (eller smalfeta) och vet med sig att de lever onyttigt med ett frekvent intag av processad skräpmat.

Är man fysiskt aktiv, normalviktig, äter mycket naturlig mat och mår bra så har man inte några goda grunder för att sitta och oroa sig.

Sverker
2011-01-23, 17:10
Det intressanta är:

A misplaced focus on fasting lipids obscures three key issues. Dietary cholesterol increases the susceptibility of low-density lipoprotein to oxidation, increases postprandial lipemia and potentiates the adverse effects of dietary saturated fat.

Har de studerat kylimikronerna och VLDL-partiklarna som kommer några timmar efter måltiden och dragit sina nya slutsatser ?
Är detta ett nytt grepp istället för att mäta blodfetterna efter en natts fasta. När fettet och kolesterolet rimligen borde ha packats in någonstans.

Apos78
2011-01-23, 19:58
Det intressanta är:

A misplaced focus on fasting lipids obscures three key issues. Dietary cholesterol increases the susceptibility of low-density lipoprotein to oxidation, increases postprandial lipemia and potentiates the adverse effects of dietary saturated fat.

Har de studerat kylimikronerna och VLDL-partiklarna som kommer några timmar efter måltiden och dragit sina nya slutsatser ?
Är detta ett nytt grepp istället för att mäta blodfetterna efter en natts fasta. När fettet och kolesterolet rimligen borde ha packats in någonstans.

Fastnade också för det stycket.

Sen vad gäller ägg och intag av dessa. Precis som med nästan allt annat så blir det sällan dåligt om det sköts med förnuft. Visst, har man ägg som sin primära källa till protein och slänger i mig 8-10 gulor dagligen så kanske det finns fog för att inte göra detta. Men då är inte längre förnuftet en del av kosthållningen. Jag äter ägg, kanske ett per dag, och kommer så att fortsätta göra. Jag anser att det liv jag lever definitivt ger utrymme både för äggula, socker och slöande i tevesoffan.

Eddie Vedder
2011-01-23, 20:11
Men då är inte längre förnuftet en del av kosthållningen.

Man äter fler än för vilken konsumtion som är undersökt. Men att det innebär att man saknar sunt förnuft tycker jag är en kraftig överdrift. Jag har fortfarande inte läst mer än abstraktet, verkar inte komma åt fullängdaren. Vore intressant vad de hänvisar till när de konstaterar (inte bara diskuterar) att "det farliga med mättat fett förvärras" och att dietärt kolesterol för LDL-partiklar att oxidera lättare. Det är ju trots att konstateranden det är frågan om så de lär sitta på obestridliga fakta.

Apos78
2011-01-23, 20:34
Man äter fler än för vilken konsumtion som är undersökt. Men att det innebär att man saknar sunt förnuft tycker jag är en kraftig överdrift. Jag har fortfarande inte läst mer än abstraktet, verkar inte komma åt fullängdaren. Vore intressant vad de hänvisar till när de konstaterar (inte bara diskuterar) att "det farliga med mättat fett förvärras" och att dietärt kolesterol för LDL-partiklar att oxidera lättare. Det är ju trots att konstateranden det är frågan om så de lär sitta på obestridliga fakta.

Håller med i ditt resonemang. Min poäng var att så fort det börjar bli absurda mängder av något (som det lätt blir för vissa tydligen) så tappar man alltid fart någon annanstans. Jag menar nog att man kan äta varierat och i lagom mängd så kommer det inte att spela så stor roll vad jag stoppar i mig. Jag pratar nu om friska individer. Och jag tror inte ett ägg om dagen är det minsta bekymmer för ex mig själv. Sju om dagen kanske är det. Uppenbarligen vet man inte.

Bozar
2011-01-24, 13:06
Jag vill ha tillgång till fullängdsartikeln för att se om de hänvisar till verkliga uppmätta nivåer av oxiderat LDL med t.ex. flourescens på dessa ägg-konsumenter. När man använder den retorik som de använder sig av så är det bäst att man har en hel tunga bevis i ryggsäcken.

mikaelj
2011-01-24, 13:13
Så du menar att av någon anledning betyder denna rapport ingenting alls?
När dom tom antyder att ett ägg om dagen inverkar negativt, och att det inte alls är ofarligt som man alltid trott tidigare, då är det inget att bry sig om utan man ska fortsätta äta sina 4-5 ägg om dagen?

Jag misstänker att om detta gällt socker så hade alla istället instämt i kör...

Jag har gjort tester på mig själv. 10-20 ägg/dag i några månader och ett blodprov efteråt. Finfina kolesterolvärden och andra hälsomarkörer. Om det gäller för andra kan jag inte säga.

Adama
2011-01-24, 13:22
Jag har gjort tester på mig själv. 10-20 ägg/dag i några månader och ett blodprov efteråt. Finfina kolesterolvärden och andra hälsomarkörer. Om det gäller för andra kan jag inte säga.

Nyfiken på varför du åt så mycket ägg? Kan inte blivit så värst mycket annat än ägg de dagarna? Iofs är ägg gott men efter tio skulle jag nog tycka det är dax för något annat :)

Bozar
2011-01-24, 13:35
Jag har gjort tester på mig själv. 10-20 ägg/dag i några månader och ett blodprov efteråt. Finfina kolesterolvärden och andra hälsomarkörer. Om det gäller för andra kan jag inte säga.

Går inte att applicera dina resultat på alla andra, en person med defekta LDL-receptorer far kanske illa av en sådan konsumtion. Jag tror de flesta klarar av en relativt hög konsumtion och mår bra av det men definitivt inte alla varför det behövs mer bra genomförda interventionsstudier med både friska och riskgrupper.

mikaelj
2011-01-24, 13:39
Nyfiken på varför du åt så mycket ägg? Kan inte blivit så värst mycket annat än ägg de dagarna? Iofs är ägg gott men efter tio skulle jag nog tycka det är dax för något annat :)

Praktiskt - innehåller all näring jag behöver, minus o3/o6 och c-vitamin, samt lätt att räkna energi på (1 ägg = 100 kcal.)

Går inte att applicera dina resultat på alla andra

Korrekt, därav Om det gäller för andra kan jag inte säga..

malfunction
2011-01-24, 16:03
http://www.pulsus.com/journals/abstract.jsp?jnlKy=1&atlKy=9788&isuKy=946&isArt=t&HCtype=Consumer

Den länken fungerar utmärkt för mig och där finns en knapp som tar en vidare till fullängdaren i pdf-format. Den länken ser konstig ut men jag lägger den här också ifall den är till hjälp. http://www.pulsus.com/journals/pdf_frameset.jsp?jnlKy=1&atlKy=9788&isArt=t&jnlAdvert=Cardio&adverifHCTp=_NP&sTitle=Dietary cholesterol and egg yolks: Not for patients at risk of vascular disease, Pulsus Group Inc&HCtype=Consumer

Jag har inte hunnit läsa hela artikeln och kan väl hålla med om att retoriken är något självsäker trots många oklarheter. Angående jämförelsen med rökning/rökstopp tycker jag nog folk här överreagerar. Det är ett sätt att försöka förklara något och ingen hälsojämförelse mellan ägg och cigaretter. Dom påstår ju aldrig att det skulle vara lika farligt utan egentligen bara att primär prevention är att föredra. Jaja, hoppas länkarna fungerar.

Apos78
2011-01-24, 16:32
http://www.pulsus.com/journals/abstract.jsp?jnlKy=1&atlKy=9788&isuKy=946&isArt=t&HCtype=Consumer

Den länken fungerar utmärkt för mig och där finns en knapp som tar en vidare till fullängdaren i pdf-format. Den länken ser konstig ut men jag lägger den här också ifall den är till hjälp. http://www.pulsus.com/journals/pdf_frameset.jsp?jnlKy=1&atlKy=9788&isArt=t&jnlAdvert=Cardio&adverifHCTp=_NP&sTitle=Dietary cholesterol and egg yolks: Not for patients at risk of vascular disease, Pulsus Group Inc&HCtype=Consumer

Jag har inte hunnit läsa hela artikeln och kan väl hålla med om att retoriken är något självsäker trots många oklarheter. Angående jämförelsen med rökning/rökstopp tycker jag nog folk här överreagerar. Det är ett sätt att försöka förklara något och ingen hälsojämförelse mellan ägg och cigaretter. Dom påstår ju aldrig att det skulle vara lika farligt utan egentligen bara att primär prevention är att föredra. Jaja, hoppas länkarna fungerar.

Den första fungerar. Tackar. Den andra mer tveksam i sitt agerande.

Wig
2011-01-24, 18:03
Jag äter 6-10 ägg nästan varje dag. Har gjort så de senaste åren. Känner inte av något negativt. Är iof inte särskilt överviktig,

vicarious
2011-01-24, 18:05
Jag äter 6-10 ägg nästan varje dag. Har gjort så de senaste åren. Känner inte av något negativt. Är iof inte särskilt överviktig,

Trodde du att du skulle "känna" nånting eller?

LunaSpice
2011-01-24, 20:11
Jag tycker deras retorik är tveksam, att göra så tvärsäkra uttalanden och jämställa äggrestriktion med rökstopp får mig att ta dom mindre seriöst. Ju mer alarmerande och ovetenskapligt forskare uttalar sig desto sämre trovärdighet tycker jag.

+1 Det där genomsyrar en hel del studier tyvärr.

Bozar
2011-01-25, 08:49
Jag äter 6-10 ägg nästan varje dag. Har gjort så de senaste åren. Känner inte av något negativt. Är iof inte särskilt överviktig,

Vad jag vet finns det ingen misstänkt koppling mellan ägg och övervikt, det man vill undersöka är om det höga innehållet av dietärt kolesterol är farligt i längden och i så fall för vilka grupper riskökningen är störst. Men resultaten är väldigt tvetydiga eftersom alla verkar komma fram till olika statistiskt signifikanta slutsatser.

Otur
2011-03-17, 19:57
Finns det några studier som visar att en daglig konsumtion på tex. 4 ägg är ofarligt? Brukar käka bla. 4 kokta ägg till frukost. Idag var det direkt en som sa "att sitta och trycka 4 ägg om dagen är inte direkt bra för kolesterolet". Jag har ju inga direkta motbevis att lägga fram. Men enligt han var det så.

Jag tänker då inte sluta käka ägg, mättar bra tycker jag.

King Grub
2011-03-17, 20:01
Finns det några studier som visar att en daglig konsumtion på tex. 4 ägg är ofarligt?

Nej.

Eddie Vedder
2011-06-02, 10:12
Background/Objectives:
Egg consumption has been associated with the risk of cardiovascular diseases (CVDs), but evidence is scarce and inconsistent. Our aim was to examine the association between egg consumption and incidence of CVD in a prospective dynamic Mediterranean cohort of 14 185 university graduates.
Subjects/Methods:
Egg intake was assessed using a 136-item-validated food-frequency questionnaire. Baseline consumption was categorized into no consumption or <1 egg/week, 1 egg/week, 2–4 eggs/week and >4 eggs/week. The presence of cardiovascular risk factors was assessed by questionnaire at baseline, and the incidence of CVD was assessed using biennial assessments. The median follow-up was 6.1 years. Cox regression models were fitted to estimate multivariable-adjusted hazard ratios (HRs) for CVD (myocardial infarction, revascularization procedures or stroke). Outcomes were confirmed by review of medical records.
Results:
During a median follow-up of 6.1 years, 91 new confirmed cases of CVD were observed. No association was found between egg consumption and the incidence of CVD (HR: 1.10, 95% confidence interval: 0.46–2.63) for the highest versus the lowest category of egg consumption after adjusting for age, sex, total energy intake, adherence to the Mediterranean food pattern and other cardiovascular risk factors. Results were robust to different analytical scenarios.
Conclusions:
No association between egg consumption and the incidence of CVD was found in this Mediterranean cohort.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v65/n6/full/ejcn201130a.html

Egg consumption and risk of cardiovascular disease in the SUN Project. European Journal of Clinical Nutrition (2011) 65, 676–682

Bland de som åt mest ägg här förekom ingen högre incidens i CVD.

King Grub
2011-06-02, 10:52
Som vanligt äter "högstaintagsgruppen" inte fler än ett ägg om dagen, tyvärr.

Eddie Vedder
2011-06-02, 10:56
Som vanligt äter "högstaintagsgruppen" inte fler än ett ägg om dagen, tyvärr.

Nej det är synd. De diskuterar förvissa att äggintaget lär vara något underskattat då frågeformuläret inte inkluderade ägg i maträtter, bara "ren" äggkonsumtion. Men fortfarande för lågt för att uttala sig om min, eller andra extrema äggätares, konsumtion.

Bozar
2011-06-02, 12:08
Nej det är synd. De diskuterar förvissa att äggintaget lär vara något underskattat då frågeformuläret inte inkluderade ägg i maträtter, bara "ren" äggkonsumtion. Men fortfarande för lågt för att uttala sig om min, eller andra extrema äggätares, konsumtion.

Finns det inte en studie på åtminstone 2 ägg om dagen? Har för mig jag läst en sådan som är några år.

Fartman
2011-06-02, 12:53
För er som är oroade över ert äggintag kan det vara värt att poängtera att det som minskar risken för kardiovaskulära sjukdomar är att vara aktiv och träna regelbundet :) Det lär nog kompensera en hel del för äggens eventuella riskhöjning..

Sniggel
2011-06-02, 13:59
Hur ska man definiera extremt?
Om folk inte brukar äta mer än 80 kcal ägg om dagen, är det extremt att äta 400 kcal ägg då? Är det "mycket"?

Varför påstår man aldrig att det är extremt att äta 800 kcal vetebröd?

Nu syftar jag bara på definitionen av "extremt". Handlar det om att sticka ut från mängden?

Det är väl just om man ser någon fara med en viss konsumtion som man bör säga att det är extremt. Ägg är väl då en sådan sak som är osäkert att säga något om. Där finns exempel på någon individ som åt 25 ägg om dagen och hade normala hälsovärden.

Hur ofta hör man talas om att någon blev sjuk pga för stor äggkonsumtion? Man har inte kunnat säga att "ägg gjorde det".
Det verkade ge ökad risk för diabetes, men detta kanske enbart om man var i riskgrupp för att utveckla diabetes, dvs att man inte är en "person med friska anlag" eller att man utvecklat diabetes pga andra faktorer i miljön och där ägg då bidrog.

Jag skulle vilja se en studie som hypotetiserade kring ett eventuellt samband, mellan brödkonsumtion och diabetes. Hade man kunnat se ett statistiskt samband där om man definierade sin hyoptes så?
Jag tror nästan det. Är det då farligt att äta mycket bröd? (om jag har rätt).

Eddie Vedder
2011-06-02, 15:12
Jag skulle vilja se en studie som hypotetiserade kring ett eventuellt samband, mellan brödkonsumtion och diabetes. Hade man kunnat se ett statistiskt samband där om man definierade sin hyoptes så?


Det sambandet lär inte hittas eftersom det finns ovetenskapliga kostråd som påstår att bröd är nyttigt så hälsomedvetna äter massa bröd. Men konsumtionen av raffinerade kolhydrater och olika metabola sjukdomar visar ju samband i massor av studier. Men de mest raffinerade produkterna finns ju heller ingen som rekommenderar.

hurril
2011-06-02, 15:59
Det sambandet lär inte hittas eftersom det finns ovetenskapliga kostråd som påstår att bröd är nyttigt så hälsomedvetna äter massa bröd. Men konsumtionen av raffinerade kolhydrater och olika metabola sjukdomar visar ju samband i massor av studier. Men de mest raffinerade produkterna finns ju heller ingen som rekommenderar.

Kausalitetssamband?

Eddie Vedder
2011-06-02, 16:02
Kausalitetssamband?

Nej.

Och de kliniska prövningarna kan ju "bara" påvisa surrogatvariabler. Men det finns ju dock omvända effekter på prövningar med mindre kolhydrater hos de med diabetes typ 2. Och där minskar ju ofta HbA1C och surrogatmarkörer för CVD bättre jämfört med annan viktreducerande kost. Ofta identiska resultat men även många som ser ytterligare fördelar med kolhydratrestriktionen.

Vilket ju alla förstår med en femårings logik. :)

hurril
2011-06-02, 16:05
Nej.

Vad är värdet av att resonera om ovetenskapliga råd om att äta bröd kontra "samband" mellan raffinerade kolhydrater och dålig hälsa?

Eddie Vedder
2011-06-02, 16:09
Vad är värdet av att resonera om ovetenskapliga råd om att äta bröd kontra "samband" mellan raffinerade kolhydrater och dålig hälsa?

Sniggel frågade om samband med bröd i sig, oavsett sort, och det har jag aldrig sett. De enda sambandet jag sett som man observerat är för raffinerade kolhydratkällor överlag. Och ett svar till varför jag tror att man aldrig ser mer sjuka människor bland de som äter bröd på populationsnivå.

Sniggel
2011-06-02, 18:14
Man kan ju även resonera som så att de som är mer hälsomedvetna äter mindre ägg just pga dess rykte (kanske!), och därav ser det ut som att av de som utvecklar diabetes, är äggätandet en av anledningarna när det kanske är något annat (flera faktorer givetvis, säger inte att ägg faktiskt är en utav dem).

Där kan ju föreligga ett samband mellan att t ex vara aktiv, tänka på vikten och undvika maträtter såsom "ägg & bacon". Den aktiva livsstilen spelar nog stor roll på risken för att utveckla diabetes, och äggkonsumtionen hålls nere för att den ingår i livsstilspaketet.

Sheogorath
2011-06-02, 18:17
Man kan ju även resonera som så att de som är mer hälsomedvetna äter mindre ägg just pga dess rykte (kanske!), och därav ser det ut som att av de som utvecklar diabetes, är äggätandet en av anledningarna när det kanske är något annat (flera faktorer givetvis, säger inte att ägg faktiskt är en utav dem).

Där kan ju föreligga ett samband mellan att t ex vara aktiv, tänka på vikten och undvika maträtter såsom "ägg & bacon". Den aktiva livsstilen spelar nog stor roll på risken för att utveckla diabetes, och äggkonsumtionen hålls nere för att den ingår i livsstilspaketet.

Fast de enda som äter hela ägg i någon större omfattning (alltså dagligen: inte något stekt ägg till pytten en gång i veckan) är väl just hälsofreaks? Eller är folk verkligen så förtjusta i ägg?

mikaelj
2011-06-02, 19:34
Det tror inte jag. Ett ägg då och då, för man vet ju vad som händer med kolesterolet om man äter mycket ägg. Så resoneras det på nätbloggar.

Eddie Vedder
2011-06-02, 20:19
Fast de enda som äter hela ägg i någon större omfattning (alltså dagligen: inte något stekt ägg till pytten en gång i veckan) är väl just hälsofreaks? Eller är folk verkligen så förtjusta i ägg?

I den senaste jag postade var fysisk aktivitet lite högre i kvartilen med 4 eller fler ägg per vecka men de rökte lite mer också.

Crocker
2011-06-02, 20:28
I den senaste jag postade var fysisk aktivitet lite högre i kvartilen med 4 eller fler ägg per vecka men de rökte lite mer också.
Har du någon fulländare?

Eddie Vedder
2011-06-02, 20:31
Har du någon fulländare?

Jag länkade ju.