handdator

Visa fullständig version : Vetenskapen bakom muskeltillväxt: protein


King Grub
2010-11-26, 13:53
Growing evidence supports the conclusion that consumption of protein in close temporal proximity to the performance of resistance exercise promotes greater muscular hypertrophy. We can also state with good certainty that merely consuming energy, as carbohydrate for example, is also not sufficient to maximise muscle protein synthesis leading to anabolism and net new muscle protein accretion. Recent work also indicates that certain types of proteins, particular those that are rapidly digested and high in leucine content (i.e. whey protein), appear to be more efficient at stimulating muscle protein synthesis. Continued practice of consumption of these types or proteins after exercise should lead to greater hypertrophy. Reviews of numerous training studies indicate that studies in which milk proteins and principally whey protein show an advantage of these proteins over and above isoenergetic carbohydrate and soya protein in promoting hypertrophy. Thus, the combined evidence suggests a strategic advantage of practising early post-exercise consumption of whey protein or dairy-based protein to promote muscle protein synthesis, net muscle protein accretion and ultimately hypertrophy.

The studies of post-exercise protein consumption are unequivocal in their finding of an enhanced rate of MPS after exercise. In contrast, only a few studies of pre-exercise protein and amino acid consumption have been conducted with equivocal results in terms of benefits of pre-exercise feeding on MPS. This is perhaps not overly surprising, since it appears that during exercise a low cellular energy charge or increased Ca concentration appear to suppress protein synthesis. Thus, the provision of protein prior to exercise would result in a hyperaminoacidemia during exercise when the muscle would be unable to mount an anabolic response. Provision of protein during a workout would in theory be no more beneficial than pre-workout protein consumption since amino acids would, depending on the length of the workout, be appearing in the circulation when muscle is not able to make good use of them

Post-exercise consumption of protein is the most effective strategy to induce increments in MPS and promote muscle mass gains. The increment in MPS is maximally stimulated at a dose of protein of approximately 25 g or 10 g EAA. This rise is based solely on protein consumption and is not augmented by carbohydrate, at least when protein is adequate. Leucine plays a key role in the stimulation of MPS and appears to be a key activator in switching on MPS, which appears important in the elderly and also following resistance exercise. Thus, high-quality, rapidly digested, leucine-rich proteins such as whey protein would appear to be ideal candidates for stimulating MPS and promotion of hypertrophy.

Proc Nutr Soc. 2010 Nov 22:1-4. The science of muscle hypertrophy: making dietary protein count.

MrBulk
2010-11-26, 15:46
the provision of protein prior to exercise would result in a hyperaminoacidemia during exercise when the muscle would be unable to mount an anabolic response

Betyder det att intaget före inte ger nån effekt eftersom musklerna inte kan reagera som är tänkt under passet, även intag under passet som nämns senare?

Finns några tecken på att ett intag före kan försämra intaget efter?

King Grub
2010-11-26, 15:51
1. Ja.

2. Nej, men inte tvärtom heller. Det är inte undersökt.

Men efter lär vara det som gäller.

MrBulk
2010-11-26, 16:04
Jag kommer ihåg för 5 år sen när det börjades prata (vad jag vet) om att intag före var bättre och då var det ändå effekten efter passet som jämfördes och inte effekten under passet.
Intag före gav alltså bättre effekt efter passet än intag efter gav efter passet.
Är det motbevisat eller har dom bara jämfört "intag före och effekt under" vs "intag efter och effekt efter"?

King Grub
2010-11-26, 16:05
Man har kommit på att mätmetoderna som användes antagligen inte gav tillförlitliga resultat.

the results are quantitatively difficult to believe, given that they were made under non-steady-state conditions, and the increases in uptake were physiologically unlikely to represent increases in MPS, given their size (20-fold!), but, more likely, some artifact, such as pooling of amino acids within muscle... the leg tracer dilution method appears to yield qualitatively and quantitatively different results to those obtained by incorporation of tracer amino acids.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/106/6/2026

Man har lärt sig mer om aminosyremetabolism och dess relation till styrketräning sedan 2001, då "förestudien" utfördes.

limenka
2010-11-26, 16:06
Trevligt. Mindre utgifter.

MrBulk
2010-11-26, 16:34
Man har kommit på att mätmetoderna som användes antagligen inte gav tillförlitliga resultat.

Jag tänkte eftersom dom nämnde att det inte var nån effekt under passet men det har det väl ändå aldrig varit nån diskussion om vad jag vet utan endast effekt EFTER med intag före eller efter.

Det här är väl en sammanställning från flera studier och bara dom inte tagit miste och jämfört studier med olika mätperioder mot varandra i sammanställningen eftersom dom nämner mätning under passet.

WHITEFOLKS
2010-11-26, 16:36
Om man tänker träning på morgonen/"fastande", finns det anledning att tro att något annat gäller då?

Angående EAA innan dvs.

King Grub
2010-11-26, 17:05
Jag tänkte eftersom dom nämnde att det inte var nån effekt under passet men det har det väl ändå aldrig varit nån diskussion om vad jag vet utan endast effekt EFTER med intag före eller efter.

Proteinsyntesen kan inte uppregleras över basnivåer överhuvudtaget då dynamiska kontraktioner sker.

midwinterholes
2010-11-26, 17:29
Känns som att IF får mer och mer vatten på sin kvarn om jag inte missuppfattar helt.

Blir till att köra runt 10 gram EAA efter passet då.

MrBulk
2010-11-26, 17:31
Proteinsyntesen kan inte uppregleras över basnivåer överhuvudtaget då dynamiska kontraktioner sker.

Nä men det nämns inte om nån mätning efter passet utan vad jag får texten i post 1 till är att dom jämför:

1) Intag före och mätning under.

vs.

2) Intag efter och mätning efter.

Nämns inget om intag före och mätning efter.

Så därför undrar jag om dom rört ihop summeringen, dom har jämfört olika saker.

King Grub
2010-11-26, 17:50
Som sagt, man vet mer om aminosyremetabolismen i dag, och "Provision of protein during a workout would... be appearing in the circulation when muscle is not able to make good use of them".

MrBulk
2010-11-26, 18:08
Som sagt, man vet mer om aminosyremetabolismen i dag, och "Provision of protein during a workout would... be appearing in the circulation when muscle is not able to make good use of them".

Jag skriver så tydligt jag kan, jag förstår inte att det misstolkas det jag skriver.

Jag vet att intag före och under passet inte har effekt under passet MEN det har (vad jag vet) aldrig pratats om nån effekt under passet utan dom tar upp det nu i den här artikeln och jämför med efter.
Jag tycker inte det säger så mycket om vad ett intaget före har för effekt efter passet i jämförelse med intag efter passet.

Det är ju en summering och kanske dom har blandat ihop vad som är före under och efter så det blir missvisande.

King Grub
2010-11-26, 18:10
Ja men när passet är över har redan aminosyreupptaget passerat och aminosyrenivåerna i blodet gått ner.

MrBulk
2010-11-26, 18:35
Ja men när passet är över har redan aminosyreupptaget passerat och aminosyrenivåerna i blodet gått ner.

...och utan att ge nån vidare extra effekt efter passet?

Det där står inte i artikeln utan det nämns bara mätningar under passet vid intag före, därför undrar jag.

Anders The Peak
2010-11-26, 18:48
Artikeln (http://journals.cambridge.org/action/displayFulltext?type=6&fid=7926939&jid=PNS&volumeId=-1&issueId=-1&aid=7926938&fulltextType=RA&fileId=S002966511000399X)

stevebc
2010-11-26, 18:59
Bra och koncis sammanfattning. Det blir en sticky hos mig.

hejhopp79
2010-11-26, 19:42
Bra och koncis sammanfattning. Det blir en sticky hos mig.

Me too!

forslund
2010-11-27, 16:39
Är det rätt tolkat att det är bara att ta 10 g EAA efter styrketräningen, även om man tränar helt fastande eller bör man fortfarande ta 10g före?

King Grub
2010-11-27, 16:41
Mekanismerna borde vara domsamma fastande; muskulaturen kan inte tillgodogöra sig anabol stimulans av styrketräningen förrän efteråt.

forslund
2010-11-27, 16:48
OK.
Vad jag har i åtanke är att, om jag minns rätt, proteinnedbrytningen blev så stor av styrketräning helt fastandes att trots proteinsyntesen stimulerades av ett matintag efteråt så blev proteinbalansen fortfarande negativ i flera timmar efteråt. Det jag funderade på var om det kunde bli samma effekt av detta.

Men studien där man jämför före/efter-intag av EAA så tränade väl man helt fastandes och tog sedan en dos EAA efteråt?

Spridis
2010-11-27, 16:53
Mekanismerna borde vara domsamma fastande; muskulaturen kan inte tillgodogöra sig anabol stimulans av styrketräningen förrän efteråt.

Stannar muskelsyntesen helt av under pågående fysisk påfrestning?
Om man tänker sej att en liten muskelsyntes fortfarande pågår under träningspasset så borde ju EAA under passet ändå ge en liten fördel?

Scratch89
2010-11-27, 17:41
Intressant. Får läsa hela sen.

King Grub
2010-11-27, 17:53
Stannar muskelsyntesen helt av under pågående fysisk påfrestning?
Om man tänker sej att en liten muskelsyntes fortfarande pågår under träningspasset så borde ju EAA under passet ändå ge en liten fördel?

Den "stannar" aldrig, men den är på basnivåer under och efter träning, samma nivåer som i vila.

It appears that when muscle protein synthesis is measured by incorporation of tracer into the protein there is a latency of about 90min after exercise when the synthetic rate is similar to that at rest, but afterwards there is a very substantial increase

Exp Physiol 90.4 pp 427–436

Spridis
2010-11-27, 19:35
Med andra ord, kör man PF, tränar 6:00 till 7:00 och påbörjar ätfönstret 11:30 så borde en EAA-drink ~8:30 vara den som har mest betydelse?

King Grub
2010-11-27, 19:59
Varför inte direkt efter? Även om proteinsyntesen är på basnivåer en tid till, kommer aminosyreintag direkt efter träning att stimulera den "när det är dags". Det är i alla fall bevisat.

Redan 1997 undersökte Biolo, Tipton och Wolfe:

Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol Endocrinol Metab 273: E122-E129, 1997

EAA-intag efter träning har undersökts många gånger efter det och effektiviteten av det är bevisad.

Onigiri
2010-11-28, 11:02
Så mina 10g bcaa direkt före pass eller vid uppvaknande är ganska onödigt?

forslund
2010-11-28, 11:24
Som jag förstått det är intaget före träning onödigt. Men vid uppvaknande lär ju det stimulera proteinsyntesen som vanligt, om än inte lika mycket som i samband med träning.

z_bumbi
2010-11-28, 11:47
Så mina 10g bcaa direkt före pass eller vid uppvaknande är ganska onödigt?

Det beror på vad och hur du äter i övrigt.

Zorban
2010-11-28, 12:01
Nu tränar jag alltid fastandes tidigt på morgonen. Brukar ta 10g eaa innan passet (och 10g direkt efter passet). Innebär detta att de första 10 grammen är helt onödiga?

King Grub
2010-11-28, 12:02
Kanske.

Zorban
2010-11-28, 12:05
Men det har väl alltid varit rekommenderat att man ska få i sig eaa innan fastande träning, och om man Inte får det så kommer proteinsyntesen vara negativ alldeles för länge? Innebär detta nu att det faktiskt är "dåligt" att träna fastande , vad man än gör?

King Grub
2010-11-28, 12:15
Läs tråden.

om man Inte får det så kommer proteinsyntesen vara negativ alldeles för länge

Det verkar som intag innan träning inte kan användas till proteinsyntes i vilket fall som helst.

Zorban
2010-11-28, 12:24
Kanske bara jag som är trögtänkt som inte hittar vad jag söker i tråden. Jag menar att fastande träning inte är en god ide, men innan har man trott att man genom aminosyreintag kan göra förutsättningarna för muskeltillväxt goda. Och om nu EAA innan träningen inte har någon effekt så är det helt enkelt en dålig ide att träna exempelvis innan frukost?

King Grub
2010-11-28, 12:25
Då får du väl hoppas på att det kompenseras sett över resten av dygnet. Du kan inte få några precisa svar med gram och procent hit eller dit.

JoeyP
2010-11-28, 12:25
Fast eaa stimulerar ju alltid proteinsyntesen oavsett tillfälle så att ta 10g eaa på morgonen är inte bortkastat.
Men 10g innan träning kanske är det pga just träningen. Jag kommer fortsätta att köra 10g innan och efter hur som.

Zorban
2010-11-28, 12:32
Då får du väl hoppas på att det kompenseras sett över resten av dygnet. Du kan inte få några precisa svar med gram och procent hit eller dit.
Vill varken ha eller räknar givetvis inte med några siffror :-) Är mest det att folk hittills verkat så säkra på att de katabola processerna överstiger de anabola vid fastande träning. Om det nu är så, och EAA inte hjälper, så borde man väl verkligen avstå från morgonträning t.ex. Handlar mest om huruvida jag bör försöka ändra träningstider. Eller gå upp och käka vid kl 04 :-)

WHITEFOLKS
2010-11-28, 12:35
Folk kan ju ha haft fel om hur katabolt det är också.

Antagligen så klarar man sig fint så länge man sköter intaget av näring bra efter.

JoeyP
2010-11-28, 12:36
Att inta bcaa före passet är bra för skärpan också, man blir pigg mentalt tycker jag.

Dreas
2010-11-28, 12:37
Vill varken ha eller räknar givetvis inte med några siffror :-) Är mest det att folk hittills verkat så säkra på att de katabola processerna överstiger de anabola vid fastande träning. Om det nu är så, och EAA inte hjälper, så borde man väl verkligen avstå från morgonträning t.ex. Handlar mest om huruvida jag bör försöka ändra träningstider. Eller gå upp och käka vid kl 04 :-)Men noja mindre :)

Frågan du ska ställa dig är ju inte hurvida träningen ger dig 0,02% mer muskelmassa jämfört med ett annat pass.

Frågorna jag tycker du ska ställa dig: Trivs jag med att träna vid den tidpunkt jag gör nu? Trivs jag med att träna på tom mage? Kan jag med enkelhet träna på någon annan tid?

Ifall du trivs med tidpunkten och att träna på tom mage, varför krångla till det?

Zorban
2010-11-28, 13:30
Jag är inte nojig, och även om jag vetat att träningen skulle ge några procent mindre så hade jag fortsatt träna på morgonen. Har inte så mycket tid på resten av dagen, dessutom är det skönt med ett nästan tomt gym.

Menade mest på att jag hittills fått höra att fastande träning utan EAA ger negativ proteinbalans totalt sett. DET är något att vara orolig för, inte huruvida jag lägger på mig 100g mer muskler på ett år. Det här handlar inte om att vara optimal, utan bara om jag fortfarande kan få bra resultat.

WHITEFOLKS
2010-11-28, 13:56
Jag kan inte tänka mig att fastande träning skulle ge negativ balans oavsett andra faktorer.

King Grub
2010-11-28, 14:23
Proteinintag efter träning ger större gensvar på proteinsyntesen om man inte ätit före passet, och det är möjligt att fastande träning påverkar genuttryck som är gynnsamma för anabolism (muskelmassa) och katabolism (fettmassa).

Menade mest på att jag hittills fått höra att fastande träning utan EAA ger negativ proteinbalans totalt sett.

"Totalt sett" över hela dygnet? Det är helt fel, oavsett var du fått höra det. Under och strax efter passet är proteinbalansen negativ - i fastande tillstånd är proteinbalansen alltid negativ, men vid aminotillförsel efter passet stimuleras proteinsyntesen dramatiskt och uppbyggnaden blir mycket större än nedbrytningen.

JoeyP
2010-11-28, 14:31
Jag minns att jag läst det på träningslära.se

Eddie Vedder
2010-11-28, 14:35
Jag minns att jag läst det på träningslära.se

Läst vad och i vilken text? Du brukar ju övertolka det mesta så förtydliga vad du syftar på så det kan förklaras.

King Grub
2010-11-28, 14:35
Då gissar jag att du tolkat det du läst fel.

Zorban
2010-11-28, 14:39
Nog samma som jag läst :-)

Just i detta fall när styrketräningen sker efter en hel natts fasta befinner man sig i ett mer katabolt än anabolt tillstånd och att bara stiga upp och direkt dra till gymmet för hårdträning är inte så klokt. Dessa katabola processer som jag nämnt riskerar alltså att bli så stora så dygnets övriga timmar inte kommer kunna åstadkomma tillräcklig anabolism för muskeltillväxt och proteinbalansen blir således negativ.
från http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/. Inget ont om den sidan som jag tycker är mycket bra.

King Grub
2010-11-28, 14:41
Ja, det var ingen vidare formulering. "Risken" kanske ökar, men att det på något sätt skulle närma sig automatik är att dra väldiga överdrivna slutsatser. Människan vore synnerligen dåligt konstruerad om hon skulle kataboliseras mer och mer för varje dag om hon inte åt innan aktivitet eller arbete. Det kommer inte att ske om man äter någorlunda normalt och inte spenderar resten av dagen i mer hård fysisk ansträngning.

Eddie Vedder
2010-11-28, 14:45
Vad jag menar är att risken ökar om så så blir fallet kommer proteinbalansen vara negativ. Men jag inser ju nu att det kan misstolkas så det ska omformuleras.

Tack Zorban!:thumbup:

Zorban
2010-11-28, 14:48
Jo att det skulle bli negativ balans över hela dygnet låter lite väl illa. Frågan är ju hur pass mycket åt det hållet det lutar, dvs om fastande träning gör en väldigt markant skillnad för resultaten. Nu pratar jag inte om 10% mindre massa utan om 50-100%.

Hehe du får inte luras på det sättet Eddie, vi andra lägger ju vårat liv i dina och Grubs händer :-)

Eddie Vedder
2010-11-28, 14:54
Hehe du får inte luras på det sättet Eddie, vi andra lägger ju vårat liv i dina och Grubs händer :-)

Haha, jag ser det som positivt med all typ av konstruktiv kritik och korrigeringar. Får vi inga frågor och reflektioner kan vi ju inte blir bättre. Du är välkommen med mer korrläsning om du vill. ;)

Zorban
2010-11-28, 14:58
Inga övriga anmärkningar. Keep up the good work :-)

Landström
2010-11-28, 20:51
Det diskuteras huruvida fastande träning är "optimalt" eller inte. Då kan det ju vara bra att veta definitionen för "fastande träning"..?

Och vad är det som skulle vara det riskabla med just "fastande träning"? Låga nivåer av aminosyror?

EAA eller nåt protein före/under träningen skulle ju isf lösa det.

Konkret: Vad skulle en måltid före träningen ge som inte aminosyrorna ger? Detta förutsatt att man har tillgång till lagrat glykogen (som man nästan alltid har).

Gober
2010-11-28, 21:00
Där ser man, kan man ju spara in några kronor om dagen. Om det nu inte kommer en ny studie imorgon :cool:

Evilkitty
2010-11-28, 21:56
D

EAA eller nåt protein före/under träningen skulle ju isf lösa det.



Eller efter, då före/under kan betraktas som onödigt.

Zorban
2010-11-28, 21:59
Ja, det var ingen vidare formulering. "Risken" kanske ökar, men att det på något sätt skulle närma sig automatik är att dra väldiga överdrivna slutsatser. Människan vore synnerligen dåligt konstruerad om hon skulle kataboliseras mer och mer för varje dag om hon inte åt innan aktivitet eller arbete. Det kommer inte att ske om man äter någorlunda normalt och inte spenderar resten av dagen i mer hård fysisk ansträngning.
Rätta mig om jag har missförstått, men jag har hört många inklusive dig säga i tidigare trådar hyfsat nyligen att helt fastande styrketräning är en dålig ide, men att EAA bryter fastan. Men enligt resultaten i första posten så innebär det väl att det är en dålig ide att träna fastandes trots EAA-intag? Du skrev även att det utan tvekan är bättre att redan ha aminosyror i blodet även om EAA-supplementering är bättre än inget. Finns det några vettiga studier/resultat om detta? Jag får allt detta till att fastande träning är väldigt mycket sämre än icke-fastande, och att de nya resultaten bara gör allt värre :-)

King Grub
2010-11-28, 22:00
Kanske. Vet ej. Men som jag skrev på förra sidan, proteinintag efter träning ger större gensvar på proteinsyntesen om man inte ätit före passet, och det är möjligt att fastande träning påverkar genuttryck som är gynnsamma för anabolism (muskelmassa) och katabolism (fettmassa).

Landström
2010-11-28, 22:06
Eller efter, då före/under kan betraktas som onödigt.

Ja, men vad är det som eventuellt skulle vara sämre med fastande träning? Tillgången på aminosyror? Då borde det knappast vara onödigt med t ex EAA...


Konkret: Vad skulle en måltid före träningen ge som inte aminosyrorna ger? Detta förutsatt att man har tillgång till lagrat glykogen (som man nästan alltid har).

Zorban
2010-11-28, 22:06
Kanske. Vet ej. Men som jag skrev på förra sidan, proteinintag efter träning ger större gensvar på proteinsyntesen om man inte ätit före passet.
Sorry, missade den raden :-(

Men hur pass stor skillnad blir det t.ex om man tar en vassle+mjölk-drink en timme innan passet, jämfört med att gå en hel dag och äta som vanligt och sen träna? Syftar givetvis inte på några siffror om extra gram muskler per år, utan mer om kroppen befinner sig i ungefär samma läge i de två fallen.

Sedan kanske det även finns folk här som tränat fastande under lång tid och kan säga något om resultaten? :-)

King Grub
2010-11-28, 22:07
Vet ej. Du kan inte få några "hurpass stor skillnad"-svar.

Men nej, det är inte "samma läge". Födointag minskar muskelnedbrytning, det gör inte vassle/eaa. Å andra sidan är nedbrytning av ringa betydelse för nettoanabolism efter träning jämfört med uppbyggnad. Och äter man före får man mindre anabolt gensvar av födointaget efter. Men hur stor skillnad det ena gör jämfört med det andra, eller åt vilket håll, särskilt på sikt, kan man inte säga.

Zorban
2010-11-28, 22:21
Men nedbrytningen förekommer ju alltid under fasta? När man sedan äter så tar väl kroppen igen och bygger upp igen? Spelar det då knappt någon roll att man tränar och sen äter 1-2 timmar senare än normalt (kanske äter man vid samma tid om man nu som många gör går upp tidigare än vanligt för att träna). Den "naturliga" nedbrytningen och nedbrytningen som träningen medför är väl inte synergiska på något sätt? Anledningen att jag nojar är att folk låtit så säkra på att fastande träning ger sämre nettoanabolism än icke-fastande.

Annars låter det ju rätt vettigt att om man fastar å tränar så är kroppen katabol lite längre, men den kompenserar för det genom att höja proteinsyntesen ännu mer när man väl får mat. Då borde det väl lika gärna kunna vara fördelaktigt att träna fastande? Men folk verkar säkra på att så inte är fallet :-)

King Grub
2010-11-28, 22:25
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/106/6/2026/T3

Zorban
2010-11-28, 22:31
Förstår inte riktigt kontentan av den sammanställningen :-(

King Grub
2010-11-28, 22:36
Det är ingen kontenta. Referenserna för studierna som sammanställs är givna, och man får själv kolla upp hur dom är gjorda och dra slutsatser. Men det är dom fastande/icke-fastande undersökningar som har gjorts med styrketränande och effekten på deras proteinsyntes.

Zorban
2010-11-28, 22:40
Tack! Får läsa in mig lite så jag förstår och kan titta på studierna sen.

Grandmaster
2010-11-29, 00:53
Det är ingen kontenta. Referenserna för studierna som sammanställs är givna, och man får själv kolla upp hur dom är gjorda och dra slutsatser. Men det är dom fastande/icke-fastande undersökningar som har gjorts med styrketränande och effekten på deras proteinsyntes.

Ja, och det är för övrigt något du själv borde göra innan du sväljer allt Phillips skriver utan kritisk reflektion.

Kolla t ex referenserna han använder när han hävdar att pre-wo protein är onödigt pga hämmad PS.

Råttor som stimuleras med elektriska impulser varannan sekund i en halvtimme för att generera muskelkontraktioner (Phillips)

vs

De facto belägg för att pre-wo protein eller mat bidrar till PS efter träning hos styrketränande människor (Tipton, Koopman, etc.)

Berätta nu varför du tycker att vi ska lyssna på Phillips när det har gjorts mätningar på AMPK/4eBPI efter styrketräning som inte visar på någon påverkan i kontrast till Phillip's RÅTTSTUDIER

christian9
2010-11-29, 01:58
Är det inte dags för ditt nattmål nu Grandmaster?

Spridis
2010-11-29, 07:53
En lite fråga angående EAA och PF nu när Granmaster också har anslutit sej till diskussionen ;)
Av vad jag förstått av studien så ligger proteinsyntesen på basnivå tills ca 90 minuter efter träningspasset. Hur är det med aminosyra-nivån i blodet om att man tagit in en dos 10g EAA direkt efter passet? Ligger aminosyrorna och "väntar" i blodet tills dom behövs?
Om man får förhöjd aminosyra nivå efter en EAA dos, hur länge är den nivån då förhöjd ifall man INTE tränat? Dvs hur länge ligger aminosyrorna och "väntar"?

Pansartax
2010-11-29, 14:09
Härligt att Grub smiter iväg i 4 dagar när det uppstår en diskussion, nåväl vi får väl hålla den här bumpad tills han kommer hem.

På han bara Grandmaster, på han!!

Madness
2010-11-30, 11:17
Härligt att Grub smiter iväg i 4 dagar när det uppstår en diskussion, nåväl vi får väl hålla den här bumpad tills han kommer hem.

På han bara Grandmaster, på han!!

Läs i Grubs signatur... han är borta tills på Torsdag. Tror inte han planerade en flykt tills dess på grund av detta va;)? Men ska bli intressant att se vad för tilfällig slutsats som blir av denna diskussion nu

GPa
2010-11-30, 11:31
Till grubs "försvar" så har han inte tagit ställning utan bara svarat på frågor om studien, som varit oklara för vissa.

Däremot finns det väl ingen anledning att sluta ta BCAA/EAA/prot shake vid de tillfällen man tror mest hjälper en. Den enda förändringen är att den enkelriktiga placebo-gatan i din skalle ändrar riktning och tror att bicepsen växer mer om du tar prot efteråt istället för innan.

:)

Anders The Peak
2010-11-30, 11:50
Den här tror jag visar en annan bild av frågan. Vad händer efter 12 veckors träning om man äter protein innan eller efter träningen fig. 2 (http://article.pubs.nrc-cnrc.gc.ca/ppv/RPViewDoc?issn=1715-5320&volume=33&issue=1&startPage=184)

Nu testar man det här mest på äldre personer 59år > men tror ändå att det kan ge en bild av det hela.

Dessutom finns det otaliga studier som inte visar på någon effekt på muskelmassan även om du får kraftig effekt på MPS. Man kanske helt enkelt överskattar analysen av MPS (ökningen) och dess eventuella påverkan på muskelmassan.

William
2010-11-30, 12:03
Dessutom finns det otaliga studier som inte visar på någon effekt på muskelmassan även om du får kraftig effekt på MPS. Man kanske helt enkelt överskattar analysen av MPS (ökningen) och dess eventuella påverkan på muskelmassan.

Vilka?

Anders The Peak
2010-11-30, 12:12
Vilka?

Det finns otaliga studier som inte visar någon ökning av muskelmassan vid administration av EAA/Vassle.
En undran du har inget annat du vill tillrätta lägga när det gäller någon annans kryptiska tolkningar/analyser av det hela?

En fråga till dig är muskelproteinsyntesen undertryckt under ett träningspass eller är det bara under kontraktionen? Vissa får det låta som om mps inte går över basnivåer under ett helt träningspass...

Tanner
2010-11-30, 13:11
Det finns otaliga studier som inte visar någon ökning av muskelmassan vid administration av EAA/Vassle.
En undran du har inget annat du vill tillrätta lägga när det gäller någon annans kryptiska tolkningar/analyser av det hela?

Kan du inte slänga ur dig 5-6st referenser om det nu finns otaliga.... jag har då missat de flesta i så fall.

William
2010-11-30, 13:11
En fråga till dig är muskelproteinsyntesen undertryckt under ett träningspass eller är det bara under kontraktionen? Vissa får det låta som om mps inte går över basnivåer under ett helt träningspass...

Jag är inte speciellt övertygad om att syntesen är undertryckt under hela passet. Det finns flera variabler att ta hänsyn till, bl.a. metodologiska problem när man utför själva mätningen men även när det gäller mekanismerna bakom den hämmande effekten av själva träningen.

När det gäller metodik så handlar det om att man inte har en stabil nivå av fenylalanin (som man ofta använder för att mäta syntesen) i muskeln under arbete, vilket är absolut krav för att mätningen ska fungera. Om fenylalanin fluktuerar kraftigt under arbete kan det verka som att syntesen är hämmad men kanske inte är det egentligen.

När det gäller mekanismerna så talas det friskt om AMPK men flera humanstudier visar att syntesen går upp trots förhöjd AMPK aktivitet vilket därmed ifrågasätter AMPKs roll i sammanhanget. Därutöver aktiveras inte AMPK nödvändigtvis efter styrketräning vilket ytterligare skapar frågetecken kring dess roll.

Slutligen kan det även vara så att olika styrketräningsupplägg påverkar AMKP-aktivering olika och därmed kanske det är så att syntesen är hämmad direkt efter träningspass men inte efter annat. Exempelvis har vi inte kunnat upptäcka ngn AMPK-aktivering efter träning med 5 minuters vila mellan varje set medan andra har sett det med 3 minuters vila.

Hur det än ligger till så tycker jag inte att kunskapsläget är så pass klart att man med säkerhet kan säga hur det ligger till.

Anders The Peak
2010-11-30, 13:27
Kan du inte slänga ur dig 5-6st referenser om det nu finns otaliga.... jag har då missat de flesta i så fall.

Nu tror ni på skoj eller hur? Äh! Håll er till tråden grabbar...

Missat och missat ni har visst glömt ert eget arbete i så fall...

Anders The Peak
2010-11-30, 13:30
Jag är inte speciellt övertygad om att syntesen är undertryckt under hela passet. Det finns flera variabler att ta hänsyn till, bl.a. metodologiska problem när man utför själva mätningen men även när det gäller mekanismerna bakom den hämmande effekten av själva träningen.

När det gäller metodik så handlar det om att man inte har en stabil nivå av fenylalanin (som man ofta använder för att mäta syntesen) i muskeln under arbete, vilket är absolut krav för att mätningen ska fungera. Om fenylalanin fluktuerar kraftigt under arbete kan det verka som att syntesen är hämmad men kanske inte är det egentligen.

När det gäller mekanismerna så talas det friskt om AMPK men flera humanstudier visar att syntesen går upp trots förhöjd AMPK aktivitet vilket därmed ifrågasätter AMPKs roll i sammanhanget. Därutöver aktiveras inte AMPK nödvändigtvis efter styrketräning vilket ytterligare skapar frågetecken kring dess roll.

Slutligen kan det även vara så att olika styrketräningsupplägg påverkar AMKP-aktivering olika och därmed kanske det är så att syntesen är hämmad direkt efter träningspass men inte efter annat. Exempelvis har vi inte kunnat upptäcka ngn AMPK-aktivering efter träning med 5 minuters vila mellan varje set medan andra har sett det med 3 minuters vila.

Hur det än ligger till så tycker jag inte att kunskapsläget är så pass klart att man med säkerhet kan säga hur det ligger till.

Tack för seriöst svar för det finns även studier när det gäller yngre personer som visar motsatsen till vissa vilda tolkningar i den här tråden av det.

We conclude that, even in a fed state, protein and carbohydrate supplementation stimulates muscle protein synthesis during exercise. Ingestion of protein with carbohydrate during and immediately after exercise improves whole-body protein synthesis but does not further augment muscle protein synthesis rates during 9 h of subsequent overnight recovery.

iPerfektion
2010-12-03, 16:39
Nå? Kom man egentligen fram till någonting här? Ger proteinshaken innan träning sån effekt man trott förut, eller?

Pansartax
2010-12-03, 18:44
Grub borde vara hemma nu, Grub vart är du?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4723237&postcount=66

King Grub
2010-12-03, 19:02
Vad får dig att tro att det är min reviewartikel? Jag har åtskilliga gånger skrivit att jag inte vet och att jag inte har gram- och minutsvar. Upp till dig om du tror att det som sägs i artikeln stämmer. Jag tror att efterintaget ger större effekt än ett föreintag, men hur stor effekt ett föreintag har, om det har något, har jag ingen möjlighet att mäta.

Jag skriver vad artikeln säger hur det verkar vara.

Anders The Peak
2010-12-03, 20:15
Vad får dig att tro att det är min reviewartikel? Jag har åtskilliga gånger skrivit att jag inte vet och att jag inte har gram- och minutsvar. Upp till dig om du tror att det som sägs i artikeln stämmer. Jag tror att efterintaget ger större effekt än ett föreintag, men hur stor effekt ett föreintag har, om det har något, har jag ingen möjlighet att mäta.

Jag skriver vad artikeln säger hur det verkar vara.

Om det är mig du tänker på så vet jag att du är som en simultantolk och simultantolkar blir ofta missförstådda. I vissa sammanhang riskerar de att få ta smällar som de inte är riktigt ämnade för utan mer för den som de tolkar för.

King Grub
2010-12-03, 20:36
Nej, det var inte dig jag syftade på alls. :)

Xerxex
2010-12-04, 01:35
Dessutom finns det otaliga studier som inte visar på någon effekt på muskelmassan även om du får kraftig effekt på MPS. Man kanske helt enkelt överskattar analysen av MPS (ökningen) och dess eventuella påverkan på muskelmassan.

Sedan finns det ju en shitload av studier som visar just på att höjningen av MPS just ger mer muskelmassa. Har inte heller läst en enda som antyder att det inte skulle vara så. Det skulle i princip bara leda till att alla studier som gjorts på eaa bara är att kasta i soporna för mätresultaten behöver inte betyda något alls.

Ett av de bästa bevisen för att MPS faktiskt påverkar muskelmassa är den studien grub postade för några år sedan om sängliggande individer som fick eaa tillskott under flera månader. Förlust av muskelmassa var i princip noll

Seb74
2010-12-04, 08:04
Oavsett vad som nu gäller ang protte före träning (bra eller neutralt eller tom dåligt), kan man tänka sig att ett ägg 20-30 min innan, som jag brukar köra som pwo, är bättre än vassle eller liknande, då ägget borde va mycket långsammare och mycket av proteinet kanske fortfarande är på väg ut i systemet när träningen är klar, typ 2 timmar efter äggintaget?

Härligt lång mening det blev ;)

Anders The Peak
2010-12-04, 10:28
Sedan finns det ju en shitload av studier som visar just på att höjningen av MPS just ger mer muskelmassa. Har inte heller läst en enda som antyder att det inte skulle vara så. Det skulle i princip bara leda till att alla studier som gjorts på eaa bara är att kasta i soporna för mätresultaten behöver inte betyda något alls.

Ett av de bästa bevisen för att MPS faktiskt påverkar muskelmassa är den studien grub postade för några år sedan om sängliggande individer som fick eaa tillskott under flera månader. Förlust av muskelmassa var i princip noll

Missförstå mig rätt nu jag pratar om att det kanske inte är den här toppen på 300% som man ska stirra sig blind på. Nu är det så att man ökar muskelproteinsyntesen(Mixed muscle protein fractional synthesis rate (FSR) )med ungefär med 27-30% i icke fastande status och det är säkert där själva muskelproteinsyntesen sker i normalfallet. När man tittar på studier över lite längre tid än bara timmarna efter träningen så är det avgörande att man äter bra kvalitativt bra protein kring träningstillfället och i det fallet är mjölkprotein idealet med en hög andel leucin. Leucin verkar vara nyckeln i processen som kickar igång mps.

Den här kan vara intressant att läsa för att förstå den långsiktiga strategi man behöver för långsiktig planering av träningen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1665027/)

Denvilde
2010-12-04, 10:43
Du gör ett hästjobb grub. Tack.

Anders The Peak
2010-12-04, 10:44
Missförstå mig rätt nu jag pratar om att det kanske inte är den här toppen på 300% som man ska stirra sig blind på. Nu är det så att man ökar muskelproteinsyntesen(Mixed muscle protein fractional synthesis rate (FSR) )med ungefär med 27-30% i icke fastande status och det är säkert där själva muskelproteinsyntesen sker i normalfallet. När man tittar på studier över lite längre tid än bara timmarna efter träningen så är det avgörande att man äter bra kvalitativt bra protein kring träningstillfället och i det fallet är mjölkprotein idealet med en hög andel leucin. Leucin verkar vara nyckeln i processen som kickar igång mps.

Den här kan vara intressant att läsa för att förstå den långsiktiga strategi man behöver för långsiktig planering av träningen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2100208/)
Rättade till fel länk

Sniggel
2010-12-04, 11:44
Sedan finns det ju en shitload av studier som visar just på att höjningen av MPS just ger mer muskelmassa. Har inte heller läst en enda som antyder att det inte skulle vara så. Det skulle i princip bara leda till att alla studier som gjorts på eaa bara är att kasta i soporna för mätresultaten behöver inte betyda något alls.

Ett av de bästa bevisen för att MPS faktiskt påverkar muskelmassa är den studien grub postade för några år sedan om sängliggande individer som fick eaa tillskott under flera månader. Förlust av muskelmassa var i princip noll

Jag tror att själva träningen avgör om muskelmassan kommer öka eller ej, och allt pillande med proteinintag kring träning kan öka effekten med några procent. Kanske låter lite väl självklart iofs men jag nämner det pga diskussionen kring hur viktig proteinsynteshöjningen efter träning kan tänkas vara. Hur mycket spelar en maximering av proteinsyntesen efter träning in om räknar med alla andra variabler som påverkar muskelmassan.

Grub nämner att fastande träning kan uppreglera mekanismer för anabolism efter träning. Samtidigt funderar vi på om det är katabolt att vara fastande, vilket det ju faktiskt är. Om man ska jämföra dessa 2:
1. Kaseindrink på morgonen (30g) följt av träning 1-2 timmar senare med 10g EAA direkt efter träning
2. Fastande träning med 10g EAA direkt efter träning samt kaseindrink (30g) vid senare tillfälle under dagen

Så kanske man inte räknas som fastande i exempel 1 och undviker därför lite av nackdelarna, men å andra sidan får man inte den kompensation som nummer 2 ger på anabolismen. I mina öron låter det helt enkelt som kroppen är flexibel och just kompenserar för att den inte fått "frukost".
Frågan är om det ena är överlägset det andra eller om det kan "spela kvitta" hur man gör.
Om man bortser från faktorer som hur man presterar (där fungerar vi olika) så tror jag iaf att båda alternativen är likvärdiga och det man trivs med känns då givet att följa.
Så som jag tror det ligger till så det som avgör hur mycket muskler man kan lägga på sig är som vanligt träningens effekt på kroppen i kombination med tillräckligt protein, och att öka mängden protein har förstås också en viss effekt men inte i närheten av effekten från styrketräning.
Att försöka "lura" kroppen till mer muskelmassa genom att t ex försöka dosera tillförsel av aminosyror mer frekvent än nödvändigt (t ex 10g före under och efter träning eller så ofta som varannan timme under dagen), tror jag bara leder till att kroppen blir "mättad" och ingen extra effekt på proteinbalansen på längre sikt.

Eddie Vedder
2010-12-04, 11:50
Att försöka "lura" kroppen till mer muskelmassa genom att t ex försöka dosera tillförsel av aminosyror mer frekvent än nödvändigt (t ex 10g före under och efter träning eller så ofta som varannan timme under dagen), tror jag bara leder till att kroppen blir "mättad" och ingen extra effekt på proteinbalansen på längre sikt.

Jag vet inte hur mycket vetenskapligt stöd det finns här men jag tänker precis i samma banor. Att tillföra EAA i fri form med alla möjliga upplägg för att stimulera MPS hit och dit är något som spontant (men ovetenskapligt) känns som att det SKULLE kunna ge en negativ eller i alla fall minskad effekt med tiden.

Kanske blir kroppen så bortskämd att den egna MPS nedregleras, att proteinnedbrytningen från kosten blir mindre effektiv eller så.

Kischen
2010-12-04, 12:28
Jag får inte ihop i mitt huvud hur man drar trådar mellan det här och PF?

Alt 1:
I normala fall äter man utspridda mål, man har protein som bryts ner i en jämn takt. Man går och tränar och under den tiden är proteinsyntesen nedtryckt för att senare gå upp.

Alt 2:
Man fastar innan träningen och äter efter.


Eftersom eaa/bcaa kanske är onödigt innan träningen för att det är först efter som proteinsyntesen upphöjs så borde detsamma gälla för protein från vanlig föda under dagen/innan träning också? Anabolism är väl viktigare än att hindra katabolism? Hur skulle det då kunna vara negativt med PF?

hejhopp79
2010-12-04, 13:49
Jag tror det syftas på intag av protein precis före träning och inte 2-3+ timmar innan.

Det är inte rimligtvis dåligt att få i sig protein tidigare under dagen innan man styrketränar liksom.

Sniggel
2010-12-04, 18:21
Anabolism är väl viktigare än att hindra katabolism? Hur skulle det då kunna vara negativt med PF?

Under "window of opportunity" ja, som jag förstått det. Sen vet jag inte riktigt hur det är med resten av tiden.
När effekten (den förhöjda proteinsyntesen) från träning trappas av allt eftersom timmarna går så kanske en minskning av nedbrytningen har större effekt än extra uppregleringar av proteinsyntesen. Dock med tanke på hur man äter vid IF efter träning bör ju proteinnedbrytningen hållas låg under väldigt lång tid och frågan är hur snart proteinbalansen vänder efter att man slutat äta, samt hur pass negativ den blir fram tills fastan bryts igen. Säkerligen är det också så att ju mer katabol man har varit under fastan, desto mer anabol blir man när man vänder på processen, tror jag, iaf till en viss gräns, att fasta i 48 timmar kanske inte är så smart :p

King Grub
2010-12-04, 18:46
Under "window of opportunity" ja, som jag förstått det. Sen vet jag inte riktigt hur det är med resten av tiden.

Det gäller nog oavsett tillfälle.

What about the other major process of protein turnover, protein breakdown; does this not pay an important regulatory role in the control of the size of the muscle mass? In our studies it does contribute, but the extent of its contribution is much less: during feeding of a protein-rich meal muscle protein breakdown decreases about 20%, whereas muscle protein synthesis may double.

http://ep.physoc.org/content/90/4/427.full

christofer79
2010-12-04, 20:13
Här är en annan artikel de har intagit 15 g whey före och 15g whey efter träning, resulatatet blev då 21% mer ökad ren musklemassa 3,1kg gämfört med de som bara fått placebo gick upp 2,56kg. Detta var under en 21veckors period.

http://www.ergo-log.com/trainingwithwithoutwhey.html

King Grub
2010-12-04, 20:46
Där kan man dock inte säga vilket intag som gjorde vad, eftersom kontrollgruppen bara fick placebo.

Grandmaster
2010-12-04, 22:33
Sedan finns det ju en shitload av studier som visar just på att höjningen av MPS just ger mer muskelmassa. Har inte heller läst en enda som antyder att det inte skulle vara så. Det skulle i princip bara leda till att alla studier som gjorts på eaa bara är att kasta i soporna för mätresultaten behöver inte betyda något alls.

Ett av de bästa bevisen för att MPS faktiskt påverkar muskelmassa är den studien grub postade för några år sedan om sängliggande individer som fick eaa tillskott under flera månader. Förlust av muskelmassa var i princip noll

Ironiskt att du lyfter fram en synnerligen horribel studie som "bevis", då den sängliggande gruppen fick mer protein.

Apos78
2010-12-04, 22:37
Ironiskt att du lyfter fram en synnerligen horribel studie som "bevis", då den sängliggande gruppen fick mer protein.

Jag ser ett värde i studien men då sett just till den ökade proteinmängden. Tänker då främst på sängliggande patienter på sjukhusavdelning.

Grandmaster
2010-12-04, 22:43
Jag ser ett värde i studien men då sett just till den ökade proteinmängden. Tänker då främst på sängliggande patienter på sjukhusavdelning.

Exakt. Men du är en av de få som verkar begripa detta.

Samma sak gäller en del andra "EAA"-studier.

Xerxex
2010-12-05, 02:46
Ironiskt att du lyfter fram en synnerligen horribel studie som "bevis", då den sängliggande gruppen fick mer protein.

Ja de fick mer protein genom eaa tillskottet. Men jag tvivlar seriöst på att den lilla mängden extra protein skulle gör den stora skillnaden. Tror inte att effekten hade blivit samma om de hade fått lite mera biff istället. men eftersom det ej testades så vet man aldrig.

Dock har ju även nasa testat ett flertalet gånger vad som händer med den mänskliga kroppen under total inaktivitet och varje gång har deltagarna förlorat avsevärt i muskelmassa och styrka. Så enda studien där deltagarna inte förlorade massa pga av eaa drinkar tror jag inte kan förklaras bort som att ett litet högre proteinintag.

King Grub
2010-12-05, 09:07
Det större proteinintaget förklarar säkert en del, men allt? Det anabola gensvaret på en vanligt mål, som fanns innan sängläget, försvann snart, medan EAA-intag fortsatte ha den effekten.

In contrast, the anabolic response of
muscle protein to a standard meal essentially dissipated with
inactivity. The repeated stimulation of net muscle protein
synthesis translated to maintenance of lean body mass after
28 d of inactivity, whereas the loss in the placebo group was
substantial. Further, the maintenance of lean body mass ame-
liorated the functional decrement seen in the placebo group,
although a loss of muscle function was still present.We believe
that the effect of EAA supplementation on muscle protein was
a direct anabolic effect and not due simply to additional energy
intake. Compared to the anabolic response following mixed
meal ingestion in the same study, the acute anabolic effect of
EAA was 10-fold greater. Further, previous investigations in
our laboratory indicate that EAA supplementation provides a
much greater anabolic response than either a standard meal or
an isocaloric carbohydrate equivalent.

http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/135/7/1809S.pdf

Men en studie med lika stort totalt EAA-intag, oavsett källa, vore intressant.

weistedt
2010-12-07, 21:30
Fråga på min kost inför träning med avseende på studien..

Nuvarande:
Proteinrik lunch ~12.00
mellanmål ~14.00 (banan+whey-80)
Styrketräning ~16.00
proteinrik middag hemma
kvällsmål: kvarg / (mackor, whey80)

Ska jag slopa protten innan?

Om jag får störa tråden lite, kan det vara en bra idé att slänga in lite EAA? Hur, när och vad frågas? Ingen erfarenhet av EAA.

mikaelj
2010-12-07, 21:37
Om jag får störa tråden lite, kan det vara en bra idé att slänga in lite EAA? Hur, när och vad frågas? Ingen erfarenhet av EAA.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Apos78
2010-12-07, 21:44
Det större proteinintaget förklarar säkert en del, men allt? Det anabola gensvaret på en vanligt mål, som fanns innan sängläget, försvann snart, medan EAA-intag fortsatte ha den effekten.





Men en studie med lika stort totalt EAA-intag, oavsett källa, vore intressant.

Jo. Sett till mitt intresseområde gällande detta så är dock ett ökat proteinintag nog mycket att sträva efter. Att där tillsätta ytterligare EAA blir en knepigare bit att få igenom med allehanda ansvariga på de avdelningar jag besöker. Kan de erbjuda proteinrika mellanmål och kosttillägg höga på protein så är det ett stort steg framåt. Där det skulle vara av intresse med enbart supplementering med EAA är för de med njursvikt och en proteinlåg kost. Även där finns det dom som i stort sett är sängliggande, främst då äldre.

Ondskapelsen
2012-06-12, 14:00
Detta var bannemig en intressant tråd.
Har det kommit några nya rön på före/efter eller är detta fortfarande det "senaste"?
Att vi helt enkelt inte vet utan bara kan göra mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Seaturtle
2012-06-12, 18:07
Grabbar vad är det som händer. Hur kan saker och ting vara så skeva.

Det verkar som om ni följer mode som små skolflickor än biologiskt vetenskap.

Allt som krävs är en enda studie. Kan inte fatta att efter xxx år man har studerat effekten av styrketräning att man inte har kommit till någon konsensus om några riktlinjer som gäller oavsett hur mycket man inte vet om alla processer i detalj. Det är ju effekten inte processen som är av vikt!

Hur många olika variabler finns det liksom?

Träna på fastande mage vs efter mat. Protein typ, tidsintervall innan och efter, styrketräningsmetod och makrofördelning.

:(

Jag har läst här att man ska ta protein innan träning, hur kan ett sånt påstående ha kommit fram om det visserligen är bevisat att det inte hjälper ett dugg?
Kan man verkligen tolka något så fel? Det är ju hard facts som gäller i detta spel eller vad?

Seaturtle
2012-06-12, 18:13
Vad vet man nu liksom? Jag brukar ta 30g vassle + 5g kreatin + 35-100kcal kollisar 2pm träna och äta 1700kcal efter. knäckebröd eller banan.

Det är onödiga nu, det räcker bara med bananen för lite energi ?

Strand93
2012-06-12, 19:12
Vad vet man nu liksom? Jag brukar ta 30g vassle + 5g kreatin + 35-100kcal kollisar 2pm träna och äta 1700kcal efter. knäckebröd eller banan.

Det är onödiga nu, det räcker bara med bananen för lite energi ?

Det är ju fortfarande mat. Bara för att proteinsyntesen blir densamma som om du inte intar något före träning betyder inte att det är waste att göra det. Kroppen tar ju fortfarande upp allt, eller hur?

cero
2012-06-12, 19:14
För att överanalysera lite:

Vi antar att protein är mest effektivt direkt efter träning, och passet är 90 minuter.

Den första kvarten tränar man rygg, och sedan andra muskelgrupper till passets slut. Då har ryggens muskler slutat träna och varit "utan protein" i 75 minuter. Kanske kan det vara vettigt att äta protein i mitten av passet också, om man tränar lite längre pass?

312
2012-06-12, 20:03
För att överanalysera lite:

Vi antar att protein är mest effektivt direkt efter träning, och passet är 90 minuter.

Den första kvarten tränar man rygg, och sedan andra muskelgrupper till passets slut. Då har ryggens muskler slutat träna och varit "utan protein" i 75 minuter. Kanske kan det vara vettigt att äta protein i mitten av passet också, om man tränar lite längre pass?

Precis sådär har jag tänkt. Visst är det lite optinojjigt, men jag är bara nyfiken.

Seaturtle
2012-06-12, 23:46
Det är ju fortfarande mat. Bara för att proteinsyntesen blir densamma som om du inte intar något före träning betyder inte att det är waste att göra det. Kroppen tar ju fortfarande upp allt, eller hur?

Deffar man vill man inte lägga ut kalorier i onödan. Då tar jag hellre bara en banan. Fast jag har svårt att tro att de proteinerna är helt verkningslösa när tar de 1 timme innan helt utan några belägg.

Tänkte man tränar ju i 1 och en halv. kör man tuttar först så går de rackarna utan protein i en hel timme innan man dricker shakern i jämförelse med typ biceps som körs den sista kvarten.

Hade gärna fått ett tydligt svar. Tränar man enligt pf/lg, ska man ha i sig proteiner innan passet eller räcker det med bara kollisar, hur mycket :?

Ronn
2012-06-13, 00:06
Deffar man vill man inte lägga ut kalorier i onödan. Då tar jag hellre bara en banan. Fast jag har svårt att tro att de proteinerna är helt verkningslösa när tar de 1 timme innan helt utan några belägg.

Tänkte man tränar ju i 1 och en halv. kör man tuttar först så går de rackarna utan protein i en hel timme innan man dricker shakern i jämförelse med typ biceps som körs den sista kvarten.

Hade gärna fått ett tydligt svar. Tränar man enligt pf/lg, ska man ha i sig proteiner innan passet eller räcker det med bara kollisar, hur mycket :?

Verkningslösa är dom ju inte, det som pratas om är ju huruvida man kan uppreglera proteinsyntesen genom att tima proteinintaget före eller efter träningen, dvs "ytterligare effekt". Klart du ska äta proteiner i samband med träningen oavsett hur det är med det om alternativet är att inte äta proteiner!

sumialic
2012-06-13, 15:27
Den viktigaste frågan jag ställer mig är väl helt enkelt om jag äter 220g protein per dag just nu, hälften av dem innan och hälften av dem efter passet. Hade jag tjänat på att äta mer protien efter passet istället?


Mina helkroppspass är även 2½-3 timmar. Jag dricker en proteindricka efter ca 1½ timme, är den helt bortkastad?

Strand93
2012-06-13, 19:48
Den viktigaste frågan jag ställer mig är väl helt enkelt om jag äter 220g protein per dag just nu, hälften av dem innan och hälften av dem efter passet. Hade jag tjänat på att äta mer protien efter passet istället?


Mina helkroppspass är även 2½-3 timmar. Jag dricker en proteindricka efter ca 1½ timme, är den helt bortkastad?

Du menar att det du äter innan/under passet inte kommer göra någon skillnad på proteinsyntesen, eller hur? Men samma sak gäller ju i så fall efter passet. Du äter förmodligen redan tillräckligt med protein efter passet för att stimulera proteinsyntesen till max, eller hur? Så i så fall blir ju det du tar efter passet också "onödigt" om man ska tänka så

sumialic
2012-06-14, 11:28
Du menar att det du äter innan/under passet inte kommer göra någon skillnad på proteinsyntesen, eller hur? Men samma sak gäller ju i så fall efter passet. Du äter förmodligen redan tillräckligt med protein efter passet för att stimulera proteinsyntesen till max, eller hur? Så i så fall blir ju det du tar efter passet också "onödigt" om man ska tänka så

Jag har inte läst hela tråden men av det jag läste verkade protein precis innan och under passet inte ge någonting. Frågan är då om 110g protein efter passet är tillräckligt eller om jag hade tjänat på att äta t.ex. 160g protein efter passet istället.

Strand93
2012-06-14, 12:40
Jag har inte läst hela tråden men av det jag läste verkade protein precis innan och under passet inte ge någonting. Frågan är då om 110g protein efter passet är tillräckligt eller om jag hade tjänat på att äta t.ex. 160g protein efter passet istället.

Antar att du äter mer än 40g protein efter passet iaf, vilket gör att extra protein blir "onödigt". Självklart tar kroppen upp det men det ger ju ingen större påverkan på proteinsyntesen, precis som det inte gör före/under passet. Men likväl tar kroppen ändå upp det, eller hur?

Alltså tror jag inte att det spelar så stor roll hur du gör, men någon annan kanske har något att tillägga?

Ronn
2012-06-14, 13:24
Jag tror att många överkomplicerar det och tänker för mycket, med 1,5-2g protein/kg kroppsvikt och majoriteten av dagens matintag efter träning så får man ypperliga resultat, all form av optimeringar därefter, vetenskapliga bevisade eller inte är för att utnyttja väldigt små marginaler som kanske finns där.

Med det sagt så väljer många att gardera sig med att ta extra protein och andra typer av tillskott nära inpå passen för den lilla effekt det kan tänkas ge i det långa loppet, det är inte fel men det är inte heller det som avgör dina träningsresultat så det är inget man bör haka upp sig på.

_Larre_
2012-06-14, 23:03
Nu har jag inte läst igenom allt i tråden, MEN, hur stor är egentligen skillnaden på att träna morgon vs. kväll? Har svårt att tro att det ger SÅ mycket mer att träna tidigt och äta mer efter än att träna sent och äta mindre. Det är väl ändå summa kardemumma som är det avgörande?