handdator

Visa fullständig version : Försämrad tankeverksamhet av högfettkost


King Grub
2010-11-26, 13:45
We recently showed that a short-term high-fat diet blunted exercise performance in rats, accompanied by increased uncoupling protein levels and greater respiratory uncoupling. In this study, we investigated the effects of a similar diet on physical and cognitive performance in humans. Twenty sedentary men were assessed when consuming a standardized, nutritionally balanced diet (control) and after 7 d of consuming a diet comprising 74% kcal from fat. Efficiency was measured during a standardized exercise task, and cognition was assessed using a computerized assessment battery. Skeletal muscle mitochondrial function was measured using (31)P magnetic resonance spectroscopy. The diet increased mean ± se plasma free fatty acids by 44% (0.32±0.03 vs. 0.46±0.05 mM; P<0.05) and decreased whole-body efficiency by 3% (21±1 vs. 18±1%; P<0.05), although muscle uncoupling protein (UCP3) content and maximal mitochondrial function were unchanged. High-fat diet consumption also increased subjects' simple reaction times (P<0.01) and decreased power of attention (P<0.01). Thus, we have shown that a high-fat diet blunts whole-body efficiency and cognition in sedentary men. We suggest that this effect may be due to increased respiratory uncoupling

FASEB J. 2010 Nov 24. Short-term consumption of a high-fat diet impairs whole-body efficiency and cognitive function in sedentary men.

Erkserks
2010-11-26, 15:02
Text

Med respiratory uncoupling menas helt enkelt "vanlig" uncoupling i brun fettväv? Värme produceras istället för ATP.

"UCP1-mediated heat generation in brown fat uncouples the respiratory chain, allowing for fast substrate oxidation with a low rate of ATP production." - wikipedia

Bästa jag kunde hitta om just respiratory uncoupling.

Thus, we have shown that a high-fat diet blunts whole-body efficiency and cognition in sedentary men.

We suggest that this effect may be due to increased respiratory uncoupling

De föreslår att de kognitiva förmågornas försämring beror på minskad ATP produktion, då skulle det ju bara vara att äta mer? (Innan någon övertolkar detta som att LCHF är "motbevisat")

z_bumbi
2010-11-26, 15:30
De föreslår att de kognitiva förmågornas försämring beror på minskad ATP produktion, då skulle det ju bara vara att äta mer? (Innan någon övertolkar detta som att LCHF är "motbevisat")

Dieterna var kaloribalanserade så då ändrar du förutsättningarna för hela studien, iofs vore det intressant att se om det hjälper men det blir i alla fall en helt annan studie.

Resultatet är i sig inget konstigt men det vore intressantare med en längre mätperiod.

ItsAllGenes
2010-11-26, 16:56
Dieterna var kaloribalanserade så då ändrar du förutsättningarna för hela studien, iofs vore det intressant att se om det hjälper men det blir i alla fall en helt annan studie.

Resultatet är i sig inget konstigt men det vore intressantare med en längre mätperiod.

Jag är medveten om att de är balanserade, i abstractet hade de som enda anledning till den sämre kognitiva förmågan just mindre ATP-produktion.

Vad jag ville poängtera var att man inte ska övertolka det som att högre andel E% fett kontra kolhydrater skulle försämra kognitionen förutom på den punkten att kroppen kommer tillgodogöra sig mer av energin vid högre E% kolhydrater.

Förutsätter vi att en person ligger viktstabil under en utdragen period så kommer E% fett/CHO inte att påverka kognitionen om man utgår från abstractet

Tridnod
2010-11-26, 18:31
Har jag missförstår nåt nu eller gick de på dieten undemr 7 dagar? Isåfall är rubriken i ämnet kraftigt missvisande.

z_bumbi
2010-11-26, 20:01
Jag är medveten om att de är balanserade, i abstractet hade de som enda anledning till den sämre kognitiva förmågan just mindre ATP-produktion.

Vad jag ville poängtera var att man inte ska övertolka det som att högre andel E% fett kontra kolhydrater skulle försämra kognitionen förutom på den punkten att kroppen kommer tillgodogöra sig mer av energin vid högre E% kolhydrater.

Kroppen tillgodogör sig lika mycket energi vid båda dieterna eller snarare eftersom jag inte har läst just den här studien så gör kroppen det i alla vettiga studier som har utförts och det finns inget som talar för att den här skulle skilja sig (utom möjligen om den inte är vettig).
Så den kognitiva förmågan påverkas alltså i det här fallet negativt av att utesluta eller i alla fal kraftigt minska på kolhydraterna.

Förutsätter vi att en person ligger viktstabil under en utdragen period så kommer E% fett/CHO inte att påverka kognitionen om man utgår från abstractet

Det du kan utläsa är att du inte vet vad som händer efter 7 dagar då det inte är testat.

ItsAllGenes
2010-11-26, 22:57
Kroppen tillgodogör sig lika mycket energi vid båda dieterna eller snarare eftersom jag inte har läst just den här studien så gör kroppen det i alla vettiga studier som har utförts och det finns inget som talar för att den här skulle skilja sig (utom möjligen om den inte är vettig).
Så den kognitiva förmågan påverkas alltså i det här fallet negativt av att utesluta eller i alla fal kraftigt minska på kolhydraterna.



Det du kan utläsa är att du inte vet vad som händer efter 7 dagar då det inte är testat.


Ja, jag påstod aldrig att kroppen inte tog upp energin. Du kanske borde läsa på om vad Uncoupling betyder. Det betyder att energi i form av protoner går rakt igenom det inre membranet på mitokondrien och blir till spillvärme istället för att ta tillvaras i form av ATP. Tänk dig ett batteri där du kopplar ihop båda polerna, + och -

Detta betyder att kalorierna som tas upp slösas bort i större utsträckning.

Jag sa vad man kan utläsa av abstractet förutsatt att det gäller. Och min ståndpunkt står fast, "Förutsätter vi att en person ligger viktstabil under en utdragen period så kommer E% fett/CHO inte att påverka kognitionen om man utgår från abstractet"

Om personen ligger viktstabil, vilket många försöker att göra, så kommer de behöva ta in en lite större kalorimängd vid LCHF än vid större CHO intag. Detta kommer motverka den minskade ATP-produktionen vid LCHF.

Detta gäller förstås om man antar att abstractet stämmer.

Om du inte förstår vad jag skriver så läs på lite mer innan du kmr och påpekar att jag har dragit fel slutsatser, vilket jag inte har.

Återigen, detta stämmer bara om abstractet nu stämmer.