handdator

Visa fullständig version : Bröstsim och risk för överträning


Twitcher
2010-11-26, 00:02
Vilka muskler tränas av bröstsim (om vi antar att man utför det någorlundra korrekt)?

Om man övar bröstsim en timme varje vardagsmorgon, och styrketränar varje lunch. Hur, om på något sätt, bör man anpassa sin styrketräning till morgonsimmandet? Låtsas som om det inte förekom, eller skona vissa muskler för att undvika överträning?

Mitt bröstsim ligger långt från elitnivå och utgörs snarare ett privat nöje av att åtnjuta explosiv självförflyttning i vatten, med min koordinaitionsförmåga hårt utmanad och under träning, än målet att prestera i någon formell social sport. Jag väljer en *rolig* form av bröstsim hellre än den snabbaste. För jag tänker aldrig tävla i ämnet.

Vad jag undrar är hur mitt morgonliga bröstsimsövande eventuellt påverkar hur jag bör styrketräna på lunchtid. Risk för överträning här och där? Eller inte?

Twitcher
2010-11-26, 00:21
Oj, forumets extremistiska tidsregler för redigering av en egna inlägg, gör att jag postar min redigering som ett svar till mig själv istället:

Vilka muskler tränas av bröstsim (om vi antar att man utför det någorlundra korrekt)?

Om man övar bröstsim en timme varje vardagsmorgon, och styrketränar varje lunch. Hur, om på något sätt, bör man anpassa sin styrketräning till morgonsimmandet? Låtsas som om det inte förekom, eller skona vissa muskler för att undvika överträning?

Mitt bröstsim ligger långt från någon elitnivå och utgörs snarare ett privat nöje av att åtnjuta explosiv självförflyttning i vatten, med min koordinationsförmåga hårt utmanad och under träning. Mitt mål är INTE att prestera i någon formell social regelbegränsad sport. Jag väljer en *rolig* form av bröstsim hellre än den snabbaste. För jag tänker aldrig tävla i ämnet. Men det rörelsemönster jag eftersträvar ligger ändå hyfsat nära professionellt bröstsim.

Vad jag undrar är hur mitt morgonliga bröstsimsövande eventuellt påverkar hur jag bör styrketräna under mina lunchtimmar? Risk för överträning här och där, t.ex. axlar? Eller inte?

Honken
2010-11-26, 00:32
Simning är koncentriskt och så vidare du inte simmar ihjäl dig varje pass så tvivlar jag på att det kommer att påverka din träning negativt, eller öka risken för 'överträning'.

1911
2010-11-26, 01:16
Du lär känna det isåfall. Om du bröstsimmar hårt så kommer det såklart att göra dig trött i kroppen vilket kommer göra att du presterar sämre på styrketräningen sen. Simmar du i pensionärsfart så är det nog ingen fara utan bara god motion i klass med att gå en rask promenad.

Tryman
2010-11-26, 10:55
Bröstsim är det enda simsättet där man använder benen mer än armarna (någorlunda korrekt utfört) så discobyggare kan väl simma på ;)

Kan väl säga att alla simmare på elitnivå kör ordentlig och kontinuerlig styrketräning med vikter samtidigt som de kombinerar med +/- 10 timmar i bassängen. Att du skulle bli övertränad för att du morgonsimmar har jag svårt att se.

Gorilla
2010-11-26, 19:52
De främsta muskelgrupperna som jobbar skulle jag vilja säga är: Hjärtat, Höftböjarna, Ljumskarna, Lats, Trapezius och en viss aktivitet i övriga delar av framsida lår.

Nu är detta bara snabbt utfunderat, men mina år som simmare och mina biomekanikkunskaper säger mig att det borde stämma hyffsat.