handdator

Visa fullständig version : ont i nedre rygg efter marklyft.


jizzinmypants
2010-11-25, 20:39
Efter varje gång jag kört marklyft så har jag alltid haft lite ont i nedre ryggen dagen/dagarna efter passet. Det kommer speciellt när jag suttit en lång stund och inte när jag går/står upp. Det gör inte jätteont utan man kan lätt stå ut med det. Det är liksom en mer utmattad, ilande känsla typ växtverk aktigt.

Jag har enligt mig själv och många andra bra teknik i marklyft och ryggen är alltid rak, så jag har en teori om att det känns är för att jag aldrig kört marklyft regelbundet (alltid slutat p.ga det här) som min rygg inte vant sig.

En annan teori är att min bål/mage kanske är för svag då jag i princip aldrig tränar den. Vad tror ni?

cero
2010-11-25, 20:41
Enligt "många andra" - vilka är de?

jizzinmypants
2010-11-25, 20:45
Enligt "många andra" - vilka är de?

random gymmare, mer eller mindre erfarna. Inga jättepålitliga

cero
2010-11-25, 20:49
Har du själv bra koll på hur ett marklyft ska se ut? Annars tycker jag att du ska lägga upp en video om du har möjlighet.

jizzinmypants
2010-11-25, 20:53
Har du själv bra koll på hur ett marklyft ska se ut? Annars tycker jag att du ska lägga upp en video om du har möjlighet.

Jag vet hur ett marklyft ska se ut, men om det är något jag lärt mig om just marklyft är att det kan se rätt ut men vara väldigt fel så jag skulle nog inte lita på mig själv.

Pjotor
2010-11-25, 21:52
Hur många set och reps gör du i marklyftspassen, och hur ofta tränar du marklyft?

Crocker
2010-11-25, 22:43
Hur många set och reps gör du i marklyftspassen, och hur ofta tränar du marklyft?
+1
Jag kan ha ont, vilket försvinner när jag vilar.
Du kan också vara sliten, men allt kan det ju vara.

discocrunkers
2010-11-25, 22:58
jag har alltid ont efter marklyft. skulle jag inte ha det skulle jag knappast ha pushat mig till det yttersta...

MarcusN
2010-11-26, 00:10
Jag skulle tippa på att det är träningsvärk.. Tycker inte träningsvärken i nedre rygg känns som annan träningsvärk och känns lite som du beskriver så jag lägger mina 50 cent på att det är så enkelt :)

Karotchi
2010-11-26, 01:24
Jag skulle tippa på att det är träningsvärk.. Tycker inte träningsvärken i nedre rygg känns som annan träningsvärk och känns lite som du beskriver så jag lägger mina 50 cent på att det är så enkelt :)


Tror också att detta stämmer. Jag fick också ont/träningsvärk i ländryggen i början av marklyften. Det gick över efter ett tag för min del iaf.

jibbaren13
2010-11-26, 02:42
Jag tror att du ska gå ner på lite lättare vikt och stärka upp ryggen ordentligt innan du börjar köra på vikter som är lite tyngre. testa det ett tag och kolla om det blir bättre, och stretcha mycket efteråt, det är väldigt viktigt.

mattepatte
2010-11-26, 09:30
Jag tror att du ska gå ner på lite lättare vikt och stärka upp ryggen ordentligt innan du börjar köra på vikter som är lite tyngre. testa det ett tag och kolla om det blir bättre, och stretcha mycket efteråt, det är väldigt viktigt.

njaaa

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53046

jibbaren13
2010-11-26, 20:20
njaaa

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=53046

Det är viktigt att stretcha, om du inte visste de

Hähähä
2010-11-26, 20:26
Det är viktigt att stretcha, om du inte visste de

Det är inte viktigt. Läs tråden som länkades.