handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om schemat?


LPA
2010-11-25, 14:12
vad tycker ni om mitt träningsupplägg? något som borde ändras eller göras om?


Dag 1 (Bröst, Triceps, Axlar)
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Flyes 3*8
Hantelpress 2*8
--
Axelpress 4*8
Hantellyft åt sidan 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Traps 3*8
--
Dips 3*8
Liggande tricepsextention 3*8
Pulldowns smalt grepp 2*8
Pulldowns brettgrepp 2*8

Dag 2 (Ben, mage)
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 6*10
--
Crounches 4*8-15
Situps 4*8-15
Sneda situps 2*8-15

Dag 3 (Rygg, Biceps, Underarmar)
Sittade rodd 4*8
Latsdrag bakom nacken 4*8
Marklyft 4*8
Chins 2*Max
--
Stångcurls 4*8
Hantelcurls 3*8
Hammercurls 3*8
--
Underarmscurls 5*8

Dag 4
Vila

Pjotor
2010-11-25, 14:44
Vore det jag så skulle jag minska antalet övningar. Då skulle jag orka jobba hårdare i de övningar som återstår. Se nedan för en reducerad lista.

Dag 1 (Bröst, Triceps, Axlar)
Vartannat pass bänkpress 4*8, vartannat pass lutande bänkpress 4*8
Flyes 3*8
--
Axelpress 4*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
--
Dips 3*8
Liggande tricepsextention 3*8

Dag 2 (Ben, mage)
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Stående vadpress 6*10
--
Viktade crunches 2*12

Dag 3 (Rygg, Biceps, Underarmar)
Marklyft 4*8
Chins 2*Max
--
Stångcurls 4*8
--
Underarmscurls 5*8

Dag 4
Vila

He-man
2010-11-25, 19:59
Precis som Pjotor sa är det alldeles får många set, försök ligga på mellan 15-20 sett per pass.

Knaz
2010-11-25, 20:41
Precis som Pjotor sa är det alldeles får många set, försök ligga på mellan 15-20 sett per pass.

Tycker de låter lite .. Då blir de 5-7 sets per muskelgrupp och de tycker inte jag är tillräckligt. Speciellt inte för de större muskelgrupperna.

LPA
2010-11-25, 21:01
ne jag tyckte att de kände lagom med ca 12 set på större muskelgrupper och ca 10 på de minder. Känner inte att jag blir tillräckligt trött annars och får inte så bra pump

He-man
2010-11-25, 21:18
Vissa muskelgrupper behöver fler sett än andra, beroende på storlek m.m. så istället för att gå över 20 set per pass skulle jag hellre köra fler pass. jag kör ex 8 set på rygg och bröst, 6 set på axlar (baksida axel ej inräknat) och biceps, på triceps kör jag bara 4 set eftersom triceps involveras väldigt mycket när jag kör bröst och axlar, samma sak är det med t.ex. biceps som involveras mycket när man tränar dragövningar i rygg. Anledningen att jag kör fler sett biceps än triceps är helt enkelt för att mina triceps dragit ifrån och växer bättre än biceps på mig.

LPA
2010-11-25, 21:25
Jag har som mål att utveckla varje muskel så mycket som möjligt, och inte som He-man nämde med sina triceps. Därför har jag läggt in ganska många set för att musklerna ska få jobba lite mera. Men det kanske är för mycket så att de istället går saktare, eller vad tror ni?

Jag är alltså inte ute efter att lägga in så många set så att jag tycker att det är lite lagomt jobbigt och går fort att träna, jag vill verkligen satsa för att utvecklas.

LPA
2010-11-25, 21:28
Precis som Pjotor sa är det alldeles får många set, försök ligga på mellan 15-20 sett per pass.

Vad är det för övningar jag bör ta bort i såfall eller vilka på övningar ska seten minskas för att det ska bli lagomt hård träning samtidigt som man kommer åt muskeln på olika sätt?

He-man
2010-11-25, 21:43
2-3 set per övning tycker jag är lagom men inte ett måste. Sedan bör du med jämna mellanrum byta ut övningarna i ditt program, antingen var 3:e - 4:e vecka, alternativt köra olika övningar varje pass, men det är mer en smaksak.

Pjotor
2010-11-25, 21:50
Vad är det för övningar jag bör ta bort i såfall eller vilka på övningar ska seten minskas för att det ska bli lagomt hård träning samtidigt som man kommer åt muskeln på olika sätt?

Jag försöker utgå från ett fåtal basövningar: marklyft, knäböj, bänkpress, chinups, press och dips. Utöver dessa så lägger jag till 1-2 isoleringsövningar per muskelgrupp och pass.

Du kan göra det betydligt enklare för dig om du inte siktar på att träffa alla vinklar på varje pass. Ett exempel på det är mitt förslag i det första passet, där du kan växla mellan plan och lutande bänk vartannat pass.

På samma sätt kan man växla mellan olika varianter från pass till pass istället för att trycka in alltihop på en gång. Resultatet för min del blir gärna att jag håller igen för att orka, och det tycker jag är ett sämre alternativ än att kunna köra intensivt i varje övning och varje set.

Dessutom blir passen lite kortare och återhämtningen går fortare. Jag är en varm anhängare av att träna kort men oftare. Med fru, hus och två barn så kan jag inte lägga så mycket tid per träningspass.

Det är som sagt var mina preferenser och mina skäl. Det är inte alla som håller med mig, och det är alldeles utmärkt.

Undrium
2010-11-26, 11:25
Hade reducerat antalet övningar och inte kört samma antal reps vid varje ny cykel. :)