handdator

Visa fullständig version : Glutamin


Dala
2010-11-25, 08:23
Jag har fått för mej att Glutamin kan vara bra att ta för imunförsvaret. Just nu är jag hårt tränande och kör mycket löpning utomhus, och när man som jag bor i norr så är det hyffsat kallt... vilket leder till att jag lätt blir förkyld. Enligt min profet Fredrik Paulun så ska just glutamin ge ett "ökat" imunförsvar.
Har någon här koll på detta om det stämmer.
Och, isåfall, vars får man, från vilken sorts mat, i sej mest glutamin??

peace out
//Dala

Dala
2010-11-25, 08:28
Jaja... jag har nu googlat lite.. sluta gnäll ;)

Fia födan får man inte i sig något glutamin, utan proteinet vi får i oss innehåller glutamisyra som kroppen enkelt ovandlar till glutamin.


Tack å bock

/Dala

Crocker
2010-11-25, 15:23
Jag har fått för mej att Glutamin kan vara bra att ta för imunförsvaret. Just nu är jag hårt tränande och kör mycket löpning utomhus, och när man som jag bor i norr så är det hyffsat kallt... vilket leder till att jag lätt blir förkyld. Enligt min profet Fredrik Paulun så ska just glutamin ge ett "ökat" imunförsvar.
Har någon här koll på detta om det stämmer.
Och, isåfall, vars får man, från vilken sorts mat, i sej mest glutamin??

peace out
//Dala
Inget att nojja över.
http://nutritiondata.self.com/foods-000093000000000000000.html

Sedan är den icke-essensiell.

Sverker
2010-11-25, 19:48
Jaja... jag har nu googlat lite.. sluta gnäll ;)

Fia födan får man inte i sig något glutamin, utan proteinet vi får i oss innehåller glutamisyra som kroppen enkelt ovandlar till glutamin.

Tack å bock

/Dala

Det där är nog ett missförstånd.
Det finns säkert lika mycket glutaminsyra som glutamin i alla protein.
Att det inte kommer fram är att analysmetoden inte kan skilja mellan glutamin och glutaminsyra. När protein spjälkas till fria aminosyror spjälkas också amiden på glutamin till glutaminsyra. Vips finns det bara glutaminsyra i provröret.

Dala
2010-11-26, 10:49
se där, man lär så länge man lev :)

tackar

Eddie Vedder
2010-11-26, 11:05
se där, man lär så länge man lev :)

tackar

Jag undrar lite vilken slutsats du kom fram till från texten. Du citerade en del, länkade och tackade för dig. Men om du kom fram till att skaffa eller skippa glutamin framgick inte. :)

Dala
2010-11-26, 14:19
Jag ville mest bara veta om det gav ett starkare imunförsvar om man tog glutamin som tillskott, sen att det påstås(!) öka muskelmassan, är ju isåfall bara trevligt.

Vad jag fick fram var, vart får jag mitt glutamin/syra ifrån, och om det var så att det ökade imunförsvaret. Protein var ett av svaren jag sökte, och att det troligtvis ger ökat imunförsvar.

Då jag inte är mycket av kontrollmäniska så kommer jag inte att testa vilken glutaminnivå jag har, utan bara se till att jag får i mej mitt behov av protein (ca2g/kg kv). Så, jag kommer inte i nuläget ta glutamintillskott.

/Dala

zowie
2010-11-26, 14:53
glutamin behövs för att reparerar och bygger upp slemhinnorna i kroppen. glutaminsyra ingår tillsammans med Cystein och Glycin i glutation-komplexet, vilket är en bra antioxidans i kroppen och viktigt för immunförsvaret efter operationen och kan ingå i cancerterapier.
så, det är bra enligt min åsikt!

King Grub
2010-11-26, 14:58
Glutamin är den mest förekommande aminosyran i födan och är dessutom icke-essentiell, dvs den kan syntetiseras i kroppen.

z_bumbi
2010-11-26, 15:21
glutamin behövs för att reparerar och bygger upp slemhinnorna i kroppen. glutaminsyra ingår tillsammans med Cystein och Glycin i glutation-komplexet, vilket är en bra antioxidans i kroppen och viktigt för immunförsvaret efter operationen och kan ingå i cancerterapier.
så, det är bra enligt min åsikt!

Det har gjorts försök men är det någon som faktiskt använder glutamin som kostförstärkare inom vården? Om jag inte kommer ihåg helt fel så får man nämligen minst lika bra resultat med EAA då det oftast handlar om en brist på protein.

Lillgrabben
2010-11-26, 17:29
Det har gjorts försök men är det någon som faktiskt använder glutamin som kostförstärkare inom vården? Om jag inte kommer ihåg helt fel så får man nämligen minst lika bra resultat med EAA då det oftast handlar om en brist på protein.

Om jag inte kommer ihåg helt fel, vilket jag kanske gör, kunde man inte äta / dricka glutaminet om man skulle få de positiva effekterna det talas om. Då skulle det intas på annat sätt, via dropp eller liknande?!

z_bumbi
2010-11-26, 19:44
Om jag inte kommer ihåg helt fel, vilket jag kanske gör, kunde man inte äta / dricka glutaminet om man skulle få de positiva effekterna det talas om. Då skulle det intas på annat sätt, via dropp eller liknande?!

Du minns helt rätt och det här hade jag helt glömt bort :em: Glutamin går i mycket till tarmen och har väldigt svårt att ta sig vidare in i kroppen om man inte ger det via dropp eller stoppar i sig ohemula mängder vid ett och samma tillfälle.
Vid en mer normal diet än det blir av att ligga på akuten med svåra brännskador eller genomgå kemoterapi med lite allvarligare biverkningar så slinker en del igenom kanske främst för att tarmen redan har rik tillgång på det. Den rika tillgången beror då i sin tur att kroppen utan problem klarar av att tillgodose behovet.

Eddie Vedder
2010-11-26, 19:58
Vid en mer normal diet än det blir av att ligga på akuten med svåra brännskador eller genomgå kemoterapi med lite allvarligare biverkningar så slinker en del igenom kanske främst för att tarmen redan har rik tillgång på det. Den rika tillgången beror då i sin tur att kroppen utan problem klarar av att tillgodose behovet.

Helt rätt. Dessutom finns en del teorier om supplementering vid cancer då glutaminmetabolismen kraftigt ökar. Vore kul att höra Ola Wallengrens kommerntar om det, han om någon är ju inläst på kost och cancersjukdom här på forumet.

Ola var är du!?:D