handdator

Visa fullständig version : Motiverad att få en bättre kropp&hälsa! KOLLA HIT!


Rawz
2010-11-25, 01:31
Hallå alla kollizar!

Det här är mitt första inlägg på forumet och jag hoppas att ni skall kunna ta er igenom denna text och förhoppningsvis på något sätt kunna hjälpa mig.
Information om mig
Jag är en kille på blott 17 år som är bosatt i Stockholm. Jag spelar fotboll och innebandy två till tre gånger i veckan, men jag spenderar allt för mycket tid vid denna lilla dumburk, vilket har gjort mig lidande de senaste dagarna. Jag har börjat lägga på mig en massa onödig vikt och proppar i mig allt för mycket onyttigheter. Det är något som jag vill ändra på, nu genast! Jag vill ha en kropp som jag känner mig bekväm i. Jag vill känna att jag kan ta av mig tröjan utan att skämmas över någon liten ful bullmage, jag vill bli FIT-for-FIGHT! :]

Jag kommer försöka att dela upp texterna i delpunkter så att ni får en hymn om det hela, men läs igenom alla delar innan ni postar en kommentar.


Kost & Hälsa
Som ovanstående text lyder så har jag ätit på tok för mycket onyttigheter, vilket resulterat med att jag har ökat i vikt, något som jag klandrar mig för hela tiden. Jag vill inte att det ska vara såhär! Jag vill få en bättre kost och hälsa!
Jag har hört talas om att man kan räkna kalorier men har inte förstått mig på det hela.
Vilken metod är bäst när det gäller viktminskning?
Vad ska jag se upp för när jag äter? Är det vitt bröd, mörkt bröd, pasta, potatis eller dylikt?
Finns det pulver som man kan blanda för att nå maximal viktmiskning?


Muskelbyggning
Jag har precis införskaffat mig ett gym-kort på S.A.T.S och tycker att det verkar bra än så länge. Jag har inte kört så mycket utan bara testat på alla maskiner. Jag vill som sagt få en bättre kropp och vill veta vad det är för övningar som jag bör köra för att nå maximalt resultat. Men jag vet dock inte om man ska gå ner i vikt samtidigt som man vill bygga muskler eller hur det är.
Men jag vill gärna ta del av övningar som kan hjälpa mig.
Jag vill veta sådant som jag ska köra på gymmet och sådant jag kan köra hemma osv. Glöm inte att jag är nybörjare och vet inte vad alla curls,pressar och sånt betyder, förklara er gärna.
Vill försöka få upp ett schema som jag ska följa, vilka muskelgrupper som behöver vilas ena dagen, osv.
Finns det kosttillskott som hjälper mig på vägen? Är det farligt att ta det när man precis börjat isåfall?


Jag vet att jag inte fått med allting, men kan inte sätta fingret på vad jag glömt. Men jag är helt öppen för frågor för er som inte förstår eller dylikt.
Förlåt om det blev lite grötigt.

Hjälp mig genom denna hinderbana! Snälla!

forslund
2010-11-25, 07:38
Hej och välkommen till Kolozzeum!

Kul att du har börjat träna.
Styrketräningsscheman finner du här:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Hoppa på endagarsprogrammet och så kan du köra det 2-3 gånger i veckan om du vill. Det kommer ge dig fina resultat i början.
Det finns en övningsbank här på kolozzeum som beskriver de flesta övningar i dessa scheman:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Vill du gå ner i vikt är det ett så kallat kaloriunderskott du vill skapa. Din kropp behöver en viss mängd kalorier varje dag för att vara viktstabil. Äter du mer än den siffran går du upp i vikt, äter du mindre, går du ner i vikt.
En mycket bra guide finns här:

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

I övrig angående kosten:
Vad du ska se upp för är att hamna på för mycket kalorier totalt över dagen. Om du sedan gör det via att skippa/minska på brödet, pastan eller att dra ner på mängden fett i kosten är upp till dig och vad du gillar. Proteinintaget SKA vara högt oavsätt hur du gör. Läser du runt lite här på forumet kommer du förstå att det hjälper att bevara muskelmassan och det är A och O för en lyckad diet.

Visst finns det pulver för viktminskning, typ Nutrilett och liknande och de ger effekt om du håller dig till planen. Dock bör det poängteras att detta är en mycket hård diet och kommer leda till fett- såväl som muskelförlust. Det du vill göra är att förlora fett och behålla eller öka muskelmassan. På så sätt ser du bättre ut, inte bara en mindre version av dig själv. Förstår du resonemanget?

Det finns även en blogg som tar upp massor av detta i artikelform som du kan läsa igenom.

http://traningslara.se/

Läs igenom där, läs igenom forumet, var frågvis och kritisk. Lycka till :thumbup:

Sniggel
2010-11-25, 10:06
Du undrar bl a vad för mat du ska undvika samt funderar på att testa att räkna kalorier.
Om du skulle ta och räkna på all mat du äter så kommer du själv förmodligen få en uppenbarelse av vad du ska undvika. Det är ofta så man kommer till insikt om hur mycket energi saker och ting verkligen innehåller.
800 kcal kan vara otroligt mättande om det kommer från en smart komponerad måltid men kan även kännas som en aptitretare om man väljer lättäten mat.
Om jag personligen ska ge nåt extremexempel så kan man jämföra:

1 kycklingfilé (250g)
50g råris
1 broccoli (250g)
2 kokta ägg
20g majonnäs (tog jag med bara för att göra måltiden godare och för att där fanns utrymme :P)
Totalt 800 kcal

och

160g Marabou choklad (800 kcal)

Tänker man på vad man kan få för kalorierna när man vill äta något "skräp" så kan man bli rätt så motiverad att avstå från "skräpet". Man har ofta ingen koll på hur stor skillnaden egentligen är om man inte räknat på kalorier förr.

pedersen1980
2010-11-25, 14:49
Nu ska jag vara lite sådär tråkig.

Vill du inte köra på känn och faktiskt ge de här me träning o kosten en ärlig chans så kommer det krävas en hel del utav dig!
Men belöningen som du får om du sköter dig kan vara mer eller mindre underbar!

Här kommer ett tips från coachen!
Be din mamma ta lite bilder på dig när du poserar lite. Eller pappa, brorsa, syrra eller polare. Jävlar va folk de sitter på detta forum som önskar att dom hade gjort det. (Eller jag iaf :o)

Rawz
2010-11-26, 16:19
Inga andra tips?

MrBoris
2010-11-26, 16:41
Jag brukar alltid säga till min kompis att resultaten kommer inte bara sådär, som nybörjare är det lätt att tro att det här med muskelbygge och viktnergång/magrutor whatever är något som sker på en gång o sen behöver man bara "underhålla". Tyvärr är det inte alltid så enkelt. Och jag skulle vilja säga att de jag känner som fått bäst resultat aldrig ger sig, hur dåligt det än går, och hoppar inte träningar för att de "inte har tid", "orkar inte", "mår lite krassligt" osv. Summa summarum, kontinuerlitet är det viktigaste! eller hur det nu stavas :D

Nykropp
2010-11-26, 17:16
Kul att du vill ta tag i saker och ting!
Vad gäller maten så är det väl lite som sagts innan. Vill du räkna så gör det, om inte annat i början för att se vad som kanske orsakar din viktuppgång.

För egen del så har jag inte börjat räkna än, men lär väl få börja längre fram på min resa kanske.

Jag undviker bröd av alla slag, alkohol samt dricka och sötsaker i övrigt. Plus att jag äter med måttlighet, alltså inte 2-3 portioner vid varje måltid. Det har hjälpt mig att rasa i vikt.

Som sas tidigare, ta kort på dig vid starten nu. Det kommer om inte annat sporra dig när du tycker att inget händer. För förr eller senare kommer du dit att det känns så. Skriv upp mått och gör en träningsdagbok så du svart på vitt kan se ökningar. :)

Du kommer säkert få många fler bra tips här. Jag vill önska dig all lycka på färden och är övertygad om att du kommer komma som vinnare i mål! :)

hidden
2010-11-26, 18:12
Om du vill lära dig mer om styrketräning kan jag rekommendera träningsprogrammet Max-OT.
Väldigt basic, och det förklaras väldigt bra hur man ska göra etc... Men vet dock inte om en nybörjare bör köra så tungt i början? I så fall är det bäst att du kör med lätta vikter så du lär dig rätt teknik innan du försöker dig på t ex tung marklyft.

Bara att skriva in Max-OT i google rutan, gå in på deras sida och registrera dig gratis (kan ej länka, tror det är en webshop) och kolla på hur det ser ut och se om det passar dig. Den här metoden har fått väldigt kritik, jag försöker själv köra efter den fast med lite egna inslag för att göra så att det passar mig bättre.