handdator

Visa fullständig version : Skum i urinen


Hähähä
2010-11-24, 22:10
Någon mer än jag som mer eller mindre alltid har lite skum i urinet?
Kan detta vara orsakat av höga proteinintag?

Har testat förekomsten av protein i urinet med "Albustix" från apoteket och den har visat negativt varje gång jag testat.

Vad kan det annars bero på? :smash:

thefishing
2010-11-24, 22:20
Kopierat från sjukvårdsrådgivningen....

"Äggvita, eller protein som det också kallas, i urinen kan vara ett tecken på att njurarna inte tar hand om proteinet på ett effektivt sätt. Man säger att det är ett läckage av protein i njuren. Detta kan man hitta vid en vanlig urinundersökning. Det gäller då att försöka hitta en orsak till detta. Det finns en rad tillstånd som kan förorsaka protein i urinen. Alla är inte farliga.

Proteinet är en varningssignal som vi respekterar. De övriga sjukdomarna följs och utreds vid behov."


Hela texten:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/article.aspx?a=18696

Hähähä
2010-11-24, 22:21
Ja, men eftersom jag testat proteinhalten så förutsätter jag att det inte är protein vi talar om.

thefishing
2010-11-24, 22:26
Ok, Varför inte gå och testa? så slipper du undra vad det är. Sådana sympton är iallafall någon som jag inte skulle chansa med.

Hähähä
2010-11-24, 22:28
Har riktigt dålig sjukvård på min ort. De vägrar göra några tester eller liknande alls innan man visar riktigt allvarliga symptom, skum i urinet är inget de tar på allvar. Får ringa och tjata igen..

ChrisDEFC
2010-11-24, 23:58
Har riktigt dålig sjukvård på min ort.

Tragiskt att det ska va så, själv har jag en superbra läkare som hjälper till med de problem jag har haft senaste åren. Finns på tok för många oseriösa läkare asså. Kan va värt att be om att få träffa en ny läkare, gå till en annan mottagning alternativt gå till en privatläkare för att få det kollat. Kan ju va värt pengarna (btw så behöver inte privata mottagningar vara dyrare).

Hähähä
2010-11-25, 00:19
Tragiskt att det ska va så, själv har jag en superbra läkare som hjälper till med de problem jag har haft senaste åren. Finns på tok för många oseriösa läkare asså. Kan va värt att be om att få träffa en ny läkare, gå till en annan mottagning alternativt gå till en privatläkare för att få det kollat. Kan ju va värt pengarna (btw så behöver inte privata mottagningar vara dyrare).

Jo det är sant. Känns som de vill spara så mycket pengar som möjligt. Ringer man och frågar något känns det som man mest är till besvär. Privata läkare finns det inte heller gott om i närheten tyvärr, bara läkare med specialinriktning på t ex hud osv.

kalaskonrad
2010-11-25, 07:36
Ser du att det är skum som kommer ut när du pissar eller blir det skum när det väl landat så att säga? Har du tänkt på att det kan vara rester av sån där WC-duck i toan som skummar upp när det tillkommer vätska/lufttryck i hög fart? :D

Seb74
2010-11-25, 08:15
Ser du att det är skum som kommer ut när du pissar eller blir det skum när det väl landat så att säga? Har du tänkt på att det kan vara rester av sån där WC-duck i toan som skummar upp när det tillkommer vätska/lufttryck i hög fart? :D

Om WC-ankan har skummande urin får han väl ringa veterinären istället ;)

rajjan_dammit
2010-11-25, 08:28
om wc-ankan har skummande urin får han väl ringa veterinären istället ;)

Hehe :D

Eddie Vedder
2010-11-25, 10:34
Jo det är sant. Känns som de vill spara så mycket pengar som möjligt. Ringer man och frågar något känns det som man mest är till besvär. Privata läkare finns det inte heller gott om i närheten tyvärr, bara läkare med specialinriktning på t ex hud osv.

Jag har ibland haft den känslan jag också men i efterhand kommer jag på mig själv att jag glömt vissa detaljer och att jag öga mot öga med doktorn aldrig riktigt får fram det jag vill.

I samma sekund som jag befinner mig på vårdcentralen glömmer jag typ symptomen och kan omöjligt få fram det som faktiskt varit värst. Någon sorts akut symptomlindring bara genom att befinna sig inom Vårdcentralens dörrar. Och givetvis kan jag då inte få fram allt. Skitjobbigt.:(

Apos78
2010-11-25, 11:11
Jag har ibland haft den känslan jag också men i efterhand kommer jag på mig själv att jag glömt vissa detaljer och att jag öga mot öga med doktorn aldrig riktigt får fram det jag vill.

I samma sekund som jag befinner mig på vårdcentralen glömmer jag typ symptomen och kan omöjligt få fram det som faktiskt varit värst. Någon sorts akut symptomlindring bara genom att befinna sig inom Vårdcentralens dörrar. Och givetvis kan jag då inte få fram allt. Skitjobbigt.:(

Skriva en....kom-ihåg lapp? Post-It?

Eddie Vedder
2010-11-25, 11:32
Skriva en....kom-ihåg lapp? Post-It?

Ja det är ett bra tips och till och med det har jag gjort. Men får inte ens fram det då. Eftersom det genast känns bättre får jag för mig att helt enkelt hoppa vissa punkter eller förminska det. Jag suger!*cry*

Blodtrycksmätning och puls är ju till exempel vanliga exempel på där folk ibland tenderar att för högre bara för att de är på sjukhus. För mig är det tvärtom, när jag var lite orolig för hjärtmuskelinflammation dunkade hjärtat som satan här hemma men i samma stund som jag blev omhändertagen av en trevlig läkare var både blodtryck och puls lågt.

Det skulle helt klart finnas en vårdcentral dit man bara går och får en kram eller nåt. Gärna billigare än 140 spänn :D

Blev off topic men det är ändå värt att nämna för trådskaparen, man får helt enkelt se till att verkligen tala för sig och kanske förstora upp besvären en aning för att få fram allvaret man upplever.

Apos78
2010-11-25, 11:36
Ja det är ett bra tips och till och med det har jag gjort. Men får inte ens fram det då. Eftersom det genast känns bättre får jag för mig att helt enkelt hoppa vissa punkter eller förminska det. Jag suger!*cry*

Blodtrycksmätning och puls är ju till exempel vanliga exempel på där folk ibland tenderar att för högre bara för att de är på sjukhus. För mig är det tvärtom, när jag var lite orolig för hjärtmuskelinflammation dunkade hjärtat som satan här hemma men i samma stund som jag blev omhändertagen av en trevlig läkare var både blodtryck och puls lågt.

Det skulle helt klart finnas en vårdcentral dit man bara går och får en kram eller nåt. Gärna billigare än 140 spänn :D

Blev off topic men det är ändå värt att nämna för trådskaparen, man får helt enkelt se till att verkligen tala för sig och kanske förstora upp besvären en aning för att få fram allvaret man upplever.

Inte suger du inte. Får ragga en kram av en trevlig sköterska vid nästa besök och sedan gå hem igen :).

robztr14
2010-11-25, 11:38
Jag har också samma problem som Eddie när jag går till vårdcentralen, oavsett smärta/sjukdom. Jag drar gärna ner på smärtan/sjukdomen eftersom det känns som det blir lite bättre så fort jag sätter min fot innan för dörrarna. Jag vet inte vad det kan bero på. På det sättet framställer jag mig själv som en i deras ögon - 'liten fjolla' som klagar över lite smärta :)

Känns lite som om dom tänker 'jaha, han vill bara ha en sjukanmälan så han slipper jobba'

grimfish
2010-11-25, 11:39
Skum i urinen är inget tecken på sjukdom. Det är helt normalt.

Hähähä
2010-11-25, 11:48
Jag har ibland haft den känslan jag också men i efterhand kommer jag på mig själv att jag glömt vissa detaljer och att jag öga mot öga med doktorn aldrig riktigt får fram det jag vill.

I samma sekund som jag befinner mig på vårdcentralen glömmer jag typ symptomen och kan omöjligt få fram det som faktiskt varit värst. Någon sorts akut symptomlindring bara genom att befinna sig inom Vårdcentralens dörrar. Och givetvis kan jag då inte få fram allt. Skitjobbigt.:(

Stämmer bra på mig med, glömmer oftast det viktigaste när man väl är där :(...

Grimfish: Har du någon källa på det? Det jag hittar säger precis tvärtom..

Apos78
2010-11-25, 11:49
Skum i urinen är inget tecken på sjukdom. Det är helt normalt.

Utveckla.

ChrisDEFC
2010-11-25, 23:21
Jag har ibland haft den känslan jag också men i efterhand kommer jag på mig själv att jag glömt vissa detaljer och att jag öga mot öga med doktorn aldrig riktigt får fram det jag vill.

Min tjej sa rakt ut att hon trodde att hon hade streptokocker. Hon hade de typsika symtomen enligt vårdguiden, jag hade streptokocker och hade med stor sannolikhet smittat henne och ändå fick hon inte testa för det då läkaren sa att hon förmodligen inte hade det. HELT JÄVLA SINNES. I sin förtvivlan ringde hon sjukvårdsupplysningen och det va lika frågande som hon, det ringde på egen hand till vårdcentralen och bokade in tjejen på ett sådant test och mycket riktigt hade hon streptokocker och fick sen utskrivet antibiotika för det. Det ska tilläggas att hon även på egen hand ringde vårdcentralen och bad om att få testa för strepto innan hon ringde sjukvårdsupplysningen men blev nekad. Ibland är jag rädd för vart vården är påväg. Kanske någon slug taktik av Alliansen att dra ner så mycket på resurserna så folk ska börja "handla" privat istället. Höj hellre skatten så vi får en rimlig vård igen för nu på slutet har jag hört om allt för mycket "dumsnålhet" inom vården. Är man mer intresserad av att spara pengar än att hjälpa patienterna så har vi sen länge tappat tråden.

Hähähä
2010-11-25, 23:48
Min tjej sa rakt ut att hon trodde att hon hade streptokocker. Hon hade de typsika symtomen enligt vårdguiden, jag hade streptokocker och hade med stor sannolikhet smittat henne och ändå fick hon inte testa för det då läkaren sa att hon förmodligen inte hade det. HELT JÄVLA SINNES. I sin förtvivlan ringde hon sjukvårdsupplysningen och det va lika frågande som hon, det ringde på egen hand till vårdcentralen och bokade in tjejen på ett sådant test och mycket riktigt hade hon streptokocker och fick sen utskrivet antibiotika för det. Det ska tilläggas att hon även på egen hand ringde vårdcentralen och bad om att få testa för strepto innan hon ringde sjukvårdsupplysningen men blev nekad. Ibland är jag rädd för vart vården är påväg. Kanske någon slug taktik av Alliansen att dra ner så mycket på resurserna så folk ska börja "handla" privat istället. Höj hellre skatten så vi får en rimlig vård igen för nu på slutet har jag hört om allt för mycket "dumsnålhet" inom vården. Är man mer intresserad av att spara pengar än att hjälpa patienterna så har vi sen länge tappat tråden.

Ja, det är helt sjukt. Har haft problem som de har avfärdat och det har slutat på akuten för min del, för de inte ville göra några tester. Så min tro till just vårdcentralen känns lite sådär.
För att de ens ska kunna tänka sig att testa njurarna så måste man väl skita ut ena njuren.. :smash:

saab900
2010-11-26, 13:00
Känner igen det där med att man blir frisk inne på värdcentralen :D
Under en period när jag jobbade jäkligt oregelbundna tider och ibland bara fick ett par-tre timmars sömn mådde jag skit med över 100 i vilopuls när jag kollade den själv. Till slut släpade jag mig iväg till VC för att försöka få prova något sömnmedel, och då hade jag helt plötsligt 52 i vilopuls :)

Man sitter och försöker komma ihåg alla symptom man gått och funderat på ett par veckor, men när man sitter mittemot en trevlig och empatisk läkare glömmer man bort allting och kommer på det igen när man kommer hem :smash:

ChrisDEFC
2010-11-26, 14:30
Öj "göbbar", ni MÅSTE börja skriva ner alla symtom. Det gör jag ALLTID när jag ska till läkaren för att va säker på att få med allt och jag har i princip alltid fått skaplig hjälp med mina besvär, inte alltid blivit frisk då men alltid blivit tagen på allvar/testad.

Kischen
2010-11-26, 23:37
Kanske någon slug taktik av Alliansen att dra ner så mycket på resurserna så folk ska börja "handla" privat istället. Höj hellre skatten så vi får en rimlig vård igen för nu på slutet har jag hört om allt för mycket "dumsnålhet" inom vården. Är man mer intresserad av att spara pengar än att hjälpa patienterna så har vi sen länge tappat tråden.


Vilka vann kommunalvalet där du bor? :)

Eddie Vedder
2010-11-27, 07:55
Vilka vann kommunalvalet där du bor? :)

Eftersom det handlar om sjukvård så är det nog mer viktigt vilka som vann i landstinget. ;)

Kischen
2010-11-27, 14:04
Eftersom det handlar om sjukvård så är det nog mer viktigt vilka som vann i landstinget. ;)

Skulle bara kolla så ni var me :D

Gislason
2010-11-27, 15:13
Jag hade alltid massa skum i toaletten när jag körde ketogen diet med högt proteinintag, försvann när jag började äta efter en vanlig makronutrientfördelning igen. Tror inte att det är någon fara.

Hähähä
2010-12-03, 19:43
Märker att urinet skummar mer efter träning. För övrigt så verkar inte skummet bero på protein. Har ingen aning om vad det kan vara..

MrBulk
2010-12-03, 20:41
En annan fråga om urin, om urin luktar grillad kykling fast man inte ätit nåt kryddat kött överhuvudtaget på flera dagar, nån som vet varför det kan göra det?

Fabritzio
2010-12-03, 20:53
För mig känns det som att urin som "legat länge" skummar mer..

Seb74
2010-12-04, 08:00
En annan fråga om urin, om urin luktar grillad kykling fast man inte ätit nåt kryddat kött överhuvudtaget på flera dagar, nån som vet varför det kan göra det?

Haha, fan vilket skönt mysterium :D