handdator

Visa fullständig version : 0-kcal diet - Hur skadligt?


Palmen
2010-11-24, 17:48
Jag vill först bara tillägga att detta är min första post och att jag inte tänker genomföra det här själv. Så moralpredikningar undanbedes.

Nu till min fråga; Hur skadligt är det egentligen att långsiktigt köra på en 0-kcal diet (alltså fasta) under en längre period, kombinerat med träning? Vad tar kroppen för sorts skador av sånna här extrema dieter?

Säg att man har 20 kg övervikt, och därmed ett utgångsläge att kunna bränna en hel del utan att svälta ihjäl. Vi talar här om en lönnfetma med bukfett, men perfekt hälsa i övrigt, bra hjärta, och en någolunda otränad kropp. Fläsket hänger över byxlinningen och man är något överviktig, och kan kategoriseras som "fet".

Hur blir det då om man disciplinerat övervinner sitt psyke och går på en 0-kcal diet 4 veckor i rad? Detta inkluderat med att man styrketränar, går promenader, joggar, dansar, sportar, etc, varje dag.

Berätta för mig som är totalt okunnig om träning, vad en sån här person som utövar en extremdiet av det här slaget kommer drabbas av för symptom, sjukdomar, skador, etc.

Denniss
2010-11-24, 17:51
Du dör?

Eddie Vedder
2010-11-24, 17:54
Det kommer en punkt där man dör av proteinbrist. Förutsatt att man dricker förstås, dricker man inte ens dör man av det först.

Men människans kropp är sanslöst motståndskraftig mot extrema situationer så det tar säkert en tid.

Fjällbrynt
2010-11-24, 17:56
Känns som om du borde tänka lite mer långsiktigt och dra ner ditt nuvarande kcal-intag men inte så långt som till noll...

Palmen
2010-11-24, 17:57
Det kommer en punkt där man dör av proteinbrist. Förutsatt att man dricker förstås, dricker man inte ens dör du av det först.

Men människans kropp är sanslöst motståndskraftig mot extrema situationer så det tar säkert en tid.

Bra svar. Jag misstänkte att proteinbristen skulle vara det största problemet. Ja, drycker tog jag med i beräkningen, skulle ha skrivit det också, ändrar till texten nu. ;) Visst är det väl så att när musklerna brutits ner börjar kroppen bryta ner organen i form av hjärta, lever och njurar? Eller är jag helt ute och cyklar här?


Känns som om du borde tänka lite mer långsiktigt och dra ner ditt nuvarande kcal-intag men inte så långt som till noll...

Om du läste det fetmarkerade så såg du att jag inte tänkte genomföra en sånhär dåraktig diet själv. Anledningen till min undran är att jag ofta ser sådanna svar i forumet som du nyss angav, att man anmärker på att det "inte är så bra" med 0 kcal, eller för den delen - låga kcal, och jag vill därför veta rent praktiskt hur långt man egentligen kan gå, och varför det anses vara så skadligt.

young_george
2010-11-24, 17:58
Var en kille som bloggade under tiden han svält sig själv under en månad. Det gick relativt bra. Dock hade han väldigt begränsad energi till att idrotta, blev lite simning och promenader. Att leva ett aktivt liv och samtidigt svälta sig själv är oerhört påfrestande.

Vitamin och mineralbrist, brist på essensiella fetter e.t.c kommer givetvis påverka beroende på längden av svälten. Permanenta förändringar i metabolismen kan vara att vänta. Sannolikt betydligt mer skade- och sjukdomsbenägen.

Stoltz
2010-11-24, 17:58
jag inte tänker genomföra det här själv.

Känns som om du borde tänka lite mer långsiktigt och dra ner ditt nuvarande kcal-intag men inte så långt som till noll...

...

Kortfattat. Du dör till slut. Och döden är ju troligtvis evig. Så långsiktig är ju dieten, det är en sak som är säker.

Joe Hardgainer
2010-11-24, 18:00
Organskador, hormonella rubbingar, förlust av benvävnad,yrsel, försämrad cirkulation, sömnproblem o.s.v

U name it

Cerberus
2010-11-24, 18:02
diet? anorexi heter det ju.

att köra en eller två dagars fasta i veckan(som förespråkas i Eat Stop Eat) tror jag kan funka men att sluta äta är bara korkat.

Erkserks
2010-11-24, 18:03
...

Kortfattat. Du dör till slut. Och döden är ju troligtvis evig. Så långsiktig är ju dieten, det är en sak som är säker.

Du dör till slut vilken diet du än äter efter.

TS frågade om 4 veckor så du kan ju börja att begräna din post till det.

young_george
2010-11-24, 18:03
diet? anorexi heter det ju.

att köra en eller två dagars fasta i veckan(som förespråkas i Eat Stop Eat) tror jag kan funka men att sluta äta är bara korkat.

Nej, det är inte anorexi att sluta äta under en viss tidsperiod. Finns många som gjort det av många olika anledningar, t.ex. i protester.

Eddie Vedder
2010-11-24, 18:03
Visst är det väl så att när musklerna brutits ner börjar kroppen bryta ner organen i form av hjärta, lever och njurar? Eller är jag helt ute och cyklar här?

Ja men frågan är vad som inträder först. Att det där ens ska hinna ske kräver ju dock sin tid. Att dö från brist på EAA vet jag inte hur lång tid det tar.

Palmen
2010-11-24, 18:12
För att inte förvirra någon här lägger jag till info om vad man FÅR stoppa i sig under denna 0-kcal diet:


Obegränsat med vatten.
Högst 2 multivitamintabletter
C-vitamintablett
Kalcium-tablett

Det kanske går upp mot en 30-kcal där, men det lär väl knappast göra någon skillnad, förutom att det inte riktigt är en 0-kcal diet längre.. :D

Eddie Vedder
2010-11-24, 18:15
För att inte förvirra någon här lägger jag till info om vad man FÅR stoppa i sig under denna 0-kcal diet:


Obegränsat med vatten.
Högst 2 multivitamintabletter
C-vitamintablett
Kalcium-tablett

Det kanske går upp mot en 30-kcal där, men det lär väl knappast göra någon skillnad, förutom att det inte riktigt är en 0-kcal diet längre.. :D

Det verkar mer och mer som om du faktiskt funderar att genomföra det. Särskilt med tanke på att du skapat användaren bara för att ställa frågan men ändå förefaller väldigt bekant med "forumspråk".

Palmen
2010-11-24, 18:20
Det verkar mer och mer som om du faktiskt funderar att genomföra det. Särskilt med tanke på att du skapat användaren bara för att ställa frågan men ändå förefaller väldigt bekant med "forumspråk".

Det stämmer. Jag är medlem på andra forum, och har skapat tråden för att inte outa mig själv. Men något annat konto här har jag inte.

Men nej, jag tänker inte utsätta mig själv för några som helst risker, och en sån här "diet" skulle jag aldrig få för mig att prova på. Jag är inte överviktig, men inte heller vältränad. Jag skulle nog se mig som en liten fjunis. ;)

Däremot tycker jag det här är intressant, eftersom det finns så mycket missuppfattningar om ämnet, hur man går ner i vikt, vad man bör undvika och varför, etc. Men nog med OffTopic nu..

Stoltz
2010-11-24, 18:30
Du dör till slut vilken diet du än äter efter.

TS frågade om 4 veckor så du kan ju börja att begräna din post till det.

Jo, men om man styrketränar, går promenader, joggar, dansar, sportar, etc, varje dag under en fyra veckors period utan intag av några kalorier alls... Ja, vet du, jag tror faktiskt man dör då.

Sen kommer andra variabler in, som Eddie nämnde, dvs om man dricker, etc.

mikaelj
2010-11-24, 18:46
* http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast
* Rapid Fat Loss Handbook av Lyle McDonald.

hejhopp79
2010-11-24, 18:52
Hur blir det då om man disciplinerat övervinner sitt psyke och går på en 0-kcal diet 4 veckor i rad? Detta inkluderat med att man styrketränar, går promenader, joggar, dansar, sportar, etc, varje dag.


Disciplinerat övervinner sitt psyke och inte äter ett skit på 4 veckor? Good fucking luck. Starkt psyke i all ära men jag tror knappt någon skulle klara det om det finns mat att tillgå.

Dessutom lär du dö. På riktigt. Sämsta idéen jag hört på länge.

Fast nu kommer väl snart någon inbiten PF:are och drämmer till med "inga problem lulz. Jag har kört utan mat i 8 månader, blir knappt hungrig". ;)

ChrisDEFC
2010-11-24, 19:04
Jag kan vara ute och cykla nu men såg en dokumentär (tror det va svt - engelsk dokumentär om övervikt) där en kraftigt överviktig man tappade en stor mängd av sin övervikt genom att köra på en liknande diet. Han åt ingen föda alls och höll på i 10månader, det som jag inte riktigt kommer ihåg är vad han fick i sig, har för mig det va någon form av näringsdryck (dock inte i stil med måltidsersättning eller så utan mer det nödvändigaste i vitamin och mineralväg). De sa upprepade gånger att han levt på vatten och sitt tidigare lagrade fett. De varnade också för att genomföra detta och de pratade på hur länge man skulle överleva och de hade någon tabell för hur mycket övervikt man hade och hur länge man kunde klara sig på den mängden fet/"energi" och en normalviktig person skulle klara sig runt 1-2veckor har jag för mig. Men va som sagt ett tag sen jag såg denna och kommer inte ihåg namnet på dokumentären men om någon har denna eller vet namnet på den så är jag sugen på att se den igen, såg inte hela förra gången. Kan det va så som jag skriver (och har i minne att jag sett) eller missuppfatta jag någonting i dokumentären?

spoon
2010-11-24, 19:05
Fast nu kommer väl snart någon inbiten PF:are och drämmer till med "inga problem lulz. Jag har kört utan mat i 8 månader, blir knappt hungrig". ;)


:laugh:

Edit: Cris Det var inte "why thin peaple are not fat" ?

Kischen
2010-11-24, 19:14
:laugh:

Edit: Cris Det var inte "why thin peaple are not fat" ?

Nej, säger sig självt av titeln också ;)

ChrisDEFC
2010-11-24, 19:22
:laugh:

Edit: Cris Det var inte "why thin peaple are not fat" ?

Inte alls omöjligt, ska se om jag hittar den nånstans. Har för mig att jag sett en dokumentär med det namnet ungefär i den vevan.

Hitta den här inte säker på att det är den men här är länken: http://topdocumentaryfilms.com/why-are-thin-people-not-fat/

Eddie Vedder
2010-11-24, 19:31
:laugh:

Edit: Cris Det var inte "why thin peaple are not fat" ?

Jo det är den, en engelsk dokumentär:

http://topdocumentaryfilms.com/why-are-thin-people-not-fat/

Det där exprimentet med en extremt feta personen är jag tveksam till.

EDIT: Cris hann före.

Landström
2010-11-24, 19:32
En av de kändaste fallen av hungerstrejk utfördes 1981 av IRA-medlemmen Bobby Sands.

Han överlevde i drygt två månader utan mat. På den 65:e dagen gav kroppen upp. Mig veterligen var han normalviktig när hungerstrejken inleddes.

DDDaniel
2010-11-24, 20:27
Bara av att läsa hur utförligt/detaljerat hela din tankeprocess kring ämnet verkar vara, gör din vädjan om en objektiv diskussion ganska svårsmält, då iaf jag, misstänker att det är dej själv det handlar om. Tänker på de detaljer du nämner såsom "Fläsket hänger över byxlinningen", disciplinerat vinna över sitt psyke, de 30 kalorierna i vitaminväg samt att du inte vill outa dej själv. Nu är jag iofs väldigt OT men kunde inte hålla mej D:

stevebc
2010-11-24, 20:30
En av de kändaste fallen av hungerstrejk utfördes 1981 av IRA-medlemmen Bobby Sands.

Han överlevde i drygt två månader utan mat. På den 65:e dagen gav kroppen upp. Mig veterligen var han normalviktig när hungerstrejken inleddes.Det är ju inget mot den där indiern som har levt på solljus i några årtionden nu ;)

A.Steinbach
2010-11-24, 20:50
Har man tillgång till vatten och eventuellt något vitamin/mineraltillskott så är kroppsfettmängden avgörande för hur länge man överlever utan energi.

There is ample evidence to support the first postulate of the model; that obesity increases survival time during starvation uncomplicated by disease. For example, obesity in both mice and humans can prolong survival time several-fold (Table 3). The remarkable obese subject studied by STUART and FLEMING (1973) had an initial body weight of 207 kg, but after successfully starving for 382 days (no energy intake) he achieved a final weight of 81.6 kg and entered the Guinness Book of Records as the subject undergoing the longest 'total' fast. In 1966, THOMSON and his colleagues (Table 2) reported two other obese subjects who fasted 200-300 days, and several other authors have reported fasts in obese subjects which lasted between 100-200 days. In contrast, the reported survival time in lean subjects is less than 80 days. Nine of the 10 Northern Ireland festers (members of the Independent Republican Army), who died of starvation between May and August 1981, survived between 57-73 days (these results have been compiled from various newspaper reports). The remaining subject died after only 45 days of starvation but he had a prior gunshot wound, emphasising the important interaction between injury and starvation.
http://unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E12.HTM

Eddie Vedder
2010-11-24, 21:06
Det där exprimentet med en extremt feta personen är jag tveksam till.


Har man tillgång till vatten och eventuellt något vitamin/mineraltillskott så är kroppsfettmängden avgörande för hur länge man överlever utan energi.

http://unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E12.HTM

Kollade upp referensen och det verkar vara den här:

http://pmj.bmj.com/content/49/569/203.full.pdf

Och efter att jag har läst är jag ännu mer tveksam. ;)

Initially, the patient was treated in hospital
but for the greater part of the time he was allowed
home, attending regularly as an out-patient for
check-up.

Apos78
2010-11-24, 21:31
Kollade upp referensen och det verkar vara den här:

http://pmj.bmj.com/content/49/569/203.full.pdf

Och efter att jag har läst är jag ännu mer tveksam. ;)

Jadu. en dagvårdspatient kanske inte är det mest säkra att göra bedömningen efter. Har inte läst studien men compliance kan vara precis vad som helst - 100% eller 0%.

Jag tror att proteinet blir problemet.

A.Steinbach
2010-11-24, 22:00
Kollade upp referensen och det verkar vara den här:

http://pmj.bmj.com/content/49/569/203.full.pdf

Och efter att jag har läst är jag ännu mer tveksam. ;)

Självklart lär han ha ätit då men fettmassan är ju fortfarande avgörande för hur länge man överlever.

Landström
2010-11-25, 07:34
Det är ju inget mot den där indiern som har levt på solljus i några årtionden nu ;)

De inledde kanske sin matvägran samtidigt men Bobby den stackarn satt ju inlåst så han fick ju inte ta del av solljuset. Där ser man hur viktigt solljuset är. :cool:

fettmassan är ju fortfarande avgörande för hur länge man överlever.

Det är i vår "moderna" värld vi dyrkar fettsnåla kroppar. Men egentligen är ju dessa kroppar inte speciellt funktionella. Snarare tvärtom då de är extremt känsliga för motiga tider. *slap*

Apos78
2010-11-25, 10:22
Självklart lär han ha ätit då men fettmassan är ju fortfarande avgörande för hur länge man överlever.

Har han ätit så blir inte fettmassan ensamt avgörande för överlevnaden. Om han hemma såg till att få i sig en del proteinmat så blir skillnaden stor för hur mycket stryk kroppen tar. Fettmassan erbjuder energi i mängder nog att överleva väldigt länge men klarar inte att ensam bistå med det som krävs för att hålla kroppens system igång.

En smal person som under fasta tillhandahåller aminosyror i tillräcklig mängd kommer att leva längre en en riktigt fet person som inte får i sig något protein alls. Oavsett om dennes fettmassa innehåller tiofalt med energi sett till den tunna individens.

Eddie Vedder
2010-11-25, 10:26
Självklart lär han ha ätit då men fettmassan är ju fortfarande avgörande för hur länge man överlever.

Ja absolut. Men det framgår inte i dokumentären och jag vet att många reagerat just på det där. Exempelvis ChrisDEFC i den här tråden.

Det är lite dåligt att de inte förtydligar det där mer tycker jag, i övrigt är ju dokumentären seriös och bra. :)

A.Steinbach
2010-11-26, 21:31
Har han ätit så blir inte fettmassan ensamt avgörande för överlevnaden. Om han hemma såg till att få i sig en del proteinmat så blir skillnaden stor för hur mycket stryk kroppen tar. Fettmassan erbjuder energi i mängder nog att överleva väldigt länge men klarar inte att ensam bistå med det som krävs för att hålla kroppens system igång.

Ok skulle kanske skrivit att fettmassan är avgörande för hur länge man överlever alla andra variabler likvärdiga.

Visst kommer kroppen ta mindre stryk om man får i sig protein under fastan men det som kommer att hända är ju i stort bara att muskelmassa/organ sparas längre jämfört med en som bara får i sig vatten/vitaminer/mineraler.

Kroppen omsätter ju flera hundra gram/protein per dag så aminosyror kommer att finnas tillgängliga för funktioner där de behövs från nedbrutet protein från t ex muskelmassa, som ej prioriters under dessa förhållande. Personen hade en vikt på 207kg vid start så där lär ju även funnits en del protein i form av muskelmassa på den vikten och räknar man med en förlust på 4g kväve per dag den första halvan (190 dagar ) vilket ger 25g protein per dag och 2,4g kväve per dag den resterande halvan (så låga förluster har uppmätts under längre fasta) vilket ger totalt 7,6kg förlust av kroppsprotein. Det borde man klara av att förlora på den vikten.

En smal person som under fasta tillhandahåller aminosyror i tillräcklig mängd kommer att leva längre en en riktigt fet person som inte får i sig något protein alls. Oavsett om dennes fettmassa innehåller tiofalt med energi sett till den tunna individens.

Är inte helt hundra på det faktiskt.

Vad menas med att tillhandahålla aminosyror i tillräcklig mängd? Bara tillräckligt för att täcka kväveforlusterna alltså runt 25g protein per dag (drygt 100kcal)?

Personen kommer ju fortfarande förlora fetmassa i samma takt bara det att mer kroppseget protein sparas pga det intagna proteinet.

Ser man till de IRA medlemmarna som antogs vara normalviktiga vid start för deras fasta och som dog efter 57-73 dagar så tror jag inte 25 g protein per dag hade hjälpt dom att överleva ytterligare 40-60 dagar längre så dom kommit upp till 117 dagar som en överviktig kvinna fastade under kontrollerade former på en metabolic ward med tanke på deras låga kroppsfettnivå som räknats ut vid tiden för deras död. Det hade helt enkelt inte funnits något fett kvar i deras kroppar.

Utdrag från ovan nämnda studier.

Several insights can be obtained, despite the obligate, approximate nature of our calculations. First, the maximum limit of total fasting in an otherwise healthy, nonobese, 25-year old man is about 60 days. Second, the notion that it is the loss of a large portion of total-body protein that results in death is not supported by our calculations. Death occurred when approximately 19% of body protein and about 70% to 94% of body fat stores were exhausted. Thus, either the critical level of protein loss is lower than the conventionally cited value or the role of depletion of fat stores requires more emphasis. In favor of the latter notion is the observation in fasted lean mice that death occurs when body fat stores are depleted and before the critical protein mass has been compromised whereas in obese mice survival is dramatically prolonged. The same principle applies to obese human beings. The mechanism by which a limitation in fat supply could lead to death is speculative but may involve inadequate fatty acid supply to support the energy cost of hepatic gluconeogenesis. This restriction could lead to limited glucose supply to obligate glucose-consuming organs, despite adequate supplies of gluconeogenic substrates. Such a mechanism occurs in prolonged fasting of neonatal rats.
Survival During Fasting May Depend on Fat as Well as Protein Stores
JAMA 1982;248:2306-2307

Eleven obese patients were hospitalized on a metabolic-balance ward. All but one of the individuals were male. Ages ranged from 32 to 71 years, and the weights, from 240 to 450 pounds (108 to 204.1 kg). A variety of clinical conditions was represented among the patients (Table 1). The period of total starvation ranged from 12 days to a maximum of 117 days. The patients were permitted to drink tap water ad libitum. Multivitamins were given orally each day. These contained 5,000 units of vitamin A, 400 units of vitamin D, 2 mg of thiamin hydrochloride, 3 mg of riboflavin, 75 mg of ascorbic acid, and 20 mg of nicotinamide. No mineral supplements were administered. Activity was not restricted.
The greatest net loss in a single continuous period of starvation was observed in the only female included in this group. She lost 116 pounds (52.6 kg) in 117 days of fasting.
There seems to be a possibility that, in some patients, the body's demand for protein was fulfilled in part by catabolism of marrow and blood cells, as well as from other sources such as muscle, bone, and inner organs
Prolonged Starvation as Treatment for Severe Obesity
JAMA, Jan 11, 1964

En annan sak som delvis är relevant för ämnet är ju också att smala har en högre proteinoxidation jämfört med en fet person vid fasta/svält vilket gör att det krävs ytterligare protein för en smal person jämfört med en fet person för att inte förlora kroppsprotein.

Our paper (1), which dealt exclusively with total starvation (no energy), probably summarized most of the world literature on the pattern of energy derived from protein oxidation (p ratio (5), which is an approximate index of the composition of weight loss during prolonged starvation). It included classic starvation studies such as those of Benedict, as well as others undertaken in Japan, the United States, and various European countries. The evidence provides overwhelming support for the notion that during prolonged starvation the p ratio is greater in lean than obese subjects (3- to 4-fold difference). During prolonged starvation lean subjects not only derive a greater proportion of their energy expenditure from protein oxidation compared to obese subjects, they may also show (and frequently do show (1, 6)) a higher absolute rate of protein oxidation, which is indicated by higher rates of total nitrogen excretion. These observations in humans are reiterated in other species with various degrees of adiposity (6, 7). If during prolonged total starvation obese subjects or animals derived the same proportion of energy from protein oxidation as lean subjects or animals, they would die with most of their energy stores in situ.
Letter to the Editor
Obesity Research (2000) 8, 541–542; doi: 10.1038/oby.2000.69

Följande studie skulle vara intressant att veta om personerna uppehölls på en metabolic ward under fastan som med kvinnan som fastade i 117 dagar ovan nämnda studie.

Treatment of obesity by total fasting for up to 249 days.
Lancet 1966, 992–996.

A.Steinbach
2010-11-26, 21:33
Ja absolut. Men det framgår inte i dokumentären och jag vet att många reagerat just på det där. Exempelvis ChrisDEFC i den här tråden.

Det är lite dåligt att de inte förtydligar det där mer tycker jag, i övrigt är ju dokumentären seriös och bra. :)

Har inte sett dokumentären. Var mest bara ett konstaterande gällande fettmassans roll gällande överlevnad.

Anders The Peak
2010-11-26, 22:25
Svältmetabolism (http://www.uppsalamedicin.se/anteckningar/lak/pdf/malbeskrivning_uu_lak_cbb3_biokemi_05_svaltmetabol ism.pdf)