handdator

Visa fullständig version : Bulk eller deff? / kostråd hjälp


patheuz
2010-11-24, 17:08
Hej!

Skulle behöva endel tips om hur jag ska gå till väga med min träning & kost!

vikt: 81kg
längd: 177cm
ålder: 22

Bakgrund: spelat innebandy, fotboll & hockey aktivt i ca 8år, slutade när jag var 16.

Träning: Kör varrierande helkropps pass på gym + ca 30 min(4-5km) cardio innan varje styrkepass, tränar 3-4 ggr / vecka. kör inte efter nåt schema utan kör tex, motionscyckel / motionsband 30min + ett rejält ben pass.

Mål: Att bli nöjd med min kropp & lägga på mig bra mycket mer muskler!

Övrigt: Har haft uppehåll från träning i ca 5år & har kommit igång igen för ca 3 månader sedan. Så relativt nybörjare på gymet fortf.

I dagsläget skulle jag nog kunna gå ner ca 4-7kg i fett till för att det skulle se bra ut, starde på ca 87kg tror jag, hade en skaplig kulmage i början :p

Nu till frågorna ...

1. Har investerat proteintillskott(whey 80) & kreatin men är nog osäker på om ja ska börja med det när ja fortförande känner att ja vill tappa mera underhuds fett?

2. Ska ja fortsätta med mina motionspass innan styrke passen lr lägge det på olika dagar?

3. Ska ja bara fokusera på att deffa för att tappa fett lr ska ja köra på som jag gör på gymmet?

4. Har dragit ner rejält på kolhydraterna senaste månaderna(tex. 1/ingen potatis istället för 3 till fisken), ska jag fortsätta med det lr ska ja börja stoppa i mig mer kolhydrater igen?
Äter nyttigt, mycke sallad / fisk / kött osv..


Hoppas jag får någon hjälp/råd till min träning!

Tack på förhand!

young_george
2010-11-24, 17:12
1. Har investerat proteintillskott(whey 80) & kreatin men är nog osäker på om ja ska börja med det när ja fortförande känner att ja vill tappa mera underhuds fett?

Det är inga problem att äta proteintillskott och kreatin, och smatidigt gå ner i vikt. Om det något kommer det hjälpa. Var dock medveten att kreatin kommer öka din vattenvikt och därmed din totala kroppsvikt.


2. Ska ja fortsätta med mina motionspass innan styrke passen lr lägge det på olika dagar?

Att lägga passen på olika dagar minskar påverkan från konditionspasset på muskeluppbyggnaden.
Lägg dom hur du vill, det finns inga måsten, men ha ovanstående i åtanke.


3. Ska ja bara fokusera på att deffa för att tappa fett lr ska ja köra på som jag gör på gymmet?

Fokusera på att träna hår och successivt öka dina arbetsvikter. Detta kommer på sikt sannolikt resultera i ökad muskelmassa och minskat kroppsfett.


4. Har dragit ner rejält på kolhydraterna senaste månaderna(tex. 1/ingen potatis istället för 3 till fisken), ska jag fortsätta med det lr ska ja börja stoppa i mig mer kolhydrater igen?
Äter nyttigt, mycke sallad / fisk / kött osv..

Ät som du vill. Det finns inga måsten här. Vissa fungerar bra med en hög del kolhydrater, andra klarar sig bra helt utan kolhydrater.
Mycket grönt och proteinrik mat är en bra grund för muskelbygge.

patheuz
2010-11-24, 17:42
Tack & bock för svaren young_george ;)

patheuz
2010-11-25, 08:42
Mer svar/tips tack :D

johanhej
2010-11-25, 09:13
Tyckte young sammanfattade det bra. Vill du deffa lite innan du börjar uppbyggnad så är det inte fel. Utan någon nämnvärd massa muskler så är 81 kg på 177 cm en del. Kör hårt!

kavelman
2010-12-05, 21:13
Lånar tråden lite:

Jag är i samma situation som TS, skulle nog kunna droppa 2-3kg innan jag är nöjd med hur min kropp ser ut men samtidigt vill jag öka mycket mer i muskelvolym.
Är det någon idé att deffa bort de kilona för att sen äta en mer kolhydratrik kost blandat med träning för att på så sätt inte öka i fett utan endast i muskelvolym eller tycker ni att jag bör äta som vanligt och låta träningen göra jobbet?

Känns som en dum fråga när alternativ två låter som en mer sund inställning men tror det kommer att bli svårt att få bort den där sista biten underhudsfett...