handdator

Visa fullständig version : Golfarmbåge


Fitnesstjej
2010-11-24, 11:14
I somras var jag hos sjukgymnasten efter att ha haft ont längs med benet (ulna) i underarmarna i tre, fyra månader från bicepsträning. Hon trodde det var benhinneinflammation, samt så kände hon lite på insidan av mina armbågar där jag var lite öm (inget som jag hade tänkt på själv innan). Hon påstod att jag hade "inslag av golfarmbåge". Hur som helt, har vilat från bicepsträning i fyra månader. Känner mig fortfarande lite lite öm vid ganska hårt tryck på området. Kan även kännas lite obehag om jag försöker mig på bicepsträning, så det vågar jag inte börja med än. Men hur går man vidare efter vila? Ifall det har blivit en så kallad tendinos, hur vet man det? Ska jag träna exentriskt? Är förresten triceps- och axelträning okej, alltså det belastar väl inte insidan av armbågen? Jag har nämligen kört det under denna period.

Tack på förhand!

Fitnesstjej
2010-11-24, 11:37
excentriskt*

Joe Hardgainer
2010-11-24, 11:44
Ifall det nu är medial epicondylit som är fallet så är excentrisk träning och töjning att föredra. Dock tycker jag att du ska avstå ifall du känner att smärtan hindrar dig från att utföra rörelserna korrekt.

Annars kan ju en längre vila av området (8-13) månader, göra att det spontanläker. (Forsberg A, Stoltz J. 2004)

Fitnesstjej
2010-11-24, 11:55
Ifall det nu är medial epicondylit som är fallet så är excentrisk träning och töjning att föredra. Dock tycker jag att du ska avstå ifall du känner att smärtan hindrar dig från att utföra rörelserna korrekt.

Annars kan ju en längre vila av området (8-13) månader, göra att det spontanläker. (Forsberg A, Stoltz J. 2004)

Okej, jag ska testa det! Tack!

Dum fråga kanske, men triceps- och axelträning belastar väl inte området?