handdator

Visa fullständig version : Bodybuildning vs body fitness

Tunroth
2010-11-24, 08:27
Har suttit och funderat på vad som egentligen är skillnaden?

Vad är det för träningsupplägg, kostupplägg, deffupplägg, tävlandet osv.

Vad jag har läst i olika tidningar, så ser det ut som dem tränar typ likandant.
Men, den ena är stor & muskulös, medans den andra är "nätt" och muskulös.

Sen läste jag även att några tävlar i bodybuildning OCH bodyfitness, men hur kan dem lägga om från att vara stora, till att bli lite mindre?

Eller är jag helt ute och snurrar nu?

Jag älskar styrketräning, och lyfter gärna ganska tungt. Vill gärna fortsätta med detta.
Men att växa till den storleken som bodybuilder, är inget jag är sugen på.
Vad kan man göra för att motverka det?

raQblad
2010-11-24, 08:42
Body Fitness ær en gren før kvinnor och damer. De ska inte vara speciellt muskulært stora (i førhållande till Bodybuilding) och inte før definierade. De ska inneha en feminin och atletisk fysik.

"Dette skal taes med i vurderingen:

•Det totale atletiske utseendet
•Skjønnhet (hår og ansikt)
•Helhetlig utvikling av muskulatur
•Proposjoner og symmetri
•Hud og hudtone
•Scenepresentasjon (utstråling, posering, gange og trygghet på scenen)"

Bodybuilding handlar om att vara så muskulært stor, symmetrisk och definierad som møjligt.

Hær står en del regler och definitioner: http://nkf-ifbb.no/regler.html
På norska dock. Finns sækert en svensk version på SKKF.

På fråga nummer två; Oroa dig inte. Att stælla upp i Body Fitness kræver en del muskler det också. Att bli bodybuilder-stor tar en god stund, och oftast en del olagliga hjælpmedel.

Sniggel
2010-11-24, 08:52
Så här står det på ibbs hemsida

Bodybuilding
In women bodybuilding less attention is paid to muscle hardness, details and definition. ...jämfört med männens klass... More emphasis is placed on general view of the physique, muscle shape, bodyfat level (adequately low for women, not so low like in men bodybuilding) and attractive individual stage presentation.

Bodyfitness
Bodyfitness has been implemented by the IFBB in 2002 to give a chance to compete for wide group of shapely women without the routine rounds, just the physique ones. This formula has proved to be useful and the number of participating competitors increases each year; however it is still discussed how to create them the possibility to show their figure in motion. Currently, there are three rounds of quarter turns, but in different attires. In Round 1 all competitors must wear black bikini and black classic stiletto shoes. In Round 2 they change the attire to the one-piece swimsuit of their own choice and classic stiletto pump of any color.

In Round 3 optional bikini suit and high-heels may be worn. In all rounds judges should assess the overall athletic appearance of the physique, taking into account symmetrically developed figure, muscle tone and shape with a small amount of body fat, as well as the hair and facial beauty and individual style of presentation, including personal confidence, poise and grace. This sport discipline is widely open for all well-shaped women working out in the fitness centers and following the healthy sport diet. And they take the advantage of it! Like in fitness, three subscores from all rounds are added to reach the final total and places. There are four body height categories: 158 cm, 163 cm, 168 cm and over 168 cm.