handdator

Visa fullständig version : Hur förändra min mat till det bättre?


Livebytobbe
2010-11-24, 02:19
Det här brukar jag äta på dagarna.

Frukost
Icas müsli Crunch med Äppel och kanel.
Vaniljyoghurt
Två skivor grovt bröd med ost/skinka alt. kalkon/keso/citronpeppar.

Mellanmål
Ingenting eller en frukt

Lunch
Som en frukost alt. ris/pasta/quinoa/nudlar med kyckling/fläskfilé/lax/köttfärs.
Grönsaker.

Mellanmål
Ingenting eller ägg, frukt.

Middag
Ris/pasta/quinoa/nudlar med kyckling/fläskfilé/lax/köttfärs.
Grönsaker.

Kvällsfika
Varm choklad, två skivor grovt bröd, banan.

Här kan ni se hur jag tränar - http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=156979

petson
2010-11-24, 07:19
Det beror på vad du vill förändra? Gå ner i vikt, bli av med fett? Gå upp i vikt, bygga mer muskler? Ligga kvar på samma vikt men få i dig mer näring ?

Tacos
2010-11-24, 10:48
Icas musli crunch till frukost och lunch är i mina ögon ingen vidare måltid.
Är väl i praktiken bara krossade kakor.

Men som sagt, det beror väl lite på vad du vill uppnå?

Livebytobbe
2010-11-24, 12:36
Det beror på vad du vill förändra? Gå ner i vikt, bli av med fett? Gå upp i vikt, bygga mer muskler? Ligga kvar på samma vikt men få i dig mer näring ?

Jag är nöjd med min vikt men jag skulle vilja förbränna lite underhudsfett och även bygga mer muskler.

young_george
2010-11-24, 13:09
Vill du bygga muskler kan du börja med att träna hela din kropp. Tung styrketräning är det som bygger muskler, och inte några mindre förändringar i maten.

Fredrik_S
2010-11-24, 14:10
Både frukost kvällsmat och lunchen ibland består till minst 50% av socker. Frukosten är identisk med att äta ett paket kakor och dricka mjölk med mycket socker tillsatt. Och till det två mackor Nu står det inget om mängden kött/ost men gissar att det är i form av små skivor från sharken.

Jag skulle hellre skippat frukosten helt eller tagit något med mestadels protein än denna sockerbomb.


För att få mer muskler måste du äta mycket protein och träna ofta och framförallt regelbundet.
För att bli av med fett är det ett bra tips att begränsa sitt sockerintag då det inte tillför mycket mer än tom energi. Det är även smart att öka sitt proteinintag vid fettminskning för att behålla muskler...
Även om det viktigaste är ett begränsat totalt energiintag.

Sniggel
2010-11-24, 14:31
Jag är nöjd med min vikt men jag skulle vilja förbränna lite underhudsfett och även bygga mer muskler.

Jag lutar åt det Fredrik_S säger. Mindre socker och mer protein.

Exempel på vad du kan ändra:

Frukost (var ganska mycket socker i denna)
Müslisort utan tillsatt socker och så lite torkad frukt som möjligt
Filmjölk (ej smaksatt)
En eller två skivor grovt bröd (Försök hitta en som är "osockrad" t ex pumpernickel) med ost/skinka alt. kalkon/keso/citronpeppar (dubbla mängden pålägg mot tidigare).

Mellanmål
Ingenting eller en proteindrink + frukt

Kvällsfika
Varmt té, en eller två skivor grovt bröd (osockrad, lingongrova är ett exempel på ett bröd med mycket socker i) med ost (dubbla mängden och om du vill, ta en fettsnål ost), banan.

Till lunch och middag, ät extra mycket av kött/fisk/fågel

Fredrik_S
2010-11-24, 17:38
Jag håller exakt med den snigger skriver.. tänkte på liknande förslag men skrev dom inte pga lathet :P

Det där med bröd bör poängteras, finns mycket så kallade grovt bröd där ute som fortfarande är bakade på mestadels vetemjöl och innehåller mycket socker. Bara för att det är brunt eller innehåller ordet grovt behöver det inte betyda att det är det.
En bra tumregel för bröd tycker jag är om det är för gott så är det nog inte något vidare(:) tyvärr).

krappen
2010-11-24, 19:38
Jag håller exakt med den snigger skriver.. tänkte på liknande förslag men skrev dom inte pga lathet :P

Det där med bröd bör poängteras, finns mycket så kallade grovt bröd där ute som fortfarande är bakade på mestadels vetemjöl och innehåller mycket socker. Bara för att det är brunt eller innehåller ordet grovt behöver det inte betyda att det är det.
En bra tumregel för bröd tycker jag är om det är för gott så är det nog inte något vidare(:) tyvärr).

:laugh:

Livebytobbe
2010-11-25, 03:41
Tack för bra och snabba svar. Det där med att bröd som ska vara nyttigt kan vara onyttigt har jag aldrig tänkt på. Blir till att läsa mer på innehållet :)

Eddie Vedder
2010-11-25, 10:55
Tack för bra och snabba svar. Det där med att bröd som ska vara nyttigt kan vara onyttigt har jag aldrig tänkt på. Blir till att läsa mer på innehållet :)

Läs ingrediensförteckningen och kolla brödets struktur. Är det överhuvudtaget finmalet mjöl är det snabb energi oavsett fullkorn eller ej. Men om det är hela kärnor, gärna surdeg, är energin långsammare. Om nu det spelar någon roll. Bröd är inget måste. Och i ditt fall finns ju uppenbara saker att ändra i första hand.

Byt vaniljyoghurt och Start mot tre kokta ägg till exempel.

Hähähä
2010-11-26, 00:53
Tycker det ser okej ut, förutom frukosten och "kvällsfikan". Som de har nämnt tidigare så kan det vara bra att byta ut dem mot något nyttigare proteinrikare alternativ.

nocantdo
2010-11-26, 02:05
Jag skulle nog skippat allt bröd och musli och kanske max en frukt om dagen och byta ut allt detta mot något som har främst protein.
En dag för mig kan tex se ut som

4äggvitor 2ägg 1 skopa whey kanske Havregryn men inte alltid

Nu äter jag inga mellanmål pga Periodisk fasta

så post mål

500 gram broco 500 g minst med kyckling/fisk/nötkött lågfett

500 g kvarg 1skopa Whey

Ägg



done deal

håller en mycket bra åg Bf året runt UTAN cardio mmm done deal
bröd å musli skit är en värdslig lögn att det ska va nått bra och hälsosamt