handdator

Visa fullständig version : Bok - en lat jävels guide till MVG i alla ämnen


cero
2010-11-23, 22:44
http://www.bokus.com/bok/9789197873161/en-lat-javels-guide-till-mvg-i-alla-amnen/

Någon som läst boken, eller har några tankar?

Tabbe
2010-11-23, 22:46
Han verkar va för lat men samtidigt smart och skriver en bok istället för att jobba :D

cero
2010-11-23, 22:48
Haha, precis! Är sugen på att köpa boken, inte för att jag är särskilt lat, även fast jag älskar att vara lat - utan i förhoppning om att få lite bra tips angående studieteknik osv. :)

Antar att hans "lathet" är en liten grej för att sälja fler exemplar.

Tabbe
2010-11-23, 22:50
Haha, precis! Är sugen på att köpa boken, inte för att jag är särskilt lat, även fast jag älskar att vara lat - utan i förhoppning om att få lite bra tips angående studieteknik osv. :)

en 19 årig unge som ska lära ut studieteknik? viiisst :Virro

Jag är också sjukt lat..har inte ställt om klockorna än..orka liksom..dom går snart rätt igen.
På gymnasiet vare bara att prata mycket och vara trevlig mot lärarna så fick man bra betyg..iaf vg rakt igenom.

Eiken
2010-11-23, 22:52
Med betygsinflationen som är i Sverige krävs det inga mirakelmetoder direkt.

Hans info om huruvida han skrivit boken själv går isär i olika intervjuer med.

Bästa tipsen från mig:
*Var inte en skrikig idiot.
*Lyssna på lektionerna och försök göra det som ska göras då.
*Plugga lite extra till proven.

EkarN
2010-11-23, 22:53
Jag kan skriva helt gratis hur man gör: Sitt inte så mycket på kolozzeum och plugga under den tiden istället. I skolan så är du aktiv och maskar inget på lektionerna. Torde vara tillräckligt, lite beroende hur mycket du sitter på kolo förstås, annars får du dra bort lite annan tid också:D

Morrris
2010-11-23, 22:54
Mina tips:
Var ett skrikigt geni!
Lyssna på genomgångarna. Gör en fjärdedel av de uppgifter du ska göra på lektionerna. Bränn igenom resten nån dag innan prov.

stevebc
2010-11-23, 22:55
Haha, det där kunde fan varit jag. Att den obligatoriska närvaron försvann på högskolenivå har verkligen knäckt resultaten.

Sovmorgon feels good man.

http://memegenerator.net/Foul-Bachelor-Frog/File/1045/Foul-Bachelor-Frog.jpg

Tabbe
2010-11-23, 22:55
Lyssna på morris..han läser svåra böcker

hidden
2010-11-23, 23:05
Regler att följa för högt betyg:
* Var alltid trevlig mot läraren.
* I till exempel bokanalyser lägger du helt enkelt extra mycket tid på att skriva det du egentligen inte "upplevt" när du läst boken, skriv det som låter bra och jämför mycket med annat.
* Sitt alltid kvar tiden ut på prov och skriv utförligt allting du vet, ge inte upp även om det suger att skriva för hand. (kan vara annorlunda på matteprov)
Sen plugga alltid inför prov såklart, så att du kan skriva mycket...


Är man trög, som mig, så finns en metod som kan fungera om man vill slippa plugga så mycket. LYSSNA på föreläsningar, ta in allting, skriv ner lite på papper om det behövs. Sen så under kommande dagar så tänker du tillbaka på föreläsningen du har haft och vad du har lärt dig. Detta gör du för att komma ihåg så mycket som möjligt, och man behöver inte lägga tid på att plugga lika mycket. Att fundera tar ju liksom inte så lång tid, det kan man ju göra närsomhelst, när man promenerar, jobbar och gymmar etc...

Forqie
2010-11-24, 00:32
slå igen ena örat så informationen kommer in men inte ut LOLOLOLOLOLOL

Shajjn
2010-11-24, 00:57
Jag har provläst lite ur boken och kan bara konstatera att den unga Douglas Berglund kommer med insiktsfulla tips. Han redogör och förklarar tydligt teorin bakom höga betyg.
För övrigt nailar han det totalt med kapiteltiteln "Lektion 1: Lär dig behärska det svenska språket". För mig, så är en person som är införstådd i att goda kunskaper i svenska språket är A och O, mycket trovärdig.

Låna hem är mitt tips.

Olegh
2010-11-24, 01:30
Skummade lite i smakprovet i länken. En tråkig verklighet för ganska många gymnasieelever, där man kan komma undan med sådant slapptaskeri som beskrivs. Om man bortser från de tips som förmedlar självklarheter och sunt förnuft så verkar det mest vara ett vältrande i den egna glansen. Någon slags missriktad stolthet över att få god utdelning för extremt lite tid spenderad på studierna. Kul att läsa? Kanske. Hjälpsam guide? Inte en chans.

Nitrometan
2010-11-24, 10:05
http://memegenerator.net/Foul-Bachelor-Frog/File/1045/Foul-Bachelor-Frog.jpg
Procrastinator Bachelor Frog?

:D

rooz
2010-11-24, 10:10
Lyssna på morris..han läser svåra böcker

Känns som något jag har sagt:D

Näe, men dfet går ju att komma undan med ganska mycket. Jag var trevlig, alltid i tid och uppförde mig oftast ordentligt närheten av lärare.

Ett resultat av detta var att jag fick MVG i en datakurs, där jag mest satt och lirade tetris:)

Färssen
2010-11-24, 10:16
Procrastinator Bachelor Frog?

Ypperlig beskrivning av mitt nuvarande tillstånd :laugh:

Mitt tips för MVG är, i den mån det går naturligtvis, att ORDBAJSA som om det inte finns någon morgondag! Tentor, uppgifter, uppsatser, seminarier etc, bara att mata på med allt vad du har som kan ha någon relevans för ämnet och utan att det blir svammel och pannkaka av hela alltet.

Funkar dock inte på matematik, fysik och allt vad det heter.

pragmatist
2010-11-24, 10:16
...eller så accepterar man att vettiga studieresultat, framför allt på lite högre nivåer (master etc) faktiskt kräver arbete och lär sig plugga från grunden. I långa loppet är det ingen som bryr sig om dina MVG:n på gymnasiet, dina knappt godkända betyg på mastern däremot kommer du få dras med hela livet.

Eddie Vedder
2010-11-24, 10:23
...eller så accepterar man att vettiga studieresultat, framför allt på lite högre nivåer (master etc) faktiskt kräver arbete och lär sig plugga från grunden. I långa loppet är det ingen som bryr sig om dina MVG:n på gymnasiet, dina knappt godkända betyg på mastern däremot kommer du få dras med hela livet.

Kloka ord. Under grundutbildningen läste jag alltid "mer än jag behövde" om man nu ser till vilka krav som de olika tentorna och seminarierna de facto krävde med facit i hand. Men jag har fördel nu idag på mastern känner jag eftersom det är flera 100 sidor überpretentiösa engelska texter i vetenskapsteori som kräver sin tid. KLockade mig själv på 10 minuter per sida i genomsnitt när jag läste "Det postmoderna tillståndet". :Virro

Och angående "lathet" så är ju det ordet mest ett lite mer provokativt och säljande ord för "tidseffektivitet". Att lyckas trycka in kunskap på två timmar och minnas det, för att sedan slöa tre timmar, är ju bättre än fem timmars tokplugg som är glömt i samma sekund som tentan är godkänd.

Stoltz
2010-11-24, 10:40
...eller så accepterar man att vettiga studieresultat, framför allt på lite högre nivåer (master etc) faktiskt kräver arbete och lär sig plugga från grunden. I långa loppet är det ingen som bryr sig om dina MVG:n på gymnasiet, dina knappt godkända betyg på mastern däremot kommer du få dras med hela livet.

Problemet är ju att de flesta vuxna ger ju en helt annan bild för att personen ska studera. Vet inte hur många gånger jag fick höra från diverse vuxna under gymnasiet och högstadiet att betygen var skitviktiga och det fanns inget ände på hur hemskt livet skulle bli om man bara fick godkänt i Kemi. Blir nästan förbannad när jag tänker tillbaka på det.

kalajset
2010-11-24, 10:54
Problemet är ju att de flesta vuxna ger ju en helt annan bild för att personen ska studera. Vet inte hur många gånger jag fick höra från diverse vuxna under gymnasiet och högstadiet att betygen var skitviktiga och det fanns inget ände på hur hemskt livet skulle bli om man bara fick godkänt i Kemi. Blir nästan förbannad när jag tänker tillbaka på det.

Förvisso, men det är absolut inget fel i att försöka få så bra betyg som möjligt i gymnasiet, underlättar "litet" sedan om det så småningom blir dags att söka sig till högre utbildningar. I synnerhet de som kräver en del antagningspoäng såklart. På det stora hela så skulle nog många göra gott i att just ta gymnasiet mer seriöst, särskilt nu när det bara blir fler och fler nackdelar med att s as bestämma sig senare i livet om man vill plugga vidare eller ej.

Ang. betyg på gymnasienivå så handlar det som sagt jäkligt mycket om hur man är som person, och de krav läraren har. T om till den grad att det i princip är omöjligt att jämföra gymnasiebetyg från olika skolor, sett ur ett rent kunskapsperspektiv, trots att man läst samma ämnen.

Och visst, det är en enorm skillnad på utbildningar även på eftergymnasial nivå. Dock mer i fråga om de olika utbildningarnas faktiska svårigheter när inte så mycket handlar om ren godtycklighet längre. Iaf inte i samma utsträckning som på gymnasiet.

cero
2010-11-24, 11:00
Tack för väldigt bra svar! Till ni som läser vidare - hur viktiga tyckte ni grund-kunskaperna var från gymansiet? Är det viktigt att ha med sig så mycket som möjligt för att klara sig på de lite svårare utbildningarna?

Eddie Vedder
2010-11-24, 11:03
Tack för väldigt bra svar! Till ni som läser vidare - hur viktiga tyckte ni grund-kunskaperna var från gymansiet? Är det viktigt att ha med sig så mycket som möjligt för att klara sig på de lite svårare utbildningarna?

När jag pratade om grundutbildningen menade jag iofs kanditaten. Men hursomhelst känner jag att mycket av det jag lärde mig på gymnasiet har kommit mig till nytta. Men det är egentligen inget som absolut har haft med betyg att göra. Många kunskaper har helt enkelt fastnat och de har visat sig bra att ha så småningom.

Idag märker jag till exempel vilken nytta jag har av att ha läst religion B och filosofi på gymnasiet. Ämnen jag tycker var grymt kul redan då. Att jag fick MVG har i sig inte mycket med saken att göra men att jag tog till mig så mycket underlättar mina studier nu.

EDIT: Jag är alltså duktig på att flumma och ordbajsa. :D

kalajset
2010-11-24, 11:11
Tack för väldigt bra svar! Till ni som läser vidare - hur viktiga tyckte ni grund-kunskaperna var från gymansiet? Är det viktigt att ha med sig så mycket som möjligt för att klara sig på de lite svårare utbildningarna?

Det beror väldigt mycket på vad du hade tänkt att läsa, men en sak är iaf helt säker: Du kan aldrig lära dig "för mycket" i gymnasiet. All kunskap är bra kunskap. Även om det inte alls är omöjligt att vissa resonemang och förenklingar man gör på gymnasienivå mer eller mindre helt förkastas på högskolenivå, så skadar det aldrig att ha grundkunskaperna med sig så att man faktiskt själv inser varför man i just detta exemplet faktiskt inte kan använda sig av gymnasiekunskaperna.

rajjan_dammit
2010-11-24, 11:51
Det viktiga är väl för fan VAD man lär sig på gymnasiet för att kunna gå vidare på högskolenivå. Vad har man för nytta av MVG i alla ämnen om man ändå inte kan ett skit?

Fatalist
2010-11-24, 13:50
Problemet är ju att de flesta vuxna ger ju en helt annan bild för att personen ska studera. Vet inte hur många gånger jag fick höra från diverse vuxna under gymnasiet och högstadiet att betygen var skitviktiga och det fanns inget ände på hur hemskt livet skulle bli om man bara fick godkänt i Kemi. Blir nästan förbannad när jag tänker tillbaka på det.

Fast det finns ingen ände på hur hemskt livet blir om man bara får godkänt/väl godkänt i kemi om man senare i livet upptäcker att man faktiskt vill plugga till något som kräver maxbetyg. Jag hade gärna haft lärare som bankade lite mer verbalt vett i mig under gymnasietiden.

Stoltz
2010-11-24, 14:06
Fast det finns ingen ände på hur hemskt livet blir om man bara får godkänt/väl godkänt i kemi om man senare i livet upptäcker att man faktiskt vill plugga till något som kräver maxbetyg. Jag hade gärna haft lärare som bankade lite mer verbalt vett i mig under gymnasietiden.

För all del, jag anser själv att man gör bäst i att lära sig så mycket man kan, men jag tycker samtidigt att det är fel att få det att verka som om man kommer gå på soc hela sitt liv för ett Godkänt i random ämne.

Shajjn
2010-11-24, 14:07
Tack för väldigt bra svar! Till ni som läser vidare - hur viktiga tyckte ni grund-kunskaperna var från gymansiet? Är det viktigt att ha med sig så mycket som möjligt för att klara sig på de lite svårare utbildningarna?

Mycket goda grundkunskaperna i framförallt svenska, engelska, matematik och ev. B-språk är en bra försäkring inför framtiden, oavsett vad du väljer att fortsätta med.
På frågan om det är viktigt att ha med sig så mycket som möjligt från gymnasiet, är svaret utan tvivel "Ja". Inte för att "klara" sig, utan för att "lyckas" med det du tar dig an att fortsätta med.

von huff
2010-11-24, 15:54
Följ med noga på lektionerna och jobba flitigt på lektionerna.Man måste endå ditta där så man kan ju försöka lära sig nåt som man endå förr eller senare blir tvungen att lära sig

cero
2010-11-24, 15:59
Jo, så brukar jag också tänka. Lika bra att utnyttja tiden. Dock är jag lite orolig om det skulle vara så att man torskade i något ämne och att detta sedan skulle bli en förjävlig achilleshäl sedan när man läser vidare. G i kemi a/b kunskapsmässigt, om man vill läsa något naturvetenskapligt ämne tex. De totala betyg-poängen är inget problem.

kalajset
2010-11-24, 16:12
Jo, så brukar jag också tänka. Lika bra att utnyttja tiden. Dock är jag lite orolig om det skulle vara så att man torskade i något ämne och att detta sedan skulle bli en förjävlig achilleshäl sedan när man läser vidare. G i kemi a/b kunskapsmässigt, om man vill läsa något naturvetenskapligt ämne tex. De totala betyg-poängen är inget problem.

Du behöver inte oroa dig för just kemin särskilt mycket i ett sådant fall. Ju mer du förstår desto bättre, naturligtvis, men kemin man läser senare har inte så jättemycket att göra med gymnasiekemin, förutom det allra mest grundläggande. Högskolekemi är dock mycket svårare än gymnasiekemi, så det måste man verkligen vara beredd på om man har tänkt sig något sådant.

stevebc
2010-11-24, 19:05
...eller så accepterar man att vettiga studieresultat, framför allt på lite högre nivåer (master etc) faktiskt kräver arbete och lär sig plugga från grunden. I långa loppet är det ingen som bryr sig om dina MVG:n på gymnasiet, dina knappt godkända betyg på mastern däremot kommer du få dras med hela livet.Ofta är de mer värda, fast inte i alla fall. T ex krävs det ofta väldigt högt snitt efter den betygsinflation som blivit standard den senaste tiden. Hur många har inte 20.0 i varje NV-klass nuförtiden? (eller är det 22,5 nu?)

20.0 ska ju vara nästan omöjligt att få (med tanke på att skalan går från 10.0, 10.1... 20.0), ändå är det åtminstone 5 pers i varje klass som får det vilket är ganska sjukt. Väl inne på läkarlinjen eller juristprogrammet så är det ju inte lika viktigt att snitta 5/VG/whatever som före, lustigt nog.

Samma i min bransch (infrastruktur/miljö). Betyg spelar ingen roll, så länge man gör det man ska på tid, har ett liv och någorlunda jämn fördelning mellan 3, 4 och 5 i betyg. Efter några år i arbetslivet har jag svårt att tro att kursbetygen spelar en så stor roll jämfört med vad man åstadkommit i arbetslivet. De kollar mycket på vilka kurser man har läst, vad man har presterat bredvid studierna och även exjobbet spelar stor roll.

Procrastinator Bachelor Frog?

:DTouché!

ha:cl
2010-11-25, 23:21
...eller så accepterar man att vettiga studieresultat, framför allt på lite högre nivåer (master etc) faktiskt kräver arbete och lär sig plugga från grunden. I långa loppet är det ingen som bryr sig om dina MVG:n på gymnasiet, dina knappt godkända betyg på mastern däremot kommer du få dras med hela livet.

Inte hela livet. Vid en viss gräns så spelar ju erfarenheten så stor roll.

Fartman
2010-11-26, 00:31
Jag är rätt nöjd med mitt val att supa och leva rövare i gymnasiet och gå ut med halvdassiga betyg (~15 i snitt) men haft en jävligt rolig ungdomstid istället. Känns som att man hade betydligt lättare att motivera sig och köra hårt på universitetet sen. Det var rätt kul att se alla duktiga barn som kom direkt från gymnasiet med sina 19-20.0 droppa av en efter en för att dom var fördjävla skoltrötta och inte orkade med när organkemin kickade in. :D

EDIT: Högskoleprovet är en bra sak för oss som var lata i gymnasiet :)

stevebc
2010-11-26, 00:59
Jag är rätt nöjd med mitt val att supa och leva rövare i gymnasiet och gå ut med halvdassiga betyg (~15 i snitt) men haft en jävligt rolig ungdomstid istället. Känns som att man hade betydligt lättare att motivera sig och köra hårt på universitetet sen. Det var rätt kul att se alla duktiga barn som kom direkt från gymnasiet med sina 19-20.0 droppa av en efter en för att dom var fördjävla skoltrötta och inte orkade med när organkemin kickade in. :D

EDIT: Högskoleprovet är en bra sak för oss som var lata i gymnasiet :)Fast nu handlar ju topic om de som var lata i gymnasiet men ändå fick 19-20 i betyg.

Hur gör man det? Jag tror det handlar om att kunna fokusera i klassrummet. Eftersom närvaron är obligatorisk måste man ju vara där, lat eller ej, så det som till slut styr betyget för en lat gymnasieelev är hur han presterar i klassrummet. En lat gymnasieelev pluggar ju inte väl hemma, utan spenderar tiden med, som du säger, att ha jävligt roligt.

Minimjölk
2010-11-26, 09:13
Det är viktigt att plugga för att lära sig studieteknik och att man behöver bygga upp kunskap. Betygen är mer eller mindre bara en inkörsport till nästa nivå. När du väl kommer ut i arbetslivet är det högst osannolikt att dina betyg fäller en avgörande roll om de inte är exceptionella på något sätt. Det är viktigare med din arbetslivserfarenhet och hur du framställer dig själv som människa. Jag har aldrig behövt visa upp betyg från Gymnasiet, Universitet, Militärtjänstgöring etc. när jag har sökt jobb.

Därmed inte sagt att du skall skita i betygen, men i ärlighetens namn är det viktigare att du lär dig något. Det är nog snarare om du missar det som det kommer bli jobbigt framöver. Att lycka ha 20.0 i gymnasiebetyg kommer inte hjälpe dig mer än att du kanske kommer in på en bättre vidareutbildning men väl där måste du faktiskt plugga och utan de rätta kunskaperna... ..ja, det blir inte lättare precis.

Morrris
2010-11-26, 10:52
Fast nu handlar ju topic om de som var lata i gymnasiet men ändå fick 19-20 i betyg.

Hur gör man det? Jag tror det handlar om att kunna fokusera i klassrummet. Eftersom närvaron är obligatorisk måste man ju vara där, lat eller ej, så det som till slut styr betyget för en lat gymnasieelev är hur han presterar i klassrummet. En lat gymnasieelev pluggar ju inte väl hemma, utan spenderar tiden med, som du säger, att ha jävligt roligt.

Närvaron är inte obligatorisk för bra betyg, endast för CSN.

rooz
2010-11-26, 10:53
Närvaron är inte obligatorisk för bra betyg, endast för CSN.

Ibland behöver du inte ens läsa på skolan för att få pengarna;)

stevebc
2010-11-26, 11:34
Närvaron är inte obligatorisk för bra betyg, endast för CSN.Va? Närvaro var obligatorisk för mig på alla lektioner under hela min gymnasieperiod. Detsamma för mina klasskamrater.

Frånvaro togs upp på utvecklingssamtal, ev kunde de ringa hem till föräldrarna och det sänkte betyget. Min kemilärare hade lovat mig MVG i Kemi B oavsett hur det gick på provbanksprovet (hur man kan lova något sådant förstår jag inte). Spikade det provet, och tänkte "nu är det ju verkligen bestämt", så jag sket i alla kemilektioner fr o m då (hade redan kommit in på det jag sökte till på högskolan). Jag fick VG... wtf?

Förutom då att man fick en jävla utskällning av lärarna. För att inte säga sina föräldrar, haha. Nej, jag hade inga svenne-föräldrar som "förstod sig på mig :/", lät mig plugga genusvetenskap och utforska Sydostasien.

Så, näst intill 100% närvaro hade väl de flesta (om vi räknar sjukfrånvaron som giltig) i min klass. Är det alltså inte så i andra gymnasieklasser i Sverige?

Morrris
2010-11-26, 11:37
Va? Närvaro var obligatorisk för mig på alla lektioner under hela min gymnasieperiod. Detsamma för mina klasskamrater.

Frånvaro togs upp på utvecklingssamtal, ev kunde de ringa hem till föräldrarna och det sänkte betyget.

Förutom då att man fick en jävla utskällning av lärarna. För att inte säga sina föräldrar, haha. Nej, jag hade inga svenne-föräldrar som "förstod sig på mig :/", lät mig plugga genusvetenskap och utforska Sydostasien.

Så, näst intill 100% närvaro hade väl de flesta (om vi räknar sjukfrånvaron som giltig) i min klass. Är det alltså inte så i andra gymnasieklasser i Sverige?

Oj, visste inte att du var 50.

Nerå, men obligatorisk närvaro kan väl knappast genomdrivas med hjälp av föräldrasamtal när eleven i fråga är myndig och valt gymnasieprogram helt frivilligt?

Den infon jag fick av mina gymnasielärare var att närvaron inte var obligatorisk.

stevebc
2010-11-26, 11:42
Oj, visste inte att du var 50.

Nerå, men obligatorisk närvaro kan väl knappast genomdrivas med hjälp av föräldrasamtal när eleven i fråga är myndig och valt gymnasieprogram helt frivilligt?

Den infon jag fick av mina gymnasielärare var att närvaron inte var obligatorisk.Haha.

Vaddå, det påverkade alltså inte ens betyget? Det låter alldeles för förnuftigt för att vara sant. Visst, det fungerar kanske i en ambitiös NV-klass i Uppsala, men hur funkar det för ett fordonsgymnasium i Svedala? Kommer de gå på Svenska A-föreläsningarna och diskutera Strindberg som kursplanen säger?

Morrris
2010-11-26, 11:48
Haha.

Vaddå, det påverkade alltså inte ens betyget? Det låter alldeles för förnuftigt för att vara sant. Visst, det fungerar kanske i en ambitiös NV-klass i Uppsala, men hur funkar det för ett fordonsgymnasium i Svedala? Kommer de gå på Svenska A-föreläsningarna och diskutera Strindberg som kursplanen säger?

Jag gick på ett fordonsgymnasium i Säffle. ;)

Visserligen i en NV/T klass, men skolan i sig var inriktad på yrkesförberedande linjer.

Svenska A? Trodde inte någon tog den kursen på allvar? Jag fattade det som en grundkurs i basal läsuppfattning. Enskilda författare har jag för mig fick vänta till B-kursen.

stevebc
2010-11-26, 11:53
Jag gick på ett fordonsgymnasium i Säffle. ;)

Visserligen i en NV/T klass, men skolan i sig var inriktad på yrkesförberedande linjer.

Svenska A? Trodde inte någon tog den kursen på allvar? Jag fattade det som en grundkurs i basal läsuppfattning. Enskilda författare har jag för mig fick vänta till B-kursen.Ja, det beror väl lite på läraren också. Det verkar ju med facit i hand att de olika gymnasierna kör lite individuellt. Vi hade framför allt mycket svensk litteratur i Svenska A, och utländsk (?!) i Svenska B. Det var inte mycket annat som ingick i undervisningen (som jag fann mycket givande!).

Jag undrar dock vad min svensklärare skulle säga om hon fick reda på att jag ligger och läser Stieg Larsson om kvällarna.

pragmatist
2010-11-26, 11:53
Ofta är de mer värda, fast inte i alla fall. T ex krävs det ofta väldigt högt snitt efter den betygsinflation som blivit standard den senaste tiden. Hur många har inte 20.0 i varje NV-klass nuförtiden? (eller är det 22,5 nu?)

20.0 ska ju vara nästan omöjligt att få (med tanke på att skalan går från 10.0, 10.1... 20.0), ändå är det åtminstone 5 pers i varje klass som får det vilket är ganska sjukt. Väl inne på läkarlinjen eller juristprogrammet så är det ju inte lika viktigt att snitta 5/VG/whatever som före, lustigt nog.

Fast typ 60% av alla som antas till högskolor och universitet kommer in på högskoleprovet numera, i alla fall är det så hos oss (SU). Det enda gymnasiebetygen är bra för är i så fall behörighet.

Angående betyg på högskoleutbildningar är det superviktigt på en del (t.ex. juristlinjen för tingsmeritering) och helt oviktigt på andra.

stevebc
2010-11-26, 11:55
Fast typ 60% av alla som antas till högskolor och universitet kommer in på högskoleprovet numera, i alla fall är det så hos oss (SU). Det enda gymnasiebetygen är bra för är i så fall behörighet.

Angående betyg på högskoleutbildningar är det superviktigt på en del (t.ex. juristlinjen för tingsmeritering) och helt oviktigt på andra.Det är så många från HP alltså?

Mjo, jag har hört en del skräckhistorier från juriststuderande. En del ekonomer jag har läst med har också varit rätt hetsiga, inte bara betyg utan mycket kårjobb och utbytesstudier för att det ser bra ut.

Librish
2010-11-26, 15:45
Fast typ 60% av alla som antas till högskolor och universitet kommer in på högskoleprovet numera, i alla fall är det så hos oss (SU). Det enda gymnasiebetygen är bra för är i så fall behörighet.

Angående betyg på högskoleutbildningar är det superviktigt på en del (t.ex. juristlinjen för tingsmeritering) och helt oviktigt på andra.

Det där får jag ifrågasätta. Det är ju högskolorna (högskoleverket?) som anger hur stor del som ska komma in via HP och det är väl närmare 20% än 60?

Carolinew
2010-11-26, 16:49
Väl inne på läkarlinjen eller juristprogrammet så är det ju inte lika viktigt att snitta 5/VG/whatever som före, lustigt nog.


Det där stämmer dock inte in på juristprogrammet. Det är inte speciellt svårt att komma in på juristlinjen (åtminstone inte jämfört med läkare) men däremot är det garanterat en av de utbildningar där betygen spelar absolut störst roll.

stevebc
2010-11-26, 18:56
Det där stämmer dock inte in på juristprogrammet. Det är inte speciellt svårt att komma in på juristlinjen (åtminstone inte jämfört med läkare) men däremot är det garanterat en av de utbildningar där betygen spelar absolut störst roll.Ja, jo. Men många av dessa linjer har ju 20.000000 i intag (vi säger innan 22,5 infördes). Det är ju ett grundkrav. Alltså, den sämsta har det bästa möjliga betyget (om vi bortser från HP). Att man sedan går ut med 5.00000000 är ju högst otroligt, alltså, att den sämsta gör det.

pragmatist
2010-11-26, 20:30
Det där får jag ifrågasätta. Det är ju högskolorna (högskoleverket?) som anger hur stor del som ska komma in via HP och det är väl närmare 20% än 60?

Ok, det var väl en överdrift från min sida, det vanliga är att 1/3 av platserna på program tillsätts med HP och resten betyg. Men det finns åtskilliga attraktiva program där 50% eller mer av platserna tillsätts med högskoleprov. Till läkarprogrammet på KI t.ex. antas 1/3 genom HP och 1/3 genom "alternativ antagning" där den ursprungliga rangordningen sker utifrån HP (sedan intervjuer o.s.v.). Övriga 1/3 antas på betyg.

Det är fakulteterna själva som bestämmer antagningskriterier, så vitt jag vet.

Carolinew
2010-11-26, 21:53
Ja, jo. Men många av dessa linjer har ju 20.000000 i intag (vi säger innan 22,5 infördes). Det är ju ett grundkrav. Alltså, den sämsta har det bästa möjliga betyget (om vi bortser från HP). Att man sedan går ut med 5.00000000 är ju högst otroligt, alltså, att den sämsta gör det.

Juristprogrammet har inte 20.0 (eller 22,5 med meritpoäng då) på någon ort faktiskt, utan har väl legat runt 19 på de lite mindre attraktiva orterna och 19,5-19,6 på de mer attraktiva. Dessutom verkar det som att snittet sjönk en aning nu med de nya antagningsreglerna :) Så man kan utan problem ha lite sämre betyg i några ämnen och ändå komma in. Om man däremot inte fixar högsta betyg på alla kurserna inom juristprogrammet (bortsett från någon enstaka kurs som man kan räkna bort) så är man borta ur leken direkt när det gäller bl.a. notarietjänstgöring som är en viktig merit.

Dessutom är det ju betydligt svårare att få hösta betyg under utbildningen än vad det var att få MVG i gymnasiet (det vågar jag faktiskt påstå även om jag inte börjat utbildningen själv än :))

Potatiskillen
2010-11-26, 23:45
Jag har läst en liknande bok skriven av en svensk med persiska bakgrund. Dessa böcker visar bara att man kan klara av allt genom att förstå sig på ämnet, tex att historia kräver mycket åsikter och tankar som svar och så vidare.

stevebc
2010-11-27, 00:48
Juristprogrammet har inte 20.0 (eller 22,5 med meritpoäng då) på någon ort faktiskt, utan har väl legat runt 19 på de lite mindre attraktiva orterna och 19,5-19,6 på de mer attraktiva. Dessutom verkar det som att snittet sjönk en aning nu med de nya antagningsreglerna :) Så man kan utan problem ha lite sämre betyg i några ämnen och ändå komma in. Om man däremot inte fixar högsta betyg på alla kurserna inom juristprogrammet (bortsett från någon enstaka kurs som man kan räkna bort) så är man borta ur leken direkt när det gäller bl.a. notarietjänstgöring som är en viktig merit.

Dessutom är det ju betydligt svårare att få hösta betyg under utbildningen än vad det var att få MVG i gymnasiet (det vågar jag faktiskt påstå även om jag inte börjat utbildningen själv än :))Jaha. Jag verkar faktiskt inte ha så bra koll alls här.

Visst är det så. MVG i gymnasiet anser jag vara betydligt lättare att få än 5 på en teknisk högskola. Särskilt om man är lat och har dålig självdisciplin.

Turbonisse
2010-11-27, 17:04
Något MVG i svenska skulle han inte få av mig iaf ;)

hultman
2010-11-27, 17:23
Carolinew:

Du behöver verkligen inte högsta betyg i alla kurser för att få sitta ting eller hov. Var har du hört/sett det? Det är knappt någon som har det och mellan 20 och 50 % får notarietjänst.

Turbonisse
2010-11-27, 18:06
Carolinew:

Du behöver verkligen inte högsta betyg i alla kurser för att få sitta ting eller hov. Var har du hört/sett det? Det är knappt någon som har det och mellan 20 och 50 % får notarietjänst.

Allt är beroende av var man vill sitta- för oss Stockholmare gäller oftast högsta betyg. (med viss reservation)

Carolinew
2010-11-30, 18:07
Carolinew:

Du behöver verkligen inte högsta betyg i alla kurser för att få sitta ting eller hov. Var har du hört/sett det? Det är knappt någon som har det och mellan 20 och 50 % får notarietjänst.

Haha jo, så är det faktiskt. I Stockholm, Göteborg och skåne så räcker det inte ens med högsta poäng utan man behöver dessutom sidomeriter.

Det maximala meritvärdet man kan få med sig från sin examen är 310 poäng (= högsta betyg på alla kurser, dock får man räkna bort 37,5 hp av utbildningens 270 (dock ej civil- eller processrätt)). Jag har tittat regelbundet på vilka de lägsta antagningspoängen har varit i landet och i regionerna Stockholm, Göteborg och skåne så ligger det alltid över 310 poäng.

För de senaste tillsatta tjänsterna såg det ut så här:

Stockholmsområdet: 316 p
Göteborg: 323 p
Skåne: 331,5 p

Med andra ord är man dessutom tvungen att plocka på sig sidomeriter i form av andra akademiska studier eller arbete med anknytning till juridiken.

All info finns på domstolsverkets hemsida, om någon är nyfiken.

Carolinew
2010-11-30, 18:16
När det gäller sidomeriter så kan man läsa om allt sådant här: http://www.domstol.se/upload/Verksamheten/Arbeta_pa_domstol/notarie_anstallning_och_tjanstgoring_webb_2008.pdf

Om vi tar skåne som exempel så behöver man utöver högsta poäng från sin examen även 75 hp av andra akademiska studier som räknas till grupp 1 (kurser med relevans för juridiken), det vill säga över ett års ytterligare studier. Detta kan man förstås läsa in samtidigt som juristprogrammet om man vill.

Dennis93
2010-11-30, 19:19
Usch *spy* verkar jobbigt.

Jag som tänker på civ.ing (1.5 år kvar på gymnasiet), där spelar väll betygen man får under utbildningen lika stor roll ?

SumTingWong
2010-12-03, 17:49
Något MVG i svenska skulle han inte få av mig iaf ;)
Varför skulle han inte få det?

Tigerkotten
2010-12-03, 18:12
En lat jävel hade aldrig kommit på tanken att skriva en bok.

Morrris
2010-12-03, 19:54
En lat jävel hade aldrig kommit på tanken att skriva en bok.

Är alternativet ett riktigt jobb så...

Eddie Vedder
2010-12-03, 21:34
En lat jävel hade aldrig kommit på tanken att skriva en bok.

Jodå det gör vi. :D

supercharge
2010-12-03, 22:03
är man riktigt lat så lär man sig att skriva högskoleprovet ordentligt istället. Nu är det iofs sista gången i vår det går i nuvarande form men det är verkligen en genväg in om man är någorlunda begåvad men lider av lättja.

cero
2010-12-03, 22:23
är man riktigt lat så lär man sig att skriva högskoleprovet ordentligt istället. Nu är det iofs sista gången i vår det går i nuvarande form men det är verkligen en genväg in om man är någorlunda begåvad men lider av lättja.

Hur ska det ändras?

Tigerkotten
2010-12-03, 23:12
Jodå det gör vi. :D

med tanke på att du är en mod, så är du redan diskvalificerad. En lat jävel pallar ej vara mod! :)

supercharge
2010-12-04, 22:11
Hur ska det ändras?

Det är ju i ärlighetens namn väldigt skevt idag när en tredjedel av högskoleprovet är ord-kunskap och sedan en svenskadel utöver det.

Som jag har förstått det ska man premiera den logiska delen i högre utsträckning så det blir hälften av provet ungefär. Och sedan ska olika lärosäten, om jag förstått det rätt, få vikta provet lite som de vill. Chalmers lär då t.ex. sätta mer vikt på dina resultat i de logiska proven än om du är bra på ord eller engelska.