handdator

Visa fullständig version : Resa bort i 3 månader med träningsinriktning


1911
2010-11-23, 16:07
Hej mina kompisar, jag kommer vara ledig januari till april och funderar på att göra något annorlunda. Jag har en del sparpengar jag är sugen på att elda upp. Ingen betydande summa men ändock lite cash.

Nu fick jag idén om dessa thaiboxningslägrena i Thailand, felet är att jag är helt grön inom kampsporter även om jag fått äran att delta i en del gatu-slagsmål genom livets gråa stig. Är det kul med dessa läger tror ni? Eller ska jag köra på något annat? Jag gillar även berg. Jag har därför även funderat på att bestiga något berg... det har jag gjort förr. Det är kul...

det är hur som helst viktigt att resan har tränings-inriktning tycker jag. Vad hade ni gjort om ni var lediga i sådär 3 månader?

Määng
2010-11-23, 17:21
Hej mina kompisar, jag kommer vara ledig januari till april och funderar på att göra något annorlunda. Jag har en del sparpengar jag är sugen på att elda upp. Ingen betydande summa men ändock lite cash.

Nu fick jag idén om dessa thaiboxningslägrena i Thailand, felet är att jag är helt grön inom kampsporter även om jag fått äran att delta i en del gatu-slagsmål genom livets gråa stig. Är det kul med dessa läger tror ni? Eller ska jag köra på något annat? Jag gillar även berg. Jag har därför även funderat på att bestiga något berg... det har jag gjort förr. Det är kul...

det är hur som helst viktigt att resan har tränings-inriktning tycker jag. Vad hade ni gjort om ni var lediga i sådär 3 månader?

Jag skulle iaf ha tyckt att det varit kul, men då håller jag ju på med, och är intresserad av, thaiboxning. Ifall jag hade hatat fighting och älskat bergsklättring så hade jag ju hellre bestigit mount everest.

Ifall du bestämmer dig för att fara så kolla upp så du far på ett bra läger. Finns många ställen som är gjorda bara för att blåsa turister på stålar har jag hört.

forslund
2010-11-23, 18:58
Ifall jag hade hatat fighting och älskat bergsklättring så hade jag ju hellre bestigit mount everest.

Det gör man ju inte i en handvändning. ;) Dessutom är det inte säsong mellan januari - april.

Kanske Kilimanjaro eller Mount Blanc kan vara något? Jag vet inte hur bestigningssäsongerna är där men rimligtvis borde de båda gå att bestiga året om.

RassK
2010-11-23, 19:29
Flytta till Bali och surfa i 3 månader

Pjotor
2010-11-23, 20:12
Thaiboxningsläger i Thailand vore grymt. Det lär du bli ganska ensam om att ha varit på.

kelk
2010-11-23, 20:22
Jag hade dragit till Mexico och byggt. Testat på att surfa lite också, ska finnas rätt ok spots där. Spelar väl ingen roll för en novis iofs

eternallord
2010-11-23, 20:26
Thaiboxning hade nog varit enormt roligt, men jag tvivlar på ett boxarnas läger är anpassade för kompletta nybörjare. Det hade nog varit en idé att åtminstone ha en termins träning under bältet så du har vissa grunder nere.

Larsson85
2010-11-23, 20:29
Jag har svårt att tro att man tycker att thaiboxning är kul i thailand om man inte har sökt sig till det i Sverige redan. Är man helt grön så lär man få en hel del stryk också, tror de kör ganska hårt där nere.

G_lund
2010-11-23, 20:30
Nu kanske jag är en partypooper angående thailand, men många där nere börjar träna hårt i 6-8års ålder..
Visst kommer man lära sig oerhört mycket, men jag tror att du tjänar mer på att åka dit efter att du tränat ett par terminer här hemma och fått in grunderna.

Polaren var där nere förra vinter, han lever träningen, hade hängt med ett tag och även gått några tävlingar här hemma..
Enligt honom så hade han fullt upp med att sparras med 13-14åringar :D

Som sagt visst lär man sig säkert otroligt mycket, men jag tror du lär dig "mer" om kroppen redan vant sig vid hård träning och thaiboxning :)

Ne0phyte
2010-11-23, 21:42
Röstar på thaibox helt klart! :)

RassK
2010-11-23, 21:44
Klättra i Thailand i 3 månader

kohai
2010-11-23, 21:56
Klart som fan dom har nybörjarpass i thaiboxning i thailand. Dom har camper där du kan träna fyra pass om dagen samt privates...

Många som aldrig tränat kampsport åker till thailand för att köra.

Kolla in Tiger Muay Thai och MMA i Phuket. Många Svenskar åker dit och tränarna håller hög klass.

http://www.tigermuaythai.com/

Edit: http://www.tigermuaythai.com/training/muay-thai/muay-thai-training-program/beginners.html

Här nere kör bl.a Madeleine Wall och Elina Nilsson nu som förberedelse för match.

Epson
2010-11-23, 23:23
Klart som fan dom har nybörjarpass i thaiboxning i thailand. Dom har camper där du kan träna fyra pass om dagen samt privates...

Många som aldrig tränat kampsport åker till thailand för att köra.

Kolla in Tiger Muay Thai och MMA i Phuket. Många Svenskar åker dit och tränarna håller hög klass.

http://www.tigermuaythai.com/

Edit: http://www.tigermuaythai.com/training/muay-thai/muay-thai-training-program/beginners.html

Här nere kör bl.a Madeleine Wall och Elina Nilsson nu som förberedelse för match.

Har varit på Tiger och tränat, hur kul som helst :thumbup:
De har allt från nybörjargrupper till avancerade och tävlingsgrupper i hög klass. I nybörjargrupperna kan man vara helt grön. Visst håller jag med om att det antagligen är mer givande om man hållt på innan men det är absolut inget problem att vara total nybörjare och åka dit och träna heller.

Sex dagar i veckan har de bl.a: 2st 3h pass muay thai, 2st pass mma, 1h yoga, 1h crossfit varje dag att välja på samt tillgång till ett halvskruttigt gym m.m. Du tränar där samt bor och äter oftast i närheten.

Privates med någon av tränarna kostar 600B för en timme.

En gång i månaden har de BBQ (ett måste att gå på dessa!) med buffé, öl och matcher med folk från campet, efteråt drar man in till (brrr) Patong.

Det finns nog dock bra mycket mer hardcore camp än Tiger. Men de har möjlighet till bra träning, det sociala runt campet är grymt och man träffar mycket sköna människor att hänga med. Chalong där campet ligger är lugnt och skönt också men det går relativt smidigt att ta sig till närliggande stränder samt in till Phuket Town och Patong om man nu skulle vilja det.

Sjukt kul, rekommenderas!

Squidh
2010-11-24, 06:06
Ja, allt som jag tänkte skriva har redan tagit upp av de två översta. Därför blir mitt inlägg kort.

Jag är härnere just nu i en månad till så om det är något du undrar så är det bara att skicka ett PM.

manekin
2010-11-24, 08:43
Har iof ganska många år av Thaierfarenhet...men var på mitt första Thaiboxningsläger i somras, och kan säga att det är en sjuk blandning av folk på "campen" därnere. Allt ifrån barn (utländska), folk som är helt rena och har inte tränat en dag thai i sitt liv, såna som jag med några års erfarenhet till renodlade proffs som lever på sporten. Att du ska bli sönderslagen är en myt skapad av folk som inte har någon som helst verklighetsförankring i det dom säger. Tränade där i 6 veckor 2 pass om dagen och blev inte skadad någon gång, till skillnad från träningarna här i sverige där folk behöver hävda sig med jämna mellanrum... Åk ner dig och ha sjukt kul, billigt är det ju också! Rekommenderar WMC Lamai Beach på Koh Samui, många utlänningar men fruktansvärt bra träning och väldigt fin ö, semester är ju också bra :-) Tar du paketpriset med boende på campet, så får du automatiskt många polare = du kan åka ner själv...Ha kul!

Epson
2010-11-24, 11:19
Att du ska bli sönderslagen är en myt skapad av folk som inte har någon som helst verklighetsförankring i det dom säger.

+1.

Snarare tyckte jag att det var för lite sparring då man är van vid relativt mycket sparring hemma i Sverige. I thailand går de ofta väldigt mycket matcher istället om man jämför med oss.

Jag gjorde så att jag tog två privates i veckan istället där jag endast körde sparring. Så blev jag riktigt nöjd med träningen :thumbup:

Piranha
2010-11-24, 11:25
Hej mina kompisar, jag kommer vara ledig januari till april och funderar på att göra något annorlunda. Jag har en del sparpengar jag är sugen på att elda upp. Ingen betydande summa men ändock lite cash.

Nu fick jag idén om dessa thaiboxningslägrena i Thailand, felet är att jag är helt grön inom kampsporter även om jag fått äran att delta i en del gatu-slagsmål genom livets gråa stig. Är det kul med dessa läger tror ni? Eller ska jag köra på något annat? Jag gillar även berg. Jag har därför även funderat på att bestiga något berg... det har jag gjort förr. Det är kul...

det är hur som helst viktigt att resan har tränings-inriktning tycker jag. Vad hade ni gjort om ni var lediga i sådär 3 månader?


Jag har lite polare som gjort det och träningen är suverän, tyvärr för mina polare så övertog festandet träningen efter ett tag.

Men absolut. det är grymt.

Flygplan
2010-11-24, 11:32
Jag har lite polare som gjort det och träningen är suverän, tyvärr för mina polare så övertog festandet träningen efter ett tag.

Men absolut. det är grymt.

Samma sak hände mig som 20-åring. Den hårda träningen höll någon månad. Jag ansåg mig ha ganska god träningsdisciplin på den tiden, men billig alkohol och trevliga tjejer precis överallt vs. tidiga morgnar och lidande blev en ganska lätt match för en bekväm sate som mig :em:

dared
2010-11-24, 13:32
Jag kom fram till Thailand för 2 dagar sedan för att träna 1 månad på camp i norra delen av landet. Researchade endel innan så om du har lite frågor kan du PM:a så kanske jag kan svara på dem.

Har bara kört 1 dag än så länge så jag kan inte svara fruktansvärt specifikt om vissa mer erfarenhetsaspekter på träningen i sig. Dock så var de med minst träning under bältet ett ungt par som aldrig hade kört förut, medans campet också har tränat absoluta världseliten. Som nybörjare funkar det utmärkt att åks på camp då man kan få ett bra fundament direkt. Gäller dock att kolla upp lite vilka camps som passar bäst för detta. Är Thaiboxning inte rätt grej för en kan man ju alltid bara dra vidare och se det som en prövning helt enkelt.

De som tränar på mitt camp verkar softa och de ligger på blandad nivå som sagt, trodde faktiskt det skulle vara fler som var på en högre nivå än vad det nödvändigtvis var. Dock så verkar tränarna riktigt bra och erfarna.

Åkte själv vilket alltid kan vara lite jobbigt om man inte är van. Resan hit gick däremot relativt smärtfritt och finns fler i ens position som tränar på gymmet som man kan hänga med. Är främst Skandinaver, från UK och Aussies just här verkar det som. Om någon är sugen men inte har någon att åka med, kör ändå...

Prismässigt blir det en relativt billig resa också, så du kanske inte lyckas bränna allt. Men träning ca 2000/mån, bra boende (i norra thai) 700/mån. Käka ute för en tia idag och stocka upp rejält med grejer från en Thailändsk cash n Carry, så är ju främst biljetten hit som kostar.

Räcker med CSN i princip :)

PS. På tre månader kommer ni kunna bli riktigt bra om ni kör på, motsvarar nog rätt lång tid hemma.