handdator

Visa fullständig version : Hur är vitaminupptaget från kosttillskott?


Thewind
2010-11-23, 14:40
Tar en vitamintablett som skall täcka en del av mitt dagsbehov av de vanliga vitaminerna och mineralerna. Tillgodogörs vitaminer/mineraler och antioxidanter från tabletter eller andra kosttillskott lika bra som de vi får ifrån den vanliga maten?

Erkserks
2010-11-23, 14:43
Tar en vitamintablett som skall täcka en del av mitt dagsbehov av de vanliga vitaminerna och mineralerna. Tillgodogörs vitaminer/mineraler och antioxidanter från tabletter eller andra kosttillskott lika bra som de vi får ifrån den vanliga maten?

Nej det gör dem inte.

Thewind
2010-11-23, 14:44
Okej. Varför / hur då?

EDIT: Och hur mycket sämre?

Go_to_heaven
2010-11-23, 14:46
Hörde från en kvinna inom Farmaceut yrket att kroppen endast tar upp ca 15% av mikronäringsämnena i kosttillskottsform, vet dock ej mer om det.

Eddie Vedder
2010-11-23, 15:03
Upptaget är inte sämre, om det är någon skillnad så är det nog snarare tvärtom. Det vill säga att den homeostatiska regleringen vid överintag är mindre effektiv där. Större risk med överdos från tillskott än mat alltså.

hejhopp79
2010-11-23, 17:14
Det är ganska olika beroende på vilken form av vitaminer och mineraler vi talar om.

Aktiva former av vitaminer tas upp bäst; t ex vitamin D3 (D-vitamin), metyl-cobalamin (vitamin B12 = cyanocobalamin) etc. Med mineraler som t ex magnesium beror det på om det är kelaterat till aminosyror eller i vilken annan form det är. Upptaget skiljer enormt

Sedan kan såklart bindningsämnen och liknande störa upptaget. Vitaminer tas i regel bäst upp i samband med måltid. Sedan skiljer det lite åt, upptaget av magnesium kräver vitamin B6 optimalt sett och blir långt sämre om det tas i samband med kalcium.

Thewind
2010-11-23, 18:29
Det är ganska olika beroende på vilken form av vitaminer och mineraler vi talar om.

Aktiva former av vitaminer tas upp bäst; t ex vitamin D3 (D-vitamin), metyl-cobalamin (vitamin B12 = cyanocobalamin) etc. Med mineraler som t ex magnesium beror det på om det är kelaterat till aminosyror eller i vilken annan form det är. Upptaget skiljer enormt

Sedan kan såklart bindningsämnen och liknande störa upptaget. Vitaminer tas i regel bäst upp i samband med måltid. Sedan skiljer det lite åt, upptaget av magnesium kräver vitamin B6 optimalt sett och blir långt sämre om det tas i samband med kalcium.

Tack! Har hört något sånt där om järn/C-vitamin med... Så det är inte bortkastat att ackompanjera frukosten med en vitamintablett medan jag försöker bli bättre på att äta frukt och grönt?

Eddie Vedder
2010-11-23, 18:50
Tack! Har hört något sånt där om järn/C-vitamin med... Så det är inte bortkastat att ackompanjera frukosten med en vitamintablett medan jag försöker bli bättre på att äta frukt och grönt?

Det viktigaste med att kombinera med måltid är att de fettlösliga vitaminerna kräver fett för absorbtion. Att undvika frukt och och grönsaker innebär risk att inte få i sig tillräckligt med C-vitamin primärt. Ät lite spenat, broccoli och vitkål t.ex. Då är det nog lugnt, fisk, ägg, ost och kött är de bästa vitamin- och mineralkällorna.

hejhopp79
2010-11-24, 19:30
Som EV säger hittar man allting man behöver i kosten. Sen är det skillnad på att få i sig RDI eller högre doser av olika vitaminer/mineraler. Jag upplever iaf att en del v/m påverkar mig positivt i högre doser; Särskilt B-vitaminerna och Magnesium.

Själv kompletterar jag alltid med en multi-vitamin för att täcka upp mitt behov, då min kost inte alltid är så all-round. Kör också en högdoserad b-complex rätt ofta, då jag blir lugn och fokuserad av den. Huden mår också toppen och jag kan koncentrera mig bättre på saker och ting.

Sverker
2010-11-24, 19:40
Sedan skiljer det lite åt, upptaget av magnesium kräver vitamin B6 optimalt sett och blir långt sämre om det tas i samband med kalcium.


Mest nyfiken. Varför skulle upptaget av magnesium vara beroende av B6 ( pyridoxin ). För mig används B6 vid transamineringar, dvs när aminosyror omsätts till energi.

hejhopp79
2010-11-24, 20:23
Mest nyfiken. Varför skulle upptaget av magnesium vara beroende av B6 ( pyridoxin ). För mig används B6 vid transamineringar, dvs när aminosyror omsätts till energi.

Jo det är sant att B6 är en katalysator i processer med aminosyror i kroppen.

Jag måste säga att jag inte är helt säker på den saken, utan förlitar mig på en gammal forskningsrapport jag läste där magnesiumsupplementering gjordes tillsammans med vitamin B6, för optimala resultat.

Måste säga att jag blev tveksam nu, jag kanske skriver goja. :confused:

Eddie Vedder
2010-11-24, 20:32
Jo det är sant att B6 är en katalysator i processer med aminosyror i kroppen.

Jag måste säga att jag inte är helt säker på den saken, utan förlitar mig på en gammal forskningsrapport jag läste där magnesiumsupplementering gjordes tillsammans med vitamin B6, för optimala resultat.

Måste säga att jag blev tveksam nu, jag kanske skriver goja. :confused:

Ja det finns många studier på autism vet jag. B6 och magnesium har tagits ihop men jag vet inte om det har berott på synergieffekter eller en tro på att de separat har gynnsamma effekter.

Oavsett vilket är resultaten inte särskilt imponerande.

hejhopp79
2010-11-25, 12:29
Ja, det kan ha varit på autism eller något annat neuro-psykiatriskt funktionshinder.

Till saken hör också att det är ganska svårt att påvisa effekt, eftersom dessa ofta kan vara subtila och inte låter sig mätas särskilt lätt. Synergi-effekter har magnesium och B6 absolut, men B6 hjälper nog inte med magnesiumupptaget.

Det finns dock en mängd anekdotala positiva rapporter från B6/supplementering vid ADHD/Autism/Tourettes etc. Men jag håller med om att forskningen inte är särskilt övertygande i dagsläget. Kan dock bero på en mängd confounders, såsom upptag och biologisk tillgänglighet hos vitamintillskotten man använt osv.

Eddie Vedder
2010-11-25, 13:13
Ja, det kan ha varit på autism eller något annat neuro-psykiatriskt funktionshinder.

Till saken hör också att det är ganska svårt att påvisa effekt, eftersom dessa ofta kan vara subtila och inte låter sig mätas särskilt lätt. Synergi-effekter har magnesium och B6 absolut, men B6 hjälper nog inte med magnesiumupptaget.

Det finns dock en mängd anekdotala positiva rapporter från B6/supplementering vid ADHD/Autism/Tourettes etc. Men jag håller med om att forskningen inte är särskilt övertygande i dagsläget. Kan dock bero på en mängd confounders, såsom upptag och biologisk tillgänglighet hos vitamintillskotten man använt osv.

Synnergieffekt var nog fel ordval. Jag syftade på att A förbättrar upptaget av B och det tror jag inte gäller för B6 och magnesium.

Exempel 1: C-vitamin påverkar upptaget av icke-hemjärn positivt vilket var den typen av synergieefekt jag pratade om. Och det var nog fel ordval som sagt.

Exempel 2: Folsyra och järn kan båda vara till fördel för hemoglobinvärden. De har ju på så sätt en synergieffekt för blodet men det ena förbättrar/hämmar inte upptaget av den andra.

Studierna jag slökollat lite på med magnesium och B6 har haft få deltagare och resultat är nog svåra att mäta som du säger. Typ kognitiva tester och dylikt vet jag inte hur bra reliabilitet och validitet de har i sammanhanget.

Sverker
2010-11-25, 19:41
Hur kan man få en synergieffekt med magnesium.

Som jag förstår det så har man antingen brist på magnesium eller så är nivån rätt. Överskott kan säkert byggas in i benmassan men någon annanstans går det inte att lägga magnesium på hög.
Magnesiums uppgift är att vara motjon i cellen. Ex att ge possitiva laddningar till ATPs negativa laddningar eller att parrera cellmembranens negativa laddningar.


Jag är inte riktigt med:confused: