handdator

Visa fullständig version : Nordkorea dampar, nytt krig på g?


G_lund
2010-11-23, 08:46
Nordkorea sköt för en stund sedan över 200 granater på en liten sydkoreansk ö som ligger nära gränsen, anfallet slutade för 20minuter sedan.

http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-11818005
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nordkoreansk-attack-mot-sydkoreansk-o-1.1213870

spoonchest
2010-11-23, 08:50
Det var antagligen också Nordkoreas enda granater ;)

Chris
2010-11-23, 08:53
Skedde det helt oprovocerat, eller finns det någonting bakomliggande som jag missat? Varför bomba just den ön?

stevebc
2010-11-23, 08:54
Vad vill de åstadkomma? Handlar det om AW-ing eller?

spoonchest
2010-11-23, 08:56
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koreakriget :D

Tydligen är det inte jätteovanligt att de muckar lite med varandra.
Men det verkar som om det oftast är nord som börjar.

Chris
2010-11-23, 08:58
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koreakriget :D

Tydligen är det inte jätteovanligt att de muckar lite med varandra.
Men det verkar som om det oftast är nord som börjar.

Ja men 200 granater känns något mer än att bara mucka... tycker inte du?

Korea-kriget känner jag faktiskt till, tänkte om det fanns något mer aktuellt som kan motiverat attacken:confused:

spoonchest
2010-11-23, 08:58
Nordkoreanerna tog ju med en amerikansk forskare till en nybyggd anläggning där man anrikar uran för inte så länge sedan.
Antagligen bara för att visa musklerna. De visste att han skulle skvallra.

spoonchest
2010-11-23, 09:00
Ja men 200 granater känns något mer än att bara mucka... tycker inte du?

Korea-kriget känner jag faktiskt till, tänkte om det fanns något mer aktuellt som kan motiverat attacken:confused:

Jo, det var något i hästväg, tydligen.
Fast så har de ju hållt på så här sedan urminnes tider också.
Nord sänkte ju ett krigsfartyg åt Syd förra året eller vad det var.

stevebc
2010-11-23, 09:01
Nordkoreanerna tog ju med en amerikansk forskare till en nybyggd anläggning där man anrikar uran för inte så länge sedan.
Antagligen bara för att visa musklerna. De visste att han skulle skvallra.Hahaha. Det där känns rätt transparent.

victor_n
2010-11-23, 09:04
Såg detta på nyheterna i morse. Verkar ju helt sjukt, "vill" dom provosera usa/fn kanske?

Nitrometan
2010-11-23, 09:10
Det är ju en ny Kim på gång i Nordkorea. Han måste flexa krabban och dubbelbiccen lite och visa hur tuff han är.

shut teh face
2010-11-23, 09:10
Snart dags för USA att trampa in i Nordkorea :)

krebbe
2010-11-23, 09:11
Snart dags för USA att trampa in i Nordkorea :)

Har de nån olja?

pragmatist
2010-11-23, 09:19
De behöver väl fylla förråden inför vintern och idkar lite utpressning mot omvärlden som vanligt. Det är ju Nordkoreas huvudsakliga affärsidé.

spoonchest
2010-11-23, 09:20
de har inte ett skit. Iaf om man får tolka svälten och levnadsstandarden i övrigt som man vill.

Nitrometan
2010-11-23, 09:24
De behöver väl fylla förråden inför vintern och idkar lite utpressning mot omvärlden som vanligt. Det är ju Nordkoreas huvudsakliga affärsidé.
Japp. Dels det och dels är det dags för en ny ledare som antagligen vill visa upp sig lite.

G_lund
2010-11-23, 09:24
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kina-bada-sidor-borde-bidra-till-freden-1.1213897

Har ni sett filmen från journalisterna som var i Nordkorea?
Den heter Travelers guide to north korea eller vice guide to north korea eller nått liknande, finns på youtube.
:)

feyin
2010-11-23, 09:43
Det är såna som nordkorea som skapar hat på internet.

shut teh face
2010-11-23, 10:20
de har inte ett skit. Iaf om man får tolka svälten och levnadsstandarden i övrigt som man vill.
Det är för att de lägger alla pengar på militären, de har ingen direkt harmlös militär styrka.

Dav0d
2010-11-23, 11:09
Så länge Nordkorea inte har resurser i hemlandet som USA kan ta över när de invarderar kommer de aldrig gå in i landet. Om det inte kommer en direkt riktad missil mot dem ... kanske inte ens då.

Potatiskillen
2010-11-23, 11:34
Grejjen är att Kina kan tänka sig att stödja Nordkorea utifall USA kommer in i landet.

Imni
2010-11-23, 11:34
Sydkorea hade en militärövning i området och det tros ha triggat attacken. Dock undrar man om inte 200 granater var att ta i. Så provocerad är det fan svårt att bli

Imni
2010-11-23, 11:35
Grejjen är att Kina kan tänka sig att stödja Nordkorea utifall USA kommer in i landet.

Kina är endast rädda för att Nordkorea ska falla ihop och att dem ska få in en massa flyktingar.

Mats J
2010-11-23, 11:35
Nordkorea känns helt livsfarliga, inga gränser alls. Dessutom ska de ha atomvapen också, tvekar nog inte att använda det om de blir attackerade av USA. Och om Kina också skulle blanda sig i ligger WW 3 nära till.

Deceiver85
2010-11-23, 11:38
Grejjen är att Kina kan tänka sig att stödja Nordkorea utifall USA kommer in i landet.
Inte särskilt realistiskt att Kina skulle stödja Nordkorea militärt, men visst ligger det lite i det du säger. Det är bara att vänta på den dagen då Kina tar bort sin skyddande hand, så Sydkorea kan göra slut på sin norra grannes trams och fasoner.

egge
2010-11-23, 12:00
Det har tydligen stormat kring Yeonpyeong tidigare. -99 var attackerades båtar utanför ön.

pragmatist
2010-11-23, 12:22
Kina kommer inte hjälpa Nordkorea, nej. De har inget som helst att tjäna på det.

hugok
2010-11-23, 12:59
Det verkar bara vara ett litet fjantland vars armé endast kan dansa på parader med en liten dvärg (vet inte hur den nye ser ut men...) som vill leka hitler och tror att han erövrar världen bara han erövrar sydkorea. För övrigt anser jag att Nordkorea bör förstöras.

victor_n
2010-11-23, 13:20
Det verkar bara vara ett litet fjantland vars armé endast kan dansa på parader med en liten dvärg (vet inte hur den nye ser ut men...) som vill leka hitler och tror att han erövrar världen bara han erövrar sydkorea. För övrigt anser jag att Nordkorea bör förstöras.

+1. Synd om befolkningen. Men någon form av special styrka borde ta sig in i landet och knäppa kim och kim Jr.

130kg finsk sisu
2010-11-23, 14:12
Jaaahaps, 3an står för dörren. Har redan börjat ringa runt till vänner å fråga om de letat upp militärpassen. :)

Slartibartfast
2010-11-23, 14:17
Nordkorea är som en finsk psykpatient som emellanåt dampar ur och vispar runt sig med kniv. Borde inte vara allt för svårt att kontrollera bara nån vill ta initiativet. Men som sagt, så länge USA inte har nåt ekonomiskt intresse i det hela, så är det väl bara att fortsätta stå och skaka på huvudet.

spoonchest
2010-11-23, 15:26
Jaaahaps, 3an står för dörren. Har redan börjat ringa runt till vänner å fråga om de letat upp militärpassen. :)

Har du börjat bombsäkra Pighouse gym än? ;)

Nuthead
2010-11-23, 16:03
Jaaahaps, 3an står för dörren. Har redan börjat ringa runt till vänner å fråga om de letat upp militärpassen. :)

Not sure if serious. Nordkoreanerna har senaste 50-60 åren från och till bombat och skjutit vilt omkring sig. Varför skulle det nu plötsligt leda till ett tredje världskrig?

Thewind
2010-11-23, 19:18
Finns det någon som helst möjlighet att det nordkorea säger är sant, dvs att det var sydkorea som sköt först?

Exdiaq
2010-11-23, 19:23
Finns det någon som helst möjlighet att det nordkorea säger är sant, dvs att det var sydkorea som sköt först?

Möjligheter finns det alltid, men det är inte det som är det intressanta utan hur stor/liten möjlighet det är.

Gosti123
2010-11-23, 19:28
Nytt krig? Kriget har inte ens tagit slut.

eternallord
2010-11-23, 19:35
Varför i hela helvete skulle USA slösa bort amerikanska och sydkoreanska liv, spendera ett par biljoner och åter tända Korea-kriget för att Kimmie kastar några granatar på en ö? Ta hem trupperna som är där istället, då hade nog Nordkorea fått incitament att lugna sig också.

stevebc
2010-11-23, 19:46
Jaaahaps, 3an står för dörren. Har redan börjat ringa runt till vänner å fråga om de letat upp militärpassen. :)Jag betvivlar starkt på att Kina kommer blanda sig in. De har långt mer att tjäna på fred och handel med NATO. Det finns bättre sätt att mäta *** på än krig, och det har de nog insett vid det här laget. Om 20-50 år när de är nästa stormakt, vem vet? Men nu tror jag de fortsätter på det inslagna spåret: handel och utveckling.

wessmen
2010-11-23, 19:52
Öppna upp landet likt en konservburk.

Jävla isolerad kommuniststat där allt är censurerat. Hatar möget.

Ne0phyte
2010-11-23, 21:56
Bara en tidsfråga iaf, hade dock trott att det skulle bli lite mer kärnvapen från nordkoreas sida.. insnöade jävlar.

hugok
2010-11-23, 22:10
Bara en tidsfråga iaf, hade dock trott att det skulle bli lite mer kärnvapen från nordkoreas sida.. insnöade jävlar.

Dom kan väl inte ha så bra kärnvapen direkt. Kan tänka mej att pyjamasdvärgen satt ett par killar med skalpeller och en bit uran för att försöka klyva skiten och hoppas då en smäll.

För övrigt anser jag att nordkorea bör förstöras.

EkarN
2010-11-23, 22:58
Börjar bli tråkigt för oss som är intresserade av världspolitik så lite krig vore inte fel.

Om jag ska vara seriös tror jag inte att det blir krig. Men egentligen så borde man mala både Kim senior och Kim junior till pölsa omgående.

nocantdo
2010-11-23, 23:02
Det skrämmande är ju att syd har Usa i ryggen och Nord Kina vilket kan bli en inkörs port till tottal jävla kaos och världskrig!!

Chaan
2010-11-23, 23:05
Fast jag tror inte det kommer bli jättestort. Men hur krig ska undvikas nu, det undrar jag. Sydkorea kommer inte acceptera ständiga provokationer längre, precis som deras president sa idag. Kina och USA dras ju in om det blir krig på Koreahalvön.

Dav0d
2010-11-23, 23:15
Att människor inte ser fördelarna med att Kina går bakom Sydkorea förstår jag inte. Eftersom USA garanterat kommer backa upp sydkorea är det ett utmärkt sätt för Kina att leverera vapen till Nordkorea. Det blir som ännu ett vietnam fast troligtvis kommer USA akta sig lite mer denna gång. Oavsett blir det ett krig där Kina försöker klara sig bättre ekonomiskt än sin rival USA, allt för att sakta men säkert bli den största makten på jorden.

Ne0phyte
2010-11-23, 23:18
Dom kan väl inte ha så bra kärnvapen direkt. Kan tänka mej att pyjamasdvärgen satt ett par killar med skalpeller och en bit uran för att försöka klyva skiten och hoppas då en smäll.

För övrigt anser jag att nordkorea bör förstöras.

Nej Nordkorea är ju bara världens största militärdiktatur. Du ska nog se att dom har mer än ris i sitt land.

Ne0phyte
2010-11-23, 23:19
Nej Nordkorea är ju bara världens största militärdiktatur. Du ska nog se att dom har mer än ris i sitt land.

EDIT: Och goldfarmers.

EDIT2: Med edit två vill jag säga att "ändra" knappen ligger för nära "citera". Var nog bara det.

bygden
2010-11-24, 00:30
Börjar bli dags för USA att ta med hårdhandskarna kan man ju tycka..

Stoltz
2010-11-24, 00:32
Du ska nog se att dom har mer än ris i sitt land.

V8d9i2xYbkQ

Yes
2010-11-24, 06:46
Börjar bli dags för USA att ta med hårdhandskarna kan man ju tycka..
Jag tycker hela västvärlden borde ställa sig bakom ett sånt beslut. Jämna Nordkorea med marken, och på hemvägen kan man gå över Tehran och Mecca.

Ne0phyte
2010-11-24, 08:27
V8d9i2xYbkQ

:thumbup: You got it :cool:

stevebc
2010-11-25, 10:07
"Hjälpsändningar av ris, nudlar, cement och mediciner för omkring sju miljoner euro som var på väg från Sydkorea till Nordkorea har nu stoppats."

Nordkorea är verkligen som en rikemansunge i trotsåldern med curlingföräldrar. Med tanke på förutsättningarna med grannar som Kina och Sydkorea, så måste Kim Jong-Il vara en av de sämsta ledarna i historien. Pinsamt dålig.

Nitrometan
2010-11-25, 10:09
NK brukar ju kräva mer mat och hjälp för att sätta sig vid förhandlingsbordet.

Det har funkat att agera så i 50 år. Varför ska de då sluta nu?

MasterChief
2010-11-25, 10:55
Nordkorea är verkligen som en rikemansunge i trotsåldern med curlingföräldrar. Med tanke på förutsättningarna med grannar som Kina och Sydkorea, så måste Kim Jong-Il vara en av de sämsta ledarna i historien. Pinsamt dålig.

Och trots det kan man alltid lita på att det finns en svensk förening som är där och kramas:

http://svenskkoreanska.se/dw/lib/exe/fetch.php?w=530&media=nyheter:tb-abf.jpg


http://svenskkoreanska.se/

Gosti123
2010-11-25, 12:47
Fast jag tror inte det kommer bli jättestort. Men hur krig ska undvikas nu, det undrar jag. Sydkorea kommer inte acceptera ständiga provokationer längre, precis som deras president sa idag. Kina och USA dras ju in om det blir krig på Koreahalvön.

Och om de kommer i krig med varandra så kommer både kinas och usas ekonomier att störta, främst usas.

Kek
2010-11-25, 12:50
Har de nån olja?

Tror inte de har ett skit förutom ett totalt utsuget land med en paranoid ledare och ett utarmat folk. Inte mycekt att erövra direkt. Förlorar mer än vad man tjänar. Låt dem sitta i sin bubbla och spänna sig lite ibland.

raQblad
2010-11-25, 12:56
Tror inte de har ett skit förutom ett totalt utsuget land med en paranoid ledare och ett utarmat folk. Inte mycekt att erövra direkt. Förlorar mer än vad man tjänar. Låt dem sitta i sin bubbla och spänna sig lite ibland.De har inte ett skit. Røda Korset ær dær och førsøjer de med mediciner før en population på 8 miljoner mænniskor, och kunde under en av sina genomresor konstatera att landets skogar ær så skøvlade (på grund av bristen på annat att førbrænna) att det orsakar flom och katasrofala resultat før åkrar och matjord.
Merparten av befolkningen har næringsbrist, framførallt proteinbrist. Landet ær kort sagt kørt i botten resursmæssigt och vanskøtt på mer æn det politiska planet.

Eiken
2010-11-25, 13:17
o0cZI9rLSS4

Känns bra att USA skickar ett av sin största skeep på övning precis utanför Nordkorea just nu. Undrar vad Nordkorea galningarna tycker om det.

von huff
2010-11-25, 13:54
Jag ej så insatt men min första tanke är att om det blir ett krig så ligger Nordkorea illa till om USA också blandar in sig.Har Nordkorea några allierade?Hur stor skillnad är det mellan nord å sydkoreas armeer?

pragmatist
2010-11-25, 14:06
På pappret är Nordkoreas militära resurser avsevärda, c:a en miljon soldater i den reguljära armén och stora mängder stridsvagnar och artilleri (~10,000 pjäser). Sen hur grejorna funkar i praktiken är det nog ingen som vet, inte ens de själva. Irak hade också avsevärda resurser 1991, som bekant. Sydkoreas armé är lite drygt hälften så stor som Nordkoreas, återigen på pappret, men givetvis mycket modernare.

BillyButt
2010-11-25, 14:16
På pappret är Nordkoreas militära resurser avsevärda, c:a en miljon soldater i den reguljära armén och stora mängder stridsvagnar och artilleri (~10,000 pjäser). Sen hur grejorna funkar i praktiken är det nog ingen som vet, inte ens de själva. Irak hade också avsevärda resurser 1991, som bekant. Sydkoreas armé är lite drygt hälften så stor som Nordkoreas, återigen på pappret, men givetvis mycket modernare.

En miljon soldater utan stridsmoral?

Nitrometan
2010-11-25, 14:25
Sarah Palin vill stödja Nordkorea.

GIB6af2kPPc

Från en radiointervju.

Sarah Palin took a break from her book tour Wednesday to call into Glenn Beck's radio show and weigh in on the recent shelling of a South Korean island by the North Korean military. Unfortunately, a verbal slip-up caused her to urge the U.S. to support an unexpected country.

http://www.huffingtonpost.com/2010/11/24/sarah-palin-north-korea_n_788107.html

Osten80
2010-11-25, 14:26
En miljon soldater utan stridsmoral?

Det är förmodligen svårt att hitta ett annat land vars soldater är lika hängivna sitt land som Nordkoreanerna är.

pragmatist
2010-11-25, 14:51
Men det där är ju kruxet, eller hur? Vi vet egentligen inget om hur hängivna nordkoreanerna är när det kommer till kritan. Det kan ju handla om en miljon kamikazepiloter, men det vet vi ju inte förrän det smäller.

Kek
2010-11-25, 15:19
En miljon soldater utan stridsmoral?

Tror de flesta går i döden för sin ledare.

Lallle
2010-11-25, 15:31
Sarah Palin vill stödja Nordkorea.

GIB6af2kPPc

Från en radiointervju.



http://www.huffingtonpost.com/2010/11/24/sarah-palin-north-korea_n_788107.html

Herregud...

hugok
2010-11-25, 19:27
På pappret är Nordkoreas militära resurser avsevärda, c:a en miljon soldater i den reguljära armén och stora mängder stridsvagnar och artilleri (~10,000 pjäser). Sen hur grejorna funkar i praktiken är det nog ingen som vet, inte ens de själva. Irak hade också avsevärda resurser 1991, som bekant. Sydkoreas armé är lite drygt hälften så stor som Nordkoreas, återigen på pappret, men givetvis mycket modernare.

Här är vad deras armé kan åstadkomma. Skulle gissa att deras vapen inte är mycket bättre än de Napoleons armé använde.
DnZBgiZ3d8s

Chaan
2010-11-25, 20:32
Och om de kommer i krig med varandra så kommer både kinas och usas ekonomier att störta, främst usas.

Det tror jag inte. Det är inget totalkrig jag förutspår, inget världskrig.

D Andersson
2010-11-26, 08:20
På pappret är Nordkoreas militära resurser avsevärda, c:a en miljon soldater i den reguljära armén och stora mängder stridsvagnar och artilleri (~10,000 pjäser). Sen hur grejorna funkar i praktiken är det nog ingen som vet, inte ens de själva. Irak hade också avsevärda resurser 1991, som bekant. Sydkoreas armé är lite drygt hälften så stor som Nordkoreas, återigen på pappret, men givetvis mycket modernare.

Problemet (ett av många) är att Nord inte ens behöver gå över gränsen för att ställa till med ett rent Helsinki. Man har tusentals artilleripjäser förinställda på Seoul och syds gränsförsvar och skulle kunna överösa dem med tiotusentals och åter tiotusentals artillerigranater, bl.a. bestyckade med kemiska vapen, i timmen. Jag skulle inte hoppas för mycket på att man inte har ordning på artilleriet, så komplicerat är det inte.

EkarN
2010-11-26, 09:57
Problemet (ett av många) är att Nord inte ens behöver gå över gränsen för att ställa till med ett rent Helsinki. Man har tusentals artilleripjäser förinställda på Seoul och syds gränsförsvar och skulle kunna överösa dem med tiotusentals och åter tiotusentals artillerigranater, bl.a. bestyckade med kemiska vapen, i timmen. Jag skulle inte hoppas för mycket på att man inte har ordning på artilleriet, så komplicerat är det inte.

Nordkorea har inte USA på sin sida. Så enkelt är det:) Visst de kan ställa till med en del, men USAs flygvapen slår nog ut det mesta innan nordkoreanerna ens fört fram ammunition.

Nordkorea har en miljon med AK-47or och en massa artilleri. Sydkorea har en armé av modernt snitt, och USA i ryggen. Undrar vem som vinner;) Tänk er bara de stora stealthbombflygplanen.

Eiken
2010-11-26, 10:27
Problemet (ett av många) är att Nord inte ens behöver gå över gränsen för att ställa till med ett rent Helsinki. Man har tusentals artilleripjäser förinställda på Seoul och syds gränsförsvar och skulle kunna överösa dem med tiotusentals och åter tiotusentals artillerigranater, bl.a. bestyckade med kemiska vapen, i timmen. Jag skulle inte hoppas för mycket på att man inte har ordning på artilleriet, så komplicerat är det inte.


Dock lär ju Sydkorea ha automatiska system för att bekämpa artelleri eld. Annat vore märkligt.

shut teh face
2010-11-26, 10:36
Jag tänker mig att Nordkorea måste hålla på muppa sig extra mycket nu också när den yngsta sonen "tagit över", han måste visa vilket virke han är gjord av och överdriva lite.

Jag hoppas dock det blir krig så man kan slå ut dem fort, för även om de kan ställa till med problem så kan nog USA bomba sönder dem på några dagar. USA har ju redan stor närvaro där nere. ;)

D Andersson
2010-11-26, 10:52
Nordkorea har inte USA på sin sida. Så enkelt är det:) Visst de kan ställa till med en del, men USAs flygvapen slår nog ut det mesta innan nordkoreanerna ens fört fram ammunition.

Nordkorea har en miljon med AK-47or och en massa artilleri. Sydkorea har en armé av modernt snitt, och USA i ryggen. Undrar vem som vinner;) Tänk er bara de stora stealthbombflygplanen.

Dock lär ju Sydkorea ha automatiska system för att bekämpa artelleri eld. Annat vore märkligt.

Jag tänker mig att Nordkorea måste hålla på muppa sig extra mycket nu också när den yngsta sonen "tagit över", han måste visa vilket virke han är gjord av och överdriva lite.

Jag hoppas dock det blir krig så man kan slå ut dem fort, för även om de kan ställa till med problem så kan nog USA bomba sönder dem på några dagar. USA har ju redan stor närvaro där nere. ;)

Det handlar inte om vem som vinner, givetvis kommer nord bli fullständigt överkörda om det går så långt, utan att de kan ställa till med enorm skada på mycket kort tid. Seoul med omnejd kommer inte att må speciellt bra av ~100 000 artillerigranater.

Läs mer:

http://www.globalsecurity.org/military/world/dprk/m-1978-170.htm

http://www.globalsecurity.org/military/world/dprk/m-1985-mrl.htm

130kg finsk sisu
2010-11-26, 11:12
Dock lär ju Sydkorea ha automatiska system för att bekämpa artelleri eld. Annat vore märkligt.

Nu är jag iofs bara amatör men militärt intresserad. Man kan ju inte precis skjuta ner granater. Så om Nordkorea har 10000 pjäser, så hinner nog varje pjäs skjuta mellan 1-1000 skott innan man slagit ut samtliga ställningar. Dessutom kan man anta att ett antal ställningar är väl dolda, insprängda att det kan ta nån tid att lokalisera och ställa de taktiska vapen som behövs till förfogande. Så D Andersson har rätt i mina ögon, Nordkoreanerna får pisk om USA blandar sig i, men nog kommer man ställa till med ett och annat innan pisken är utdelad.

Yes
2010-11-26, 11:24
Borde man inte kunna göra en skaplig krater av hela Nordkorea innan de hinner muppa sig?

Eiken
2010-11-26, 11:29
Nu är jag iofs bara amatör men militärt intresserad. Man kan ju inte precis skjuta ner granater. Så om Nordkorea har 10000 pjäser, så hinner nog varje pjäs skjuta mellan 1-1000 skott innan man slagit ut samtliga ställningar. Dessutom kan man anta att ett antal ställningar är väl dolda, insprängda att det kan ta nån tid att lokalisera och ställa de taktiska vapen som behövs till förfogande. Så D Andersson har rätt i mina ögon, Nordkoreanerna får pisk om USA blandar sig i, men nog kommer man ställa till med ett och annat innan pisken är utdelad.

Du anar inte vad mycket man kan göra med välprogrammerade datorer och dagens teknik.

Redan för fem år sedan sa syd-korea officiellt att de utvecklade det. Förmodligen började de flera år innan och iom stödet från USA har de nog redan ett någorlunda välutvecklat system.

Det går att skjuta ner granater och det går att räkna ut var de avlossades ifrån och skicka automatiska attacker mot platsen för att snabbt slå ut den.

Eiken
2010-11-26, 11:42
http://www.viddler.com/explore/loopytube/videos/877/

Hittade tom en video.

D Andersson
2010-11-26, 12:37
Du anar inte vad mycket man kan göra med välprogrammerade datorer och dagens teknik.

Redan för fem år sedan sa syd-korea officiellt att de utvecklade det. Förmodligen började de flera år innan och iom stödet från USA har de nog redan ett någorlunda välutvecklat system.

Det går att skjuta ner granater och det går att räkna ut var de avlossades ifrån och skicka automatiska attacker mot platsen för att snabbt slå ut den.

http://www.viddler.com/explore/loopytube/videos/877/

Hittade tom en video.

Den där och liknande videor har vi sett i många år, men vet du om sådana enheter eller motsvarande är i aktiv tjänst någonstans i världen? Jag tänker att t.ex. Israel skulle använda sådana som skydd mot raketartilleri från gaza och västbanken om de fanns och var tillgängliga.

Eiken
2010-11-26, 12:54
Den där och liknande videor har vi sett i många år, men vet du om sådana enheter eller motsvarande är i aktiv tjänst någonstans i världen? Jag tänker att t.ex. Israel skulle använda sådana som skydd mot raketartilleri från gaza och västbanken om de fanns och var tillgängliga.

Har läst att USA och Israel har dom på vissa ställen men kan väl inte peka på någon seriös källa direkt. Är ju armén dock, även om de hade dem i drift vet jag ej hur mycket de skulle skylta med det.

Tekniken och teorin bakom är dock fullt möjlig så vore märkligt om de inte fått fram något vettigt på så många år. Det klippet är ändå ett gäng år gammalt och de sitter ju inne med en del resurser för forskning minst sagt.

Nitrometan
2010-11-26, 12:58
Det finns ju som luftförsvar på fartyg. Jag antar att det finns på de anläggningar som är tillräckligt viktiga för att motivera kostnaden.

Seoul skulle säkert vara ett sånt ställe.

pragmatist
2010-11-26, 13:20
Att stoppa enskilda granater eller raketer går ju, i alla fall på pappret och med system som befinner sig på experimentstadiet. Problemet är att vi talar om tiotusentals, per minut. Det faller på sin egen orimlighet.

Nitrometan
2010-11-26, 13:27
Problemet är att vi talar om tiotusentals, per minut. Det faller på sin egen orimlighet.
Jag tycker att 75000 granater per minut känns lite orimligt. Men det finns säkert lösningar.

Metal Storm kan skjuta en miljon projektiler per minut.

d8hlj4EbdsE


Inslag från Discovery - Future Weapons (fast alla är inte så future):

TXECU3YKMfI

elo_
2010-11-26, 13:31
http://www.viddler.com/explore/loopytube/videos/877/

Hittade tom en video.

Jag skulle tro att en sådan där manick skulle ha svårt att ha någon större inverkan på redan ett litet artillerianfall. Ett riktat robotanfall är en helt annan sak. Ett batteri (6 pjäser vanligtvis) som skjuter en "isku" (6 avfyrningar per pjäs under en minut [36 totalt]) eller "este" (ca 10 skott per pjäs under en minut [60 totalt]) skulle vara fullt tillräckligt för att kunna åstadkomma "lite" skada. Det här är förstås bara en traditionell uppställning, vete gudarna hur nordkoreanernas uppställning ser ut.

Hur många batterier skulle nordkoreanerna kunna ställa upp längs gränsen? 130mm kanoner har en räckvidd på ca 30 km..

shut teh face
2010-11-26, 13:47
Lösningen är helt enkel

http://www.sffchronicles.co.uk/forum/attachments/12246d1103832084-1-11-the-eye-atlantis-storm-wave3.jpg

Nitrometan
2010-11-26, 14:22
Hur många batterier skulle nordkoreanerna kunna ställa upp längs gränsen? 130mm kanoner har en räckvidd på ca 30 km..
De har redan tusentals kanoner, haubitsar m.m. stationerade och riktade... :(

Kwon
2010-11-26, 15:18
Forcefield-tech is where it's at, Absorbtion, Repelling and Displacement Shields!

The way of the future!

En får hoppas att det bara var en powerdisplay och att ingenting eskalerar.

Heniin
2010-11-26, 16:09
Intressant tråd, jag tycker mest synd om Nordkorea när man har sett hur folk lever inne i landet och hur hjärntvättade befolkningen blir redan från födseln. Det är relativt tragiskt att det har blivit såpass med tanke på att syd och nord förr var ett enat land.

Nordkorea har en stor arme sen är frågan hur vältränad armen är, hur bra kvalitet det är på utrustning, hur gammalt allt är? Vi vet redan hur avancerad och högteknologisk arme USA har, det är inte direkt någon fight skulle jag påstå mellan USA och nord. Jag vet inte vad nord tror de har att tjäna på att börja kriga mot ett land som syd när de har väldigt starka allierade vänner.

Som någon sa så borde man skicka in en elitstyrka och försöka ta ut ledarna på något effektivt vis så man slipper den hjärntvättning som pågår i nord, kanske landet förr eller senare bli ett öppet land som kan bli accepterat av omvärlden.

EkarN
2010-11-26, 16:34
Det handlar inte om vem som vinner, givetvis kommer nord bli fullständigt överkörda om det går så långt, utan att de kan ställa till med enorm skada på mycket kort tid. Seoul med omnejd kommer inte att må speciellt bra av ~100 000 artillerigranater.

Läs mer:

http://www.globalsecurity.org/military/world/dprk/m-1978-170.htm

http://www.globalsecurity.org/military/world/dprk/m-1985-mrl.htm

Det jag menar, är hur många pjäser kommer finnas kvar hur länge? Vågar tro att Sydkorea och USA har en färdig plan för hur artillerihotet ska begränsas, t.ex genom massiva insatser av bombflyg och eget artilleri. Förutsatt då förstås att Nordkorea inte helt oförberett öppnar eld, då blir det lite jobbigt. Kanske går så långt som att man sätter in taktiska kärnvapen, men det är inte troligt anser jag. Vore svårt att förklara för omvärlden om inte annat.

D Andersson
2010-11-26, 22:49
Jag skulle tro att en sådan där manick skulle ha svårt att ha någon större inverkan på redan ett litet artillerianfall. Ett riktat robotanfall är en helt annan sak. Ett batteri (6 pjäser vanligtvis) som skjuter en "isku" (6 avfyrningar per pjäs under en minut [36 totalt]) eller "este" (ca 10 skott per pjäs under en minut [60 totalt]) skulle vara fullt tillräckligt för att kunna åstadkomma "lite" skada. Det här är förstås bara en traditionell uppställning, vete gudarna hur nordkoreanernas uppställning ser ut.

Hur många batterier skulle nordkoreanerna kunna ställa upp längs gränsen? 130mm kanoner har en räckvidd på ca 30 km..


Från mina länkar i tidigare inlägg:

According to one report, a South Korean security analyst suggested that DPRK artillery pieces of calibers 170mm and 240mm "could fire 10,000 rounds per minute to Seoul and its environs." The number of Koksan guns is not publicly reported, but it is reliably reported that North Korea has about 500 long-range artillery tubes within range of Seoul, double the levels of a the mid-1990s. Large caliber self propelled artillery pieces typically have a sustained rate of fire of between four and eight rounds per minute. This suggests a total rate of fire of artillery alone of between 2,000 and 4,000 rounds per minute. The DPRK's two hundred 240mm MRLs fire either 12 or 22 rounds, providing a maximum single salvo of no more than 4,400 rounds.

These launchers can fire a first strike of many thousands of missiles and return in a few minutes to protected caves or to alternate firing positions. The MRLs move out from underground facilities (UGFs), fire from preplanned firing positions, and return to the UGFs. Examination of the available data on the UGF sites suggests that a number of possible “exit and return” methods for the MRLs may be possible. In this case, the launchers move directly from the firing points to the UGFs. This procedure makes it difficult to target the launchers, because once they fire it only takes 75 seconds to return to their UGFs. The MRLs can fire their complete set of rockets in 44 seconds. Data from the Joint Precision Strike Demonstration Project Office indicates that the crew then needs two minutes to lower the launcher, raise the stabilizing pads, and quickly return to the UGF. This gives a total exposure time of 164 seconds. However, it is possible that the MRLs could displace faster than the JSPD case or that they might take longer.


Det finns inget försvar mot detta, och frågan är om det någonsin kommer att göra det. Det måste i så fall vara något som kan upptäcka och slå ut en artillerigranat på bråkdelen av en sekund. Det gör t.ex. inte lasersystemet i videon, det verkar ha lagts ner för övrigt.

http://www.nytimes.com/2006/07/30/world/middleeast/30laser.html?_r=1

delta_mats
2010-11-26, 23:43
Seoul ligger ju runt 5 mil från gränsen till Nordkorea. Så det krävs ju lite värre artilleri för att nå fram. Skulle vara intressant att se vad Sydkorea har för något i beredskap, för det lär dom ju ha.

Pendelous
2010-12-14, 21:24
Hur mycket utrymme skulle ni säga att Nordkoreas alla konflikter får i massmedia?

tossefar
2010-12-14, 21:46
Hur mycket utrymme skulle ni säga att Nordkoreas alla konflikter får i massmedia?

Jag vet inte, ska det vara ett G eller VG på gymnasiekursen?

Pendelous
2010-12-14, 22:00
MVG!

Har lite egna tankar kring detta så klart, men tänkte fråga ändå för jag tror det finns personer som läser betydligt mer tidningar och så än vad jag gör.

von huff
2010-12-14, 22:04
Har dom lugnat ner sig nu?

David Brent
2010-12-14, 22:15
MVG!

Har lite egna tankar kring detta så klart, men tänkte fråga ändå för jag tror det finns personer som läser betydligt mer tidningar och så än vad jag gör.

Eller så gör du som andra och läser på och gör din egen läxa? :)

stevebc
2010-12-14, 22:26
Hur mycket utrymme skulle ni säga att Nordkoreas alla konflikter får i massmedia?Hehe, den gubben gick inte.

Pendelous
2010-12-14, 22:29
Eller så gör du som andra och läser på och gör din egen läxa? :)

Hehe, den gubben gick inte.

Haha, va fan.

D Andersson
2011-06-29, 10:54
Den där och liknande videor har vi sett i många år, men vet du om sådana enheter eller motsvarande är i aktiv tjänst någonstans i världen? Jag tänker att t.ex. Israel skulle använda sådana som skydd mot raketartilleri från gaza och västbanken om de fanns och var tillgängliga.

Nu däremot har har iron dome-systemet varit i drift i tre månader med gott resultat.

http://www.rafael.co.il/marketing/SIP_STORAGE/FILES/6/946.pdf

The Iron Dome is an effective and innovative mobile defense solution for countering short range rockets and 155 mm artillery shell threats with ranges of up to 70 km in all weather conditions, including low clouds, rain, dust storms or fog. The system uses a unique interceptor with a special warhead that detonates any target in the air within seconds.

EUjtVCnRCD8&feature=player_embedded

Snabbt avklarat.

Nitrometan
2011-06-29, 11:02
En video från svältens Nordkorea (från Australiska ABC):

http://www.abc.net.au/news/video/2011/06/27/3253966.htm