handdator

Visa fullständig version : Min ätstörning.


Eonen
2010-11-23, 05:12
Jag är inne på vecka 14 av en härlig nästan helt ketogen diet nu och ligger på ett ganska stort energiunderskott.
Jag är 185 cm och väger 69 kg med kroppsfett på ca 6% (mätt med kaliper).

Ett litet problem jag haft dom senaste veckorna är att jag ibland blir så tokhungrig att jag oftast på jobbet går och väldgästar något oskyldigt skafferi och trycker i mig mycket av allt det onyttiga som finns i denna värld.

Detta skapar inga större problem för min viktnedgång då jag ligger så lågt i övrigt och tränar som ett djur. Problemet är att jag mår så fruktansvärt dåligt efter denna överkonsumtion av kolhydrater att jag blir andfådd för ingenting och svettas av att sitta typ :P.

Varför blir det så?

Kan detta bero på att jag på något sätt lyckats sabba min tolerans mot kolhydrater i allmänhet och aldrig kommer kunna bulka igen utan att må dåligt eller är det någon som har någon idé?

1684_
2010-11-23, 06:24
eh?
ja du måste va ätstörd, eller ha en jävligt skev kroppsuppfattning.
* varför ligger du ENS på kcal underskott??! Du behöver knappast det, usch!
* Varför ens hålla på med en diet om du får ångest?
* Tycker du ditt beteende e normalt? Svar nej=sök hjälp.

Eonen
2010-11-23, 07:02
eh?
ja du måste va ätstörd, eller ha en jävligt skev kroppsuppfattning.
* varför ligger du ENS på kcal underskott??! Du behöver knappast det, usch!
* Varför ens hålla på med en diet om du får ångest?
* Tycker du ditt beteende e normalt? Svar nej=sök hjälp.

Nja nu tror jag desvärre att morgonhjärnan ställer till det för dig.

Jag mår inte dåligt över att jag har ätit, det är skit samma eftersom jag ändå tappar i vikt. När jag ändå kör en diet kan jag lika gärna tappa så mycket som möjligt tycker jag så därför väljer jag att fortsätta på energiminus ett tag till så avslutar jag den lagom till julfesten :).

Min fråga var varför min kropp svarar så dåligt på kolhydraterna, och sen är det ju för jävla gott med onyttig skit när man trycker i sig det så det kan man änna unna sig

bb X
2010-11-23, 07:12
Jag kan _ingenting_ om ätstörningar, men du borda iaf söka någon form of professionell hjälp, just incase. :)

Ang din fråga om kolhydrater så tittar nog KING GRUB/Niklas in snart ! Men jag skulle inte tro att din kropp reagerar dåligt på kolhydrater, snarare du själv som stressar över det. ;)

1684_
2010-11-23, 07:14
jag skiter blanka fan i din ångest, min största fråga e egentligen. VARFÖR vill du gå ner i vikt på den längden och kroppsvikten du redan har? En kille ska inte heller vara som en tandpetare i kroppen.

Jag tror seriöst de ebättre om Eddie Vedder eller Kingcrub(?), någon annan duktig svarar på detta.

Benjila
2010-11-23, 07:23
Du bör ta och tagga ner lite 1684 och tänka på vad du skriver.

Eonen
2010-11-23, 07:24
jag skiter blanka fan i din ångest, min största fråga e egentligen. VARFÖR vill du gå ner i vikt på den längden och kroppsvikten du redan har? En kille ska inte heller vara som en tandpetare i kroppen.

Jag tror seriöst de ebättre om Eddie Vedder eller Kingcrub(?), någon annan duktig svarar på detta.

Jag kan _ingenting_ om ätstörningar, men du borda iaf söka någon form of professionell hjälp, just incase. :)

Ang din fråga om kolhydrater så tittar nog KING GRUB/Niklas in snart ! Men jag skulle inte tro att din kropp reagerar dåligt på kolhydrater, snarare du själv som stressar över det. ;)

Vi kan starta en ny tråd om mitt psyke sen om ni vill.

Nu när det ska julgrisas e det lika bra att deffa ner lite extra så man har till godo.

Som sagt varför reagerar jag så dåligt på kolhydraterna helt plötsligt. Vill kunna överkonsnumera onyttig skit utan att må dåligt speciellt i dessa tider.

Anledningen till att jag ens nämner energiunderskottet är att det kanske har något med saken att göra

sp123ltd1
2010-11-23, 07:26
Du bör ta och tagga ner lite 1684 och tänka på vad du skriver.
Varför? hon har ju rätt varför vill han tappa vikt om man har 6% bf om han inte har ätstörningar?

Benjila
2010-11-23, 07:30
Varför? hon har ju rätt varför vill han tappa vikt om man har 6% bf om han inte har ätstörningar?

Ja det har hon. Men hon behöver inte ha den attityden för att få fram det. Sen vet även trådskaparen om detta antar jag då rubriken till och med heter "Min ätstörning"

1684_
2010-11-23, 07:35
Ja det har hon. Men hon behöver inte ha den attityden för att få fram det. Sen vet även trådskaparen om detta antar jag då rubriken till och med heter "Min ätstörning"

"Nu när det ska julgrisas e det lika bra att deffa ner lite extra så man har till godo. "

Om grabben e medveten om det, varför vill han fortsätta på 6% kroppsfett ?
Varför ska man behölva banta ner sig ännu mera, riskera ev ohäsla pga jul? Å vf ska man ens behöva julgrisa överhuvudataget? De e som en buliminiker eller va de heter, "Åh jag ska svälta 6dagar i veckan och öööveräta den 7e dagen"

Eonen
2010-11-23, 07:51
"Nu när det ska julgrisas e det lika bra att deffa ner lite extra så man har till godo. "

Om grabben e medveten om det, varför vill han fortsätta på 6% kroppsfett ?
Varför ska man behölva banta ner sig ännu mera, riskera ev ohäsla pga jul? Å vf ska man ens behöva julgrisa överhuvudataget? De e som en buliminiker eller va de heter, "Åh jag ska svälta 6dagar i veckan och öööveräta den 7e dagen"

Men kära nån.
Jag har redan vart på diet i 14 veckor så varför inte gå lågt när jag ändå är igång och det e inte hälsofarligt att ligga på mitt kroppsfett. Tvärtom har det massa hälsofördelar som du får söka fram själv och dessutom betyder det bättre och längre bulk sedan.

Nu håller vi oss till frågan tycker jag

karlingen
2010-11-23, 08:49
Men kära nån.
Jag har redan vart på diet i 14 veckor så varför inte gå lågt när jag ändå är igång och det e inte hälsofarligt att ligga på mitt kroppsfett. Tvärtom har det massa hälsofördelar som du får söka fram själv och dessutom betyder det bättre och längre bulk sedan.

Nu håller vi oss till frågan tycker jag

Tanken är inte att du ska dieta ner dig till 2-3% kroppsfett om du har en ätstörning.

Men ONT: Dricker du mycket vatten när du tillför dessa kolhydrater? Tror att du lider utav vätskebrist då kolhydrater binder vätska och när man har varit utan dessa ett tag och sedan öser i sig en massa kan det bli svårt för kroppen att "ställa om" sig. Så funkar det åtminstone för mig.

Pzorz
2010-11-23, 08:49
"Nu när det ska julgrisas e det lika bra att deffa ner lite extra så man har till godo. "

Om grabben e medveten om det, varför vill han fortsätta på 6% kroppsfett ?
Varför ska man behölva banta ner sig ännu mera, riskera ev ohäsla pga jul? Å vf ska man ens behöva julgrisa överhuvudataget? De e som en buliminiker eller va de heter, "Åh jag ska svälta 6dagar i veckan och öööveräta den 7e dagen"

Nu lägger jag in en off topic -kommentar till trots trådskaparens vädjan om on topic.

Det känns som att du har fel approach. Du har fortfarande på dig dina leriga kängor när du klampar in i det nystädade huset.

Istället för att sätta dig in i det eventuella problemet så börjar du med att säga att killen har ätstörningar och förväntar dig direkt respons i form med att han ska säga: "Ja, det är klart jag har ätstörningar. Jag ska genast sluta med det och börja äta normalt."

Med detta så säger jag inte att jag inte håller med dig. Men du ska nog ta det lite lugnare.

1684_
2010-11-23, 09:30
Nu lägger jag in en off topic -kommentar till trots trådskaparens vädjan om on topic.

Det känns som att du har fel approach. Du har fortfarande på dig dina leriga kängor när du klampar in i det nystädade huset.

Istället för att sätta dig in i det eventuella problemet så börjar du med att säga att killen har ätstörningar och förväntar dig direkt respons i form med att han ska säga: "Ja, det är klart jag har ätstörningar. Jag ska genast sluta med det och börja äta normalt."

Med detta så säger jag inte att jag inte håller med dig. Men du ska nog ta det lite lugnare.

Okej jag ska ta de lugnare, jag ber alla om ursäkt.
Jag blir så känslig när de gäller sånt här, för i mina ögon har killen problem. Punkt slut, min åsikt. Jag vet hur det är och jag vet hur tankarna är, jag vet att jag nte hjälper honom det minsta och hoppas någon annan gör det. Kanske lyssnar han på killar bättre än en liten fjantig tjej ändå. Go jul.

karlingen
2010-11-23, 09:34
Kanske lyssnar han på killar bättre än en liten fjantig tjej ändå. Go jul.

Correction: En biffig fjantig tjej :thumbup:

Nej men, visst, det låter helt absurt att man dietar trots lågt BF och har ätstörningar men det är som sagt TS val och vi kan inte göra något annat än att uppmuntra honom till en bättre väg.

Maod
2010-11-23, 10:44
Tom mage + ketogen diet + frosseri i kakor och godis = Extrem blodsockerhöjning mm?

Klart du kommer kunna bulka igen, men du chockar kroppen med glukos om du håller på såhär misstänker jag. Det låter osunt.

Gober
2010-11-23, 11:30
Men kära nån.
Jag har redan vart på diet i 14 veckor så varför inte gå lågt när jag ändå är igång och det e inte hälsofarligt att ligga på mitt kroppsfett. Tvärtom har det massa hälsofördelar som du får söka fram själv och dessutom betyder det bättre och längre bulk sedan.

Nu håller vi oss till frågan tycker jag

Jag vill gärna höra om de hälsofördelar en kille på din längd och vikt skulle få utav ett BF under 6%. Tack på förhand..

Eonen
2010-11-23, 13:48
Tanken är inte att du ska dieta ner dig till 2-3% kroppsfett om du har en ätstörning.

Men ONT: Dricker du mycket vatten när du tillför dessa kolhydrater? Tror att du lider utav vätskebrist då kolhydrater binder vätska och när man har varit utan dessa ett tag och sedan öser i sig en massa kan det bli svårt för kroppen att "ställa om" sig. Så funkar det åtminstone för mig.

Låter helt klart som en intressant teori. Brukar bli törstig som fan under dessa utfall och det e klart att det måste gå åt mycket vätska för kroppen att försöka lagra i dom nästan tomma glykogendepåerna.

Jag ska prova smyga in kolhydraterna lite långsammare i kosten sen när jag e klar med min diet om 2 veckoer.

Sen e tanken inte att nå 2-3%. Det känns inte som att 6% mätt med kaliper (alltså bara underhudsfettet) är så extremt lågt och det finns fortfarande gott om reserver för svält så det är inget man mår dåligt av i övrigt

joasimo
2010-11-23, 13:53
Du har en osund inställning tycker jag.. Måste deffa ner mig till jul så jag har lite till godo? 69kg på 185cm är väldigt lite, finns ingen anledning för dig att deffa och ligga under 6% i kroppsfett.

1684_
2010-11-23, 13:58
kan du inte slänga upp en bild på kroppshyddan?:D

Eonen
2010-11-23, 14:18
Du har en osund inställning tycker jag.. Måste deffa ner mig till jul så jag har lite till godo? 69kg på 185cm är väldigt lite, finns ingen anledning för dig att deffa och ligga under 6% i kroppsfett.

kan du inte slänga upp en bild på kroppshyddan?:D

Då ska vi gå lite djupare in på mitt resonemang av det hela.

Mitt förra försök att bygga muskler gick lite halvdåligt. Jag gick visserligen från en rätt dålig kost och nada träning till att äta rätt mycket av relativt bra mat och träna lite sunt. Jag har alltid varit rätt smal av mig och hade ingen rädsla av att lägga på mig några kilo fett. Problemet var att jag gick upp 19 kg under denna period och bara 6-7 av detta var muskler.

Dett fick mig att läsa runt lite och jag kom fram till att det var min kropp som inte svarade så bra på kolhydraterna. Nu är min tanke att tappa en massa kroppsfett och avvänja kroppen vid kolhydrater så att jag kan göra ett nytt försök med lite mer kunskap och lite bättre insulinkänslighet så att jag kan få en bättre muskel/fett ratio denna gång.

Hoppas detta förklarar lite för att oroliga individer där ute.

Kan tilllägga att jag inte mår ett dugg dåligt av denna fettprocent.

Jag ska se om jag kan hitta nån telefonsladd i någon låda här så jag kan släna upp en bild på den massa hyddan ;)

Pzorz
2010-11-23, 14:23
Jag ska se om jag kan hitta nån telefonsladd i någon låda här så jag kan släna upp en bild på den massa hyddan ;)

Gört!

Lillleif
2010-11-23, 14:44
Problemet var att jag gick upp 19 kg under denna period och bara 6-7 av detta var muskler.

Under hur lång period var detta?

Eonen
2010-11-23, 17:18
Trots att jag lovat att jag inte skulle posera lättklätt på internet så kommer den efterfrågade bilden. Ingen fara i att köra på dieten i 2 veckor till enligt mig iaf.

Sen så om folk vill tycka till om att jag är smal/klen eller att min förmåga att ta fotografi eller liknande så kan vi ta det i en annan tråd

Angående hur lång tid denna viktuppgång som nämndes tidigare var så rör det sig om ca 5 månder. Alltså låg jag på ett ganska kraftigt energiöverskott dock känns det som att jag hade ändå med bättre örutsättningar kunnat ha en bättre muskel/fett ratio.

Tolkia
2010-11-23, 17:26
Jag tycker att det inte går att utifrån din beskrivning säga om din kropp skulle tolerera kolhydrater sämre än någon annan kropp. De slutsatser man kan dra av ditt inlägg är att du a) hetsäter (med stor sannolikhet för att du är hungrig) och b) att kroppen reagerar på ätmönstret med omväxlande hetsätning och svält (vilket i sig är högst normalt).

Sedan kan man också få intrycket att du vill provocera, men det är ju en annan sak.

Eonen
2010-11-23, 17:32
Jag tycker att det inte går att utifrån din beskrivning säga om din kropp skulle tolerera kolhydrater sämre än någon annan kropp. De slutsatser man kan dra av ditt inlägg är att du a) hetsäter (med stor sannolikhet för att du är hungrig) och b) att kroppen reagerar på ätmönstret med omväxlande hetsätning och svält (vilket i sig är högst normalt).

Sedan kan man också få intrycket att du vill provocera, men det är ju en annan sak.

Japp hetsätningen beror på att jag ligger lite för lågt på kaloriintaget för övrigt så hunger blir för stor nån gång i veckan. (Jag hade inte detta problem i början av min diet då jag åt lite mer mat).

Min oro var att något jag gjort kunde va dåligt för metabolismen eller kolhydratstoleransen i allmänhet och att jag hade förstört mig men så verkar ju inte fallet vara.

Jag har inget syfte att provocera något, dock e jag väl lite som en krabba som blir hotat i försvarsställning men inte min mening att skapa dåligt humör hos någon så detta är klart

Endorah
2010-11-23, 17:36
Säger inte att du är rädd för att äta eller något liknande, men säger det rent generellt : att deffa ner sig till typ 3% BF under vintern, om man inte tävlar är för mig helt onödigt. Dra en (om du vill, försiktig)kortare bulk, och dra en deff efter vintern fram mot sommaren. Jag tror att du skulle bli mest nöjd med dina resultat på de sätten.

Eonen
2010-11-23, 17:46
Säger inte att du är rädd för att äta eller något liknande, men säger det rent generellt : att deffa ner sig till typ 3% BF under vintern, om man inte tävlar är för mig helt onödigt. Dra en (om du vill, försiktig)kortare bulk, och dra en deff efter vintern fram mot sommaren. Jag tror att du skulle bli mest nöjd med dina resultat på de sätten.

Jag vet att jag e helt ute och cyklar när det kommer till sesongstider, men jag tänkte att jag kör på till julfesten sen blir det till att äta upp sig i 1 och ett halvt år fram tills nästa sommar istället eller något. Beach 2010 är skit samma hur den ser ut.

rippedjack1
2010-11-23, 18:43
Okej jag ska ta de lugnare, jag ber alla om ursäkt.
Jag blir så känslig när de gäller sånt här, för i mina ögon har killen problem. Punkt slut, min åsikt. Jag vet hur det är och jag vet hur tankarna är, jag vet att jag nte hjälper honom det minsta och hoppas någon annan gör det. Kanske lyssnar han på killar bättre än en liten fjantig tjej ändå. Go jul.

Vad föreslår du istället då?

Låt mig sammanfatta ditt argument,

Han har psyisk störning för att han deffar och inte väger 90+ rippad?
Eller är det för att han tänker logiskt och planerar deffen så han kan äta gott under julen?
för, haha, vem vill inte unna sig under jul tider? *screwy*

vad är det som är sjukligt egentligen, tycker han ser ut som en rippad fotbolls spelare
och för din information så brukar sådana killar inte har några större problem med att få tjejer om det är det du antyder
kolla bara på c.ronaldo.

du har din bild av hur en "man" ska vara. Det är okej, vi kan respektera det.
Men tryck inte ner en kille som kommer o söker efter råd

Mvh

Tolkia
2010-11-23, 19:04
Låt mig sammanfatta ditt argument,

Han har psyisk störning för att han deffar och inte väger 90+ rippad?
Eller är det för att han tänker logiskt och planerar deffen så han kan äta gott under julen?
för, haha, vem vill inte unna sig under jul tider? *screwy*
Jag skulle inte kalla en "deff" som leder till att man utvecklar ett hetsätningsbeteende för logisk och planerad. Den som anser att det är normalt har nog en inte helt sund syn på kropp och ätande själv.

Personligen rekommenderar jag att man håller sin bantning på en sådan nivå att man undviker att etablera den här typen av beteenden, eftersom de kan vara svåra att få bort även sedan man slutat banta om de fått växa fast.

Eddie Vedder
2010-11-23, 19:23
vad är det som är sjukligt egentligen, tycker han ser ut som en rippad fotbolls spelare
och för din information så brukar sådana killar inte har några större problem med att få tjejer om det är det du antyder
kolla bara på c.ronaldo.

Skullle du tycka att Cristiano Ronaldo verkade helt frisk om han pratade om att han vill ner till extremt låga kroppsfettsnivåer och tokbantar med regelbundna inslag av hetsätning? Visst bör nog 1684_ lugna ner sig lite men fortfarande ringer varningsklockor. Om jag själv aldrig tillåtit mig att hamna på de kroppsfettnivåerna skulle jag nog inte ha de skadeproblemen jag har idag.

Lillleif
2010-11-23, 21:02
Jag är mest nyfiken på hur du tränat för att lägga på dig 6-7kg muskler på 5 månader?

bb X
2010-11-23, 21:32
1684_! Damn!

SLUTA DEFFA MÄNNISKA! Du behöver inte gå ner till 3% BF, vad är det för mening med det? Det är bodybuilders som går så lågt och tro mig, dom har mycket mer muskler än vad du har och deras 3% väger mer än dina . :)

ÄT! Sluta hetsäta, ät som en vanlig människa och var glad. Du kommer inte dö ifall du får 10% BF, snarare må bättre.

Eonen
2010-11-23, 23:22
Jag är mest nyfiken på hur du tränat för att lägga på dig 6-7kg muskler på 5 månader?

Inte så svårt. Är du baraväldigt otränad och äter ordentligt så är kroppen väldigt villig till att öka i massa

Eonen
2010-11-23, 23:28
Vill tacka för alla svar jag fått och jag har nu släppt min oro över kolhydraterna.

När det kommer till hetsätningen är det ett beteende som visat sig dom senaste 2 veckorna under min diet när jag lagt om kosten. Jag förstår att detta inte är hälsosamt och det är felplanerat av mig och kommer att ändras. Anledningen till att kom upp i tråden var som sagt reaktionerna jag fick av kolhydraterna.

Folk som tycker jag e helt från vettet som vill fortsätta ligga på kaloriminus (lite mindre kaloriminus och utan hetsätning) får fortsätta störa sig på det om man nu valt att göra det.

Joachim Bartoll som är en stor inspirationskälla lyckas hålla sitt kroppsfett väldigt lågt året runt och han verkar ju må bra av det så jag ser ingen anledning till att jag inte skulle kunna tappa lite till jag också.

Den dagen jag mår dåligt av att jag har för lite kroppsfett kommer jag givetvis se till att lägga på mig lite men tills dess kör jag på.

young_george
2010-11-23, 23:53
Vad är det som säger att du kommer tappa kroppsfett snarare än muskelmassa?

I t.e.x Minnesota Starvation Study vill jag minnas att deltagarna stannade på ungefär 5% kroppsfett och bara minskade i allmänhet efter det.

Eonen
2010-11-23, 23:59
Vad är det som säger att du kommer tappa kroppsfett snarare än muskelmassa?

I t.e.x Minnesota Starvation Study vill jag minnas att deltagarna stannade på ungefär 5% kroppsfett och bara minskade i allmänhet efter det.

Det är en intressant studie. Skulle detta vara fallet så känns det dock som en bra sak att få reda på nu när jag inte har så mycket massa att förlora snarare än efter jag byggt upp mig lite.

Det ska bli intressant att se vad som händer hur som helst :)

karlingen
2010-11-24, 08:38
Det är en intressant studie. Skulle detta vara fallet så känns det dock som en bra sak att få reda på nu när jag inte har så mycket massa att förlora snarare än efter jag byggt upp mig lite.

Det ska bli intressant att se vad som händer hur som helst :)

Det är klart att du har massa att förlora.. Vad tror du kroppen består av om vi tar bort fettet? Endast skelett? Du är ju uppbyggd av muskler.
Tänk sedan på att hjärtat också är en muskel..

Lovisa
2010-11-24, 08:43
Anledningen till att kom upp i tråden var som sagt reaktionerna jag fick av kolhydraterna.

Folk som tycker jag e helt från vettet som vill fortsätta ligga på kaloriminus (lite mindre kaloriminus och utan hetsätning) får fortsätta störa sig på det om man nu valt att göra det.

Joachim Bartoll som är en stor inspirationskälla lyckas hålla sitt kroppsfett väldigt lågt året runt och han verkar ju må bra av det så jag ser ingen anledning till att jag inte skulle kunna tappa lite till jag också.

Den dagen jag mår dåligt av att jag har för lite kroppsfett kommer jag givetvis se till att lägga på mig lite men tills dess kör jag på.

Jisses, jag blir mörkrädd.

Du kanske inte mår så dåligt just nu, men tro mig, du kommer att göra det. Med så låga fettnivåer har du inga reserver om du till exempel skulle råka ut för en infektion. Räkna med att du förr eller senare kommer att åka på en rejäl period med t ex envisa förkylningar eller liknande. Och då är det ju åt skogen med träningen ett tag, vilket knappast var din avsikt.

Jag känner igen ditt "försvarstal" från personer med anorexi / ortorexi. Jag tänker därför inte göra några försök att övertyga dig, det är meningslöst.

Vet inte vad du strävar efter. Antar att din låga BF har blivit ett självändamål, för man kan ju knappast påstå att det är vare sig attraktivt eller hälsosamt. Troligen är det ditt sätt att uppleva att du har kontroll, det är ofta så med personer som har ett extremt förhållningssätt till kost och vikt. Om jag inte kan kontrollera något annat, kan jag åtminstone hålla min kropp extremt smal/trimmad/slimmad. Helt klart fel motiv för både diet och träning.... *rolleyes*

Eddie Vedder
2010-11-24, 09:21
Det är en intressant studie. Skulle detta vara fallet så känns det dock som en bra sak att få reda på nu när jag inte har så mycket massa att förlora snarare än efter jag byggt upp mig lite.

Har jag förstått dig rätt om du alltså anser att symptom i stil med det som drabbade deltagarna i Minnesota Starvation Study alltså vore positivt!? :confused:

Hur mycket har du läst om den egentligen?

Eonen
2010-11-24, 15:19
Det är klart att du har massa att förlora.. Vad tror du kroppen består av om vi tar bort fettet? Endast skelett? Du är ju uppbyggd av muskler.
Tänk sedan på att hjärtat också är en muskel..

Har jag förstått dig rätt om du alltså anser att symptom i stil med det som drabbade deltagarna i Minnesota Starvation Study alltså vore positivt!? :confused:

Hur mycket har du läst om den egentligen?

Ja jag sa inte att jag inte har massa att förlora dock menar jag på att jag har inte lika mycket som jag hade haft om jag provade gå på likadant kroppsfett efter att jag har lagt på mig mer.

Jag skrev aldrig att det skulle bara något positivt med dessa studier utan att det var intressant läsning om det missuppfattades

Eddie Vedder
2010-11-24, 15:21
Jag skrev aldrig att det skulle bara något positivt med dessa studier utan att det var intressant läsning om det missuppfattades

Ja för de främsta fynden från den studien har inte med kroppskompositionen att göra utan snarare hur den påverkade deltagarna psykiskt.

Eonen
2010-11-24, 15:27
Jisses, jag blir mörkrädd.

Du kanske inte mår så dåligt just nu, men tro mig, du kommer att göra det. Med så låga fettnivåer har du inga reserver om du till exempel skulle råka ut för en infektion. Räkna med att du förr eller senare kommer att åka på en rejäl period med t ex envisa förkylningar eller liknande. Och då är det ju åt skogen med träningen ett tag, vilket knappast var din avsikt.

Jag känner igen ditt "försvarstal" från personer med anorexi / ortorexi. Jag tänker därför inte göra några försök att övertyga dig, det är meningslöst.

Vet inte vad du strävar efter. Antar att din låga BF har blivit ett självändamål, för man kan ju knappast påstå att det är vare sig attraktivt eller hälsosamt. Troligen är det ditt sätt att uppleva att du har kontroll, det är ofta så med personer som har ett extremt förhållningssätt till kost och vikt. Om jag inte kan kontrollera något annat, kan jag åtminstone hålla min kropp extremt smal/trimmad/slimmad. Helt klart fel motiv för både diet och träning.... *rolleyes*

Till att börja med så har jag i nuläget en underhudsfettprocent på 6% som nämnts innan. Det lämnar mig med ca 4 kilo sen kan vi lägga till 0,5-1 kg bukfett också. Om jag då förtsätter ner en eller två procent till så går jag fortfarande inte ner på extremt låga kroppsfetter.

Även om jag skulle bli sjuk så betyder väl inte det att jag slutar äta?
Det bryter väl ner vilken person som helst och skulle vara farligt vare sig du hade lågt eller högt kroppsfett.

Sen om du läst igenom tråden så kan du också se att jag planerar en ca 1 och ett halvt års bulk snart så jag har inga planer på att ligga still på det kroppsfettet även om jag i framtiden när jag fått lite mer massa kan tänka mig ligga runt 4-5% underhudsfett året om

Nykropp
2010-11-24, 16:00
Till att börja med så har jag i nuläget en underhudsfettprocent på 6% som nämnts innan. Det lämnar mig med ca 4 kilo sen kan vi lägga till 0,5-1 kg bukfett också. Om jag då förtsätter ner en eller två procent till så går jag fortfarande inte ner på extremt låga kroppsfetter.

Även om jag skulle bli sjuk så betyder väl inte det att jag slutar äta?
Det bryter väl ner vilken person som helst och skulle vara farligt vare sig du hade lågt eller högt kroppsfett.

Sen om du läst igenom tråden så kan du också se att jag planerar en ca 1 och ett halvt års bulk snart så jag har inga planer på att ligga still på det kroppsfettet även om jag i framtiden när jag fått lite mer massa kan tänka mig ligga runt 4-5% underhudsfett året om

Du missade nog vad hon ville säga. Hon menar nog att du just på grund av ditt låga kroppsfett blir mer mottaglig för just sjukdomar. Eftersom du kör ner kroppen i botten under lång tid. Dvs, du kommer få längre återhämtning vid sjukdomar. Jag tror det var så hon menade.

Något helt annat, om du nu planerar en bulk varför skall du då tvungen ner?

young_george
2010-11-24, 16:26
Du missade nog vad hon ville säga. Hon menar nog att du just på grund av ditt låga kroppsfett blir mer mottaglig för just sjukdomar. Eftersom du kör ner kroppen i botten under lång tid. Dvs, du kommer få längre återhämtning vid sjukdomar. Jag tror det var så hon menade.

Något helt annat, om du nu planerar en bulk varför skall du då tvungen ner?

Nu finns det väl inget som säger att ett lågt kroppsfett% i sig gör dig mer mottaglig för infektioner? Det är nog snarare så att många uppnår sitt låga kroppsfett% på extremt ohälsosam väg och därmed är mer mottagliga.

Nykropp
2010-11-24, 16:45
Nu finns det väl inget som säger att ett lågt kroppsfett% i sig gör dig mer mottaglig för infektioner? Det är nog snarare så att många uppnår sitt låga kroppsfett% på extremt ohälsosam väg och därmed är mer mottagliga.

Det har jag ingen aning om, förklarade bara vad jag tror hon menade. :)

Eonen
2010-11-24, 16:48
Du missade nog vad hon ville säga. Hon menar nog att du just på grund av ditt låga kroppsfett blir mer mottaglig för just sjukdomar. Eftersom du kör ner kroppen i botten under lång tid. Dvs, du kommer få längre återhämtning vid sjukdomar. Jag tror det var så hon menade.

Något helt annat, om du nu planerar en bulk varför skall du då tvungen ner?

Om så är fallet så vill jag säga att jag försöker ta hand om mig så bra som möjligt för att undvika skador och sjukdomar. Jag förstår att man är mer mottaglig för sådant vid ett energiunderskott därför är jag väldigt noga med att få mina 8-9 timmar sömn varje natt, se till att den mat jag äter kommer från så bra näringsrika livsmedel som möjligt.

Om jag nu skulle bli sjuk så höjer jag givetvis mitt energiintag för att snabbare tillfriskna så jag kan återgå till att träna igen.

Dock har det snarare med energiunderskottet att göra och inte ett lågt kroppsfett. Klart man är lite mer sårbar på vägen dit men sköter man sig rätt så ser jag ingen fara i det

blinkenlights
2010-11-25, 01:39
Är den bilden verkligen 6%?

Jag är tydligen kass på att se vilken nivå..

Eonen
2010-11-25, 02:09
Är den bilden verkligen 6%?

Jag är tydligen kass på att se vilken nivå..

6% underhudsfett ja. Skilj på 6% totalt BF och 6% underhudsfett. Sen är kanske inte mina mätningar så perfekta så räkna med +-1%

Lovisa
2010-11-25, 08:13
Om så är fallet så vill jag säga att jag försöker ta hand om mig så bra som möjligt för att undvika skador och sjukdomar. Jag förstår att man är mer mottaglig för sådant vid ett energiunderskott därför är jag väldigt noga med att få mina 8-9 timmar sömn varje natt, se till att den mat jag äter kommer från så bra näringsrika livsmedel som möjligt.

Om jag nu skulle bli sjuk så höjer jag givetvis mitt energiintag för att snabbare tillfriskna så jag kan återgå till att träna igen.

Dock har det snarare med energiunderskottet att göra och inte ett lågt kroppsfett. Klart man är lite mer sårbar på vägen dit men sköter man sig rätt så ser jag ingen fara i det

Du ser ju själv, vad vi än skriver så går du i försvar. Detta trots att du kallar inlägget för Min ätstörning. Men det verkar som om du inte ser att det är din fettfobi som är störningen, inte dina enstaka kolhydratsug, som är ett fullkomligt normalt sätt att reagera på undernäring / undervikt.

Du säger att du skall bulka senare, ja ja vi får väl se. Jag har dessvärre sett alltför många exempel på självsvält, där personen ifråga säger att det "bara är tillfälligt". Och den tillfälligheten accelererar och permanentas sedan, eftersom det blir ett självändamål att vara smal / ha lågt BF. Många upplever en kick av svälten och undervikten, det är också ett naturligt kroppsligt försvar. Vid matbrist måste man orka ge sig ut och skaffa föda, och då kan man uppleva en paradoxal känsla av energi och vitalitet. Men det är alltså en bedräglig känsla, som knappast lär bestå i längden. Förr eller senare kommer verkligheten att hinna ikapp, och då kommer trötthet och nedstämdhet som ett brev på posten. Sömn kan aldrig kompensera matbrist, lika väl som du inte kan kompensera utebliven sömn genom att äta mer !

Och jo, man blir mer mottaglig för infektioner och kroppen har sämre möjlighet att bli frisk. Om man äter för lite / väger för lite, prioriterar kroppen de basala funktionerna. Eftersom du inte har några reserver att ta av, blir immunförsvaret lidande.

1684_
2010-11-25, 09:16
Du ser ju själv, vad vi än skriver så går du i försvar. Detta trots att du kallar inlägget för Min ätstörning. Men det verkar som om du inte ser att det är din fettfobi som är störningen, inte dina enstaka kolhydratsug, som är ett fullkomligt normalt sätt att reagera på undernäring / undervikt.

Du säger att du skall bulka senare, ja ja vi får väl se. Jag har dessvärre sett alltför många exempel på självsvält, där personen ifråga säger att det "bara är tillfälligt". Och den tillfälligheten accelererar och permanentas sedan, eftersom det blir ett självändamål att vara smal / ha lågt BF. Många upplever en kick av svälten och undervikten, det är också ett naturligt kroppsligt försvar. Vid matbrist måste man orka ge sig ut och skaffa föda, och då kan man uppleva en paradoxal känsla av energi och vitalitet. Men det är alltså en bedräglig känsla, som knappast lär bestå i längden. Förr eller senare kommer verkligheten att hinna ikapp, och då kommer trötthet och nedstämdhet som ett brev på posten. Sömn kan aldrig kompensera matbrist, lika väl som du inte kan kompensera utebliven sömn genom att äta mer !

Och jo, man blir mer mottaglig för infektioner och kroppen har sämre möjlighet att bli frisk. Om man äter för lite / väger för lite, prioriterar kroppen de basala funktionerna. Eftersom du inte har några reserver att ta av, blir immunförsvaret lidande.

+ 1..
Sen att man måste "svälta" för att få överäta på julbordet.. Jo men tjena. Julen e en gång om året, och med den kroppen du redan har NU (vilket jag anser är smal, och du kan bulka på för att få muskler) så är det knappast så att du behöver svälta för att äta bra,gott och MYCKET mat kring jul... Så jävla onyttigt är det ändå inte!

Eonen
2010-11-25, 14:59
Du ser ju själv, vad vi än skriver så går du i försvar. Detta trots att du kallar inlägget för Min ätstörning. Men det verkar som om du inte ser att det är din fettfobi som är störningen, inte dina enstaka kolhydratsug, som är ett fullkomligt normalt sätt att reagera på undernäring / undervikt.

Du säger att du skall bulka senare, ja ja vi får väl se. Jag har dessvärre sett alltför många exempel på självsvält, där personen ifråga säger att det "bara är tillfälligt". Och den tillfälligheten accelererar och permanentas sedan, eftersom det blir ett självändamål att vara smal / ha lågt BF. Många upplever en kick av svälten och undervikten, det är också ett naturligt kroppsligt försvar. Vid matbrist måste man orka ge sig ut och skaffa föda, och då kan man uppleva en paradoxal känsla av energi och vitalitet. Men det är alltså en bedräglig känsla, som knappast lär bestå i längden. Förr eller senare kommer verkligheten att hinna ikapp, och då kommer trötthet och nedstämdhet som ett brev på posten. Sömn kan aldrig kompensera matbrist, lika väl som du inte kan kompensera utebliven sömn genom att äta mer !

Och jo, man blir mer mottaglig för infektioner och kroppen har sämre möjlighet att bli frisk. Om man äter för lite / väger för lite, prioriterar kroppen de basala funktionerna. Eftersom du inte har några reserver att ta av, blir immunförsvaret lidande.

+ 1..
Sen att man måste "svälta" för att få överäta på julbordet.. Jo men tjena. Julen e en gång om året, och med den kroppen du redan har NU (vilket jag anser är smal, och du kan bulka på för att få muskler) så är det knappast så att du behöver svälta för att äta bra,gott och MYCKET mat kring jul... Så jävla onyttigt är det ändå inte!

Jaja finns väl inte så mycket mer att säga om detta. Jag kommer att köra på som planerat iaf sen om jag har någon ätstörning så kommer jag väl dö i svält men detta återstår att se

pedersen1980
2010-11-25, 15:14
On topic : Osäker på varför du bli anfådd av ingenting o svettas som en gris efter tokintag av snabba kolhydrater.

On/off topic. Tycker du ser helt ok ut på bilden!

En månad kvar av deff, sen ska du börja käka ordentligt för o bygga muskler?!

Eonen
2010-11-25, 16:41
On topic : Osäker på varför du bli anfådd av ingenting o svettas som en gris efter tokintag av snabba kolhydrater.

On/off topic. Tycker du ser helt ok ut på bilden!

En månad kvar av deff, sen ska du börja käka ordentligt för o bygga muskler?!

Tack för det :). Tanken är 2 veckor till för sen har jag lovat en kollega att supa till då det vankas julbord med jobbet och då tänkte jag att det kunde vara lagom att avsluta dieten tills dess :)

pedersen1980
2010-11-25, 17:55
Ingen grisbulk igen hoppas ja?!
Sund inställning till mat är svårt för vissa (mig bl.a)

hoog
2010-11-25, 17:59
Sund inställning till mat är svårt för vissa (mig bl.a)


För mig med, märkt nyss att min inställning är rätt vrickad. Antar det är rätt vanligt bland folk som deffar.

Eonen
2010-11-25, 18:00
Ingen grisbulk igen hoppas ja?!
Sund inställning till mat är svårt för vissa (mig bl.a)

Nja det ska ju hålla på i 1 och ett halvt år så +300 kcal om dan tänkte jag kunde va lagom typ. Har dock sen denna tråden skapades funderat på att anpassa mig mer till sesongerna redan nu och köra en typ 3 månaders grisbilk för att sen köra en liten diet till innan sommarn men vi får se.

Tomas Tryffel
2010-11-26, 10:01
Skullle du tycka att Cristiano Ronaldo verkade helt frisk om han pratade om att han vill ner till extremt låga kroppsfettsnivåer och tokbantar med regelbundna inslag av hetsätning? Visst bör nog 1684_ lugna ner sig lite men fortfarande ringer varningsklockor. Om jag själv aldrig tillåtit mig att hamna på de kroppsfettnivåerna skulle jag nog inte ha de skadeproblemen jag har idag.

Lite off-topic kanske, men vad är det för skadeproblem och hur är de relaterade till kropssfettnivåer?

Eddie Vedder
2010-11-26, 10:25
Lite off-topic kanske, men vad är det för skadeproblem och hur är de relaterade till kropssfettnivåer?

Relaterat till kroppsfettnivåerna per se vet jag inte. Men det skrev jag inte heller. Jag menade att jag gick ner i vikt utan att se det som ett egentligt problem. Blev ju snabbare och hårdare. Inbillade mig ju dessutom, som trådskaparen nu gör, att det är hälsosammare. Så viktnedgången var inte medveten men den motarbetades heller inte tillräckligt aktivt och det får jag ta följderna av idag.

Mr.Sarkastisk
2010-11-26, 10:26
Du är spinkig, träna ett par år till så att du får lite att deffa fram innan du börjar med det. Du behöver inte bli jättefet, men att bulka skadar aldrig.

z_bumbi
2010-11-26, 11:15
Nu finns det väl inget som säger att ett lågt kroppsfett% i sig gör dig mer mottaglig för infektioner? Det är nog snarare så att många uppnår sitt låga kroppsfett% på extremt ohälsosam väg och därmed är mer mottagliga.

Lite off-topic kanske, men vad är det för skadeproblem och hur är de relaterade till kropssfettnivåer?

Regenerationen ("återuppbyggnaden") av kroppen blir långsammare på ett lägre energiintag och även om jag inte vet om det faktiskt drabbar immunförsvaret så verkar det inte helt otroligt att det skulle kunna göra det.
Vad gäller överträningsskador eller skador i allmänhet (t ex ett benbrott) så är försämrad generation = sämre återhämtning. Utöver det så är kroppen också mer utsatt då fettet har en skyddande funktion, det är inte bara underhudsfettet som försvinner utan också fett runt nerver, andra organ, i leder och så vidare.

pedersen1980
2010-11-26, 13:06
Men grisbulk e väl inge smart! Ligg på överskott så ska du se att du växer :o)
Grisbulk = 1000Kcal överskott = ett kilo i veckan varav nåra gram muskler.
Gör inget du ångrar nu :o)

Ang deffning, vill man deffa för o få fram lite mer konturer ska man väl göra det?
Man ska sträva efter den kroppen man trivs i eller vill ha.