handdator

Visa fullständig version : Tyngdlyftning - skaderisk


Edenfäll
2010-11-22, 20:02
Tja!

Har just börjat testa på tyngdlyftning och tänkte höra hur det är med skaderisken i sporten.

Enligt min tränare så är skaderisken lägre än i byggning och styrkelyft, men jag vet inte om detta stämmer.

Jag har aldrig dragit på mig någon skada(än) men har stundtals haft känningar i höger axel. Nu när jag börjat köra ryck så gör sig dessa känningar påminda allt mer ofta.

Jag har självklart inte klockren teknik än men då tyngdlyftning verkar vara så himla mycket teknik så känner jag att det är lätt att göra fel ibland och är rädd för att min axel plötsligt pajar helt och jag inte kan träna mer.

Byggning/styrketräningen går otroligt bra för mig nu, men tycker även tyngdlyftning verkar riktigt kul.

Vet inte om jag ska "safea" och bara fortsätta byggning/styrketräning eller om jag ska fortsätta med tyngdlyftningen, åsikter?

mattilainen
2010-11-22, 20:04
vadj ag kommer ihåg av studier så har fotboll och liknande betydligt högre skaderisk än styrketräning.

Morrris
2010-11-22, 20:07
Kör du tyngdlyftning i någon klubb?

Edenfäll
2010-11-22, 20:14
vadj ag kommer ihåg av studier så har fotboll och liknande betydligt högre skaderisk än styrketräning.

Det är jag medveten om men nu var ju inte frågan om skaderisken var hög jämfört med fotboll, frågan var ju om tyngdlyftning är skadligare än byggning/styrketräning.


Kör du tyngdlyftning i någon klubb?

Ja jag kör i en väldigt liten klubb, tränaren har dock typ 40 års erfarenhet inom tyngdlyftning och han verkar rätt kompetent inom sin sport. Alltid bra att höra andra åsikter också dock.

Morrris
2010-11-22, 20:16
Under kompetent ledning skulle jag inte oroa mig spec mycket. Litar du på din tränare så kör!

ceejay
2010-11-22, 20:17
väldigt låg skaderisk

cero
2010-11-22, 20:27
vadj ag kommer ihåg av studier så har fotboll och liknande betydligt högre skaderisk än styrketräning.

Kan inte detta ha något att göra med att fotbollen är en MYCKET större sport?

ceejay
2010-11-22, 20:31
Kan inte detta ha något att göra med att fotbollen är en MYCKET större sport?

Nej.
Vid skaderisk brukar man har jag för mig räkna på antal skador / 1000 människor och år eller något sådant. Då spelar antal utövare ingen roll.

Rätta mig gärna om jag har fel någon.


Kan vara antal skador per 1000 utövade timmar också.. osäker :D

pialia
2010-11-22, 20:38
Största faktorn som brukar leda till skador är saknad rörlighet. Ett tips är att du verkligen går in för att bli rörligare om du har svårigheter med övningarna. Desto tidigare du får det gjort desto lättare kommer tekniken vara att lära in.

Övriga skador är helt enkelt baserat på hur mycket och hur tungt du kör. Ett mycket vanligt problem är att axlarna blir överansträngda eftersom dom inte är vana vid påfrestningen. Det är inte direkt som att köra 3x8 militärpressar ;) Såvida det inte är något allvarligt så brukar småkänningarna gå över efter första veckorna.

Lyssna på kroppen är väl det smartaste alternativet jag skulle kunna ge. Hoppas du trivs med tyngdlyftning :)

hugok
2010-11-22, 21:50
Jämfört med sl och bygge borde skaderisken vara mycket högre, men jämfört med andra idrotter som fotboll som många nämt är skaderisken minimal. När jag ser tyngdlyftning på tv brukar det alltid vara någon som klantar sej.

Bluesparv
2010-11-23, 01:27
Med god teknik och respekt för vikterna/din kapacitet så är skaderisken inte speciellt hög, även om man aldrig kan garantera nåt.

petson
2010-11-23, 07:37
Kul men en som har fått upp ögonen för tyngdlyftning :-) Jag har själv tränat och tävla i tyngdlyftning i över 20 år men har nu lagt av en ca 2 år tillbaka. Det är en riktigt kul sport men mycket bra träning. Så länge du lyssnar på din tränare och gör som han säger skulle jag vilja påstå att skaderisken är ganska liten. Ett annat tips är att du aldrig tränar lyftning när du inte har någon som tittar på dig och direkt kan påpeka om du gör något fel tekniskt. Ofta när man lyfter så kan det vara så att man gör ett mindre fel som man inte känner men om man tittar på lyftet så syns det direkt att man använder sig av fel teknik. Ta det lugnt med vikterna i börja när du tränar ryck och stöt och fokusera på tekniken. Sen kan du träna knäböj och andra komplement övningar tungt så ska du se att resultaten kommer ganska fort när tekniken blir bättre. Då kommer du nog att klara dig från skador. Vilken lyftarklubb pratar vi om? Vad heter din tränare? Kanske vet jag vem det är?

LindaS
2010-11-23, 07:53
vadj ag kommer ihåg av studier så har fotboll och liknande betydligt högre skaderisk än styrketräning.Ca 1700 ggr högre.

Tyngdlyftningsträning som utförs på rätt sätt har en ytterst liten skaderisk.

Lyssna på kroppen. Att ignorera "känningar" har knappast att göra med vilken idrott man utövar.

Turbo Rico
2010-11-23, 09:50
Lade själv om träning från SL till OL för snart två år sen och det problem jag stött på är att axlarna inte riktigt hänger med. Det är en sak att kunna få fart på stången i ryck men att sätta sig under, ha full kontroll/balans är betydligt jobbigare för mina axlar än för ben och rygg som jag har tränat upp några år längre. Lite samma sak i stöt.
Se till att träna axlarna på ett bra sätt, nöt mycket teknik och behåll god rörlighet i HELA kroppen så kommer det gå bra. Tyngdlyftning är grymt jävla kul!

ceejay
2010-11-23, 12:04
Lade själv om träning från SL till OL för snart två år sen och det problem jag stött på är att axlarna inte riktigt hänger med. Det är en sak att kunna få fart på stången i ryck men att sätta sig under, ha full kontroll/balans är betydligt jobbigare för mina axlar än för ben och rygg som jag har tränat upp några år längre. Lite samma sak i stöt.
Se till att träna axlarna på ett bra sätt, nöt mycket teknik och behåll god rörlighet i HELA kroppen så kommer det gå bra. Tyngdlyftning är grymt jävla kul!

Jag hoppas det är så kul som du säger :D Ska ned och köra mitt första OL-pass idag tänkte jag!

Rickard
2010-11-23, 12:09
Jag hoppas det är så kul som du säger :D Ska ned och köra mitt första OL-pass idag tänkte jag!

Roligare kan man inte ha med en skivstång. :D

Turbo Rico
2010-11-23, 12:54
Jag hoppas det är så kul som du säger :D Ska ned och köra mitt första OL-pass idag tänkte jag!


Det är det!
Iaf dom gånger man sätter sina lyft, vilket inte alltid är fallet. Det jag tror kan vara viktigt när man börjar är att man inte ger upp de passen där ingenting stämmer för dom kan bli ganska många vissa perioder, har jag märkt... *gah!*

Turbo Rico
2010-11-23, 12:55
roligare kan man inte ha med en skivstång. :d


+1

Tyngdlyftaren
2010-11-23, 13:32
Instämmer helt! Tyngdlyftnings sporten är den ultimata utmaningen för kropp och knopp! Har själv ca 17 år inom sporten och skaderisken är mycket låg om man låter tekniken komma först.

Tomas W
2010-11-23, 14:55
Vet faktiskt inte riktigt om jag håller med om att skaderisken är så låg i tyngdlyftning i förhållande till andra sporter. De flesta som kör tyngdlyftning någorlunda seriöst har ont någonstans är min uppfattning, det är en slitande sport på knä, rygg och framförallt axlar.

Men håller med om att skador ofta beror på stelhet eller dålig teknik.

Fetknoppen
2010-11-23, 16:02
Vet faktiskt inte riktigt om jag håller med om att skaderisken är så låg i tyngdlyftning i förhållande till andra sporter. De flesta som kör tyngdlyftning någorlunda seriöst har ont någonstans är min uppfattning, det är en slitande sport på knä, rygg och framförallt axlar.

Men håller med om att skador ofta beror på stelhet eller dålig teknik.

Det beror nog på hur man ser på det, eller hur man definierar en skada. Jag skulle nog säga att tynglyftning och styrkelyft är två sporter med låg skadefrekvens. Om man har ont i kroppen och känner sig sliten samtidigt som man kan träna för fullt så är man nog inte skadad.

tntballe
2010-11-23, 16:16
Det beror nog på hur man ser på det, eller hur man definierar en skada. Jag skulle nog säga att tynglyftning och styrkelyft är två sporter med låg skadefrekvens. Om man har ont i kroppen och känner sig sliten samtidigt som man kan träna för fullt så är man nog inte skadad.

Finns väl nån studie som visade att det mest var såna "skador" bland tyngdlyftarna. En del ömmande leder och överansträngningar, men inget som tvingade dom till mer än några lättare pass.

Tomas W
2010-11-23, 16:18
Men om träningen blir lidande pga av sin "ömmade axel" osv är det en skada. Tycker ändå att det är rätt så hög procent av de tyngdlyftare (styrkelyftare har jag ingen koll på) jag känner som har någon känning som hindrar dem att träna fullt ut.

petson
2010-11-24, 07:12
Klart att det känns i kroppen om man kör ett riktigt hårt pass eller efter en tävling men så är det med de flesta sporter. Om man kör på lite hårdare än vanligt så är ju kroppen inte van vid det. Det handlar ju trots allt om att prestera mer än vad man gjort tidigare och det är ju kroppen inte van vid då man inte utsatt kroppen för det. Det är inte mer skador inom tyngdlyftningen än någon annan sport. Dock är det lätt att skada sig om man gör fel och ignorerar tekniken. Men det är ju likadant i andra sporter också. Gör man inte rätt så ökar skaderisken drastiskt. Jag tycker du ska köra på och vara lyhörd på hur kroppen svara. Får du ont vid en viss övning, kör då lite lättare under en tid så att kroppen får möjlighet att återhämta sig. Sen ökar du på lite igen när det känns bättre. Lycka till!

Turbo Rico
2010-11-24, 09:25
De gånger (ganska ofta) jag fått ont i kroppen och trott att det varit för att jag är lite lätt trasig har det faktiskt alltid hjälpt med idrottsmassage. Varje gång har all smärta försvunnit då och det har visat sig vara stela och korta muskler som gör ont. Det i kombination med dålig teknik gör att lätt gör ont i framför allt axlar och traps på mig. mer stretching på senare tid och lite bättre (läs mindre dplig) teknik har gjort att det sällan gör ont på mig längre.

ceejay
2010-11-24, 10:30
Vad kan man göra emot ömma knän/knäområden? Är lite småstel samt gör lite ont om jag böjer helt ouppvärmd.

Rickard
2010-11-24, 10:37
Vad kan man göra emot ömma knän/knäområden? Är lite småstel samt gör lite ont om jag böjer helt ouppvärmd.

Se till att höften är med.
http://www.youtube.com/watch?v=JGiZvK2rnDU#t=4m22s
http://www.youtube.com/watch?v=WqwylViJ5mY

Och ge fotleder och vader lite extra kärlek. Sedan är det "bara" att töja och bända i allt från höften och nedåt tills du hittar något som verkar extra problematiskt.

ceejay
2010-11-24, 10:44
Så att göra det där hjälper knäna? Kan det kanske göra, men hur då?

Men jag gillar stretcherna, jag har lite probs med höftböjarn med.

Rickard
2010-11-24, 10:50
Så att göra det där hjälper knäna? Kan det kanske göra, men hur då?

Men jag gillar stretcherna, jag har lite probs med höftböjarn med.

Om det är runt knäna och inte i så är det min uppfattning att det är något som är för tight som orsakar smärtan. Och att ha med just höft, vader och fotleder verkar göra mycket för rörligheten.

ceejay
2010-11-24, 10:54
Hmm, svårt att säga var smärtorna exakt sitter. Känns som om de kan vara mycket i ledbanden och fästena runt knäna och knäskålarna. Samt att jag får ont i knävecken om jag sitter på huk

Rickard
2010-11-24, 10:58
Hmm, svårt att säga var smärtorna exakt sitter. Känns som om de kan vara mycket i ledbanden och fästena runt knäna och knäskålarna. Samt att jag får ont i knävecken om jag sitter på huk

Just det där i knävecket har jag upplevt blivit bättre av att stretcha höften.

ceejay
2010-11-24, 11:06
Jag ska absolut börja med de där stretcherna:) Det kan ju bara bli bättre! Tack för tips

pialia
2010-11-24, 12:43
Hmm, svårt att säga var smärtorna exakt sitter. Känns som om de kan vara mycket i ledbanden och fästena runt knäna och knäskålarna. Samt att jag får ont i knävecken om jag sitter på huk

Jag hade också smärtor i knävecken när jag först började, dom gick bort efter 2-3 veckor. Tror mest det var ovana, nu har du iofs böjt och grejat ett bra tag vilket jag inte hade när jag började lyfta, så jag vet inte.

Som Rickard säger, är du stel i höft/lår/vader/vrister så resulterar det rätt så lätt i knäsmärtor. Du som också haft problem med ryggen kan jag tänka mig det skulle vara extra viktigt att töja ut rövmusklerna, då får du automatiskt bättre hållning.

petson
2010-11-25, 15:10
Ett annat problem är om man använder värmeskydd på knän. Då när man sitter i bottenläget så liksom dras knät isär. Kan vara i´de att prova med någon tunnare typ av värmeskydd eller att prova utan, och bara använda knäskydden när man värmer upp.