handdator

Visa fullständig version : Hjälp med digital kaliper


karlingen
2010-11-22, 18:29
Köpte en digital kaliper på ebay.
Den visar "mängden" mellan klon i millimeter. Nån som vet hur jag går tillväga om jag ska mäta på flera ställen och sedan sammanställa det till procent?
Är ny inom det här med BF mätning och nånstans måste man ju börja :)

Bild på kalipern:
http://img204.imageshack.us/img204/8593/digitalcaliperwhole.jpg

karlingen
2010-11-22, 18:31
EDIT: hittade denna: http://www.linear-software.com/online.html

Nån som vet om det funkar? :)

Kimkay
2010-11-22, 19:40
den sista länken verkar ju rätt schysst. det är väl bara att mäta och föra in siffrorna?

Albin Eriksson
2010-11-22, 20:01
den sista länken verkar ju rätt schysst. det är väl bara att mäta och föra in siffrorna?

Precis... glöm inte att ställa om till mm och kg bara.

karlingen
2010-11-23, 08:53
Precis... glöm inte att ställa om till mm och kg bara.

Jo tack, det förstod jag oxå :D

Men, har lite problem med att nypa fettet.. Hur mycket är det egentligen man ska nypa upp? E.x. magen, jag kan ta tag i rätt mycket fett då min hud är rätt elastisk. ju mer jag tar desto högre mätvärde får jag.

Har man nån speciell tumregel för hur många centimeter man bör nypa?

karlingen
2010-11-23, 21:47
Asså nej!! Hur mycket jag än vrider och vänder på det så hamnar jag alltid på en 7-9 BF vilket är fel! *gah!*

jag har MINST 12 % BF. Suck.. behöver seriös hjälp :P

Eonen
2010-11-24, 01:42
Asså nej!! Hur mycket jag än vrider och vänder på det så hamnar jag alltid på en 7-9 BF vilket är fel! *gah!*

jag har MINST 12 % BF. Suck.. behöver seriös hjälp :P

Tänk på att du bara mäter underhudsfettet med kaliper. Bukfettet får du gissa dig till eller mäta ditt kroppsfett på något annat sätt för att få reda på.
Så den fettprocenten du får fram kanske rent av kan stämma :).

Ju mer fett du har på kroppen ju mer måste du grabba tag i. Typ 3 cm brukar vara ett lagom avstånd mellan fingrarna innan du drar ihop huden annars.
Det kan vara lite lurigt att veta hur hårt du ska pressa ihop ändarna mellan huden dock. Tryck tills det känns något obehagligt och håll kvar greppet en liten stund innan du släpper.

Jag vet att det kan vara frustrerande men ta en liten paus och mät igen om några dagar när tålamodet återhämtat sig.

karlingen
2010-11-24, 08:30
Tänk på att du bara mäter underhudsfettet med kaliper. Bukfettet får du gissa dig till eller mäta ditt kroppsfett på något annat sätt för att få reda på.
Så den fettprocenten du får fram kanske rent av kan stämma :).

Ju mer fett du har på kroppen ju mer måste du grabba tag i. Typ 3 cm brukar vara ett lagom avstånd mellan fingrarna innan du drar ihop huden annars.
Det kan vara lite lurigt att veta hur hårt du ska pressa ihop ändarna mellan huden dock. Tryck tills det känns något obehagligt och håll kvar greppet en liten stund innan du släpper.

Jag vet att det kan vara frustrerande men ta en liten paus och mät igen om några dagar när tålamodet återhämtat sig.

Tack för tipsen men.. Man bör kunna mäta fettet på kroppen (underhudsfett) med en kaliper. Bukfett är väl det som är under musklerna?

DDDaniel
2010-11-24, 14:16
Bukfettet sitter i buken

Eonen
2010-11-24, 15:14
Tack för tipsen men.. Man bör kunna mäta fettet på kroppen (underhudsfett) med en kaliper. Bukfett är väl det som är under musklerna?

Precis du mäter underhudsfettet med kaliper. Det sladdrig som finns under huden. Som tidigare inlägg sitter bukfettet bakom musklerna, alltså den typiska ölmagen som är stenhård men fett är det likväl, den typen av fett tar inte en kaliper med i uträkningen

karlingen
2010-11-25, 13:47
... Så hur räknar man ut kroppens totala BF ?

Apos78
2010-11-25, 14:55
Att mäta med en kaliper kräver övning och åter övning. Att säga att "du ska ha x antal cm mellan fingrarna då du nyper" håller inte och kommer som bäst att ge en väldigt grov siffra. Det räcker att mätfelet är bara så litet sett till de olika mätställena så blir slutresultatet vridet.

Kroppens fettprocent får du fram genom andra mätmetoder. Impedansvägning kanske är det som ligger närmast vad du kan göra hemma.

karlingen
2010-11-25, 15:08
Haha, hade jag vetat det här hade jag aldrig köpt en kaliper. Trodde att man mätte kroppens fettprocent med en sådan. Med tanke på allt jag läst om det.
Får hoppas på att nån skaffar sig en bodpod här i Malmö och börjar sälja tjänster ;P